Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför byter ni inte blad själva?

Publicerad 27 mars 2013 (uppdaterad 2 april 2013)
"Det kan inte vara rimligt att ni betalar nästan 700 kronor i arbetslön för att byta torkarblad." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Det kan inte vara rimligt att ni betalar nästan 700 kronor i arbetslön för att byta torkarbladen på Astran i långtestet. Det gör man ju själv på en kafferast.

Åke Persson

SVAR:
Naturligtvis är det hutlöst dyrt! Men en av poängerna med vår långtestverksamhet är att vi får reda på hur mycket bilägandet kostar den vanlige konsumenten.

Vi tar smällarna, redovisar våra erfarenheter och sedan är det upp till läsarna att dra nytta av detta. Antingen genom att ta beslutet att byta torkarbladen själv eller genom att ta en diskussion med verkstaden och förhandla om priset i samband med att bilen lämnas in för service.

Tommy Wahlström, Redaktionschef Vi Bilägare

Diskutera: Hur ser du på priset för att byta torkarblad?

#1 • 2013-03-27 09:54
saabnisse

Jag tycker att det är helt rätt beteende.
Det finns väldigt många som inte vill eller kan göra den kanske enklaste sak på bilen utan betalar för det och då är det ju väldigt bra att ViB redovisar kostader för detta.
Jag har t.ex. skiftat hjul sommar och vinter och flyttat dessa, under en tid 16 vinterhjul och 16 sommarhjul mellan garage och källare.
Sedan några år tillbaka upptäckte jag att gummiverkstan gör detta för en rimlig kostnad ca 800:-/bil inkl. förvaring av däcken.
Sedan är det ju upp till var och en att avgöra om det är värt de pengarna eller om man kan använda tiden man sparar till något trevligare eller mer lönande.

#2 • 2013-03-27 11:18
KaptenOberkommando

Bara så att du vet Åke, men om du är prenumerant så är det DU som är med och betalar de där 700 kronorna + alla andra miljoner som det sätts sprätt på ... Jag är ju som bekant inte prenumerant.

#3 • 2013-03-27 12:38
hultarn

Visst är det riktigt att ViB ska betala vad verkstäderna kostar, det är enda chansen att få en rättvis bild av totalkostnaden.
Samtidigt pekar det också ut vilka kostnader som kan anses vettiga, och vilka bilar som har ockerpriser på åtgärder.

Sen är det självklart en bonus om man själv kan fixa och därmed spara pengar.
Men, det kanske inte Karin eller Kurt 73 år kan.

Sen har saabnisse en poäng, ibland kan man lägga några kronor och slippa bekymret.
Jag lämnade t.ex. in min bil för byte av bakre gasklockor. Jag kunde gjort det själv, men ibland jäklas det och man har kanske inte de optimala verktygen hemma.
Verkstaden ville ha 1650 kr för allt, inkl. 1 liter LHM, och varför ska jag ligga och bråka själv då?

#4 • 2013-03-27 13:10
Gunnar Lindberg

Det som Vi Bilägare får fram är den maximala ägarkostnaden, inte den normala. En vanlig bilägare byter torkarbladen själv eller med hjälp av någon händig bekant.

#5 • 2013-03-27 19:15
Focus

Det finns torkarblad som är hemska att byta och det är risk att ta itu något, då kan de vara värt de pengarna annars kan det bli mycket dyrare. Men normalt skall det inte vara så invecklat att utföra jobbet själv och istället bjuda frun på något gott.

#6 • 2013-03-27 20:03
Saab-Sonett

Man bör nog lära sig att själv byta torkarblad på den bil man själv äger eller oftast kör. Det hjälper inte om man är beredd att betala det dubbla när torkarbladen går sönder helt en mörk och regnig natt i november.
Det nämnda beloppet för bytet hos en verkstad verkar för övrigt vara tilltaget i överkant.

#7 • 2013-03-27 21:54
KaptenOberkommando

Nej, ViBilägare är fel ute med detta. Tidningens ekonomi måtte vara bra när man kan slänga ut pengarna på det här sättet. Det finns inte på kartan att ViBilägare i alla lägen skall betala vad verkstäderna kostar - och särskilt INTE för en sådan här sak! - bara för att få en "rättvis bild" av totalkostnaden. Det går alldeles utmärkt att begära in de här prisuppgifterna "vid sidan om" och redovisa dem separat. Jag är glad att jag inte betalar för det här tramset.

#8 • 2013-03-28 00:41
Roy J

Tyckte först att det saabnisse skrev verkade vettigt, men inser att Kapten faktiskt har rätt.

Jag kan även hålla med Saab-Sonett.
Även om man inte alltid har reservblad liggande i bilen, så kan man inte vara säker på att få hjälp när man svänger in till macken för byte.

#9 • 2013-03-28 05:02
Rex Mundi (not verified)

Bad en gång min lilla fristående verkstad ute på landet byta bakrutans torkarblad i samband med en s.k. stor service. Det gjordes och hamnade inte ens på räkningen. Jag frågade om de inte hade missat detta, men fick svaret att det bjöd de på. Och då betalar jag ändå närmare tvåtusen mindre för det stora servicepaketet där än på inköpsställets verkstad. Det kallar jag kundvård.

#a • 2013-03-28 08:26
Fredrik_Langvall

På Audi tog de 500:- och då ingick torkar bladen.
Man behöver gå in i displayen och ställa torkarna i byta läge , går dock utmärkt att göra själv men för 500:- med blad var det inte värt att göra det själv!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.