Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vad ska en nybilsgaranti omfatta?

Bilfrågan: Vad ska en nybilsgaranti omfatta?

Bilfrågan

"Opel går ju ut med sin femårsgaranti, men endast motordelar och transmission ingår. Får man verkligen kalla detta nybilsgaranti?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Kan ni förklara begreppet nybilsgaranti? Opel går ju ut med sin femårsgaranti och samtidigt talar man om hur bra bilarna är och tryggt ägande och så vidare. När man väl ska köpa bilen får man ett papper att skriva på och då handlar det om en så kallad fng (förlängd nybilsgaranti).

I denna ingår endast motordelar och transmission såsom vevaxel kolvar och drivknutar men damasker, ABS-givare ingår inte. Inget annat ingår heller, som till exempel bromsar, ACC, elektronik och inredning. Får man verkligen kalla detta för nybilsgaranti?

Peter Andersson, Trollhättan

SVAR:
Det finns inget regelverk för vad man får kalla ett garantiåtagande. Det viktiga är därför att man noga sätter sig in i vad garantin omfattar. Om den endast omfattar drivlinan har den ett begränsat värde.

Som vi tidigare uppmärksammat i Bilfrågan är dyrbara elektronikfel det nya stora nya hotet för bilägaren och därför är det ett absolut krav att dessa omfattas av en garanti. Motor och växellåda håller i allmänhet bilen ut och är därför billiga för garantigivaren.

Om den förlängda så kallade garantin kostar extra ser vi ingen anledning att köpa den, under fem år täcks ju i allmänhet dessa komponenter av maskinskadeförsäkringen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om nybilsgaranti som endast omfattar motordelar och transmission?

Kommentarer

#1
jarl s
2010-10-08 09:11

Bluff och båg. En Opel är alltid en Opel, kass kvalité och rost.

#2
2010-10-08 09:46

Som vanligt skriver jarl en massa smörja om sådant han inte känner till.
Opel av de senaste årsmodellerna har ju ett mycket gott rostskydd så där är det säkert inga problem.
Inte heller drivlinan har haft onormalt mycket fel.
Men det är ju just elektroniken, som det står i svaret, som orsakat trassel och det får man ingen garanti på.
Det här är ett typexempel på en för bilägaren praktiskt taget värdelös garanti som enbart har ett reklamvärde för de som inte tänker efter före.

#3
2010-10-08 10:31

Alla hackar på stackars Jarl. Jag finner hans sarkastiska inlägg roande. Ibland slår han dessutom huvet på spiken. För min del får han gärna fortsätta med sin satir, vilken är ganska befriande mitt bland alla fanatiska inlägg. Att det sedan retar upp en och annan "förståsigpåare" ger humorn ytterligare en dimension.

#4
Jägaren
2010-10-08 15:02

Tja, vi kan ju slå ihop Jarl och Gösta i en liten klubb. Jarl står för sarkasmen och satiren (enligt Göstas uttalande) och Gösta står för de politiska clownerierna i form av "direktörer och borgare".
--
Annars är Opel en klenod på bilmarknaden (om än något sargad på grund av GM) tillsammans med anrika märken som Volkswagen och Mercedes-Benz. När man åker genom Wolfsburg, Rüsselsheim och Stuttgart fylls man av välbehag. Tar man sig sedan en veteöl tillsammans med surkål och (gärna) korvar á la Nürnberger råder full sinnesfrid.

#5
Hassemarkus
2010-10-08 18:03

Att lämna garantier som redan täcks på annat håll är ettskämt!
Ska man lämna 5 år och vara med i Japanracet så skall det vara fullt ut, och inget annat. Massor av skitfel på min -06 CDTI Corsa som blir skitdyrt att fixa på verkstan. Allt från justeringar på strålkastarna som ramlar sönder till varningslampor som tänds och måste släckas. Nä opel har kvalitetsproblem och när man luras med falska förhoppningar om längre garantiåttaganden , så stinker de när man inte har garantier för den typen av fel. Lackering som är ett skämt, så efter 1:a vintern var totalt förstör av stenskott trots normal bilkörning. Lacken är ett skämt och ingen klarlack som hjälper och skyddar mot stenskott. Men det är som man säger, man fär det man betalar för!!!
Det är bara det att Opel är inte så billig längre.
Själv så köper jag inte en opel i fortsättningen.

#6
S-E S
2010-10-08 18:14

Rätt Hassemarkus, att lämna "garanti" på det som ingår i en maskinskadeförsäkring är önödigt och riskfritt de första 10-15 000 milen. Kommer du till Opel med en maskinskada inom 5 år vågar jag slå vad om en varmkorv om att det första de frågar år: "Har du maskinskadeförsäkring så betalar vi självrisken". Skämt var ordet!

#7
2010-10-08 18:45

Hassemarkus, vad jag vet så släppte Opel sin nya Corsa år 06 och alltså var den modellen du köpte den första som lämnade produktionsbandet. Ingen, och jag menar INGEN, biltillverkare släpper en bilmodell som fungerar fullt ut första året, det är alltid problem med elektronik, spridare, motor, växellåda, konstruktionsmissar o.s.v. Bilägarna står för hälften av alla testmoment när det gäller nya modeller. Min Opel Corsa CDTI från -09 har rullat på felfritt i 5000 mil nu. Ägarekonomin är oslagbar.

#8
Toyotatobbe
2010-10-08 21:05

Opeltobbe:

Min Corolla -98 har gått felfritt i alla år sedan den var ny, och ändå var den bland de första som kom till Sverige av den modellgenerationen, så att påstå att alla fabrikat har problem första året (barnsjukdomar) är direkt felaktigt.

#9
2010-10-08 22:15

Förutom nuppes 1:a rad, så instämmer jag helt med hans kommentar. (Att sen Jarl är dåligt uppdaterad om rostskydd, är en annan sak)
Och jag fattar inte att ViB kan vara så mesiga att dom försvarar denna fusk-garanti. Hyrde för övrigt en Corsa diesel 17 dagar nyssens. Beklagar de stackare som äger eländet. Motorbuller från 110 km/t (delvis pga 5-växlat). Dieselknatter även varm. Förarsäte för de som vill få sjukersättning pga ryggbesvär.

#10
surabaron@hotmail.com
2010-10-09 15:04

Jarl är Jarl är bluff, båg och skriver blaha blaha.... Skulle inte din mamma köpa mitt Toyota as? Eller du kan väl spara veckopengen en tid köpa aset? Toyota Avensis.

#11
jarl s
2010-10-10 10:58

Kolla bara ViB-testflotta. Opel har alltid mest fel, även så i år...
I rest my case.

#12
2010-10-10 11:32

Jag har ägt många Oplar, kört många Oplar i tjänsten. De bilar jag kört har varit förskonade från allt vad fel heter.
Men är garantin som Opel presenterar så "dålig" som artikeln ger vid handen, borde Opel skämmas. Den här garantin blir inte trovärdig förrän Opel presenterar en garanti värd namnet.
Bedrövligt Opel!!!!

#13
AS
2010-10-10 20:06

Köp en VW, MB eller Audi om ni tycker att garantin är för dålig. OOOOPSSS DE HADE BARA TVÅ ÅR MED EXAKT SAMMA VILKOR, AJJJ AJJJ AJJJ!!!!
Förstår inte varför man klagar, det är väl bra ifall man är mer skyddad än vanligt. Konstigt att de tvar ingen som klagade när Opel hade bara 2 års garanti. Sjukt vilka problem folk har....

#14
2010-10-10 20:21

Surabaron. Jag köper din bil var och när kan jag se bilen? Var finns den annonserad?

mvh Conny Karlsson

#15
SiggeN
2010-10-11 08:22

Shogun (Conny Karlsson) lägg ned! Du fick en rättmättig uppstreckning på TV av webredaktören och där har du hållit dig lugn sedan dess. ViB bör ge Conny Karlsson en kraftig varning! Det finns annat här i livet än Toyota...öppna ögonen och försök inte frälsa världen med ditt dravel!

#16
S-E S
2010-10-11 11:10

AS, garanti 2 eller 5 år på en Opel saknar betydelse om du har en maskinskadeförsäkring i din bilförsäkring. Opels "garanti" saknar betydelse så länge du håller bilen försäkrad. Opels "garanti" är lika lång som en maskinskadeförsäkring och har samma omfattning så varför en försäkring på något man redan har försäkring på? Fråga Opel.

#17
2010-10-11 12:43

SiggeN, Vad är det som du retar upp dig på i Connys inlägg egentligen?
Det vi kan konstatera är att Opels nybilsgaranti har alltså mycket sämre täckning än vad tex. Asiaternas nybilsgarantier har och även vad tex Toyotas begagnatgaranti (TKG) som man lämnar på sina begagnade bilar som gäller till bilen blir 8 år gammal eller har gått 15000mil.
Man förstod väl nästan att Opel tyvärr inte skulle våga ge en riktig garanti i 5 år på sina produkter...

#18
2010-10-11 13:22

SiggeN. Den som är helt oskyldig kastar första stenen!? ;o)

Klicka på mitt namn Shogun då får du upp fakta om mig vad jag gillar och vilka bilar jag kör för tillfället. Det är det jag berättar om hur bilarna varit att äga ungefär som Vibilägares långtest, fast jag testar bilarna längre än de gör. Du behöver inte köpa dig varken BMW,Volvo,eller Lexus eller Toyota som jag kör. Du behöver inte ens läsa vad jag skriver. Men när folk far med osanning eller förvanskar fakta (du vet sedan våra diskutioner på TV) då blir jag upprörd. Som när vissa påstår sig ha bilar som de inte har och för att svartmåla ett visst märke. När det är lögner då ska det avslöjas. Får jag något svar var bilen finns och annonseras, naturligtvis inte den finns inte.

#19
SiggeN
2010-10-11 13:40

Inte intresserad av att gå in i diskussion varken med Conny Karlsson eller Hanzzon...men min slutpunkt är: Ni gillar Toyota andra gillar andra bilar - men skillnaden är att ni går ut och idiotförklarar alla andra som inte tillber Toyotaguden för likt andra fanatiker vet ni BÄST. Lite enformig och totalt meningslöst!

#20
2010-10-11 14:05

SiggeN. Vem har idiot förklarat vem? Men jag vet sedan tidigare i våra disskutioner att det inte är någon ide för dig att gå i klinch med varken Hanzzon eller mig för du saknar faktan på din sida eller ändrar på den för att passa ditt syfte. Så det är nog bäst att avstå.
________________________________________________________
Berätta själv vad du kör för bilar! Jag kör olika märken och ÄR inte fastlåst vid ett märke, läs vilka märken jag kör just nu. Men att jag berättar att Toyota tillhör de mer felfria märkena för mig det tål du inte. Det är bara mina erfarenheter jag förmedlar.

#21
2010-10-12 00:10

Sigge, Vill bara fråga vem jag har idiot-förklarat?
Ber om ursäkt om du av någon anledning tagit åt dig av något jag skrivit men jag föredrar att diskuttera sakligt och baserat på fakta och har aldrig haft som avsikt att varken idiot-förklara dig eller någon annan.

Jag gillar faktiskt även andra bilar än Toyota och är från början "Merca-frälst" på den tiden innan jag började jobba med bilar på heltid och innan jag hade sett en massa intressanta fakta i verkligheten.
Och jag äger faktiskt i dag förutom en Lexus och en Toyota även en hedlig Volvo men jag föredrar att hålla mig till fakta och gissar mig inte till slutsatser om saker och ting och då är det som Conny säger svårt att tycka att Toyota inte skulle vara ett bra bilmärke.
Sen kan man såklart subjektivt tycka att tex. växelspaksknoppen eller nått annat i en Toyota ser skitful ut/känns oskön och man kanske därför föredrar en VW och visst får man ju tycka det om man känner så för min del.

#22
2010-10-12 16:49

Nu börjar det igen.
Inte en enda artikel utan att dessa kvasireligiösa Toyotafanatiker ska komma in och missionera.
Den här artikeln handlar ju om Opels garanti!
Varför ska alltid Toyota blandas in?

#23
2010-10-12 17:15

att Toyota finns med i debatterna får vi nog lära oss att tåla. Jag har själv aldrig ägt en Toyota, men väl Mazda. Även om jag inte har några bra erfarenheter av Mazda, har ju grannar och släktingar samt den kommun där jag bor, använt sig av Toyota, och har väldigt bra erfarenheter.
Men som Opelägare med bra erfarenheter av märket, håller jag med om att den 5 åriga garantin endast är ett jippo för reklamens skull.
Det finns ju asiatiska bilfabrikat med fullständig eklektronikgaranti. Det borde även Opel ha.
Med tillgång till Opels feldatabas, borde Opel utöka garantin att även gälla bilens elinstallation.

#24
2010-10-12 23:02

Håller med nuppe. Synd att alla trådar ska spåra ur med personangrepp och annat trams från personer som kunde hålla till på nåt annat forum.
Ang vilkoren i Opels nybilsgaranti som detta då handlar om så har nog(den urspungliga)frågeställaren missuppfattat detta. Att normala slitdelar ej ingår är ju natuligt. Har inte kompletta vilkoren, men att tex motorelektronik ej ingår är fel (kollat med Opel).
Detta kunde Vi Bilägare också kollat innan man "hänger" ut Opel på detta sätt.
Dessa förlängda garantiåtaganden som allt fler fabrikat nu hakar på ger i praktiken ingen större trygghet än tidigare då det har täckts av maskinskadeförsäkringen.
Möjligen sparar man in en självrisk, men troligen får man betala detta på ett eller annat sätt i alla fall. Man får ingenting gratis...
Tex koreanska KIA tar ut det på täta/dyra servicearbesök.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.