Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Efterdra hjulmuttrar?

Publicerad 2 april 2013 (uppdaterad 2 april 2013)
"Jag upptäckte att höger framhjul suttit kvar endast av god vilja. Måste muttrarna dras åt efter en tids körning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har hjälpt till att byta hjul på en Mitsubishi Space Wagon och upptäckte till min fasa att höger framhjul suttit kvar endast på grund av god vilja. Bilen hade nyligen varit inlämnad för byte av generatorrem, varvid man behöver jobba från höger hjulhus.

Jag är övertygad om att mekanikern "glömt" dra till hjulmuttrarna men verkstaden hävdar att muttrarna på aluminiumfälgar måste efterdras för att inte lossa och att man informerat bilägaren om detta.

Inget sades då bilen hämtades och jag anser att hjul lossar inte om de dragits fast med korrekt åtdragningsmoment. Är det verkligen så kritiskt med lättmetallfälgar?

Levereras nya bilar med varningsskyltar och anvisningar om hur hjulskruvarna måste dras efter en kort tids körning? Annars, varför är inte vägarna kantade av nya bilar, vilande på underredet medan bilägarna letar i dikena efter sina aluminiumhjul?

Björn Sandberg, Täby

SVAR:
Bara några få japanska biltillverkare (till ex Mitsubishi) har krav på efterdragning av hjulskruvar/muttrar. Detta ska nog ses mer som en kontrollåtgärd, i händelse av att åtdragningen gjorts felaktigt. Något egentligt tekniskt skäl är svårt att se.

Fälgar med korrekt dragna hjulskruvar lossnar inte, vare sig de är tillverkade av stål eller aluminium. Skruvarna kan betraktas som fjädrar som med stor kraft spänner fast hjulet.

För att säkerställa rätt spännkraft bör skruvarna/muttrarna dras enligt tillverkarens föreskrifter. Helst med momentnyckel om momentet anges i instruktionsboken. Annars fungerar fälgkors bra om det används rätt.

Om du ska smörja hjulskruvarnas gängor eller inte varierar: en del bilmärken förbjuder smörjning, andra kräver det, några ger inget besked.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2013-04-02 10:46
johnkommentar

Efterdra alltid hjulmuttrar, billig livförsäkring.

#2 • 2013-04-02 11:00
Hackenbush

Körde bakom en bil en gång som tappade ena framhjulet, Det sprutade gnistor om bilen och såg riktigt otäckt ut. Jag stannade också och kollade så de var ok i bilen. Föraren sade att han precis varit inne och fått vinterdäcken monterade och de hade förmodligen glömt att dra bultarna helt på det hjulet.
Vi letade lite efter hjulet som lossnade men hittade det inte så det måste ha studsat långt iväg någonstans så bilisten fick ringa efter bärgare.

#3 • 2013-04-02 11:06
hultarn

Jo, det är alltid bra med en extra koll av skruvarna/muttrarna.

Däremot är det inget som säger att man ska göra det specifikt för aluminiumfälgar.
Nya plåtfälgar som t.ex. till vinterdäcken kan också behövas kollas, då färgen i skruvhålen på fälgen kan orsaka att de lossnar.

Oavsett så ska man alltid sträva efter att dra dem med rätt moment, många verkstäder struntar i det, och drar dem alldeles för hårt, vilket är farligt! Och hopplöst jävligt att få loss när man står där på vägkanten med punka...

Lite udda att en del tillverkare inte tillåter smörjning av gängorna, då smörjning annars är en förutsättning vid momentdragning.

#4 • 2013-04-02 16:43
doktor olle

Det är sorgligt hur mycket för hårt många verkstäder drar åt, det kan orsaka både skeva fälgar och bromsskivor, pajade gängor och brustna skruvar.

Har också varit med om hjul som helt glömts att dra åt, men då har man hört ett klonkande under körning och kunnat dra åt innan hjulet trillat av.

#5 • 2013-04-02 17:05
Onehp

Med skruvexpertens hatt på:
Muttrar/skruv skall efterdras endast om någonting i förbandet är ny: fälg, mutter/skruv, skivbrom eller navet. Detta för att det alltid kan uppstå sättningar i nya förband som gör att skruvens "fjäderkraft" minskar och i värsta fall kan lossna. Detta är dock en ren försiktighetsåtgärd och ska egentligen inte behövas om förbandet är rätt utformat (läs: rätt skruvar användes).

Det är inte troligt att alla hjulens skruv/muttrar lossnat på mycket kort tid och det är mycket mera troligt på att de har glömt att dra åt!

Det har hänt mig också att de har glömt dra åt ett framhjul helt efter ett jobb, som tur förstod jag att nåt var fel och stannade innan jag körde på motorvägen!

När man ändå talar i ämnet: det är många som drar åt för hård, och då sträcker sig skruven och förlorar sin elastiska egenskaper, detta kan resultera i att skruven antingen går av, eller, paradoxalt nog, också kan lossna.

#6 • 2013-04-02 17:40
Keyo

Har aldrig varit med om att behöva efterdra bultar på alu-fälgar!
Tvärtom.drar man fast dom så brukar dom nypa fast ordentligt!
Har varit med om för hårt dragna bultar/muttrar som gängan tänjt ut sej & gängor som till slut lossnat från både muttrar & bultar.
Drag med förstånd om du inte drar med moment nyckel.
Däremot har jag blivit tvungen efter dra bultar på släp kärra.(plåtfälgar)

#7 • 2013-04-02 17:56
keoh

Jag slutade omedelbart lämna in min bil för hjulbyte när verkstaden påpekade att jag skulle efterdra efter ca 10 mils körning. Det tog jag som inkompetens så då kan jag göra jobbet själv så vet jag att allt är som det ska.

#8 • 2013-04-02 19:23
Peugo

Har man nya alu-fälgar så är det extra viktigt att komma ihåg att efterdra. Har själv en momentnyckel och bara med nya fälgar har muttrarna kunnat vara lite lösa. OBS! Om du lämnar in bilen för däckbyte så lite aldrig på att killarna kommer ihåg att dra åt alla muttrarna. Har lärt det av bekanta vars hjul har varit på väg att lossna.

#9 • 2013-04-02 20:00
walle_x

Byter alltid hjul själv, har alufälg på både sommar- och vinterhjul, drar alltid med momentnyckel ställd på 10-11kg. Efterdrar aldrig men har kollat någon enstaka gång och har då konstaterat att det inte behövdes. Jag har aldrig tappat något hjul. Har haft bil i över trettio år.

Det kan vara tur eller också behöver man inte efterdra om man gör rätt från början.

#a • 2013-04-02 22:48
P1800

Min erfarenhet säger att hjulen sitter om de dragits korrekt. Dock hände det mig vid ett tillfälle att alla fyra hjul var lösa. Det var på nylackerade al-fälgar. Min slutsats är att det är färgen som satt sig.

Oavsett vad tillverkaren sagt smörjer jag mina bultar. (Det heter skruvar men det låter dumt, tycker jag.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.