Bild
Nästa artikel
Mitsubishi inför åtta års nybilsgaranti

Mitsubishi inför åtta års nybilsgaranti

Nyheter

Mitsubishi ger sig in i garantikriget och erbjuder en åttaårig nybilsgaranti. Garantin blir därmed Sveriges längsta.

Kias nybilsgaranti på sju år har tvingat konkurrenterna att haka på i vad som kallats ett garantikrig. På kort tid har tryggheten med långa garantitider blivit ett viktigt försäljningsargument.

Nu tar Mitsubishi täten med en nybilsgaranti på åtta år för nya bilar.

– Tack vare Mitsubishis uthålliga och pålitliga japanska kvalitet kan vi nu införa åtta års garanti för de som köper en ny Mitsubishi, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige.

– Det ger alla som väljer ny bil från oss mindre krångel, större trygghet och lägre ägandekostnader genom ett högre andrahandsvärde.

Garantin gäller upp till 15 000 mil, under förutsättning att bilen servats enligt Mitsubishis serviceprogram, oavsett verkstad.

Fotnot: Tidigare angas att garantin endast gäller om bilen reparerats eller servas på märkesverkstad.

Diskutera: Blir Mitsubishi ett mer intressant alternativ med förlängd garanti?

Taggar: Nyheter, , Mitsubishi

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-01-17 08:29

1) Du får inte missa en enda service för då är det kört.

2) Vänta med superlativ tills vi har läst allt det finstilta. Allt är inte guld som glimmar.

#2
2011-01-17 08:29

En mycket positiv nyhet från Mitsubishi. Hoppas fler följer efter. Mitsubishi har iallafall tidigare, under 80- och 90-talet, byggt rejäla prisvärda bruksbilar utan en massa onödigt elektroniskt tjafs. Förhoppningsvis kan denna 8-års garanti hjälpa Mitsubishi att återgå till de enklare och rejälare bilarna från förr.

#3
Rolfa
2011-01-17 08:41

Anonymous, varför skulle man missa en service? Då tycker jag att man inte gjort sig förtjänt utav garantin.

Mycket bra Mitsubishi! Nu kan man provköra dessa bilar och fundera en extra gång mellan Subaru och Mitsubishi.

#4
2011-01-17 08:53

Det är ju väl att Mitshubishi gått ifrån sin policy med en konstruktionslivslängd på 7 år och 15000 mil som man hade en gång i tiden.

Men det skulle vara intressant att få reda på hur denna garanti ställer sig mot EU-direktiven som anger att alla auktoriserade, d.v.s. allbilsverkstäder, ska ha rätt att utföra service utan att några garantivillkor upphävs.

#5
Anonym-ous
2011-01-17 08:57

Teknik-talibanen har sagt sitt igen...

#6
Anynomus
2011-01-17 09:30

saabnisse, det stod visserligen märkesverkstäder i texten, men texten kan vara illa formulerad. Jag kan inte tänka mig att Mitsubishi skulle gå emot EU-reglerna.

Rolfa, att det missas service ibland är inget ovanligt (och detta är tillverkarna väl medvetna om). Och självklart ska inte garantin gälla om man missar en service. Behövde du verkligen påpeka denna självklarhet?

#7
2011-01-17 10:08

Anonymus, Mitsubishi är ju från Japan och det är inte säkert att de bryr sig om EU-direktiv, jämför med KIAs villkor gällande deras sjuåriga garanti.

Säkert får de böja sig för EU och det är möjligt att texten i artikeln är illa formulerad, men vet vi det?

#8
4wd
2011-01-17 11:21

Nu kommer Volvo 8.5 Saab 8.75 år nybils garanti utan service krav !

#9
4wd
2011-01-17 11:21

Nu kommer Volvo 8.5 Saab 8.75 år nybils garanti utan service krav !

#10
2011-01-17 11:56

Kul att de tar efter Toyotahandlarna som lämnat denna garanti i över 10 år på sina begagnade Toyotor... Fast konstigt att Toyota inte har infört den som nybilsgaranti... Men det kommer nog snart.....

Bra av Mitsubishi...

#11
2011-01-17 12:07

Varför riskera att mista garantin genom att serva bilen hos "Kalle i backen"? Jag har aldrig riktigt förstått detta. Jag servar alltid hos auktoriserade verkstäder. Jag servar hos Sjögrens bil&motor i Torsby som är kanon att serva hos. Ett litet familjeföretag med bla några anställda mekaniker. De är auktoriserade för Mitsubishi,Suzuki,Toyota att serva plus att de servar andra märken också vid tid att göra detta. Desseutom är de billigare än andra auktoriserade här i Värmland. Man kan desseutom vara med och titta vad de gör under servicen och prata om ditten och datten vad gäller bilar etc. Men jag skulle som sagt aldrig riskera att mista garantin genom att serva hos en icke auktoriserad verkstad,varför? De gånger jag ringt runt till olika andra icke auktoriserade har de inte varit billigare än Sjögrens bil&motor.

Jag tror också att tack vare att min bil varit servad alltid hos auktoriserad verkstad så fick jag min bil ombyggd nu i spjällhuset på goodwill när nu garantierna gått ut. Vad hade hänt om jag servat hos en icke auktoriserad? Då hade man nog inte varit så generösa med goodwill, och det har jag full förståelse för oavsett EU direktiv hit och dit.

#12
2011-01-17 13:00

Ett tvång att serva bilen hos märkesverkstaden för att få garanti, lutar åt serviceavtal. Ett serviceavtal som baseras på körda mil istället för månadsavgift är bättre. Men det gäller ju att inte servicen är orimligt dyr. Detta har ViB skrivit om tidigare.

Jag skulle våga och kunna köpa dyrare bil om garantin var längre. Dels skulle jag kunna avbetala bilen på längre tid för att jag kunde behålla den längre, utan att få oförutsedda kostnader och dels borde andrahandsvärdet bli bättre om det finns garanti kvar när jag säljer den.

#13
Conny_
2011-01-17 13:01

Var inte EU inne och reglerade så att garanti ska kunna gälla även om man servar hos fristående verkstad, t ex Mekonomen?

#14
Anynomus
2011-01-17 14:09

saabnisse, oavsett om vilken produkt vi pratar och oavsett var i världen tillverkaren har sitt säte så måste tillverkaren anpassa sina produkter och tjänster så att de följer de lagar och regler som finns på den marknad som de skall säljas på.

I Audis instruktionsböcker av senare utgåvor står det att "din Audi" ska servas eller repareras på en Audi-verkstad eller annan auktoriserad verkstad (!) (observera alltså "auktoriserad"). Denna text tillkom efter det EU-direktiv som antogs för några år sedan.

#15
2011-01-17 16:02

Jo, Conny, det är det som det handlar om.
Att en biltillverkare kräver att bilen ska servas enbart hos det egna märkets godkända verkstäder är konkurrensbegränsning och strider mot EU-direktiven.
Sedan är det en annan sak att verkstaden ska vara ackrediterad för att utföra service.
Och en helt annan sak för bilägaren vilken verkstad han vill anlita.
Det finns nog lika många märkesverkstäder som gör usla jobb till sanslösa priser som det finns usla fristående verkstäder.

#16
2011-01-17 18:24

kul att alla tycks ta efter Kia Ceeds (Som var först med lång nybilsgaranti) framgång.. :)

#17
:-)
2011-01-17 19:05

Dynggaranti. Svindyr service hos Mitsubishi i 8 år, annars kan man säga bye bye till "garantin".

Jävla bondfångare!

#18
Svento1
2011-01-17 19:50

Saabnisse: 7 års konstruktionslivslängd? Jag har en 21 år gammal Mitsubishi som går utmärkt och inte haft några större fel.

#19
2011-01-17 20:59

Svento 1, det var precis vad man uppgav för ett par decennier sedan.
Att du har en bil som hållit mycket längre är ju bara ett bevis för att de inte lyckats med sitt mål.

Man ska komma ihåg att i Japan blir inte bilarna ens så gamla eftersom de måste genomgå en mycket kostsam besiktning före den tiden och därför exporteras oftast t.ex. tre år gamla bilar till andra "vänsterstyrda länder" som Australien och New Zeeland.

Men man måste också komma ihåg att den chef som gjorde uttalandet om konstruktionslivslängd var tvungen att senare dementera det och han fick väl traditionsenligt sluta med ett svärd i magen.

#20
2011-01-17 21:04

Re Saabnisse
Vad du snackar.....!
Du kanske helt har missat att många bilar importeras från Japan och då pratar vi om mer än 15 år gamla........

Vad har du för källa till ditt påstående om att 3 år gamla bilar exporteras...?

#21
SiggeN
2011-01-17 22:20

saabnisse...jag kommer mycket väl ihåg uttalandet. Mitsu backade sedan totalt. Långt före Internet så det lär vara svårt att hitta artikeln idag. Jag kan bekräfta att det är 100% sanning som saabnisse skriver.

#22
Uno Lööv
2011-01-17 23:13

Jag vill inte ha en ny bil med lång garanti. När en bil är 3 år vill jag kunna serva den hos duktiga, lilla lokala, personliga fristående verkstaden. Troligtvis mer nogrann och seriös än den stora med massvis antällda som springer runt och fuskar och har kortidsantällda o s v...

#23
odemex
2011-01-17 23:16

Japansk kvalitet när den är som bäst!

#24
cyklamera
2011-01-17 23:53

Re Uno
Om du nu inte vill ha mer en 3 års garanti så är det väl bara att sluta att serva bilen hos en auktoriserad verkstad efter tre år! så är det problemet löst o du får bara din 3åriga garanti!

#25
Uno (The King) Lööv
2011-01-18 00:03

Men om jag skulle tröttna på den när den är 4 så lär den vara värd betydligt mindre än andras bilar.

#26
Ride om
2011-01-18 08:28

Dax att ViB kollar upp det här ; Vad gäller för krav på verkstadsservice för att 'garantin' ska gälla!?
'Auktoriserad' och 'märkesverkstad'.........Vi vill ha garanti okopplad till resp märkesverkstad. Bra /rätt service och med stämpel i serviceboken + ev servicerapport bör räcka!

#27
Peter!
2011-01-18 14:15

Kul att man har hamnat i gränslandet med min 2011 års modell som togs i trafik i oktober, ringde precis till SC Auto som är generalagent och garatin gäller tydligen inte min bil. STOR besvikelse att man infört det på bilar sålda år 2011 och inte modellår 2011! Det påverkar ju mitt andrahandsvärde negativt om jag säljer min bil om 3 år när garantin gått ut.

#28
Uno Lööv
2011-01-18 23:04

Ett hån mot de oftast bättre småverkstäderna!

#29
Peter Ö
2011-01-19 01:49

Bäst garanti har väl volvo med 17års garanti!

12 år rostskydd+2 år garanti mot fel+3 årsvagnskadegaranti = 17års garanti

#30
Kpt Erik
2011-01-19 08:47

Re Peter Ö
Om vi ska räkna på det viset så har Mitsubishi:

8 års bilgaranti
3 års vagnskadegaranti
12 års rostskyddsgaranti
10 års elektronikgaranti

slår vi ihop det så får vi 33 års garanti.

Men då samtliga garantier på samtliga märken börjar gälla from första reg datum så känns det dumt att räkna så.

Själv tycker jag det är bra med de längre garantierna då det ger ett tryggare bilägande. Ser inte heller servicen på aktoriserad verkstad som ett problem, jag är helt övertygad om att de kan bilarna bäst då de faktiskt har utbildning för det faktiska märket. Bara för att man är duktig på att skruva Volvo behöver man inte vara duktig på Mitsubishi eller andra märken för den delen.

#31
Mycket
2011-01-19 08:54

Sorry Peter! - You cant winn them all !

#32
2011-01-21 13:51

När får Toyota 5års garanti i Sverige? I Norge har de 5år/16000mil garanti. Kan Vibilägare fråga Toyota Sweden när det kommer i Sverige?!

http://www.toyota.no/kampanje.aspx

#33
2011-01-21 13:57

Re Shogun
Intressant fråga men jag tror inte de nöjjer sig med 5 år, handlarna erbjuder ju redan idag 8 år eller 15 000 mil på begagnade bilar.....

#34
2011-01-21 14:22

Simon no1

Jo jag tycker den är intressant. Jag frågade tidigare i höstas en Toyota handlare uppe i Dalarna om han visste om garantierna skulle utökas allternativt utökas med friservice då vi funderade på bla en ny Avensis men nu skippat den bilen. Han visste att frågan har diskuterats mer kunde han inte säga. Men att han nämde att de som köpte bil av dom inom en period skulle få fri service i 3år alt 4500mil.

Varför jag ställde denna fråga berodde på att jag läst att Toyota utökat garantierna på andra marknader ute i Europa och att man då måste försöka hänga med i garantikriget som ser ut att ha börjat när nu också Mitsubishi kastar sig in i leken. Allt för att knapra åt sig marknadsandelar och Mitsubishi har ju större anledning än Toyota att höja garantin och öka sina marknadsandelar. Men även Toyota borde göra detta för att möta/ta marknadsandelar från VW.

Jag tror det är på G en förlängning av Toyotas garantier även här, frågan är bara när? Och detta borde VIB kunna ta tag i och fråga Toyota Sweden!

#35
Rune vet.
2011-01-21 22:04

När får Toyota återkallningsgaranti? 5 återkallningar om året eller pengarna tillbaka.

Det är ju återkallningar man vill åt när man köper en Toyota.

#36
2011-01-21 23:04

Re Rune vet ingenting
Ja, du Rune... Toyota återkallar till och med när det inte är fel på deras bilar, köper du SAAB får du stå där och knuffa bilen för hand för att sen få vänta i 23 dagar innan nån svarar dig när du vill veta vad som är fel..... Det är skillnad det...... Läs på...!

#37
Uno Lööv
2011-01-22 00:24

Men du lille Jarl "Jalle mm" Simonsson. Vad har Saab med japanska bilar att göra?

#38
2011-01-22 00:55

Re Uno Lööv
Inget vad jag vet, däremot har det att göra med Runne vets inlägg....;)

#39
Uno "Kunskapsbanken" Lööf
2011-01-23 13:37

Min Simon, du behöver inte blanda in Saab i allt.

#40
2011-01-23 15:02

Re Uno
Om du kikar runt lite i trådarna så inser du att jag inte gör det heller, då hadde du sluppit skriva detta felaktiga inlägg......

#41
Clayshooter
2011-01-23 16:58

Givetvis blir det mer intressant att köpa en bil med lång garanti. Jag är nu inne på min femte japan som jag köpt ny, varav tre Mitsubishi. Kan säga att japanerna behöver inte vara rädda för långa garantier, bilarna går i princip aldrig sönder! Nåt mer pålitligt än en japansk bil har jag svårt att komma på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.