Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Efterdra hjulmuttrar?

Bilfrågan

"Jag upptäckte att höger framhjul suttit kvar endast av god vilja. Måste muttrarna dras åt efter en tids körning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har hjälpt till att byta hjul på en Mitsubishi Space Wagon och upptäckte till min fasa att höger framhjul suttit kvar endast på grund av god vilja. Bilen hade nyligen varit inlämnad för byte av generatorrem, varvid man behöver jobba från höger hjulhus.

Jag är övertygad om att mekanikern "glömt" dra till hjulmuttrarna men verkstaden hävdar att muttrarna på aluminiumfälgar måste efterdras för att inte lossa och att man informerat bilägaren om detta.

Inget sades då bilen hämtades och jag anser att hjul lossar inte om de dragits fast med korrekt åtdragningsmoment. Är det verkligen så kritiskt med lättmetallfälgar?

Levereras nya bilar med varningsskyltar och anvisningar om hur hjulskruvarna måste dras efter en kort tids körning? Annars, varför är inte vägarna kantade av nya bilar, vilande på underredet medan bilägarna letar i dikena efter sina aluminiumhjul?

Björn Sandberg, Täby

SVAR:
Bara några få japanska biltillverkare (till ex Mitsubishi) har krav på efterdragning av hjulskruvar/muttrar. Detta ska nog ses mer som en kontrollåtgärd, i händelse av att åtdragningen gjorts felaktigt. Något egentligt tekniskt skäl är svårt att se.


Fälgar med korrekt dragna hjulskruvar lossnar inte, vare sig de är tillverkade av stål eller aluminium. Skruvarna kan betraktas som fjädrar som med stor kraft spänner fast hjulet.

För att säkerställa rätt spännkraft bör skruvarna/muttrarna dras enligt tillverkarens föreskrifter. Helst med momentnyckel om momentet anges i instruktionsboken. Annars fungerar fälgkors bra om det används rätt.

Om du ska smörja hjulskruvarnas gängor eller inte varierar: en del bilmärken förbjuder smörjning, andra kräver det, några ger inget besked.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-04-02 10:46

Efterdra alltid hjulmuttrar, billig livförsäkring.

#2
2013-04-02 11:00

Körde bakom en bil en gång som tappade ena framhjulet, Det sprutade gnistor om bilen och såg riktigt otäckt ut. Jag stannade också och kollade så de var ok i bilen. Föraren sade att han precis varit inne och fått vinterdäcken monterade och de hade förmodligen glömt att dra bultarna helt på det hjulet.
Vi letade lite efter hjulet som lossnade men hittade det inte så det måste ha studsat långt iväg någonstans så bilisten fick ringa efter bärgare.

#3
2013-04-02 11:06

Jo, det är alltid bra med en extra koll av skruvarna/muttrarna.

Däremot är det inget som säger att man ska göra det specifikt för aluminiumfälgar.
Nya plåtfälgar som t.ex. till vinterdäcken kan också behövas kollas, då färgen i skruvhålen på fälgen kan orsaka att de lossnar.

Oavsett så ska man alltid sträva efter att dra dem med rätt moment, många verkstäder struntar i det, och drar dem alldeles för hårt, vilket är farligt! Och hopplöst jävligt att få loss när man står där på vägkanten med punka...

Lite udda att en del tillverkare inte tillåter smörjning av gängorna, då smörjning annars är en förutsättning vid momentdragning.

#4
2013-04-02 16:43

Det är sorgligt hur mycket för hårt många verkstäder drar åt, det kan orsaka både skeva fälgar och bromsskivor, pajade gängor och brustna skruvar.

Har också varit med om hjul som helt glömts att dra åt, men då har man hört ett klonkande under körning och kunnat dra åt innan hjulet trillat av.

#5
2013-04-02 17:05

Med skruvexpertens hatt på:
Muttrar/skruv skall efterdras endast om någonting i förbandet är ny: fälg, mutter/skruv, skivbrom eller navet. Detta för att det alltid kan uppstå sättningar i nya förband som gör att skruvens "fjäderkraft" minskar och i värsta fall kan lossna. Detta är dock en ren försiktighetsåtgärd och ska egentligen inte behövas om förbandet är rätt utformat (läs: rätt skruvar användes).

Det är inte troligt att alla hjulens skruv/muttrar lossnat på mycket kort tid och det är mycket mera troligt på att de har glömt att dra åt!

Det har hänt mig också att de har glömt dra åt ett framhjul helt efter ett jobb, som tur förstod jag att nåt var fel och stannade innan jag körde på motorvägen!

När man ändå talar i ämnet: det är många som drar åt för hård, och då sträcker sig skruven och förlorar sin elastiska egenskaper, detta kan resultera i att skruven antingen går av, eller, paradoxalt nog, också kan lossna.

#6
2013-04-02 17:40

Har aldrig varit med om att behöva efterdra bultar på alu-fälgar!
Tvärtom.drar man fast dom så brukar dom nypa fast ordentligt!
Har varit med om för hårt dragna bultar/muttrar som gängan tänjt ut sej & gängor som till slut lossnat från både muttrar & bultar.
Drag med förstånd om du inte drar med moment nyckel.
Däremot har jag blivit tvungen efter dra bultar på släp kärra.(plåtfälgar)

#7
2013-04-02 17:56

Jag slutade omedelbart lämna in min bil för hjulbyte när verkstaden påpekade att jag skulle efterdra efter ca 10 mils körning. Det tog jag som inkompetens så då kan jag göra jobbet själv så vet jag att allt är som det ska.

#8
2013-04-02 19:23

Har man nya alu-fälgar så är det extra viktigt att komma ihåg att efterdra. Har själv en momentnyckel och bara med nya fälgar har muttrarna kunnat vara lite lösa. OBS! Om du lämnar in bilen för däckbyte så lite aldrig på att killarna kommer ihåg att dra åt alla muttrarna. Har lärt det av bekanta vars hjul har varit på väg att lossna.

#9
2013-04-02 20:00

Byter alltid hjul själv, har alufälg på både sommar- och vinterhjul, drar alltid med momentnyckel ställd på 10-11kg. Efterdrar aldrig men har kollat någon enstaka gång och har då konstaterat att det inte behövdes. Jag har aldrig tappat något hjul. Har haft bil i över trettio år.

Det kan vara tur eller också behöver man inte efterdra om man gör rätt från början.

#10
2013-04-02 22:48

Min erfarenhet säger att hjulen sitter om de dragits korrekt. Dock hände det mig vid ett tillfälle att alla fyra hjul var lösa. Det var på nylackerade al-fälgar. Min slutsats är att det är färgen som satt sig.

Oavsett vad tillverkaren sagt smörjer jag mina bultar. (Det heter skruvar men det låter dumt, tycker jag.)

#11
2013-04-03 07:16

Hej P1800. Olja förespråkar inte jag, friktionen blir mindre och har då större risk för att lossna. Dessutom har i alla fall jag inte varit med om att skruven ( och jag säger också bulten till vardags) eller muttern har rostat fast, om man skulle vara orolig för det.

ha det!

#12
2013-04-03 08:37

Som det står i artikeln "Skruvarna kan betraktas som fjädrar som med stor kraft spänner fast hjulet." kan man. enkelt konstatera att hjulskruvarna generellt sett är alldeles för korta för att man ska kunna få tillräcklig förspänning.
En grundregel för ett perfekt skruvförband är att skruvens fria längd, d.v.s. den del av skruven som inte befinner sig i gängan, ska vara minst fyra gånger skruvens diameter.
Detta förekommer nästan aldrig på hjulskruvar och därför utgör de inte heller ett perfekt förband.
Men, som många här är inne på, är det helt riktigt att skruvarna ska smörjas, både gänga och under skruvskallen, med t.ex. kopparpasta och man ska använda momentnyckel.
Biltema och Jula har t.ex. tillräckligt bra momentnycklar från 60:-

#13
2013-04-03 08:53

Det är också viktigt att man kollar skruvens kragning, dvs att skruvens anliggningsyta mot fälgen passar med den vinkel som fälgen har. Särskilt om man har andra fälgar än fabriksoriginal. Finns skruvar med olika kragning t.ex. på Biltema. Kolla det!

#14
2013-04-03 08:56

Den gummiverkstad som jag anlitar för hjulbyte vår och höst rekommenderar att jag kommer tillbaka efter 10-20 mil för att efterdra hjulen. De tar inget extra betalt för att göra detta. Om det är nödvändigt att efterdra har jag egentligen ingen kompetens att avgöra. Men jag gör som de säger. Jag kan inte efterdra själv eftersom jag är rullstolsburen.

#15
2013-04-04 18:34

När det gäller efterdragning av hjulskruvar, så är min uppfattning att man generellt rekommenderar detta på flera verkstäder, oavsett typ av fälg.

Min erfarenhet av smörjfett på hjulskruvarna är att man kan dra dem längre än man borde och därför töjer ut dem på längden. Inte nog att man förstör gängorna på skruven utan också de på bilen.

#16
2013-04-05 07:53

Hej John2008 Jag håller med dig. Vis av misstaget jag gjorde för många år sedan . Jag smörjde mina bultar med olja och skruvade fast mina då plåtfälgar. Och eftersom friktionen då blev mindre så drog jag sönder mina plåtfälgar. Plåten gav helt enkelt vika, dock klarade sig bultarna.

#17
2013-04-09 21:09

När hjulmuttrar/bultar dras med en muttersnurra (slagmaskin) har det betydelse om det är alu-fälgar, "lättmetall" eller ej, beroende på åt vilket håll slaget går när maskinen slås av, därför ska bultarna efterdras per omgående om det är alu-fälgar.
Inget fett på gängorna, endast rostlösning.
Spec. bultar till alu-fälgarna?= dubbel uppsättning (duger inte till plåtfälgarna)= förstör dessa med hjultapp som resultat.
Varför ska hjulen sitta fast som berg mot navet utan bultar?
Istället för kopparpasta, rengör navet från rostbeläggningen o kasta kopparpastan all världens väg= inget vettigt användnings område.
Fälgarna ska gå ta av o på hjulnavet utan våld

#18
2013-04-09 21:38

Ser att många kommentarer går ut på att smörja bultar o gängor med olja o pasta, min kommentar blir att då kan ni skippa momentnyckeln som ni inhandlat,
Varför? Jo att dra en smord bult som har minimal friktion med moment, behövs ingen professor för att inse resultatet,, det blir alltså för hårt draget med allt vad det innebär ( skadad fälg, ev svår att få loss) dragskaftet får ofta förlängas till onormala proportioner.

#19
2013-05-04 22:15

Bilmek @ Det är inte så ofta som jag tar av ett hjul, därför smörjer jag gängor, kona och styrhål (inkl bromsskivans styrning och anliggning mot navet) med universalfett eller kopparpasta.

Då sliper jag att det rostar, med problem att skruvar, fälg och bromsskiva blir svåra att lossa efter några år. Ytterligare en fördel är att man inte behöver dra skruvarna så hårt. Använder bara ett fälgkors utan det minsta våld.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.