Nästa artikel
Bilfrågan: Inga förzinkade karosser längre?
Bilfrågan

Bilfrågan: Inga förzinkade karosser längre?

Publicerad 13 maj 2013 (uppdaterad 13 maj 2013)
"Har Audis nyare bilar inte längre förzinkad kaross eller har man utelämnat den informationen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har läst Audis prisfaktablad på deras hemsida för olika årsmodeller och på äldre modeller kan man läsa i standardutrustning att bilen har förzinkad kaross men på de nyare står det inget om detta.

Har Audi enbart valt att utelämna denna information eller har de helt enkelt inte förzinkad kaross längre?

Simon

SVAR:
Audi använder numera höghållfast stål vilket kan göras tunnare och på så vis sparas vikt. Detta stål kan inte förzinkas utan att tappa sin hållfasthet.

Hur detta påverkar rostskyddet är det för tidigt att uttala sig om men det finns en risk för att det blivit sämre. Dessutom används numera en hel del aluminium i karosserna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur tror du att rostskyddet påverkas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-13 11:14
Leif Larsson (ej verifierad)

Bilen blir med andra ord billigare på bekostnad av rostskydd.
Hur är det med säkerheten med den nya plåtem, bättre eller sämre?

#2 • Uppdaterat: 2013-05-13 12:56
N-iklas

Jasså minsann, inte ett ord har sagts under alla år av hyllande av detta stål att det inte kan förzinkas!

DET ansågs naturligtvis inte som relevant information – helt enligt linjen att kvalitet är värdelöst och inget att satsa på.

Då är vi snart tillbaka på 60-talet igen då, men eftersom moderna bilar rasar efter några få år så räknar man förmodligen med att de inte ska hinna rosta upp.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-13 13:24
1storstark

Dessutom en konstig placering av förarstolen. Se på bilden.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-13 13:30
KaptenOberkommandok

Och svävar gör den också - inga hjul ... =) Förarstolens placering är perfekt vid backning, så klaga in på den! Ett snyggt snöre att stänga bakluckan med får man också i priset =)

#5 • Uppdaterat: 2013-05-13 13:30
saabnisse

Det är både rätt och fel.
Man är rädd för väteförsprödning vid förzinkning av höghållfasta stål, men det finns stålkvaliteter som klarar förzinkning utmärkt.
http://www.nordicgalvanizers.com/foretag/Valavstal.htm
Men naturligtvis är det önskvärt för biltillverkaren att slippa en dyr förzinkning som dessutom håller ner omsättningen på deras produkter.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-13 16:19
Klarsyn

Om Audi istället använde höghållfast rostfritt stål, t.ex superduplex eller hyperduplex, så skulle de inte behöva använda zinkdoppning och ändå aldrig behöva behöva tänka på rostskyddet.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-13 17:14
KaptenOberkommandok

Klarsyn, är du medveten om hur otroligt mycket dyrare dina special-rostfria alternativ skulle bli? För att inte tala om bearbetningskostnaderna - rostfritt låter sig nämligen inte formas lika enkelt som vanligt stål ...

#8 • Uppdaterat: 2013-05-13 20:02
snabb95

Är det någon mer än Audi som inte har en förzinkad kaross i dag?

#9 • Uppdaterat: 2013-05-13 20:36
Hantez

Vi får klargöra ett par saker:
Förzinkning är en zinkbeläggning på vanligt kallvalsat kolstål.
Den kan beläggas genom doppning (varmförzinkning), eller elektrolytiskt (elförzinkning).

Saabnisse har rätt i att en förzinkning av höghållfast stål ger väteförsprödning vilket försvagar plåtstrukturen genom sprickor mellan metallens korngränser.

Givetvis har alla fordonstillverkare som redan använder höghållfast valt material som är legerade med ädlare metaller (t.ex. zink/magnesium, eller borstål). Dessa legeringar ger minst lika bra och till och med bättre korrosionsskydd än en zinkbeläggning, annars skulle ju det tunnare materialet rosta och försvagas betydligt fortare än förzinkad.

Observera att hela karossen inte består av höghållfast stål, utan det är bara där det behövs som mest, i strukturen där förut behövdes dubbelplåtar eller mycket tjockare plåt av kolstål. Dessa stålsorter är fortfarande dyra och på grund av hårdheten mycket dyra att bearbeta, t.ex. pressforma.

Vissa tillverkare har löst detta genom att använda aluminium i skärmar och huvar, men det finns ändå en del förzinkad plåt kvar, även på Audi, men det kan bara Audifolket bekräfta.

Hålrummen och spalter in i karosstrukturen kommer även i fortsättningen behöva behandlas med rostskyddsolja eller vax.

#a • Uppdaterat: 2013-05-13 21:11
N-iklas

”Givetvis har alla”

Det är inte klokt vad mycket det utgås ifrån och förutsätts utan att man har fakta som bekräftar att det är så som det ”utgås” ifrån.

Stort utbrett samhällsproblem detta med mycket snack med lite innehåll, när någon klantat sig gruvligt och det blivit katastrof någonstans så hävdar alla inblandade att ingen gjort något fel ända tills de hårt pressade av Janne Josefsson tvingas erkänna att de ”utgick ifrån”, ”förutsatte”, ”trodde”…

Tvi.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.