Nästa artikel
Northvolt etablerar sig i både Skellefteå och Västerås
Nyheter

Northvolt etablerar sig i både Skellefteå och Västerås

Publicerad 19 oktober 2017 (uppdaterad 23 september 2024)
Skellefteå gör batterierna, Västerås bidrar med kompetens. Det blev beslutet för Northvolts tillverkning av elbilsbatterier.
Batterifabriken hamnar i norr, forsknings- och utvecklingscenter i Mälardalen.

Svenska företaget Northvolt har ambitionen att bygga motsvarigheten till Teslas Gigafactory, en jätteanläggning för tillverkning av litiumjonbatterier till elbilar. Företaget har nu bestämt plats för var fabriken ska ligga. Sedan tidigare har Northvolt vaskat fram två möjliga kandidater för sin etablering: Västerås och Skellefteå.

Nu står det klart att man väljer att dela på etableringen mellan de två orterna. Enligt Northvolt var det den mest optimala lösningen. Skellefteå har närhet till råmaterial tack vare gruvindustrin och därför ska fabriken med batteritillverkningen ligga där. Upp till 2.500 arbetstillfällen kommer att skapas.

Västerås har istället sin styrka i elektrifiering och processoptimering. Detta, plus att staden är bas för multinationella företag som ABB, gjorde att Northvolt beslutade att det skulle bli platsen för deras forsknings- och utvecklingsavdelning, inklusive en demonstrationslina. I Västerås kommer det att anställas upp till 400 personer.

– Det här är den ideala lösningen för Northvolt. Den uppfyller de grundläggande kraven för en storskalig batterifabrik, via tillgången till energi, infrastruktur och kompetent arbetsstyrka. Det kommer också hjälpa oss att skapa ett klassledande elektrifieringskluster för att utveckla miljövänliga och kostnadseffektiva batterier tillsammans med våra kunder och partners, säger Northvolts vd och grundare, Peter Carlsson.

Första spadtaget på fabriken i Skellefteå tas någon gång under andra halvåret 2018. Två år senare är första fjärdedelen av bygget klart och då börjar fabriken att producera åtta Gigawattimmars batterikapacitet årligen. När fabriken är helt färdigbyggd 2023 kommer produktionsvolymen att vara uppe i 32 Gigawattimmar årligen.  

Diskutera: Vad tycker du om valet av tillverkningsort?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-10-19 18:15
mso 1000

Grattis guldstaden och grattis Västerås.
Det känns logiskt och kanske några nollåttor flyttar till norrlänska friheten när det skapas så många nya jobb.

#9 • Uppdaterat: 2017-10-19 18:47
Grosser

Den hade nog hamnat i Västerås om det funnits ledig kapacitet i regionnätet, enligt Northvolt behövde man 300 MW effekt. Inget man bara trollar fram i ett expansivt Mälardalen...
Men stort grattis till Skellefte, arbetstillfällena behövs!

#a • Uppdaterat: 2017-10-19 19:32
Phineaus

Höörnu ni fundersamma norrlänningar. Hur skall man förklara för dom som inte begrip ? Nu är vi där igen. Visst är det kul med visioner och visst finns det råvaror i Norrland, särskilt litiumgruvorna är välkända, eller var det inte litium. Gick inte allt litium åt till medicin mot (för) bipolära mentalsjukdomar. Så nu är penelpolitikerna tillbaka med en sjusärdeles sväng mellan hopp och förtvivlan.

Hur kan denna Elon M´s trollkraft få vanligtvis förnuftiga svenskar att bete sig som tungomålstalare vid ett väckelsemöte i Livets Ord ?

När kilometerskatten lagts på batteribilar (kanske upp till 10 kr/mil) och alla miljökostnader betalts både vid tillverkning och vid slutförvaring - kanske ytterligare 5 kr/mil - då finns det inte någon marknad för elbilar. Ja, såvida dom inte körs med en modern högeffektiv 2-takts metanoldriven förbränningsmotor (Hedmankonstruktion) som driver en generator (on-demand) då löser vi problemen med både avgasutsläpp, inkl koldioxid och Nox och slipper import av flytande bränslen - idag 1 miljard i veckan.