Bild
Nästa artikel
BMW satsar på Northvolt

BMW satsar på Northvolt

Nyheter

Biljätten och svenska företaget vill göra mer miljövänliga batterier till elbilar.

BMW har investerat en hemlig summa i Northvolt och de har tillsammans bildat ett teknik-konsortium. Pengarna ska gå till forskningscentret Northvolt Labs som just nu byggs i Västerås. Här ska elbilsbatterierna tas fram och testas innan de sätts i storskalig produktion i fabriken som kommer att ligga i Skellefteå.

Målet med Northvolts och BMW:s samarbete sägs vara att göra hela produktionskedjan mer miljövänlig, bland annat med förnybara resurser, ansvarsfull utvinning av råmaterial och grönare tillverkning.

– Allteftersom batterier blir en strategisk fråga för biltillverkare är detta partnerskap inte bara en milstolpe för Northvolt, det markerar också betydelsen av hållbara battericeller i den kommande vågen av elektrifiering, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt. 

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s och Northvolts samarbete?
 
Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2018-10-15 13:54

Detta är ett erkännande om att dagens batteritillverkning är miljömässigt förkastlig (!), men det kommer att krävas oerhört mycket för att batterierna ska slå en dieselbil på fingrarna vad gäller den totala miljöpåverkan. Och för oss i det här hushållet är och förblir räckvidden det eviga problemet. Som en forskare sa: Det kommer att krävas minst ett par "Nobel-upptäcker" redan idag för att mycket påtagligt kunna öka energiintensiteten i batterierna. IBM spår att det är minst 30 år dit.

"Målet med Northvolts och BMW:s samarbete sägs vara att göra hela produktionskedjan mer miljövänlig, bland annat med förnybara resurser, ansvarsfull utvinning av råmaterial och grönare tillverkning."

Jodå, man är medveten om "blodsbatterierna" men att ändra på detta är lättare sagt än gjort. Märk att man inte säger ett enda ord om återvinning/destruktion! Vänta bara tills det kommer in 1000-tals uttjänta batterier i veckan (kanske 500 ton batterier). Vem ska ta hand om dem? Garanterat att det slutar med att de skickas till Afrika, där fattiga får ta hand om dem - precis som de fattiga redan idag får ta hand om all vår uttjänta elektronik!

#2
2018-10-15 14:22

Lätt att hacka på det nya och blunda för bristerna i det befintliga. Olja är inte oproblematiskt och dessutom så är oljans livscykelpåverkan på klimatet förmodligen avsevärt större än man tidigare trott: https://www.chalmers.se/en/departments/see/news/Pages/Crude-oil-carbon-f...

#3
2018-10-15 14:49

Oavsett vad för batterityp så måste det till produktionslinor. Idag är det li-ion batterier, i morgon solidstate batterier med upp till 10 ggr teoretiska kapaciteten, har man ingen fabrik redo har man inget och då blir det den defintiva spiken i kistan för alla oljenappssugare. Visionslösa gnällspikar har man sett alldeles för mycket av i dessa kommentarsfält tyvärr. Turligt nog är det inte dessa som driver oss framåt utan entreprenörer med framåtanda.

#4
2018-10-15 15:05

Europeisk bilindustri vet att förbränningsmotorn är död på sikt och man är nervösa. Idag finns kapacitet att tillverka batterier i Asien och Amerika och det bådar inte gott för Europa. Kolla slutet av den här artikeln och fundera på bilindustrins framtida lokalisering: https://www.bloomberg.com/news/features/2018-02-01/the-breakneck-rise-of...

#5
2018-10-15 15:08

*Host*

#6
2018-10-15 15:42

Jag antar att det är framtida succéer för olja som får saudierna att lägga enorma belopp på alternativ och att de har bestämt att bli fossilfria.

Att någon satsar på att bli bättre betyder sällan att de inte är bra idag. Jag hoppas Northvolt hittar finansiering och lyckas med sina föresatser.

#7
2018-10-15 16:53

En gång i tiden skeppade Kanadensarna stora mängder Bauxit över världshaven till Norge för att med billig el (100% vattenkraft) tillverka aluminium. Antar att Norge skulle kunna bli världens bilbatteri-metropol för ren (renare) batteritillverkning med hjälp av sina älvar.

#8
2018-10-15 17:20

Varför Norge? Sverige har en av världen renaste elmixar och det är en av anledningarna till Northvolts lokalisering, tillgång till el av rätt sort i rätt mängd.

#9
2018-10-15 18:03

Det företag jag jobbar på samarbetar och köper batterier från Northvolts.

#10
2018-10-15 18:30

Köper batterier från Northvolt ? Dom har ju inte ens nån utvecklings-anläggning klar ännu.

#12
2018-10-15 19:43

Så skönt det ska bli att slippa avgaser från bilen lika så ljud och vibrationer från motorn. Slippa ljudet från vrålande motorer från gator och vägar. Slippa upprostade avgasrör. Slippa höra ljudet från trasiga ljuddämpare. Slippa sjöfåglar som smetats in med olja. Slippa byta olja på motorn och växellådan. Inte behöva fundera på om man ska välja diesel eller bensin eller kanske gas på nästa bil. Underbart att kunna tanka hemma eller medan man jobbar eller handlar eller äter. Slippa äckliga tankningshandtag. Slippa fundera på om adBlue ska fyllas på eller om partikelfiltret ska becka igen. Slippa fundera på om bilen har kamrem eller kamkedja. Härligt att kunna sätta sig i en bil där stolsvärmen redan värmt sätet eller kliva in i en bil som stått parkerad i solen på sommaren och redan är avkyld med AC. Veta att ingen slangat bilen över natten. Kunna ha solceller hemma som småladdar bilen på sommaren. Kunna köra på kärnkraft eller vattenkraft. Kunna köra genom en lång tunnel utan att stänga av luften utifrån. Slippa all rök från kalla bilar på vintern. Göra tomgångsförbudet onödigt.

#13
2018-10-15 19:56

@Thommys - exakt!

#14
2018-10-15 20:08

@notariuspublicus - allt du skriver är helt fel, ganska intressant att du lyckas rada upp så många fel på raken, för det är väl allvar o inte på skämt? Elbilar är redan idag MYCKET miljövänligare än diesel, tom på den smutsigaste elmixen. På vår svenska elmix sparar man in 80% av CO-utsläppen över bilens livscykel. Batteritillverkningens utsläpp beror, precis som all tillverkning, på vad för el du matar in i tillverkningen. Batteriernas energitäthet har ökat extremt fort, t ex BMW i3 har nu på de få år den funnits, lyckats packa in dubbelt så mycket laddning i samma volym. Den utvecklingen kommer fortsätta, garanterat. Ev helt nya batteritekniker är ren bonus men inget som på nåt sätt är nödvändigt.

#15
2018-10-15 20:51

Skellefteå är ett smart ställe att bygga en batt.fabrik!
Tungmetall utsläpp märks inte bland bolidens dynga!

#16
2018-10-15 21:17

2TT2 - fast det framgår ju klart att detta inte är Northvolt-tillverkade celler.

#17
2018-10-15 21:48

Raywave: Nej, elbilar är INTE mycket miljövänligare än en fossilt driven bil om man använder den smutsigaste elmixen. Och sluta att tjata om "det svenska" varenda gång i sammanhanget, då frågan gäller globalt. OCH FORTFARANDE: Ingen nämner vad återvinningen/destrueringen av batterierna kommer att medföra i bland annat utsläpp. Fortfarande är den parametern utelämnad i "ekvationen". Jag finner detta ytterst märkligt.

#18
2018-10-15 22:01

Pi,
De levererar trots allt batterier redan nu. Det är inte bara att bunta ihop celler som bekant.

#19
2018-10-15 22:07

Dock är grundproblemet med förbränningsmotorer, otto-, dieselmotorer, att de är för dåliga = ineffektiva. Verkningsgraden är endast i bästa fall 30-40 %, vilket innebär att vi bränner enorma mängder energi till "kråkorna" med dagen teknik. Knappast smart ur ett hållbarhetsperspektiv, en elmotor har ca 95 % verkningsgrad, vilket innebär att ur ett resurshänseende är bättre hushållning med energi. Att en elmotor kräver färre komponenter i ett fordon genom sin överlägsna momentkurva i form av en komplicerad växellåda ingen avgasrening etc, tung ljudisolering/avvibrering leder till en smärtsam omstrukturering av hela fordonsindustrin och bilverkstäder.

#20
2018-10-15 22:21

Hur mycket energi slukar oljeindustrin från borrhål till färdig produkt vid pump med krackning? Miljöpåverkan i hela kedjan? Oljan ligger ju de facto bakom en stor andel av jordens väpnade konflikter, vilket många debattörer verkar förbise.

#21
2018-10-15 22:48

Nu blandas det hej vilt, ser jag. Hur mycket energi slukar elindustrin från borrhål och/eller kolbrytning till färdig produkt i eluttaget? Så här ser det ju faktiskt ut i stora delar av världen: Att elen framställs med olja och kol. (Det fungerar alltså INTE att bara stirra sig blind på Sverige.) Och ska vi nu också blanda in väpnade konflikter? Som om inte lukrativa mineraltillgångar leder till samma sak och med små barn som arbetskraft och offer. Och vad sker inte i guldets och diamanternas namn för att vi ska se vackra ut? Och så var det då det där med hur och var de uttjänta batterierna ska kasseras. Gör vi som vi brukar - skickar allt till fattiga i Afrika? Det är många aspekter som många debattörer förbiser.

#22
2018-10-16 01:31

Notariuspublicus, det är redan idag olagligt att skicka elektronikskrot till Afrika och andra länder där det inte kan hanteras på ett vettigt sätt. Tyvärr sker en hel del illegal handel på så sätt att elektronikskrot märks som begagnat och/ eller som att det är donationer. T ex har det spårats svensk datautrustning från skattefinansierad verksamhet till bl a Ghana i Afrika, där den återvunnits på olämpligt sätt. Man får verkligen hoppas att batterierna till elbilar inte kommer gå samma öde tillmötes, utan att de tas tillbaka av tillverkaren och återvinns. Googla gärna på Agbogbloshie.

#23
2018-10-16 09:09

Not...
Hur är det mer relevant med "blodsbatterier" än med "desert storm"?

#24
2018-10-16 10:23

J.L , svaret finns högre upp i tråden eller här https://www.bloomberg.com/news/features/2018-02-01/the-breakneck-rise-of...

#25
2018-10-16 11:58

notarius
Jag har slutat med guld och diamanter.
Det hjälpte inte.
Jag ska montera svagare belysning vid spegeln istället!

#26
2018-10-16 12:57

Det är sant som Notarius säger att man måste studera och jämföra hela livscykelprocesserna för batteri kontra oljebaserade fordon. Här måste man ta hänsyn till inte bara hur bränsle och hur batterier framställs och senare destrueras, utan även att en bil med förbränningsmotor innehåller en massa detaljer som inte behövs på en batteribil som förbränningsmotorn med alla dess delar, koppling/växellåda, avgassystem, bensintank, katalysator m.m.
När allt det som inte behövs i en batteribil försvinner från tillverkningsprocessen borde det också påverka miljön positivt, men kanske så mycket större ekonomiska problem för alla tillverkare som investerat i dessa produkter.

#27
2018-10-16 13:26

107Carlsson: Problemet är att ett 100-kW-batteri kostar 19 500 "dieselmil" i utsläpp bara att tillverka. Och vad "kostar" då återtagandet av uttjänta batterier och destrueringen av desamma i utsläpp? Minst lika mycket? Ingen tycks veta. I stort sett allt i en "vanlig" bil är vanliga metaller som kan återvinnas praktiskt taget hur många gånger som helst.

Vad jag efterlyser är en total miljökalkyl för en elbil (från gruvdrift till det att batteriet att helt kasserat), men en sådan verkar ingen vara intresserad av att ta fram eftersom den sannolikt skulle visa "fel" resultat.

#28
2018-10-16 16:13

Det finns ju inget som säger att utvecklingen på området skulle kunna ge miljövänligare batterier, elbilstillverkning och även el.

#29
2018-10-16 16:28

Axa: Till och med jag tror på en viss utvecklingspotential för elbilar. Du säger alltså att den potentialen är noll?! Du förvånar mig.

Fortfarande efterlyser jag en miljökonsekvens angående de miljömässiga kostnaderna för återtagande och destruering av batterierna. Jag misstänker att den processen kan bli lika "kostsam" som tillverkningen.

#30
2018-10-16 19:38

Notarius
Nej, jag menar att det naturligtvis kan bli bättre. Och förmodligen kommer att bli bättre.
Jag tror det finns större potential att kunna utveckla och göra elbilar än mer miljövänliga. Mer potential än vad det gäller förbränningsmotorer.

#31
2018-10-16 19:47

Axa: Läs din mening igen och fundera över detta med negationer.

#32
2018-10-16 20:20

Notarius
Haha, du har rätt. Jag hade kunnat vara tydligare.

#33
2018-10-17 09:35

Människans beteende ändras sällan. Vi vill tro att vi först tar in information och sedan bildar oss en uppfattning, när vi i själva verket letar information som bekräftar vår uppfattning. Detta syns tydligt i elbilsdebatten!. Jag misstänker att i dagsläget så kanske en elbil har större miljöpåverkan än både diesel och bensinbil. Men tom en ny producerad Golf (som exempel) genererar nästan dubbla miljöpåverkan i form av CO2 mot en nytillverkad på 90 talet. Ingen har protesterat mot denna ökning. Man kan inte fortsätta som vi gör med att förbränna råvaror som är ändliga och förstör hälsa och miljö. El är ett alternativ som vi måste försöka utveckla och förbättra. Vätgas är ett annat alternativ som också måste satsas på tills vi vet vilken väg som är den mest hållbara. Etanol, metanol, HVO mm kan också hjälpa till på vägen mot en slutlig lösning. Att sitta still i båten med armarna i kors fungerar inte längre. Ingen ny teknik fulländad. Se på förbränningsmotorn! Över hundra års utveckling och inte ens 50% effektivitet! Men dagen argumentation mot el bilar skulle förbränningsmotor ha skrotats direkt då den lanserades.

#34
2018-10-17 12:05

Håller med ovanstående, termodynamiska lagarna gäller så förbränningsmotorn är chanslös i längden.

#35
2018-10-17 22:02

Tänk hur långt elbils- och batteriutvecklingen hade kommit på 100 år om det inte hade fått stå tillbaka för den fossila eran.
Särskilt kul är det nu att den stora tyska tillverkaren satsar på utveckling och produktion i Sverige. Underskatta inte vårt rykte i världen när det kommer till nydanande teknik.

#36
2018-10-18 08:35

Tysk/europeisk bilindustri är livrädda, med rätta. Läs det här: https://qz.com/1425775/volkswagen-ceo-says-the-german-car-industry-has-o...

#37
2018-11-05 20:31

Detta är visst falsk information.

" Nyligen ”investerade” biljätten BMW i Northvolt, skriver den svenska batteripionjären.

I själva verket är det ett – litet – lån, kan Di avslöja. "

https://www.di.se/nyheter/bmw-lanar-bara-pengar-till-northvolt/

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.