Bild
Nästa artikel

Elfolka för ”dieselpengar” 2020

Nyheter

Volkswagens nya elbil ska klara minst 40 mil på el och priset ska vara som för en dieseldriven Golf.

Efter dieselskandalen satsar Volkswagen stort på eldrift. 2020 ska en ny generation elbilar rulla in i bilhallarna.
 
På bilsalongen i Paris som öppnar i dagarna visar Volkswagen konceptbilen ID. Bilen ska ge en första vink om tekniken som ligger till grund för elbilssatsningen.
 
Konceptet är byggt utifrån VW-koncernens nya plattform MEB som ska vara speciellt framtagen för elbilar. Med en elmotor på 125 kW (167 hk) och ett rejält batteripaket ska räckvidden på en laddning vara minst 40 mil.
 
En aktionsradie på 60 mil kan också bli möjlig så småningom, uppger Volkswagen.
 
När det gäller konceptbilen noterar vi att Volkswagen gjort sig av med alla traditionella knappar och reglage – förutom ratt och pedaler är det bara pekskärmar som gäller. Vi lägger också märke till skjutdörrarna och kamerorna som ersätter sidospeglarna.
 
Kanske mest intressant är den förväntade prissättningen. En elbil av den här sorten ska enligt Volkswagen kosta ”ungefär som en dieseldriven Golf”.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens elbilsplaner?

Kommentarer

#1
2016-09-28 19:20

Och på hjulen ser man en återgång till vad som gällde för 120 år sedan.
Är det av energisparande skäl man valt massivgummihjul?
Men det är ju trevligt med varje försök till elbilar i överkomligt prisläge, det ukommer säkert fler.

#2
2016-09-28 20:24

Känns lite missvisande att skriva "Efter dieselskandalen".
VW's elbilssatsning är äldre än beslutet att avsluta lyxbilssatsningen i glasfabriken, som i båda fallen faller före programvaruskandalen.

#3
2016-09-28 20:45

"En dieseldriven Golf" säger väl inte så mycket. En 2.0 TDI Golf kostar 250k. I grundpris... En GTD närapå 300k i grundpris. Så vadå "dieseldriven Golf"? Säger ju ingenting.

#4
2016-09-28 22:21

Tja på mig får detta exempel på VW:s "överlägsna" - enligt deras egna mycket storvulna retorik - förmåga, motsatt effekt, detta sänder idel dåliga signaler om just VW:s förmåga till "självständigt tänkande" och "nyskapande".
Man ser ut att ha utnyttjat lånekortet flitigt här.

#5
2016-09-29 08:47

Vad det allt VW hade att komma med?

2020 är om 3 år. På den tiden hinner det hända väldigt mycket i elbilsutvecklingen. Att då erbjuda en elbil för 300 000 kr (normal diesel-Golf med lite utrustning) känns inte helt konkurrenskraftigt. Men VW säljer väl på gamla meriter (före utsläppsskandalen) så köparna lär väl ändå stå i kö.

#6
2016-09-29 11:28

Otroligt vad negativt det var här då. Är det för att det är en VW?

#7
2016-09-29 11:41

Hackenbush de är extra sura nu när det visade sig att Volkswagen släpper ut minst NOX..
Man får ju en diesel golf för 200 000.
Kan bli bra

#8
2016-09-29 14:14

Det nya är 4 periskop på taket för kameror och sensorer för självkörande bil som kommer om 9 år.
I övrigt har andra bilmärken visat samtliga detaljer, koncept och funktioner i denna bil tidigare, i ett fall så tidigt som 1975.
Ändå hävdar VW att det är världens åttonde underverk, orsak att vara måttligt imponerad finns därmed.
Man har tydligen hastat fram det på rekordtid och därför inte haft tid att komma på något nytt.

#9
2016-09-29 14:54

Är ju bra om man lyckas med att ta fram denna till 2020 med +40 mils räckvidd för samma pris som en diesel Golf. Men jag undrar då, vad ska man tjäna pengar på? Så jag ställer mig mycket frågande till VWs elbilsplaner.

#10
2016-09-29 16:45

Som vanligt visar Vidstige en rörande omtanke om hur VW ska tjäna pengar, man kan ju tro att han har aktier i VW ;-)

#11
2016-09-29 16:45

Men var lugn, jag är övertygad om att VW har koll på det ;-)

#12
2016-09-29 16:46

N-iklas: Jag ser en grej som VW lånat från nån bil på 1800 talet...4 hjul.
Hur kan de bara med att låna så pass mycket ;-)

#13
2016-09-29 16:47

Vad gäller konceptet så ser det ganska ok ut...."elbilsutseende"

#14
2016-09-29 16:54

Ja Peter, VW har nog själva inte en aning om hur de skall tjäna pengar. Företaget har ju inte funnits så länge.

#15
2016-09-29 17:23

Ja man tjänar ju inte bra idag på märket VW vid nybilsförsäljningen, däremot tar man igen en del på eftermarknaden. Det blir dock svårare med elbil då det inte finns lika mycket som kan gå sönder, allt annat lika. En elbil som kostar som en Golf diesel ger knappast stora marginaler. Så frågan kvarstår.

#16
2016-09-29 17:55

De kanske inte kommer tjäna lika bra som tidigare, men med en sådan här bil har de chans att finnas kvar på marknaden. Om de bara har bensin/dieselbilar med enstaka gasbil därutöver efter 2020 så kommer de gå samma väg som Facit.
Så denna bil är i stort sett VW's enda möjlighet att överleva.

#17
2016-09-29 18:05

Tänk om det stått Opel i fronten istället för VW - då hade det nog varit annat ljud i skällan från en viss skribent...:)

#18
2016-09-29 18:41

Pi, undrar vem du pratar om? Opel har enorma problem med lönsamheten och delar väl egentligen samma problem som VW. Produktionen är för dyr och bilarna är inte premium. I fallet Opel kanske jag har varit lite förlåtande då det varit en underdog och att Opel numera kvalitetsmässigt verkar slå VW, bl.a. har man kamkedja i motorerna.

VW gruppen tjänar bra med pengar på flera märken, VW är inte ett av dom utan det stora sorgebarnet just nu. Elbilar för folket låter ju trevlig med VW kan ju knappast syssla med välgörenhet och t.ex. varje såld VW kan innebära en missad försäljning av en Audi eller Skoda, två märken där man har bättre marginaler.

#19
2016-09-29 19:17

Nej Vidstige. Den bilfabrikant som inte lämnar bensin- och dieselbilstillverkningen är dömd att gå under. Efter 2020 tror jag att försäljningen av bensinbilar och dieselbilar minskar radikalt. Efter 2030 tror jag inte att någon bensinbil eller dieselbil säljs alls i Europa. Så den tillverkaren som inte skiftar över nu kommer likt skrivmaskinstillverkaren Facit se sig omsprungen av nyare och bättre produkter!

#20
2016-09-29 19:33

Vidstige - du behöver inte ha så utvecklad fantasi för att själv svara på "Opel-frågan"...:)
Sen känns det som att du hakat upp dig alltför mycket på VWs lönsamhet. Vi får nog överlåta den frågan till VAGs ledning för jag tror ändå inte dom läser våra kommentarer...:) Och VW är trots allt gruppens volymmärke och "själ" så att spekulera i nedläggning m m av själva VW-märket känns väldigt främmande - och knappast nåt vi kan styra över. Kan bara säga i all vänskaplighet att dina omtankar om VAGs lönsamhet till slut kan kännas lite tjatiga.

#21
2016-09-29 19:53

Pi, jag har inte spekulerat i nedläggning av VW på det sättet du verkar mena, det tror jag inte sker i första taget och det sades när det såg rätt nattsvart ut för märket för några månader sedan och handlade om en möjlig affärsplan för VW gruppen. Men dom fundamentala problemen kvarstår för VW, produktionen sker i högkostnadsland, märket är numera rätt mycket premium light samtidigt som det blir allt svårare att ta ut ett bra pris för det när man rör sig uppåt i statusligan (vilket är precis samma sak som händer för Opel, Saab och andra liknande märken). På senare år har VW sålt mycket på diesel men där blir det ju allt dyrare att producera bra rening, nåt man ju själva konstaterat och resonerat kring, där man sagt att man kanske lägger ner dieseln i framtiden för märket.

@Odedicerad, jag delar inte alls din syn och tror man är alldeles för optimistisk i hur fort marknaden kommer mogna för elbilar, särskilt om du tittar world wide. EU är lite ett undantag då mycket är politiskt här och EU pushar på för att minska CO2. Men jag ser det bara som ett av många skäl att fler länder vill lämna EU f.ö. Men elbilen har långt kvar tills att den mognar för en bredare publik och det gäller då även infrastruktur. Särskilt i städerna blir det problematiskt med många elbilar och hur dom ska laddas. Så där tror jag faktiskt mer på vätgasbilar. Så för mig är detta mest ett media stunt som VW nu kör med för att få bort fokus från dieselgate. Finns många frågetecken kvar om denna folkbil och VWs elbilssatsning. Faktiskt tycker jag Tesla är mycket mer trovärdig där men även dom har mycket kvar att bevisa. Det VW säger dock är ju här är ju i princip att man ska sälja en bil billigare än Tesla och den kommer gå längre, dessutom att man kommer tjäna mycket pengar på det. Vad har man för täckning för det? Inte mycket alls.

#22
2016-09-29 20:00

Vidstige: "Men dom fundamentala problemen kvarstår för VW"
Japp, de går med vinst, DET är ett fundamentalt problem som VW.s chefer sliter sitt hår över.
Skicka dina kontaktuppgifter till VW, de är säkert(?) intresserade ;-)

#23
2016-09-29 20:12

Peter E, VW går med förlust. Du kanske har missat att ledningen är allvarligt bekymrade över hur de skall rädda verksamheten.
https://www.ft.com/content/c4f464ec-7d45-11e5-98fb-5a6d4728f74e
http://www.wsj.com/articles/volkswagen-posts-deep-loss-after-taking-18-2...

#24
2016-09-29 21:04

Denna gång VW fuskade med elektroner som pendlar batteri->elmotorn och laddningstation->batteri. Senare miljöfanatiker kommer att informera oss, vanligt folket, att de (elektroner) är inte miljövänliga. Problemet är att i Sverige 45% av elproduktion kommer från kärnkraft. VW fuskar på sofistikerat sätt: under vanligt laddning VW elbil accepterar bara elektroner från kärnkraft och filtrerar bort dem andra. Ägare av VW elbilar kommer att betala högre skatt men det är rättvist!

#25
2016-09-29 21:12

Peter E, om man räknar bort kostnader för dieselskandalen (hur nu man nu kan göra det) så kvarstår ett fundamentalt problem med märket VW. Man tjänar alldeles för dåligt på nybilsförsäljningen (som bara i viss mån räddas av eftermarknaden). Märket har ju också fått sig en smäll vad gäller förtroende. Det intressant är då hur märket ska förändras framöver för att öka lönsamhet och förtroende i dom faktiska produkterna, för det har man ju sagt att det ska. Vad är den nya inriktningen på dom bilar man producerar? Vi har egentligen inte fått några svar alls där. Lek med tanken att man höjer den långsiktiga kvalitén på bilarna, vad händer då med lönsamheten på eftermarknaden? Vad man behöver fokusera på är ju då att öka lönsamheten på nybilsförsäljningen samtidigt som kvalitén höjs. Alltså högre marginal per såld bil. Där ligger det stora frågetecknet och den svåra ekvationen. Vad man ju tydligt signalerat är ju att man inte ska fortsätta som förut, så då undrar man ju verkligen vad det nya är. Är det elbilar? Se mina tidigare inlägg i tråden om det. Frågan finns, att bara bolla tillbaka frågan ger inget svar alls.

#26
2016-09-29 21:14

Om man nu är så bekymrad för VAG:s och VW:s siffror, kanske man skulle kolla på hur de ser ut - egentligen. Här kommer en länk till VAG:s halvårssiffror där man bl.a. kan läsa hur det står till för de olika märkena inom gruppen (sidan 26): http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2...

VAG går fint, VW har tappat (jmf med samma period 2015) från 14 till 8,5 miljarder SEK i vinst. Antalet försålda bilar droppade med 19.000 från en nivå på 2,2 miljoner.

VAG har fått sota för sitt fusk; man tappar från ca 65 miljarder till 50 miljarder SEK totalt, tack vare avsättningar till "Special Items" på drygt 20 miljarder.

#27
2016-09-29 21:20

Det värsta är ju att andra bilmärken som släpper ut massor mer NOX än VW bara kan köra på.
För att deras fusk inte har upptäckts..

Hoppas dom ändrar design på den här elbilen. Den ser konstig ut..

#28
2016-09-29 21:20

Jag är lite fascinerad av alla här som skriver som om VW inte har några som helst problem, man har alltså inte ens kommit förbi förnekelsefasen. Ledningen går själv ut och säger att man har enorma problem, att man ska förändra företag. Dom har alltså fel, ingenting behövs, bara att köra på som vanligt enl flera här. Ledningen vet alltså inte vad dom gör.

Vad gäller VWs lönsamhet är den dålig, däremot går gruppen bra. Vad vi talar om här är dock bilmärket VW som just nu är ett stort sorgebarn för VW gruppen, inget snack om saken. Elbilssatsningen är ett sätt att försöka återvinna förtroende men vi vet egentligen ingenting om den.

http://www.dn.se/ekonomi/lagre-vinst-for-volkswagen/

"Märken som Audi, Skoda och Scania håller ställningarna." (ej VW)

"Vinstmarginalen på VW-bilarna ligger på futtiga 0,3 procent."

#29
2016-09-29 21:22

Men det är ju du Vidstige som ifrågasätter VW.s ledning hela tiden.
Jag gör det inte ;-)

#30
2016-09-29 21:31

Peter E, du säger ju att det inte är några problem alls egentligen, det anser tvärtom ledningen att det är. Alltså tycker ni inte lika överhuvudtaget. Kanske bäst du tar över ledningen då och blåser av alla planerade åtgärder, dom är ju helt onödiga enl dig.

#31
2016-09-29 21:33

Vidstige skrev: "Jag är lite fascinerad av alla här som skriver som om VW inte har några som helst problem, man har alltså inte ens kommit förbi förnekelsefasen. Ledningen går själv ut och säger att man har enorma problem, att man ska förändra företag."

Ledningen säger att man har enorma problem.... Har du källa på det? Det kan vara så att jag missat detta, vilket är fullt möjligt.

#32
2016-09-29 21:34

Får jag bra betalt? ;-)

#33
2016-09-29 21:37

"enorma problem" är Vidstiges fria "tolkning"

#34
2016-09-29 22:48

Peter E, tror inte du får bra betalt. För dom hade redan en "Bagdad Bob" i form av den förra VDn som fick sparken. Så det är inte nån fungerande taktik vad det verkar.

Den nya säger bl.a.

"Vi jobbar med alla tillgängliga resurser för att gå till botten med krisen och jobba igenom alla problem"

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160929/volkswa...

#35
2016-09-29 22:57

"Förnekelsefasen" ? Jag inser att jag inget kan göra åt VAGs problem så varför skall jag överhuvudtaget ha nån "förnekelsefas" ? Frågan är vilken "fas" du befinner dig i, Vidstige...

#36
2016-09-29 23:08

Det är dieselgate den nye vd.n kommenterar vidstige.

#37
2016-09-29 23:26

Peter E, vidare så finns en intervju med ordförande Hans-Dieter Pötsch i morgondagens (!) SVD. Han säger på frågan
"Vad skulle du säga är VWs största problem just nu?
- Att vi måste jobba med tre jättefrågor samtidigt. Dieseltemat, med alla rättsliga. ekonomiska konsekvenser och återfå kundernas förtroende och reparera bilar."

Vidare var det ett inslag om VWs elbil i CNNs Quest means business 22-23 ikväll. Dom sa i princip exakt samma saker som jag sagt i denna tråd och dom var mycket tveksamma om VW nånsin kommer återfå det förtroende dom hade innan dieselskandalen. Dom var dessutom inne på att VW kommer tvingas sälja elbilar subventionerat i USA för att försöka återfå förtroende. En stor vinstaffär?

#38
2016-09-29 23:34

Pi
""Förnekelsefasen" ? Jag inser att jag inget kan göra åt VAGs problem så varför skall jag överhuvudtaget ha nån "förnekelsefas" ? Frågan är vilken "fas" du befinner dig i, Vidstige..."

Det är när man säger att VW inte har några problem egentligen alls, att försäljningen ökar, att bilarna inte har några kvalitetsbrister, att dieselskandalen är en bagatell, att folk inte alls tappat förtroende för VW etc etc. Tråden här är fylld av det och har inte sett dig skriva nåt annat heller. Det tycks alltså inte finnas några VW-ivrare här som har en mer balanserad syn på märkets situation just nu, vad beror det på?

#39
2016-09-30 00:09

Vidstige - har du svårt att förstå trots att jag formulerade mig så enkelt jag kunde - alltså "Jag inser att jag inget kan göra åt VAGs problem..." - så jag har inte förnekat nåt men jag kan lika lite som du påverka tänkbara lösningar - så varför inte bara släppa detta då och gå vidare med saker där vi kan ha nåt att diskutera och kanske t o m tillföra... Att höra ditt mantra gång på gång blir faktiskt lite tjatigt - även för oss som i sig förstår att VAG har problem men problem är ju till för att lösas och då kommer det ju så småningom att visa sig hur deras problemlösningskompetens är - oavsett vad du eller jag spekulerar i.
Sen lägger du som vanligt en massa ord i andras munnar tyvärr - t ex "Det är när man säger att VW inte har några problem egentligen alls, att försäljningen ökar, att bilarna inte har några kvalitetsbrister, att dieselskandalen är en bagatell, att folk inte alls tappat förtroende för VW etc etc. "... Du skulle få mera respekt om du dels slutade med tjatet och dels slutar att lägga ord i andras munnar.

#40
2016-09-30 08:28

Att jämföra Volkswagen E-Golf och 1,2 TSI om ekonomi med 3 år och 6000 mil.
E-Golf, värdeminskning 49 967 kr (68%). Milkostnad de första tre åren 36,64 kr.
1,2 TSI, värdeminskning 33 700 kr (51%). Milkostnad de första tre åren 33,35 kr.
Detta är från Teknikens Värld test.
Tycker att ägandekostnad el är dyr än bensin med samma golfklassen med 5 dörrar.

#41
2016-09-30 09:02

Pi, att säga att VW har problem är väl inte att prata om det, det kan ju vem som helst säga så därmed har du just inte sagt något. Och vadå spekulera? Det gör vi ju med alla bilmärken och du brukar annars delta med förtjustning. Vi analyserar ju varenda aspekt och skruv på bilarna. Vi vänder och vrider på alla bilmärken. Det är ju det som är kul här som bilintresserad. Frågan här var hur allvarliga problemen är för VW och vad dom exakt består i. Vad gäller tjat så får vi ju ständigt nya uppdateringar i vad som händer med VW och dieselgate men också uppdateringar som denna om elbilen som ska staka ut framtiden. Ska vi inte diskutera det heller? Då får du väl säga till Vi bilägare att sluta med alla artiklar för om något så är det extremt mycket om VW.

Vi får väl se hur VW utvecklar sig framöver men jag tror man sitter i en mycket svår sits med att man nu behöver bli ledande när det gäller grön omställning samtidigt som man ska sälja stora volymer, höja kvalitén och få upp lönsamheten. Jag har svårt att se hur det ska gå till och elbilssatsningen ger fler frågetecken än svar. Den analysen gör dom flesta seriösa journalister också.

#42
2016-09-30 19:01

Vidstige
Skillnaden mellan dig och oss andra när det gäller VW är att du skriver spaltmeter efter spaltmeter om VW, dina(!) analyser över VW ekonomi och affärer i syfte att...? Ja, varför kan man ju undra?!?

#43
2016-09-30 19:46

Ja det var ju väl bra att Vidstige erkände att han var ute och seglade när det gällde intjänandegraden för VW och att VAG:s ledning därmed skulle påstå sig ha "enorma problem". Det var kostnaden för "Dieselgate" han avsåg - och det har väl ingen motsagt. Det har kostat VAG enorma summor och det är sannolikt ännu inte slut med det. Det är - och ska vara - dyrt att fuska.

#44
2016-10-01 12:11

Nej, jag var inte alls ute och cyklade när det gäller intjäningsgraden för märket VW. Det du hänvisade till var koncernen. Som jag skrev i tidigare inlägg, det är som DN säger, "Vinstmarginalen på VW-bilarna ligger på futtiga 0,3 procent." Problemet kvarstår alltså, VW säljer många bilar men lönsamheten är alldeles för låg per såld bil. Man tar dock som jag sa igen en del på eftermarknaden. Sen är det som jag sa svårt att få fram bra siffror, exempelvis hur det går i olika delar av världen eller vid olika fabriker. Det största problemet är förmodligen produktion i Tyskland, dvs högkostnadsland. Det är helt enkelt svårt att producera folkbilar i högkostnadsländer, krävs en enormt effektiv produktion då. Kanske robotisering kan vara en lösning, men det skulle samtidigt göra många tyskar arbetslösa. Alltså inga svar här annat än folk som kör med förnekelse av problem och menar att VW minsann inte har några problem alls utom möjligen dieselgate i viss mån.

Mitt intresse för VW som svar på frågan har flera dimensioner och en är det självklara att VW och Toyota är dom två största tillverkarna och dom två största konkurrenterna. Vad VW hittar på är då intressant bara för den sakens skull. Men jag gillar också mycket av vad VW gör och som även tvingar Toyota att skärpa sig. Just nu är jag mycket nyfiken på nya 1,5 TSI. Dessutom gillar jag Audis bilar och hur dom utvecklas nu, även om jag även där kritiserat den långsiktiga kvalitén och kanske lite mindre ledande när det gäller design numera.

Finns många andra anledningar att följa VW, handlar om sånt som tysk ingenjörskonst, vad som händer inom miljö etc. Även VWs laddhybrider är intressanta. Också detta med badge engineering har ju VW tagit till en ny nivå med Skoda och Seat, kommer det lyckas i längden eller kommer man till sist bli tvingad att göra märken med större särart än idag? Och en central fråga för mig, kommer man höja driftkvalitén på bilarna?

Nu när VW annonserat att man ska bli ledande inom grön omställning så blir det förstås en extra krydda.

I Sverige är VWs bilar mycket populära som förmånsbilar. Och Golf har ju länge varit stilbildare i den klassen, som till och med kallas för golfklass.

Ja det finns en uppsjö anledningar att följa VW som märke.

#45
2016-10-01 12:22

Ja hur mycket tjänar en biltillverkare på eftermarknaden egentligen?

De flesta biltillverkarna äger väl inte återförsäljarledet eller distributionen varför det skulle vara själva delarna som kan inbringa pengar. Men delar byts mest pga förslitning även om en och annan kollision inträffar. Men hur mycket tjänar VW på att bromsbelägg byts? Gör de ens bromsbeläggen själva eller är det inte så att de liksom många andra köper komponenter av externa tillverkare. I så fall skulle alltså VW kunna tjäna några euro genom ett prispåslag på "originaldelen".

Vet inte om mitt resonemang är korrekt. Det skulle vara kul att ta del av officiella siffror på hur mycket biltillverkare satsar på inkomster från eftermarknaden dvs slirar lite på kvaliteten så att pengarna rullar in. Jag är skeptisk.

#46
2016-10-01 12:28

VW:s marginal ligger inte på 0,3%. Enligt VAG:s halvårsrapport 2016 ligger den på 1,7% (och hela gruppen har 4,9%). Blaskor ska man vara försiktigt skeptiska till, bättre är väl att läsa originalhandlingen.

Sidan 26: http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2...

För övrigt läste (som vanligt ) inte Vidstige det jag skrev. Du påstod att ledningen för VAG (eller VW - oklart vilken) själva sagt att man hade "enorma problem" med lönsamheten. Så var det ju inte - eller hur?

#47
2016-10-01 13:18

Ser ju riktigt trevligt ut det där. Kommer den bli så "billig" kan man nästan anta att VW kommer sälja den med nollmarginal för att bättra på sitt rykte och samvete lite. Om man inte syftar på en fullmatad GTD 4Motion eller nåt. :P

#48
2016-10-01 16:24

Är det nåt problem med läsförståelsen? DN pratar om lönsamhet på nybilsförsäljningen för märket VW, vad man tjänar per såld bil (alltså inte andra märken i VW gruppen som ju går mycket bättre). Siffrorna stämmer säkert. Jag antar att man räknar bort annan förtjänst för märket VW och alltså just bara pratar om lönsamhet att sälja nya bilar som är för dålig idag (om inte så är det ju ännu värre). Detta är väl bara att erkänna att så är fallet? Förstår inte hur man kan försvara så dåliga marginaler. VW vill väl knappast syssla med välgörenhet. Svårt alltså att förstå poängen med att ha så dålig förtjänst på att sälja märket VW och särskilt när det riskerar att göra att man tappar att sälja sina andra märken. En kund som köper en VW är ju en potentiell kund att köpa nåt av dom andra märkena man tjänar mer pengar på.

Vidare pratade jag om att ledningen erkänt att man har stora problem. Jag skrev alltså inte stora problem med lönsamheten. Igen problem med läsförståelse. Har man kommenterat bara själva lönsamheten så har det nog än så länge mest handlat om kostnad för dieselgate. Det är alltså seriösa journalister som har lyft fram VWs problem med dålig förtjänst av märket VW (oavsett dieselgate). Nu när VW också fått ett dåligt rykte så är det problematiskt och en fråga hur man ska återfå förtroende för märket, förtroende betyder allt när det gäller bilmärke.

#49
2016-10-01 16:49

" DN pratar om lönsamhet på nybilsförsäljningen för märket VW, vad man tjänar per såld bil (alltså inte andra märken i VW gruppen som ju går mycket bättre). Siffrorna stämmer säkert."
Är det för att siffrorna stämmer med den bild du vil förmedla?
VW.s egna siffror stämmer inte?
Å nu är det bara "stora problem", förut var det "enorma problem"

"Som jag skrev i tidigare inlägg, det är som DN säger, "Vinstmarginalen på VW-bilarna ligger på futtiga 0,3 procent"
DN är kända för att ha Vidstige som källa...

#50
2016-10-01 17:19

Jag har läst DN:s artikel. Vidstige har inte läst VAG:s halvårsrapport (det räcker med att läsa - och förstå- sidan 26 i den). Att matte inte är DN-reporterns esse är inte mitt fel.

Vidstige syftade inte på Dieselgate när han skrev: "Ledningen går själv ut och säger att man har enorma problem, att man ska förändra företag." Syftningen var "dålig lönsamhet". Det har aldrig ledningen påstått - en ren fabel från Vidstige - som var och en som kan läsa har insett.

Sen: "DN pratar om lönsamhet på nybilsförsäljningen för märket VW, vad man tjänar per såld bil (alltså inte andra märken i VW gruppen som ju går mycket bättre). Siffrorna stämmer säkert."

Det är exakt det jag har skrivit och kommenterat: VW:s lönsamhet. "Siffrorna stämmer säkert." DN har läst samma rapport som jag - och man har räknat fel. Försäljning: 53.000 miljoner EUR. Vinst: 900 miljoner EUR. Det är ganska enkel matte, faktiskt.

#51
2016-10-01 17:20

Sen kommer: "Nu när VW också fått ett dåligt rykte så är det problematiskt och en fråga hur man ska återfå förtroende för märket, förtroende betyder allt när det gäller bilmärke."

STUDERA försäljningssiffrorna från Q1-2 under 2015 och 2016 i min länk på sidan 26 (återigen). Där kan man se vad man sålt under samma period - före och efter Dieselgate. Folk glömmer fort - så enkelt är det. Så det därmed "förlorat förtroende" är - just nonsens - och sannolikt bara en förhoppning från Vidstiges sida.

#52
2016-10-01 17:48

Som sagt, hänvisat till SVD och amerikanska media, alla är ense om att VW har enorma problem med sitt varumärke och förtroende. Har även här länkat till uttalande från ledningen, även dom pratar om att dom måste förändra bolaget och försöka återvinna förtroende. Löjligt att slå borta detta som bagatell eller nonsens, har ingenting med verklighet att göra. DN nämnde också att man sänkt marginaler för att hålla uppe volymer, även det blir då ett problem för lönsamhet.

VWs lönsamhet är för dålig, alltså för märket VW. Oavsett dieselgate. Detta är också ett problem i sammanhanget.

Så som jag sa, VW behöver höja kvalitet, öka lönsamhet, bli grönare och återfå marknadens förtroendet för märket. Om det är möjligt återstår att se, som läget är nu så har VW enorma problem som bilmärke. Det är alla seriösa och neutrala bedömare överens om i media. Även ledningen har uttalat sig i såna ordalag om än förstås lite mer försiktigt. Bara att läsa på!

Vad gäller förhoppning så önskar jag VW lycka till och hoppas inte alls att det går dåligt för dom tvärtom. Men då krävs verkliga förändringar, inte prat eller fortsätta som förut. Det är just dessa förändringar som ledningen utlovat och det återstår att se i vad det exakt kommer bestå i. Förändring blir det i alla fall, även fast många här tydligen tycker det är helt onödigt.

#53
2016-10-01 17:58

Vidstige skrev: "VWs lönsamhet är för dålig, alltså för märket VW. Oavsett dieselgate. Detta är också ett problem i sammanhanget." Ja, då vore det väl kul att få veta var gränsen går för godkänt och icke godkänt avseende lönsamhet i Vidstiges ögon.

F.ö. är det "intressant" att du är så oerhört okritisk till vad du länkar till - och vad du skriver kring detta. Jag har gett dig chansen att verifiera dina påståenden, men - icke. Du kan inte ens läsa ut att din länk till DN avser Q1 - och det var ett svar på min uppmaning att läsa halvårsresultatet. Minsann.....

F.ö. var nog Q2 isolerat ett av de allra bästa resultaten som VW (inte VAG) haft i mannaminne. Se där, folk glömmer - oavsett Vidstiges önskemål. Agendan lyser igenom mycket tydligt.

VAG har fuskat och fått betala dyrt för detta - med rätta. Men försäljning och marginal är i princip opåverkad.

#54
2016-10-01 18:00

Kul: "Vad gäller förhoppning så önskar jag VW lycka till och hoppas inte alls att det går dåligt för dom tvärtom."

Du vill ju lägga ner VW som märke - hur tänkte du nu?

#55
2016-10-01 18:12

En möjlig väg för VW gruppen vore att lägga ner VW-märket ja. Men det var ett förslag på möjlig affärsplan och som då innehåller många bitar i ett teoretiskt resonemang. Kritiken mot VW i media eller det jag skrivit nu innehåller inte den dimensionen utan handlar istället om att VW måste utvecklas och återvinna marknadens förtroende. Vad gäller VWs egna siffror så har jag läst delar av den men svårt att få fram exakt lönsamhet för VW-märket vad gäller bilförsäljning och en stor del av lönsamheten kommer från annat håll eller andra märken. Exempelvis är Audi klart bättre, men även Skoda.

Vad gäller att glömma så brukar man snarare tala om att det tar åratal att bygga upp förtroende för ett varumärke samtidigt som det på mycket kort tid går att rasera det förtroendet. Jag tror t.ex. VW inte kan göra reklam om clean diesel eller tysk ingenjörskonst framöver. Inte heller funkar "Das Auto" som reklam. Det säger rätt mycket. Ledningen har sagt att företaget nu ska bli mer ödmjukt och det är även profilen man har nu på mässan i Paris. Så det är inte alls som förr och en dryga kaxigheten hos VW har försvunnit, inte en dag för tidigt skulle jag säga f.ö. Detta är också intressant när det gäller grön omställning för knappast nu att VW gruppen kommer fortsätta vara ledande i att klaga när EU vill sätta hårdare miljökrav, nu får man helt enkelt istället kämpa på och bli innovativ. Och det är också nåt som VW haft problem med på senare år, man har lagt enorma pengar på FoU men inte alls fått den utväxling på dom pengarna man rimligen kan förvänta sig. Nu tror jag det ändras och det talar ju också VDn om. Att VW med dieselgate genomgår ett paradigmskifte, man ska använda krisen till att förändra företaget från grunden.

Ordförande talade också om dieselgate och att det kommer ta år att ta sig igenom det helt i vad jag länkade till i tidigare inlägg. Så nej, VW har ännu inte betalat priset för dieselgate, det är långt kvar.

#56
2016-10-01 18:24

Vad gäller Vidstiges inlägg #55, så kan jag i stora drag bara hålla med (håll i hatten). Bortsett från spekulationen om dålig utväxling på R&D (som är helt taget ur luften) så: Äntligen ett sansat inlägg om VAG.

#57
2016-10-01 18:43

Det man inte får glömma i all ordväxling här är att en köpt VW, även om just en VW ger mindre överskott än tex en Audi eller Skoda ändå är en konkurrentbil(Opel, Toyota, mm mm) mindre såld.

Volym ger fördelar, utan alla de märkena som ingår i VAG skulle varken Audi, Skoda eller för den delen VW gå så pass bra som de trots allt gör.
Dieselgate var/är ett stort avbräck som kostat/kostar mycket men jag tror att det mest är fråga om pengar from nu.
Läser man lite hos VAG så ser man tex att antalet produktionsanläggningar(bilar, delar mm) just nu är 119 st.
För ett par år sedan var den 105 st.
Så det finns fortfarande ett stort driv framåt vad gäller VAG.
Man har ej som huvudmål att bli störst, men jag tror ändå att om inget oförutsett händer, typ krig på fler ställen o så, så kommer VAG ändå bli *störst*.
Det är inget mål i sig(längre) men blir resultatet. Tror jag.
Och nej Vidstige, jag säljer inga VW ..... mer än byter in de gamla emot nyinköpta då o då :-)

#58
2016-10-01 19:38

Audi, det var som tusan att du höll med i mycket, jag måste nypa mig i armen. ;)
Angående FoU är det inget jag tagit ur luften utan läst om tidigare, VW har ju haft en enorm budget för det.
Men nu tror jag vi nåt vägs ände här i debatten, annars blir det nog mest repetition och cirkelresonemang.
Så jag stannar där.
Ha en bra kväll!

#59
2016-10-01 19:42

Ha en bra kväll själv Vidstige!

#60
2017-04-14 12:33

När en el-bil klarar av en dagsetapp och blir fulladdad medan jag övernattar, då blir el-bilen aktuell för mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.