Nästa artikel
Northvolt i batteriallians med Volkswagen
Nyheter

Northvolt i batteriallians med Volkswagen

Publicerad 25 mars 2019 (uppdaterad 25 mars 2019)
Målet är att lära sig att göra klimatvänliga batterier till elbilar.

Svenska batteritillverkaren Northvolt och tyska biltillverkaren Volkswagen går samman i ett batterikonsortium, EBU. Avsikten är att forska och utveckla batterier till elfordon. 

I samarbetet ska man titta närmare på råmaterial, cellteknik och produktion samt återvinning och fokus ligger på att försöka ta fram så klimatvänliga och hållbara batterier som möjligt till ett bra pris. 

Northvolt, under ledning av Peter Carlsson, startar i år upp sitt forskningslabb i Västerås där de också kommer att producera mindre volymer av elbilsbatterier. 2020 sätter fabriken i Skellefteå igång produktionslinan och här ska merparten av batterierna tillverkas. I början är målet 8 Gigawattimmars batterikapacitet som sedan ska öka till 32 Gigawattimmar när produktionen är igång för full maskin. 

2020 kommer Volkswagens första renodlade elbil på nya plattformen MEB. Bilkoncernen planerar att skjutsa ut 22 miljoner elbilar på marknaden de kommande tio åren. År 2030 beräknar de att 40 procent av bilflottan utgörs av elbilar. 

En annan biltillverkare som ingått samarbete med Northvolt är BMW

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Northvolt och Volkswagen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-25 12:06
stonebreaker

klimatvänliga batterier, HYCKLERI

#2 • Uppdaterat: 2019-03-25 12:39
johnkommentar

Lätt att hacka på det nya. Hur länge har inte vanliga bilar kallats miljöbilar och miljövänliga? El är framtiden, bara att suga i sig. Kan man det minsta termodynamik tex förstår man begränsningarna i en otto- eller dieselcykel. Långt mer än hälften av energin blir värme direkt i verklig drift, det är naturlag.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-25 13:57
Klarsynt

De skall väl lära av varandra hur man får ut så mycket statliga bidrag, institutionella bidrag och EU-bidrag som möjligt, kantänka. Allt, förstås, i slutänden betalt av skattebetalarna.

@johnkommentar

Dieselcykel? Det vore något! Var köper man dem?

.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-25 15:45
Axa

Håhåjaja, fossilbränsle som alternativ är ju naturligtvis väldigt mycket miljövänligare att producera och distribuera....eller?

#5 • Uppdaterat: 2019-03-25 16:03
Grosser

Bra att Northvolt knyter till sig fler företag, förhoppningsvis blir det ett uppsving i leveranskapacitet så småningom. För de flesta av oss vet ju att eldrift är framtiden.

Allt går ju med elektricitet,
elektriskt de' e' nå't konstigt me' de'.
Elektricitet de' strömmar ju som ni vet
härs och tvärs igenom tråden.

#6 • Uppdaterat: 2019-03-25 17:43
Klarsynt

@Grosser

Elbilar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Skattepengar vi kastat på dem
Istället för att se om vårt eget hem
Nu blir det svårt att ta ett steg åter
För politikerna skiter i att vi gråter
De fattar nämligen ingenting,
Men är måna om sitt eget skinn.
Erkänner aldrig att de haft fel,
Även när vår framtid står på spel.
Våra barn får det sämre än vi
När vi förlorat vår bilindustri.

.

#7 • Uppdaterat: 2019-03-25 21:04
J.L

Kan bara konstatera att argumentationen visar en rädsla alternativt storaktieägare i oljebolag. Känns som att skiftet är jämförbart med att gå från ånglok till ellok inom järnvägen med avseende på verkningsgraden, lite tillspetsat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.