Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför så lite olja på stickan?

Bilfrågan

"Oljenivån är bara en centimeter på stickan när min Mazda6 har stått ett dygn. Kan det vara normalt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
När min Mazda6 -04 har stått ett dygn och jag kollar oljenivån så är det endast en centimeter på stickan. När jag torkat av den och gör om det då är det normal mängd olja på den. Det var nära att att jag fyllde på mera i brådskan. Kan det vara normalt?

Har inte sett det på alla andra bilar jag haft. Var är oljan som tydligen finns i motorn? Bilen har rullat 9 400 mil och är fullservad. Hoppas på svar snart om det har med oljetrycket att göra?

Medlem nr 679669

SVAR:
Enda rimliga förklaringen är att din bils oljesticka trycks ut en bit under körning. Detta indikerar en förhöjd vevhuskompression i motorn vilket bör undersökas av verkstad. Det har ingenting med oljetrycket att göra då stickan inte påverkas av detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-12-17 18:46

Om det är en 2,3 så var försiktigt den kan lätt haverera med för lite olja i motorn.
Servicemeddelande gick ut på den modellen, jag hade en 03:a

#3
2012-12-17 22:44

Och hur svårt kan det vara att fylla på en halv liter olja..
Fyll på så att det är upp till det övre strecket vid kall motor..alltså på morgonen.
Alternativt så sälj bilen och åk kollektivt om det är nu så svårt att tänka....

#4
2012-12-17 23:11

Att göra som c63 föreslår är inte att rekommendera. Gör som det står i instruktionsboken. (På min bil kan jag fysiskt inte kontrollera oljan förrän den blivit driftvarm.)

Sen undrar jag om c63 verkligen läst problembeskrivningen som Mazda-ägaren ovan har. "En halvliter olja.." där hade inte varit så värst bra för motorn.

#5
2012-12-18 00:46

Somliga stickor har olika markeringar för varm respektive kall motor.
Bäst är förstås att kolla med varm motor, då oljan är lättflytande. Dock måste ju bilen ha stått några minuter så att oljan runnit ner i tråget.

Om jag tolkat insändarens beskrivning rätt, så stämmer nivån när han direkt efter första kontrollen sätter tillbaka stickan. Då måste det ju fortfarande vara ett övertryck i systemet när han drar ur stickan första gången - det borde rentav ha pyst. Eller så har stickan av någon anledning åkt upp en bit under körningen.
Men nivåskillnaden verkar märkligt stor.

Själv läser jag aldrig av stickan förrän efter att först ha dragit ur den, torkat av den och stuckit tillbaka den igen.
Det kan hänga kvar en oljebeläggning på stickan som även kan samla sig i en större mängd längst ner, ungefär som en droppe. Den droppen är förstås mörkare än den tunnare beläggningen högre upp och kan kanske tolkas som den faktiska oljenivån. Dock är då gränsen väldigt diffus.

#6
2012-12-18 01:20

Har aldrig hört och kan inte finna någon fysikalisk förklaring till varför oljenivån skiljer nämnvärt mellan varm och kall motor sedan oljan hunnit rinna ner om det inte finns luft i oljan som går ur under natten.
Om filtret skulle rinna ur över natten så blir nivån snarare högre än lägre på morgonen.

I en automatlåda skiljer det, men mest beroende på om motorn går eller står.

Enligt frågeställaren så hade han inte startat motorn mellan de två mätningarna.

#7
2012-12-18 05:59

Jag är ganska säker på att det finns en gammal tråd på forumet där en man råkade ut för detta och där det slutade med att han fick en ny motor.

Jag ska se om jag hittar den

#9
2012-12-18 10:11

Snyggt jobbat, Rustan! Där kom förklaringen. Hoppas Bengt och "Medlem 679669" läser den länken.

#10
2012-12-18 18:47

jo som sagt en förd i en mazda. fomoco= fokin monky company

#12
frb
2012-12-18 21:34

"Endast en cm på stickan". Skaffa en sticka som är 1 cm längre så har du olja på 2 cm :)
Inte för att det spelar någon roll med centimetrarna, det är väldigt olika var strecken sitter.

#13
2012-12-18 23:54

Skulle råda Rustan och Audi A5 SB att läsa bägge artiklarna ordentligt. Det handlar om olika problem.

#14
2012-12-19 06:51

Skulle råda Roy att göra det samma en gång till. Tråden handlar om 2 saker, egentligen 3 eftersom den i vanlig ordning blev sabbad av en känd profil.

Om du läser sista inlägget i tråden så belyser det exakt samma fenomen som frågeställaren råkat ut för.

Dessutom belyser tråden vikten av att undersöka saken närmare då det också kan vara fråga om betydligt allvarligare fel, något som även junkers påpekar både i tråden och här i kommentarfältet.

Men tack för ditt bidrag till debatten, Roy!

#15
2012-12-19 07:53

Rustan, din länk leder till en Mazda 6 med lite väl stor oljeförbrukning, ägd av transralph.
Det är inte det som är problemet för medlem nr 679669.

Så jag hoppar till den sista sidan av den tråden. Och där står mycket riktigt det du säger.
Det överensstämmer med min första teori som i och för sig är logisk men som jag ändå tyckte kändes långsökt.
Synd att du inte länkade direkt dit.

#16
2012-12-19 12:52

Jag länkade till en tråd som alltså dels innehåller ett direkt svar på frågeställarens fråga, dels en problematik kring det som Junkers inledningsvis tipsade om. Tråkigt att Roy upplevde det som jobbigt att läsa hela tråden, jag noterar att Audi A5 SB inte upplevde det som lika jobbigt.

Tack för ditt bidrag till den trevliga samtalstonen, Roy!

#17
2012-12-19 13:56

crister_1 @ Du har alldeles rätt i att varm vätska har större volym än kall. Så är det även med vatten över 4 gr C. Därför finns det ingen vattenpump på en T-Ford eftersom vattnet cirkulerar av egen kraft. Olja utvidgas fyra ggr mer än vatten så vid en temperaturskillnad på 70 gr C gör det 5 % eller 2 dl på en 4 liters oljesump.

Mer än jag trodde (med min kommentar: "inte nämnvärt") men inte så mycket att man blir lurad att fylla på olja om man skulle råka kolla oljan på en kall motor.

Nu kan nog skillnaden vara större än dessa 2 dl då det (beroende på motor) i oljan finns en större eller mindre mängd olöst luft som går ur efter en längre tids stillestånd.

#19
2012-12-19 16:20

Jo, vatten också Crister.
Det är ju just det som är det största hotet med den globala uppvärmningen.

#20
2012-12-19 16:22

Nej, Jes_. Vatten är undantaget. Is har större volym än vatten och is är kallare än vatten.

#24
2012-12-19 20:34

När något värms upp blir det vanligtvis litet större. Det fenomenet kallas för "termisk expansion".
Havsvatten är inget undantag och eftersom det finns så mycket vatten påverkas stora delar av jorden av ökningen.
Man tror att en meters höjning av vattenytan för varje grad temperaturen i havsvattnet ökar är en rimlig beräkning.
(infon är plankad)
Jag har i varje fall fått veta att ... så här är det!
Att sedan vatten även expanderar i fast form, is är lättare än 4° vatten, is flyter, förändrar inte det faktum att varmt vatten är lättare än kallt vatten ...
.
http://www.simetric.co.uk/si_water.htm

#27
2012-12-19 21:04

Vatten är likväl större vid 20 än vid 4 Crister.
Därav består den globala uppvärmingens största fara inte i att isen smälter och den tredjedel skulle till fullo ... fylla på .. så att säja ... ( den skulle rentav kanske inledningsvis bidraga till minskad volym)
Utan det är den totala vattenmängdens ökande volym som är problemet.

#30
2012-12-20 21:03

Nja Crister ... För mycket olja, alltså lite för mycket olja kan leda till att "mycket" olja trycks ut genom vevhusventilationen. Förr i tiden betydde det nog mest att man slösade ... numera kan det påverka avgasreningen mycket negativt.
.
Men mycket riktigt expanderar olja när den värms upp .. och oljenivån ska ju vara korrekt när motorn arbetar. Alltså varm olja .. som mest till max-strecket!
.
De olja, alltså petroleumprodukter jag arbetar med har betydande variationer i volymvikt vid olika temperaturer ... Eldningsolja av inomhuskvalitet och bensin är värstingarna ... Diesel och eldningsolja av utomhuskvalitet varierar inte riktigt lika påtagligt.

#31
2012-12-20 21:26

Det är så att röret, som oljestickan sitter i, är så långt att det i tråget slutar under oljenivån.
När motorn arbetar och oljan cirkulerar runt kommer nivån i tråget att sjunka något.
När man sedan stänger av motorn kommer nivån i oljestickans rör att vara något lägre än i oljetråget i övrigt, det bildas ett övertryck i oljestickröret.
När man sedan kollar nivån på stickan kommer det vid första gången man drar upp stickan se ut som det fattas olja men om man sticker ner stickan en gång till och kollar så är nivån OK.

//Mohaj

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.