Bild
Nästa artikel
Nissan i blåsväder för bilannons som uppmuntrar till terrängkörning

Nissan i blåsväder för bilannons som uppmuntrar till terrängkörning

Först på Vi Bilägare

Nissans senaste annons för suven X-Trail uppmanar till lagbrott, tycker Konsumentverket.

Nissan har efter många år visat upp en ny generation av suv-modellen X-Trail som bland annat får helt ny design och modernare motorer.

När biltillverkarna ska marknadsföra sina suvar görs det inte sällan med argument som att de lätt tar sig fram på skogsstigar och i terrängen. Det brukar få Konsumentverket att reagera.

Läs också: Preems bensinreklam under lupp – Konsumentverket kräver svar

I en annons för nya Nissan X-Trail på Instagram, som Konsumentverket upptäckt, marknadsförs bilen när den körs på en sandstrand och på en skogsstig. I texten står bland annat att ”ingen väg är tuff nog för Nissan X-Trail”.

Men terrängkörning är förbjudet i Sverige och enligt Konsumentverket uppmuntrar annonsen därmed till ”lagstridigt handlande”. Annonsen strider mot god marknadsföringssed, tycker myndigheten.

Nu får Nissan möjlighet att yttra sig om annonsen och först därefter tas beslut om vad nästa steg blir.

”Nissan vill naturligtvis inte uppmana till lagbrott och även om Instagramposten talar om att X-Trail passar på alla vägar, blev bildvalet den här gången kanske lite olyckligt och vi har därför tagit bort posten”, skriver Alexandra Österplan, pr-chef på svenska Nissan, till Vi Bilägare.

Läs också: Bakläxa för Skoda och Mitsubishi – laddbilarna inte tillräckligt "gröna"

Kommentarer

#1
2020-08-23 16:43

Det går bra att köra på stranden i Laholm. Rätten har fastställt det som väg. :)

#2
2020-08-23 17:09

Bra Konsumentverket! Det är fel när annonser innehåller lagbrott, för övrigt tror jag inte att många av dessa låtsasterrängbilar kommer att lämna asfalten eller ens grusvägen-väldigt få köper dem för de bättre terrängegenskaperna än vanliga bilar.

#3
2020-08-23 17:20

Trams, äger du egen mark och ska exempelvis arbeta i skogen är det så lagligt det kan bli. Är timmerlastbilar också förbjudna?

#4
2020-08-23 17:21

Många som köper en stadsjeep gör det tydligen för det höga in och ursteget, det vore bättre att bilföretagen marknadsför det istället. Jag har förvisso vänner som inte vill ha stadsjeep " det är så knöligt att klättra upp och ner i en sån "

#5
2020-08-23 18:21

Herregud att det finns resurser till detta trams när folk blir skjutna på öppen gata. Statliga "verk" dom lägger sig i hur folk ska leva sina liv...

#6
2020-08-23 18:39

Myndighetsvänstern.. Sossarna har folk på alla myndigheter.

#7
2020-08-23 20:16

Men nu är det ju inte Konsumentverket som hanterar buset som skjuter. Det är Konsumentverkets uppgift att bl a hantera vilseledande marknadsföring.

#8
2020-08-23 20:21

Det är tur att Svenska myndigheter och instanser är vakna nog för att förbjuda olovlig körning på reklam när VERKLIGHETEN är total jädrans ANARKI...

#9
1
2020-08-23 20:27

Men hur orkar folk klaga på detta när det finns andra saker som också är dåliga. Omyndighetshögern.
Obs, ironi pga tramskommentarer.

#10
2020-08-23 22:38

Ledsamt när folk drar alla myndigheter över samma trångsynta kam.
Om det beror på uppgivenhet, obildbarhet eller ren dumhet låter jag vara osagt.

Har man den enkelspåriga inställningen kan man lika gärna beskylla SJ för alla våldsdåd i vårt samhälle.

#11
2020-08-24 11:09

Ehm, om man inte kan skillnaden mellan Konsumentverket och myndigheter som löser brott bör man ta ett varv till i grundskolan.

#12
2020-08-24 12:46

Men det är väl inte helt sant, bönder har väl laglig rätt att "terrängköra" på sin gård vid behov och specifika yrkesgrupper kan också ha den rätten och vad säger att det är förbjudet för dem att köpa en sådan bil.

#13
2020-08-24 18:10

Nissan bryter mot lagen och kör ända inne i skogen.

#14
2020-08-25 09:26

Jag skrattar varje gång jag ser reklam för SUV, de står på en grusväg med lite skog i bakgrunden... eh, jag var i Mellansverige och körde 4-5 mil grusväg i ca 60 km/h utan problem med en helt vanlig Golf, funkar utmärkt kan jag meddela.

Jag tror att biltillverkare är plågsamt medvetna att en SUV i Sverige är helt överflödig, det finns inget "use case" för en sådan modell eftersom vanliga bilar funkar precis lika bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.