Bild
Nästa artikel
Beställningen stoppad av Tesla – bilen var för billig

Beställningen stoppad av Tesla – bilen var för billig

Reportage

Det är inte alltid priset i annonsen som gäller. Det fick en bilköpare känna av när han fick se sin beställning borttagen av Tesla – eftersom bilen var för billig.

En trogen Teslaägare som är inne på sin sjunde bil fick sin beställning raderad av Tesla. Anledningen var att bilen var för billig.

I slutet av april klickade han hem en lätt begagnad Model X från Teslas hemsida med vissa tillval. Totalt gick beställningen loss på 730 000 kronor och mätaren stod på 14 kilometer.

Mycket pengar kan tyckas, men verkligen inte jämfört med vad just den bilen egentligen ska kosta som ny. I dag ligger nämligen prislappen på 1,4 miljoner kronor i Teslas konfigurator på nätet.

Strax efter beställningen fick köparen ett samtal från en Teslarepresentant. Enligt hnoom borde köparen ha förstått att prislappen på nätet var alldeles för låg. Beställningen togs bort.

Men köparen stod på sig och hävdade att ett avtal är ett avtal.

– Man kan inte frångå svensk konsumentköplag eller bedriva falsk marknadsföring, det strider mot marknadsföringslagen. Han blev oxtokig och sa att jag var extremt påläst och att Teslas advokater stod redo att köra ner oss dit vi hörde hemma, säger köparen.

Teslas representant skriver i ett mejl till köparen att bilarna var ”fel prissatta” på hemsidan och att beställningen därför tagits bort.

Konsumenten har inte alltid rätt

I den här typen av fall är det inte glasklart att kunden har rätt, enligt Charlotte Söderlund, som är jurist på Konsumentverket.

Enligt henne finns en grundprincip om att avtal ska hållas. Om säljaren ger ett anbud, till exempel på en hemsida, som köparen accepterar ska avtalet hållas. Men det finns vissa tillfällen då avtalet kan ogiltigförklaras, nämligen vid ett så kallat ”förklaringsmisstag”.
 


– Ett förklaringsmisstag kan endast göras gällande om konsumenten insåg eller borde ha insett att säljaren gjort ett misstag. Det ska med andra ord ganska tydligt framgå att säljaren har prissatt bilen felaktigt, säger hon till Vi Bilägare.

Om det är tydligt att bilen var för billig i det här fallet är svårt att säga, enligt henne. 

– Från konsumentens perspektiv går det att argumentera för att det inte rörde sig om en sådan stor prisskillnad och att han inte borde ha förstått att priset var för lågt. I så fall blir säljaren bunden av det priset som konsumenten lyckades köpa bilen för.

Kan anmäla till ARN

Även på bilistorganisationen M Sverige tycker tekniska experten Carl-Erik Stjernvall att Tesla borde kunna argumentera för att prisskillnaden varit väl stor i och med att bilen såldes för nästan halva priset.

– Som Konsumentverket säger är det konsumenten som får argumentera för varför man skulle ha antagit att priset var rätt. Här är det givetvis skillnad på om en vara som normalt kostar 995 kronor säljs för 195 kronor, jämfört med om en vara för 995 kronor kostar 695 kronor, säger han.

En rabatt på 20–25 procent får nog anses vara riktig, enligt Carl-Erik Stjernvall, och hänvisar till den nya funktionen på Bytbils sida där besökarna kan se rabatterade bilar.

– Men en rabatt på närmare 50 procent kan bli mer komplicerat att hävda vara korrekt. Konsumenter har dock alltid möjlighet att göra en anmälan till ARN, säger han.

Tesla: "Ovanligt"

Det ligger alltså på köparen att bevisa att priset på hemsidan inte innebar att han direkt borde ha insett att det var för lågt. Det finns ingen regel som uttryckligen säger att ett avtal alltid ska vara giltigt även om priset är för lågt, enligt Charlotte Söderlund.

– Men det finns en bestämmelse som säger att avtal där exempelvis priset verkar för lågt kan ogiltigförklaras. Bestämmelsen utgör ett undantag från huvudregeln om att avtal ska hållas.

Enligt Tesla är det ovanligt att den här typen av fel uppstår.

"Vi beklagar naturligtvis det inträffade. Det är mycket ovanligt och i det här fallet uppenbart att det var ett felaktigt pris", skriver Tesla i ett uttalande till Vi Bilägare.

Taggar: Reportage, Tesla

En trogen Teslaägare som är inne på sin sjunde bil fick sin beställning raderad av Tesla. Anledningen var att bilen var för billig.

I slutet av april klickade han hem en lätt begagnad Model X från Teslas hemsida med vissa tillval. Totalt gick beställningen loss på 730 000 kronor och mätaren stod på 14 kilometer.

Mycket pengar kan tyckas, men verkligen inte jämfört med vad just den bilen egentligen ska kosta som ny. I dag ligger nämligen prislappen på 1,4 miljoner kronor i Teslas konfigurator på nätet.

Strax efter beställningen fick köparen ett samtal från en Teslarepresentant. Enligt hnoom borde köparen ha förstått att prislappen på nätet var alldeles för låg. Beställningen togs bort.

Men köparen stod på sig och hävdade att ett avtal är ett avtal.

– Man kan inte frångå svensk konsumentköplag eller bedriva falsk marknadsföring, det strider mot marknadsföringslagen. Han blev oxtokig och sa att jag var extremt påläst och att Teslas advokater stod redo att köra ner oss dit vi hörde hemma, säger köparen.

Teslas representant skriver i ett mejl till köparen at

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-29 17:06

Dålig behandling av Tesla !!!

#2
2020-06-01 10:36

Tråkigt för kunden som trodde sig "vunnit på lotteri" med ett så bra pris, men det måste ju finnas rimlighet i att företag har en möjlighet att upptäcka och korrigera/avbryta en affär om ett fel ligger bakom ett galet lågt pris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.