Nästa artikel
Batterifabrik hamnar i Västerås eller Skellefteå
Nyheter

Batterifabrik hamnar i Västerås eller Skellefteå

Publicerad 4 juli 2017 (uppdaterad 4 juli 2017)
Västerås eller Skellefteå? Svenska företaget Northvolt funderar just nu på var de ska placera motsvarigheten till Teslas Gigafactory.
Svenska företaget Northvolt har valt ut två finalister för sin planerade storskaliga tillverkning av litiumjonbatterier för elbilar.
Nyetablerade företaget Northvolt, med förre Teslachefen Peter Carlsson i spetsen, ska bygga Europas största batterifabrik i Sverige. 40 kommuner anmälde intresse och i april valdes 10 etableringsorter ut, varav två lokaliserade i Finland. Nu har Northvolt skalat ner antalet kandidater ytterligare och valet står slutligen mellan två svenska städer: Skellefteå i norr och Västerås i Mälardalen. 

– Efter en djuplodande analys av tio mycket intressanta alternativ för Northvolts första fabrik har vi efter en samlad bedömning landat i att det finns bäst förutsättningar i dessa två orter. Elektrifiering och lagring av förnybar energi är nyckeln till ett koldioxidneutralt samhälle och vi har mötts av ett fantastiskt engagemang i vår dialog med lokala företrädare i både Skellefteå och Västerås, säger Peter Carlsson, i ett uttalande.

Nu inleds ansökningar om bygglov och en miljöprövning görs parallellt för båda orterna.

Bygget av den 500.000 kvadratmeter stora fabriken inleds nästa år och 2020 levereras de första batterierna till elbilar. Verksamheten beräknas skapa 3.000 arbetstillfällen. Om det blir Skellefteå eller Västerås som blir etableringsort meddelas i höst.
 
Diskutera: Vilken ort tror du passar bäst för batterifabriken – Skellefteå eller Västerås?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-07-04 08:45
Reverend Benny

Ja, inte för att jag sätter min fot där så ofta men det hade varit riktigt kul om den hamnade i Skellefteå, mer jobb samt att det sannolikt innebär satsningar på infrastrukturen.
Närheten till hamn kanske är till fördel för Skellefteå istället för att behöva skeppa allt på lastbil till Nynäs eller Stockholm.

#2 • 2017-07-04 09:04
trasten

Hoppas på Skellefteå. Man behöver alla jobb man kan få däruppe!

#3 • 2017-07-04 09:06
Erik Lindroos

Reverend Benny, det finns väl en bra hamn i Västerås (som dessutom ska byggas ut och rustas upp tillsammans med Södertälje kanal och andra Mälar-vattenvägar).

#4 • 2017-07-04 10:35
Saabium

Skellefteå är väl rätt bra? Gott om ytor, hamn och nära till mineralerna som åtgår i poduktionen?

#5 • 2017-07-04 10:45
ToRy

Först såg jag detta på DI (http://digital.di.se/artikel/tva-kommuner-tavlar-om-hans-superfabrik ) och det som gjorde att jag höjde på ögonbrynen är meningarna "Enligt Northvolt kommer den kommun som man slutligen väljer att kunna räkna med cirka 2 500 nya jobb. Rekryteringarna kommer att främst avse högspecialiserade ingenjörer med många från Asien och USA där ledande specialister inom batteriproduktion finns"

Kan det verkligen stämma? Hur skall någon kunna få mängder av högspecialiserade ingenjörer som nu bor i USA och Asien att flytta till Skellefteå? Redan Västerås låter snudd på ömöjligt för mig.

#6 • 2017-07-04 11:30
Reverend Benny

Nja varför är det så omöjligt? Med tanke på hur många Indier som bor i Sverige och jobbar här och är förälskade i vårt land på många sätt så ser jag inte alls det som omöjligt.
Utmaningen ligger nog mer hos oss, att vi tar emot mkt av denna arbetskraft med öppna armar och är villiga att jobba ihop istället.
Sen är det lite tragiskt när tidningar skriver "Asien", det är ju en hyffsat stor kontinent med väldigt olika kulturer.

#7 • 2017-07-04 12:17
ToRy

@Benny: Därför att om man är en välutbildad ingenjör så kan man i regel få betydligt högre ekonomisk utväxling på sin kompetens på annat håll. Sverige har nästan den lägsta (om inte den lägsta) utbildningspremien i Europa, och kan inte ligga bra till i ett globalt perspektiv heller. Länder som Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA (och kanske även Kina) ger mer. Sedan finns förstås andra pluspoäng med Sverige, som natur t ex och mindre trängsel.

#8 • 2017-07-04 14:52
Axa

Västerås har Sveriges största inhamn, redan tillgänglig kompetens genom ingenjörer i och med ABB och Bombardier, ligger i Mälardalen som är expansivt på olika sätt, en kommun som är teknik och miljöorienterad, osv.

Jag är ganska säker på att det blir Västerås.

#9 • 2017-07-04 16:26
Roy J

Med tanke på vår avfolkade landsbygd, hoppas jag givetvis på Norrland.

#a • 2017-07-04 18:18
Grosser

Och så ska det finnas tillgänglig effekt i elnätet med. En kritisk punkt när det kommer till att etablera en så pass energiintensiv industri.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.