Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur arbetar växellådan?

Bilfrågan

"Har en Volvo V90 med vanlig automatlåda. Kan du förklara hur en dubbelkopplingslåda arbetar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA: Har en Volvo V90 -98 med vanlig automatlåda. Skulle du vilja förklara hur en dubbelkopplingslåda arbetar. Helst med sprängskiss om det går.

Bertil Bilén  

SVAR:
En konventionell automatlåda arbetar med planetväxlar och en slags bromsband som fångar upp kraften från de olika utväxlingarna. Konstruktionen är sådan att motorn ej behöver avlastas vid själva växlingen. Kopplingsarbetet vid starten utförs av en oljeturbin som ger ett mjukt ingrepp men som också förbrukar en del energi.

Dubbelkopplingslådan arbetar i grunden efter samma princip som Citroën införde på DS19 år 1955. Växellådan är en konventionell mekanisk växellåda som är kopplad till en ordinär lamellkoppling. Det nya var att manövreringen av dessa sköttes med hjälp av hydraulik. Växellådan måste här avlastas vid växlingen och därför kan det upplevas som ett störande kraftbortfall.

Detta löses på dubbelkopplingslådan genom att två kopplingsfunktioner infördes och kunde därför efterlikna den konventionella automatlådan i växlingsögonblicket. Däremot fanns inga värmeförluster i någon momentomvandlare.


Man har därför de bägge växellådornas fördelar men ingen av dess nackdelar. Inte annat än en komplicerad konstruktion som till stor del förlitar sig på fungerande elektronik, men det är vanligt i de flesta systemen i en modern bil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-02-15 08:59

Samt att dubbelkopplingslådan tyvärr inte är lika smidig vid fickparkering och dylikt. Det vill säga vid krympkörning jämfört med en konventionell automatlåda. (Fast jag har inga problem med det)
Men annars en mycket trevlig växellåda . Som tycks ha vissa problem med kvalitén hos vissa VW bilar.

#2
2013-02-15 09:00

För att få en bättre förklaring på hur en dubbelkopplingsväxellåda egentligen fungerar, se Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xell%C3%A5da_med_dubbelkoppling
eller
http://auto.howstuffworks.com/dual-clutch-transmission.htm

#3
2013-02-15 09:13

www.google.com dubbelkopplingslåda.

Jisses. Det är 2013 och folk kan varken läsa eller söka på nätet själva?

Varför svarar ViB på såna här skitfrågor?

#4
2013-02-15 09:41

Det man i princip kan säga är att en dubbelkopplingslåda består av två växellådor i en. Den ena har hand om växlarna 1-3-5-7 och den andra 2-4-6, om vi talar om en 7-växlad låda. När den ena driver ändrar den andra växellägena. Gasar du så lägger den andra lådan i en högre växel än den som driver och bromsar du så lägger den i en lägre växel än den som ligger i. Det som endast behövs vid växling är att kraften överförs från den ena växellådan till den andra och det görs via en dubbelkoppling.

De båda växellådorna har var sin kopplingslamell som de om var annat lägger an på en gemensam lamell som är förbunden med motorn. Det kan funktionsmässigt t ex vara genom att den ena växellådans lamell lägger an som en yttre ring mot motorns lamell och den andra växellådan som en inre ring, genom att den ena växellådans axel löper inuti den andra.

På detta sätt finns det hela tiden drivning vid själva växlingsögonblicket mellan de olika växellådorna. Från det att den ena lamellen börjar lätta på drivningen tar den andra vid motsvarande mycket, så att en steglös övergång sker. T ex när den ena driver 80% driver den andra 20%, vid 50% driver den andra 50% och vid 20% driver den andra 80%, till den ena är ner på 0% och den andra 100%. På detta sätt blir det lite energiförluster vid växlingen och allt går mycket snabbt.

Nackdelen med denna typ av växellåda är vid start från stillastående. Det finns ingen momentomvandlare som gör att det är lätt att smyga igång, som på en vanlig automat. Utan du ska möta med gasen mot en automatisk koppling. Det går bra i de allra flesta fall, men det kan bli lite ryckigt ibland. Lika så om du ska smyga igång långsamt t ex när det är halt så är det lite svårare än om du sköter en koppling manuellt. På en vanlig automat gör momentomvandlaren att det är lättar att smyga igång. Ska du köra försiktigt över en liten kant som ger motstånd kan det bli lite ketchupeffekt av det hela. Du gasar mer och mer och inget händer, och sedan kommer allt på en gång.

Fördelen mot en vanlig automat är lägre bränsleförbrukning, till och med lägre än för en manuell i vissa fall, beroende på bil och förare.

#5
2013-02-15 09:44

milkylainen, denna fråga är inskickad till tidningen och presenterad även här.

#6
2013-02-15 10:51

Hej milkylainen. Kan det ha att göra med att VIB är en biltidning.

#7
2013-02-15 11:26

Jo, men jag förstår milkylainen: Om man söker på nätet så finns det tusentals mycket bra träffar av den nedersta typen som Alfaorso länkade till. Men visst, Bertil kanske inte har dator. Och den bilden som Bengt valde var ju ljusår från frågeställarens önskemål om en sprängskiss (som det - som sagt - finns ett hav av på nätet).

#8
2013-02-15 11:36

Nu ska det väl också tilläggas att en del bilar ger vanliga automatlådor ger bättre bränsleekonomi än manuella.
Dessutom: En automat väljer alltid en vettig växel, det gör inte alla som växlar sina manuella bilar.

Tyvärr tycks skillnaden i förbrukning mellan manuell och automat på 70-talsbilarna, typ +30%, sitta kvar i mångas bakhuvud fortfarande....

En vanlig automat är som sagt mer smidig vid krypkörning och parkering. Behagligt vid kökörning.

#9
2013-02-15 11:57

Är det bara Toyota som andvänder sig av CVT-lådor idag....? Jag gillar den skarpt men den finns bara tillgänglig i vissa modeller.....

#10
2013-02-15 12:40

Simon, det finns många bilmodeller med CVT-lådor förutom Toyota t.ex. Audi, Subaru m.fl.
En av de mest kända här i Sverige var ju DAF som blev Volvo 66 och 340.

#11
2013-02-15 12:40

Jag har inga problem att krypköra med min dubbelkopplingslåda. Det är bara att lägga i D (eller R), så rullar bilen snällt iväg utran att jag rör gasen. Kryphastigheten regleras med bromsen. Lådan är VW's DSG7 med torrkoppling (som har funkat klockrent i 3,5 år).

#12
2013-02-15 13:18

@ Saabnisse, Tack för svar, DAF:s låda hette väl variomatic var var väl inte direkt det samma även om principen är liknande. Förr var de nog mekaniskt styrda mot dagens elektroniska tror att den byggde på remskivor som pressades ihop medans de nuvarande flyttar rem på koniska drev?/valsar?

Hittade ett litet klipp på funktionen:

#13
2013-02-15 14:14

CVT är ju genialiskt, men många gillar inte det konstanta motorvarvtalet (vilket är ett I-landsproblem.

Miljoner scootrar jag väl inte ha fel? ;-)

#14
2013-02-15 14:45

Hej Morton Jag har heller inga problem med vår DSG 7 låda. Men en vanlig konventionell växellåda kopplar inte ur när man bromsar lite, vilket gör en sådan smidigare. En kompromiss i sammanhanget är att den oljebadande DSG6 lådan hamnar någon mitt i mellan DSG7 och en konventionell växellåda vad det gäller smidighet vid parkering. Jag vet för jag har provat.

mvh /VW Polo 2012 med DSG7lådan

#15
2013-02-15 14:49

Simon, CVT fanns redan på 1800-talet, förmodligen ännu tidigare, men var inte automatiska.
En ganska vanlig konstruktion var att låta en tvärgående axel med kedjedrev i ena eller båda ändarna, där kedjan till bakhjulen gick, ha ett flyttbart hjul ligga an mot motorns svänghjul och genom friktion överfördes kraften.
I svänghjulets centrum var en ursvarvning och när hjulet flyttades dit var transmissionen frikopplad.
Genom att flytta hjulet åt höger eller vänster fick man en steglös utväxling framåt eller bakåt.
Friktionsbelägget var ofta läder som hade egenskapen att slira lätt när det blev vått!
Van Doorne fick patent på sin automatiska CVT på 1950-talet och det var den som gjorde Volvo intresserade, de kände till utvecklingen "Transmatic" som såg ut ungefär som den gör idag.
Tyvärr blev de blåsta när de köpte upp DAF, Transmatic låg under lastbilsdivisionen.
Licensen till Transmatic har haft många ägare t.ex. Bosch, men lär också vara förankrad hos Aisin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic
http://www.bosch.nl/transmission_technology/en/html/5851.htm

#16
2013-02-15 15:08

"en slags bromsband" !?
Bromsbanden försvann från automatlådor för decennier sedan - nu är det lamellkopplingar.

BMW påstår att deras bilar drar mindre bränsle med den 8:a vxl automatlådan (ZF) än vad domgör med manuella lådor.

Ford och GM utvecklar just nu 9 vxl (tvärställda) och 10 vxl (längsställda), automater där man delat upp - GM gör den ena - Ford den andra.

Dubbelkopplingslådan i Veyron är utvecklad av - och tillverkas av Ricardo Engineering enbart för Veyron. Någon som tror att det är billig?

Dom allra flesta bilarna med AWD har elektronisk momentbegränsning på de lägsta växlarna - annars skulle drivaxlar och kugghjul krökas/ haverera.

#17
2013-02-15 15:25

DAF:s variomatic "Det var fina grejer det" Vad jag förstår så fans det inte differential på dom, så när man svängde och hjulen då i bak förstods, följaktligen gick olika fort i böjarna så slets det hårt på remmar och skivor. För övrigt gick bilen lika fort bakåt som framåt.

#18
2013-02-15 16:40

Från det ena till det andra - vore trevligt och ge mer givande läsning om VIB gjorde som de allra flesta kommentatorsfält på nätet gör:

Sortera inläggen med den senaste sist och den första först.

Jag tycker att det känns väldigt bakvänt att behöva gå "ned" (ibland flera sidor) för att hitta det som massot av folk kan ha kommenterat "längre upp"!

#19
2013-02-15 16:47

Vore ännu bättre om man kunde välja sorteringsordning för om man är inne och läser ofta så vill man inte starta från första inlägget hela tiden.

#20
2013-02-15 17:03

En enkelt variant som vissa tidningar använder är att man kan klicka i upptill om man se senaste eller tidigaste först. Då kan var och en välja.

#21
2013-02-15 18:06

VW Polo @ Du skriver: "Men en vanlig konventionell växellåda kopplar inte ur när man bromsar lite, vilket gör en sådan smidigare."

Dubbelkopplingslådan kopplar väl in växeln igen om Du nuddar fotbromsen så att Du därmed får nytta av motorbromsen, eller?

Att den kopplar ur och frirullar när Du släpper gasen är för att motorn skall gå ner på tomgång så att Du i förlängningen kommer att spara bränsle. Där ligger nog den största förklaringen till att en dubbelkopplingslåda kan ge lägre förbrukning än en manuell låda.

#22
2013-02-15 18:19

Ingen dubbelkopplingslåda ger mindre förbrukning än en manuell. EU-cykeln fungerar nu äntligen bättre för manuella bara dom har upp/ner växlingsvisare för man får nuförtiden köra EU-cykeln med en manuell enligt vad dom visar. Idiotismen i EU-cykeln är så stor så man vet inte vad man ska ta sej till? :D

#23
2013-02-15 19:37

Är nöjd med min DSG-7 också förutom på en punkt. VW (eller Skoda?) har programmerat lådan ganska dumt när man krypkör. Även om bara rullar utan att nudda gasen så lägger den i 2:an, vilket leder till en massa slirande på kopplingen när man kör i långsamt rullande köer. Är ganska övertygad till att detta är en av huvudorsakerna till att DSG7-lådorna havererar på löpande band i taxibilar. Skulle man köra på tvåan i en manuell bil och slira på kopplingen i kökörning så skulle inte kopplingen hålla länge där heller. För egen del så löser jag detta genom att lägga i 1:an manuellt vid långsam kökörning. Lite synd att man inte kan lita på att lådan sköter sig själv i dessa situationer.

#24
2013-02-15 20:33

Hej snabb95 Jag menar att DSGlådan kopplar ur vid farter vid ca 0 till 5km när man bromsar, när man sedan släpper bromsen igen så tar kopplingen automatiskt tag igen. Det är det som kan ge upphov till viss ryckighet vid parkeringsmanöver. Aldrig annars när du är ute och kör som vanligt. Medan en vanlig automatlåda i dom låga hastigheterna aldrig "kopplar" ur, och aldrig i någon annan hastighet heller för den delen. Utan du kan i princip använda bara bromsen så där lite lagom utan att behöva gasa något när du fickparkerar. Men kör du som vanligt med DSG7lådan i låt oss säga i 60-70km och börjar bromsa lite grann så motorbromsar den alltid, den till och med växlar ner för att man ska få bättre bromsverkan,Och släpper du gasen i vilken fart du vill, utan att bromsa så motorbromsar den alltid men växlar inte ner för ens bilen upplever farten för låg för den växel. Och den frikopplar aldrig i farter över ca 5km för att spara bränsle . ALLT DET HÄR ÄR INTE SÅ JOBBIGT SOM DET LÅTER. SÅ DETTA LILLA PARKERINGSPROBLEM SKULLE INTE FÅ MIG ATT AVRÅDA FRÅN DENNA TYP AV VÄXELLÅDA. Som för övrigt är en riktigt alert växellåda.
Och till Skodaägare skulle jag vilja säga . HELT MITT TÄNK!
mvh VW Polo 2012

#25
2013-02-15 21:49

Min 7G-DCT växlar inte upp till tvåan och sedan slirar på kopplingen vid kökörning. Det låter inte bra. Däremot växlar den gärna ner och motorbromsar kraftigt i nedförslut i lägre farter vilket kan vara lite jobbigt eftersom man då måste ge gas för att inte tappa fart, då brukar jag istället växla upp manuellt med paddlarna bakom ratten.

#26
2013-02-15 22:25

Skodaägare,
Lägger den i 2:an även om du har spaken i läge S?

#27
2013-02-15 22:48

Hej Thommys Det är egentligen inte mitt tänk, utan att jag har faktiskt hör det från VWs verkstad., Dessutom märks det ej vare sig på bilen eller varvräknaren. så vet man det inte, så märker man inget. Och när man kör bilen verkar det helt logiskt att den växlar upp så snabbt vid lite gas. Och vi har två exakt lika dana Polo i vår familj , och bägge beter sig lika.och båda växlar jättefint. Det är bara det där med fickparkering som möjligen kan störa lite. Men det är ju nu en sådan konstruktion, och alltså inge fel.

mvh VW Polo 2012

#28
2013-02-15 23:57

Upplever att DSG (6)-lådan i jobb-Caddyn är lite "glapp" runt ettan och backen, den är lite seg att börja dra, något jag aldrig upplever med den konventionella automaten i BMWn. Vet inte om det är någ DSG-syndrom eller om det är våran som är seg :p

Annars är det en väldigt bra låda tycker jag. Ryckfri i övrigt och gör oerhört sällan ologiska saker.

VAG gör det däremot. När ska de lära sig att man i manuellt läge växlar NER framåt och växlar UPP när man drar spaken mot sig? Alla andra i hela världen förutom VAG har fattat det. Kan nästan tro att de är brittiska :P

#29
2013-02-17 18:29

Thommys & VW Polo 2012:

Jag tycker det är en skitfråga och det är min åsikt. Det finns ingen höjd i att säga hur en DSG-låda fungerar med ett sånt svar. För att vara biltidning så skulle jag tycka det var roligt om de svarade med sprängskiss, detaljer, servicebulletins, historik, trim-options för DSG, mecka-själv i DSG-lådans register options etc. Det är att tala om minst det användaren förväntar och lite till. Källa till kunskap? Eller varför läser ni artiklar?
Att svara med att det är en "Dubbelkopplingslåda" framkommer av själva namnet. Blah lixom.

#30
2013-02-19 16:13

Hej milkylainen,. Jag ber så mycket om ursäkt!

Med vänlig hälsning /VW Polo 2012

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.