Bild
Nästa artikel

Ryggraden i Volkswagens elektriska framtid

Nyheter

MEB-plattformen kommer att sitta i alla nya elbilar från Volkswagengruppen.

Vi motorjournalister har tjatat till leda om MQB-plattformen, en flexibel bas i över 55 miljoner av Volkswagengruppens bilar. Men snart tillkommer en ny bokstavskombination att lägga på minnet: MEB. Förkortningen står för tyska ”Modularer Elektrifizierungsbaukasten”, vilket fritt översatt betyder ”Modulär elektrifieringsbyggsats”.
  
MEB är nämligen Volkswagens grundplatta utvecklad specifikt för batteribilar. 2020 kommer första bilen som använder sig av MEB-plattformen och det är också första medlemmen i Volkswagens I.D-familj bestående av enbart eldrivna bilar. 
– MEB är ett av de viktigaste projekten i Volkswagens historia, säger styrelsemedlemmen Thomas Ulbrich. Han fortsätter: 
– 2020 tar vi elbilen ut från sin nischstatus till att göra den till en bästsäljare. 

Strategierna för att göra I.D till en folklig elbil är enligt biltillverkaren ett attraktivt pris och gott om utrymme inuti bilen. Batteriet kommer att vara placerat under golvet, vilket frigör mycket benutrymme och lastmöjligheter. När det gäller pris så ska det vara jämförbart med vad en dieseldriven Golf kostar idag, alltså runt 240.000 kronor.
 

Räckvidden i MEB-bilarna beräknas bli över 55 mil enligt körcykeln WLTP. Volkswagen likställer det med räckvidden i sina nuvarande bilar på MQB-plattformen och orsaken till att MEB-bilarna kan ta sig så lång är tack vare ett nyutvecklat batterisystem som sägs vara mer effektivt än nuvarande lösningar. Med 125 kilowatts snabbladdning ska batteriet kunna fyllas till 80 procent på en halvtimme. Men MEB-basen är också skalbar och kan byggas med mindre batterier som ger en räcvkvidd på 33 mil. 

I slutet av 2020 ska Volkswagen ha sålt 150.000 elbilar. I slutet av 2022 beräknar de att ha presenterat 27 MEB-modeller globalt från Audi, Skoda, Seat och Volkswagen. 

Diskutera: Tror du att Volkswagens MEB-plattform kommer göra att elbilarna slår igenom brett?

Kommentarer

#1
2018-09-19 12:59

Beror nog mest på två saker, priset och räckvidd och i lite mån också hur mycket bilen får dra på kroken. Rent miljömässigt tror jag inte nettoresultatet blir så mycket bättre, energi produceras inte helt utsläppsfritt och batterier måste byggas. Ända vägen till bättre miljö ligger i att få ned energianvändningen tills den dagen 100% kan skapas (omvandlas).

#2
2018-09-19 13:11

Man får hoppas att de inte gör bilarna alltför udda utseendemässigt. Jag kör helst inte något som ser ut att ha rymt från en tecknad film.

#3
2018-09-19 13:21

Auto Express intervjuade ansvarig divisionschef och har lite mer info, första modellen (dvs ID, som ryktas få produktnamnet Neo) kommer säljas med tre räckviddsalternativ där instegsmodellen har 330 km WLTP-räckvidd och riktpris kring £27500 (de siktar in sig på ett pris motsvarande en diesel-Golf). För mellanmodellen var siktet på 400 km WLTP men råkade bli 450. Riktpris för de två dyrare (och räckvidd för toppmodellen) ännu inte avgjort.

Miljömässigt hänger en del på vilken batterileverantör de väljer, värst är väl LG Chems polska fabrik eftersom den drivs med kolkraft, men för en svensk är det snabbt intjänat eftersom vår elproduktion i snitt bara genererar 20 g CO2 per kWh.

#4
2018-09-19 16:21

En Bubbla. Motorn bak. Reservhjulet fram är en lågodsare (om den får något reservhjul).

#5
2018-09-19 19:35

Om det här ska fungera krävs det att antalet laddstationer byggs ut i expressfart, annars kommer vi få en enormt problem inom kort.
Det gör ju knappast till eller från att det tar en halvtimma att ladda 80% om du får vänta i kö i 2 timmar.
Nästa fråga är om elnätet ligger i fas med elbilsutvecklingen om den verkligen tar fart de närmsta åren? Annars tillkommer ytterligare problem.

#6
2018-09-19 20:58

Ser bra ut (till skillnad från elefanterna från Tesla etc.,etc.) VW är väl en av biljättarna som skall kunna ta fram en högvolym-modell
åt folket typ Golf kombi för max 350000:- normalutrustad samt min. 50 mil räckvidd. För mig betyder utseendet mindre roll då bilinnehavet med elbilismen och strax därpå själkörande bilar får mig att helt tappa intresset för bilar/bilkörning.
Jag hoppas innerligt att man kan få köra sin Corvette ett par hundra mil om sommaren och uppleva den glädje bilkörning har inneburit för oss som har ägt och kört `hard-core-bilar´ sedan tidigt 60-tal.

#7
2018-09-20 23:55

Bortsett från lite i fronten ser plattan inte ut att erbjuda något nämnvärt krockskydd.
Typisk effekt av jakt på låg vikt.

#8
2018-09-20 23:49

.

#9
2018-09-22 10:40

N-iklas, du kan vara säker på att VAG inte släpper något som inte uppfyller krocksäkerhetskraven.
Och det finns det knappast någon annan tillverkare som gör heller om de ska vara kvar på marknaden.

#10
2018-09-22 20:21

Imponerande av N-iklas att se att plattformen saknar dörrar o tak. Tänk, det hade vi inte sett utan din hjälp.

#11
2019-03-25 17:44

"krocksäkerhetskraven" är inte mycket värda då de har alldeles för låga krav.
Och den del av karossen som syns avslöjar alldeles tillräckligt - om man vet vad man ser.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.