Bild
Nästa artikel
Volkswagen återkallar fler DSG-bilar

Volkswagen återkallar fler DSG-bilar

Nyheter

Volkswagen tvingas återigen återkalla bilar på grund av problem med DSG-lådor. Den här gången berörs 91 000 bilar i Japan.

Tidigare i år återkallade Volkswagen närmare 400 000 bilar i Kina för att åtgärda problem med dubbelkopplingslådan DSG. Den tyska tillverkaren meddelade också att garantitiden i USA för DSG-försedda bilar skulle förlängas till 10 år eller 16 000 mil.

Nu meddelar Volkswagen att ytterligare 91 000 bilar ska återkallas, den här gången i Japan. En talesperson från VW säger till nyhetsbyrån Reuters att varmt och fuktigt klimat, luftföroreningar och ryckig stadstrafik kan orsaka problem för DSG-lådan.

Än så länge har Volkswagen inte återkallat några DSG-utrustade bilar i Sverige, trots rapporter om bilägare som upplever slirande koppling och tappade växlar, framför allt när det gäller den sjustegade DSG-lådan med torrkoppling.

I stället erbjuder Volkswagen så kallat ”kostnadsdeltagande” för kunder som drabbats. Det kan innebära att Volkswagen täcker hela eller delar av reparationskostnaden.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens DSG-problem?

Taggar: Nyheter, , Volkswagen

Kommentarer

#1
2013-05-13 16:24

Ang bildtexten: DSG, som ju bara är en förkortning finns även i Bugatti Veyron, Bentley och Porsche ... samt från en drös andra tillverkare: http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission#Applications

#2
2013-05-13 16:42

De "vanliga" automatlådorna - som Mercedes och BMW har förfinat under årtionden - är den enda typen av automatlåda som jag skulle kunna tänka mig att välja. Men i takt med att de blir alltmer invecklade och förfinade ökar risken för kostsamma störningar med kvadraten av antalet nya finesser. Att äga en bil med automatlåda efter 10 000 mil är rena rouletten. Och får man fel nummer blir man snudd på ruinerad. Gammalmodig eller inte, man jag håller mig till manuellt växlade bilar. De kan förvisso krångla även de, men ett betydligt säkrare kort är de.

#3
2013-05-13 16:48

Swemba:
Och vad var felet med rubriken tycker du?
Förstod du inta att det gällde VW-bilar?
Vill du att vi hjälper dig att förstå?

#4
2013-05-13 16:49

Det är jobbigt när dom har gömt elektroniken till automatlådan inne i lådan. Så blir det fel på styrdonet måste lådan rivas. Jag gör som kaptenen, jag kör manuellt!

#5
Leif Larsson
2013-05-13 17:03

Jänkarna kör ju bara bilar med automatlåda. Aldrig hört att de har problem med sina automatlådor.
(Vad kan det bero på?)

#6
2013-05-13 17:44

Kan det inte vara så att det är en komplott mot en farlig konkurrent? Japaner kan man ju inte lita på (vill jag minnas från fallen med skenande och dödliga Toyotor) ..
;o)

#7
2013-05-13 18:23

Hej, kan ju bara säga... vem idag har en bil i mer än 10 000 mil??? Själv byter jag alltid vid mellan 4000 - 9000 mil. Då har man plockat de bästa och billigaste milen samt att man slipper kostnader för service och däck.

Kör MB E220cdi, gått 1800 mil på ett halvår...

#9
2013-05-13 18:57

Skrotar du bilen sedan higgo? Om inte är det väl någon händig som kan dra de billigaste milen ur den?

#8
2013-05-13 18:57

higgonso skriver: "

Hej, kan ju bara säga... vem idag har en bil i mer än 10 000 mil??? Själv byter jag alltid vid mellan 4000 - 9000 mil. Då har man plockat de bästa och billigaste milen samt att man slipper kostnader för service och däck."

Jag har ofta nya bilar längre än 10 000 mil. (Sedan kommer det då ett stort antal begagnatköpare ...) Att man plockar de bästa milen upp till 9 000 mil kan väl vara ok, men INTE de billigaste. Om du byter en 450 000-kronors Mercedes vid 5 000 mil och kanske två år har du plockat de dyraste milen ...

#10
2013-05-13 19:16

@Junkers, Det är inget fel alls på rubriken. Vill du att jag hjälper dig förstå vad jag skriver? Bildtexten min vän, inte Rubriken. Det är inget fel på Bildtexten heller. Det vara bara en enkel kommentar om att dubbelkopplingslådor inte är något VAG-påhitt utan finns hos de flesta biltillverkare idag.

#11
2013-05-13 19:32

Swemba, det tror jag alla här inne har vetat om i flera år.

#12
2013-05-13 19:38

Tack för upplysningen Swemba. Jag trodde för ett ögonblick att VW ålades att återkalla alla fabrikat med DSG-lådor (kunde ju va' typiskt japaner).

#13
2013-05-13 19:41

higgonso @ När min son nu byter Saaben 9-3 från 2001 till en Ny Passat för att få större plats i kupé och lastutrymme räknar både han och jag med att bilkostnaden kommer att dubbleras de närmste 5 åren från c:a 30 till 60 kr/mil.

En ny bil är verkligen dålig ekonomi, men om han nu behåller Passaten i 20 år så kommer en i dag mycket dålig affär att bli betydligt bättre.

#14
2013-05-13 19:52

@junkers, jag är inte lika säker på det. Tror inte ens media har koll. Varför ens nämna Skoda, Seat, VW och Audi i bildtexten när även VAG-märkena Porsche, Bentley och Bugatti har "DSG"-lådor?

#15
2013-05-13 20:01

Swemba, då kan du ju passa på att tala om vilka respektive modeller/fabrikat som använder vilken låda, det finns många varianter som VAG kallar DSG. En del köper de in och andra tillverkar de själva.

Wikipedia funkar också vettu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

#16
2013-05-13 21:12

Intressant, detta med Kina och Japan. Undrar vart VW får krypa till korset härnäst? I USA har man ju i princip gjort det och det skulle väl inte vara förvånade om det blev en generell återkallelse ganska snart. Vilket verkligen är på sin plats.

Man det vore intressant att veta vad man gör med lådorna i Kina och Japan. Byter man ut dem eller blir det en vridmomentsbegränsning? Det senare skulle väl mildra problemen något, men vara ack så onsyggt mot kunderna. Någon som vet vad man gör?

#17
2013-05-13 21:20

Junkers, vad är din poäng? Och varför ska jag använda wikipedia? Jag har full koll på dubbelkopplingslådorna, men jag undrar om ViB och de som kommenterar har det?

#18
2013-05-13 21:55

Okay ... bilden visar reglaget i Skoda Superb Alldrive, faktiskt inte lådan som bildtexten förmedlar, inte ens reglaget till lådan som artikeln handlar om ... Men Swemba har nog rätt och kommentaren är kanske fullt begriplig?
:o/

#19
2013-05-14 00:33

Kan någon mer tekniskt bevandrad förklara varför förorenad luft skulle orsaka problem i denna låda.

Att DSG:n är en i grunden usel konstruktion fattar ju de flesta förutom VAG-fanboysen men hur kan just det påverka greppar jag inte. Den är väl helt sluten och jag kan inte begripa hur luftföroreningar kan påverka en helt innesluten låda?

Eller är VAG så desperata att de tar till vilka krystade undanflykter som helst. Man undrar..

#20
2013-05-14 08:10

Vilken tråkig ton många har här. Många griniga ilskna gubbar?
Tappar lusten att skriva nåt. Allt verkar kunna tas som påhopp. Eller som utgångspunkt för påhopp.

#21
2013-05-14 09:40

Hmmm.... DSG fungerar inte som taxi, inte i Kina, tål inte luften i Japan... vad blir nästa grej? Tål inte att användas...?

#22
2013-05-14 09:43

Det är precis kommentarer som Rålle G's nedan som jag syftar på:
"... DSG:n är en i grunden usel konstruktion..."

DSG är inte EN (1) konstruktion. "DSG" som konstruktion fungerar utmärkt och finns i mängder av bilar. Den som VW har problem med är den minsta DQ200-lådan som är tillverkad av LuK Transmissions. Den fungerar bra i de bilar den är tänkt att sitta i - små, lätta bilar typ Polo - men dåligt i Passat och Touran (EcoFuel). Särskilt då de körs som Taxi.

#23
2013-05-14 09:50

I AutoMotorSport står det att VW i USA ersätter alla utlägg som bilägare tidigare haft för reparationer av sina DSG växellådor och att man även vill ha reda på tidigare ägare av bilar med VW DSG växellådor. Och detta gick man ut med redan 2010.

"Mycket bra att kunderna av bilar med alla typer av DSG växellådor får garantin på växellådorna förlängd till tio år och 16 000 mil och alla kostnader för tidigare reparationer av växellådorna återbetald om man bor i Amerika. Ja inte Europa förstås för här är det inga fel på DSG lådorna som många påpekat inte minst i den här spalten.
www.cbt.com.my/2012/06/04/vw-china-extends-dsg-warranty-to-10-years-160000-km/
En eloge för denna biltidning som tar bladet från munnen trotts att det kan ge färre glassiga inbjudningar från VW i framtiden. "

#24
2013-05-14 09:51

Och det är precis såna som "Swemba" jag syftar på när jag skriver VAG-fanboys. Tack!

#25
2013-05-14 10:05

Rålle G, är det något i min kommentar som du anser vara felaktigt?

#26
2013-05-14 11:14

Hehe Swemba, jo jag känner till att det främst är DQ 200-lådan som man haft lite "problem" med. Men även andra lådor av samma typ inom VAG har strulat, (dock inte i samma omfattning), vilket du nog känner till men kanske inte vill medge.

DQ-200:an ÄR en i grunden usel konstruktion: Tål inte att sitta i taxibilar, tål inte fuktigt klimat, förorenad luft, "ryckig" körning m.m.

Nöjd nu?

Skit är skit, oavsett märke.

#27
2013-05-14 13:12

RålleG: Ja DQ250-lådan var det en del problem med i början. Barnsjukdomar är inte helt ovanligt med ny teknik. Vad jag vet ska problemen dock ha åtgärdats med både en och två återkallningar.
Varför skulle jag inte vilja medge eventuella problem? Bara för att jag inte stämmer in i hat-kören innebär inte att jag är en fanboy. Jag är rätt märkesneutral och har ägt massor av olika bilmärken.

#28
2013-05-14 14:03

Gott swemba, bra att du inte är enögd. Finns alltför många såna som vägrar acceptera brister med sitt märke. Jag misstog mig uppenbarligen så jag ber om ursäkt när jag kallade dig fanboy. My bad..

Men har du eller någon annan nån teori om varför förorenad luft skulle kunna orsaka slitage på en växellåda? Låter helt osannolikt i mina öron.

#29
2013-05-14 14:38

Rålle, jag är ingen expert på det området, men eftersom lådan har torrlameller så borde den vara "öppen" - luftkyld. Därmed borde kraftigt förorenad luft rent teoretiskt kanske kunna påverka funktionen. Om det är så i praktiken kan jag inte svara på.
Personligen tror jag inte på det. Jag tror att det tyvärr är så att VW inte har någon lösning på problemet eftersom det inte är något konstruktionsmässigt fel på lådan i sig, utan att det är i applikationen (att använda den i Passat / Touran) som felet ligger. Så vad gör man då?
Det ska bli intressant att se vad återkallningarna resulterar i.
Jag tror det blir en omprogrammering av lådan samt en momentbegränsning i motorn.

#30
2013-05-14 15:47

Tur att vi är så fattiga så vi bara har råd och köra gammalmodiga bakhjulsdrivna volvobilar, som man kan laga själv utan utbildning bara man är lite händig. Volvo 240 forever.

#31
2013-05-14 17:59

Koenigsegg med 1100 hk har "DGS"-låda Rålle G(rymt) .. DSG är nutidens automat ... Men fortsätt du bara med vad du tycker är bra ... - Glöm inte att vinylskivan har musik på baksidan också .. annars missar du någe :o)

#32
2013-05-14 21:13

Leif Larsson, Chrysler Voyager har haft stora problem just med automalådorna. Även andra jänkare har förekommit.

Higgonso, vill du framhålla att du kör fräschare bilar än snittet eller?

Håller inte med Rålle G.
DSG-lådor är i grunden en förbannat smart konstruktion, men VW har lyckats mindre bra med åtminstone några varianter, vilket förresten Swemba beskriver bra.
Eftersom bägge herrarna verkar vara resonabla typer så slutar det i konsensus. Vore skönt om alla var lika lyhörda för andras åsikter och fakta..

#33
2013-05-14 21:54

Alla är inte lika övertygade om DSGs förträfflighet.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110811/mazda-tror-inte-pa-dubbelkopplingslador

Observera att artikeln är från 2011.

#34
2013-05-15 11:24

Har Mazda fått ut den där lådan på marknaden än och levde den i så fall upp till förväntningarna? Sky-Active-motorerna gjorde väl inte riktigt det. För att inte tala om Wankel-motorn ...

#35
2013-05-15 14:55

Här jämför Mazda sin automatlåda med några andra växellådor.
http://www.mazda.com/mazdaspirit/skyactiv/transmission/skyactiv-drive.html

#36
2013-05-15 15:54

Previa, ja det låter ju utmärkt, som det alltid gör när en ny produkt lanseras. Frågan är om hur den presterar i praktiken. Mazda känns lätt partiska i sin jämförelse ;-)

#37
2013-05-15 16:33

Frågan är då om DSG levde upp till mångas förväntningar........med tanke på det som skrivs. Speciellt om VW tar sitt ansvar skulle vara bra att få veta för många här i Europa och Sverige.

Men nog verkade Mazdas ingenjörer förstå att detta kommer att innebära problem så småningom, vilket verkar stämma med tanke på det som skrivs om DSG och problem.

#38
2013-05-15 19:27

Shogun, måste du försöka vrida allt till ett plattforms/teknik-krig? Jag frågade bara om Mazdas låda finns på marknaden och om den är så bra som Mazda hävdat? Tydligen kunde du inte svara på det utan försökte i stället vrida det till att VW's DSG är dålig ... Jag har inte hävdat att DSG är bättre. Jag har inte ens jämfört den med DSG.

Men för att svara på din fråga: Jag tycker nog att "DSG" lever upp till det som utlovats, nämligen snabbare växlingar och bättre bränsleekonomi. Vad jag vet har löftet aldrig varit att DSG-lådor är oförstörbara och att VW kommer att ersätta alla villkorslöst vad än för fel de kan tänkas stöta på.
Och återigen, det är inte bara VW som använder dubbelkopplingslådor. I stort sett alla gör det. Getrag och BorgWarner är de stora teknikleverantörerna och de tjugotal olika varianter på dubbelkopplingslådor som finns hos diverse olika märken fungerar bra. Mig veterligen är det inte större felfrekvens på dessa än på traditionella lådor.
Men som med allt annat kan det bli problem av olika anledningar, som i fallet VAG och EN av deras lådor. Men det diskvalificerar inte tekniken som sådan.

#39
2013-05-15 20:28

Swemba, det är väl bara uppåt-växlingar som är snabba som fan (tillräckligt snabbt har vi ju redan haft sen länge), neråt går det snigeltåg eller har det ändrats på senaste tiden? Det är det som gör det svårt för chauffören när lådan ibland inte tycks göra något och bilen accelerera inte alls, då blir man rädd att nån ska köra en i baken eller har det ändrats i de nyare lådorna? Svårast just i korsningar, där måste man vara på sin akt vilka signaler man ger åt lådan.

Bränsle-ekonomiskt är ju den manuella ännu också kung även hos VW. "Syns" bättre nuförtiden då man får köra EU-cyceln enligt växlingsanvisningarna bilen berättar.

#40
2013-05-15 22:29

Swemba.

Jag har inte vridit någonting. Jag bara konstaterar att för många levde inte DSG upp till deras förväntningar. De levde heller inte upp till Mazdas ingenjörers krav så de satsade på DSG lådor utan valde en annan väg. Hur det gick med deras satsning med de nya växellådorna vet jag inte. Men det finns säkert på nätet i test av någon tidning om de är kapabla att avgöra om det var en lyckad satsning eller ej. Men visst finns den på marknaden. Men jag skulle bli förvånad om Mazdas växelådor har samma brister som vissa DSG lådor med hållbarheten när det var en anledning till att inte satsa på DSG lådor. Det vi vet är att VW har problem med DSG, men det verkar som att du inte vill veta av att de har problem när man tar upp det. Att de sedan inte tar sitt ansvar och återkallar eller hjälper de som får problem som man läst om är i så fall en stor skam. Ja jag skulle nog välja något från Mazda om jag skulle välja mellan en DSG och Mazdas nya växellåda som visas i länken från Previa.

Att det skulle vara lika mycket fel på vanliga växellådor som på DSG låter otroligt i mina öron. Kan du visa på det att det förhåller sig så?

Sedan att inte japanerna använder sig av DSG lådor säger också en del. Troligtvis har de gjort samma bedömning som Mazda om DSGs lådornas tillförlitlighet. Därför har man dom inte på programmet än.

Om DSG inte håller så lever de heller inte upp till vad de lovar enligt min mening. Jag skulle aldrig våga köpa en sådan bil innan VW visar någon form av goodwill. Men det får vi säkert läsa mer om inom en snar framtid.

#41
2013-05-15 23:37

Det är faktiskt rätt många bilföretag som insett fördelarna med denna typen av växellåda (DSG-typen). Bara för att VW misslyckats med implementeringen av en av alla dessa typer så innebär det knappast att den försvinner från marknaden. Tvärt om, det kommer fler och fler varianter i fler och fler bilmärken och bilmodeller. Kanske vissa japaner misslyckades att få det att fungera, men Honda har i alla fall lyckats. Och jag har kört den. Kanonlåda!

#42
2013-05-15 23:40

Peugo; vänligen gör en provkörning av en DSG igen. Det verkar som det var mycket länge sen du gjorde det sist.

#43
2013-05-16 00:57

Jag själv har endast kört DSG-låda som hastigast vid ett tillfälle och det gav inga bestående intryck. Däremot har jag frågat flera som kört dem om de varit trixiga vid parkeringsmanövrer eller om de varit sega i växlingarna och endast mötts av oförstående miner. De har funkat alldeles utmärkt.
Av de sex personer det gäller är det endast två som själva äger en bil med DSG. Det har i samtliga fall gällt VW.

Detta är självfallet ingen tillförlitlig statistik, men det verkar ändå som att de blivit av med den lilla lynnighet och seghet de hade alldeles i början. Eller så hade de tillfrågade väldigt låga krav...

Må vara hur det vill med enstaka exemplar av en enstaka modell. Principen är det inget fel på. Mazdas speciella utveckling verkar onekligen också intressant.

Varför japanerna är sena är svårt att sia om. Honda har nu tydligen en välfungerande låda. Kanske de andra valt att satsa mer på CVT. Eller bara avvaktat. So what?

#44
2013-05-16 08:27

Intressant att denna växellåda är synonymt med enbart bekymmer pga att VW har problem med enbart en modell av DSG och där är det väl torrkopplingen som ställer till det.

Faktum är ju att det är många bilar som använder dubbelkopplingslåda, idén är ju inte dum.
Var faktiskt en fransman som kom upp med idén, men han byggde aldrig någon låda. Istället var det Porsche och Audi som först använde den i sina tävlingsbilar på 80-talet, bl.a. i den brutala SportQuattron.

Hittade en lista på Wikipedia:
BMW
BYD (Kines)
Chrysler
Fiat Group
Ford Motor Company
General Motors
Honda
Hyundai
Lotus
McLaren Automotive
Mercedes-Benz
Mitsubishi
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation
Nissan
PSA Peugeot Citroën (i MSB-modellerna)
Porsche
Renault
Volkswagen Group

#45
2013-05-16 09:54

Shogun, du kanske inte följt med i artiklar och kommentarer? Jag har inte på något sätt förnekat att VW har problem. Det du och så många verkar tro är att dubbelkopplingslådor är synonymt med VW. Det är det inte!
VW har problem med EN av sin lådor. Det är fakta och inget jag sticker under stolen med. Felet beror inte på tekniken som sådan utan på implementationen.

Att japanerna inte använder dubbelkopplingslådor är fel.
T ex Nissan GTR har dubbelkopplingslåda. En bil med extrema prestanda och en acceleration som är svårslagen. Faktum är att den baserar sig på samma mekatronik från Borg Warner som Audi's S-tronic (ej att förväxla med VW's problemlåda).
Se även listan från Hultarn, nedan.

#46
2013-05-16 12:21

Jag är inne på min andra Passat med DSG. Aldrig upplevt något bekymmer (ta i trä... :)

#47
2013-05-16 17:13

Att Mazda inte har valt en dubbelkopplingslåda tror jag beror på den högre vikten, en dubbelkopplingslåda har ju dubbla drev. Mazda i sin "Skyactive"-teknik satsar främst på lättare lösningar för att få ner vikten på fordonet och därmed bränsleförbrukningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.