Nästa artikel
Mildhybrid blir Volvos volymsäljare
Nyheter

Mildhybrid blir Volvos volymsäljare

Publicerad 5 juli 2017 (uppdaterad 6 juli 2017)
När Volvo elektrifierar bilflottan med start 2019 siktar biltillverkaren på att mildhybriderna med 48-voltssystem bli de lägst prissatta motoralternativen.
Volvo gick idag ut med nyheten att alla nya bilmodeller från 2019 kommer att vara rena elbilar eller någon form av hybrider med elmotor. Men det innebär inte att alla nya bilar som rullar ut ur Volvofabrikerna 2019 inte kommer att ha enbart förbränningsmotorer.
– Självklart kommer vi att sälja nuvarande bilmotorer en tid ytterligare. Vi kommer inte att skifta till de nya drivlinorna över en natt, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.
Så om jag beställer en Volvo XC60 modellår 2019 – kommer den finnas med enbart dieselmotor eller uteslutande elektrifierad?
– En bils livstid är ungefär sju år. Om ungefär fem års tid kommer vi att vara nästan helt på den nya plattformen, säger Håkan Samuelsson.

Fem nya bilmodeller på SPA- och CMA-plattformen blir först ut i elektrifieringen: Två helt eldrivna under nybildade prestandamärket Polestar, vilka också kommer att vara högst prissatta. Det blir också tre nya Volvomodeller, och de erbjuds som rena elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Prismässigt kommer mildhybriderna att vara de billigaste och de bilar som Volvo tror att man kommer att sälja mest av. Bilarna är utrustade med ett 48-voltsbatteri som laddas av bromskraft och ger en extra knuff vid behov. Till en början erbjuds mildhybriderna med både diesel- och bensinkombination. Men det är ingen hemlighet vad Volvo tycker att kunderna bör välja:
– 48V-systemet med en effektiv trecylindrig bensinmotor kommer att vara ett mycket attraktivt paket. Men i slutändan är det kunden som väljer och vi kommer att rulla ut dem på båda förbränningsmotorerna, säger utvecklingschefen Henrik Green. Volvo har tidigare sagt att man ska sluta utveckla dieselmotorer, eftersom det inte lönar sig kostnadsmässigt och miljömässigt.

För några år sedan var rena elbilar något Volvo inte trodde på. En inställning som nu har skiftat, i och med att Volvos första helt eldrivna, globala bil som kommer 2019. Den byggs i elbilsprogressiva Kina och möjligen är det direktiv från kinesiska ägaren Geely som gör att Volvo svängt i frågan.  
– Man kan ändra sig. Vi var skeptiska till den höga kostnaden på batterier och saknaden av laddinfrastruktur. Men saker och ting har rört sig snabbare och batterikostnader har sjunkit så vi har kommit fram till att vi behöver detta tidigare, säger Håkan Samuelsson.

När det gäller vilket företag som ska förse Volvo med batterier för alla de elfordon de planerar att sätta i trafik är valet inte gjort än.
– Det är en viktig komponent i våra framtida fordon. I det här skedet har vi inte bestämt vilken batteritillverkare vi kommer att använda oss av, men vi överväger alla alternativ, säger Henrik Green.

Svenska nystartade företaget Northvolt planerar storskalig produktion av litiumjonbatterier i antingen Västerås eller Skellefteå de kommande åren och det är något som inte har gått Volvo förbi.
– Vårt tillkännagivande idag är en slags inbjudan till alla som vill investera i batterier och laddinfrastruktur. Northvolt är ett bra initiativ som behövs och vi skulle kunna vara en potentiell kund, säger Håkan Samuelsson.
 
Diskutera: Tror du att Volvos mildhybrider blir en framgång?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-07-06 08:28
Axa

http://mobil.dn.se/ekonomi/motor/volvos-prestigebil-torstig/

#c • Uppdaterat: 2017-07-06 09:00
johnkommentar

Smidefix, jag förstod det sen. Skäms lite. Men yxigt skrivet i texten.

#d • Uppdaterat: 2017-07-06 10:42
Smidefix

Håller med dig, är lätt att tolka fel:) Däremot så är den beräknade livslängden på bilar inte så mycket längre. Tror Volvo räknar med 10-15år då slutar de med reservdelar då de anser att det mest är entusiaster som kör de bilarna. De flesta "vanliga" kunderna har redan bytt upp sig.

#e • Uppdaterat: 2017-07-06 11:02
PREVIA

Varför skulle Volvos säkerhet gå om intet bara för att man bygger lättare bilar som är bränslesnåla?
Se bara på nya Prius som fått toppbetyg både i USA och Europa när det gäller säkerhet.
Så här skriver teknikensvärld om bränsleförbrukningen som är mindre än hälften av nya Volvo XC60 förbrukning i verklig körning.
"En kollega som kör laddhybrid dagligdags kom ner i otroliga 0,27 liter milen under ett körpass och ja, han höll 100 km/h på motorvägen. Så en verklig förbrukning mellan 0,35 och 0,45 är rimligt"

#f • Uppdaterat: 2017-07-06 15:29
ToRy

Det här med mildhybrid, är det vad som Toyota producerat under många år (HSD), eller något (delvis) annorlunda?

Jag trodde det var väsentligen HSD-konceptet, men i en artikel i SvD

https://www.svd.se/volvos-nya-elbilar-gar-pa-bensin-ar-besviken/om/volvo-cars-blir-elbilsmarke

står om mildhybrid bl a "De finns redan på marknaden, bland annat i Renaults familjebil Scenic. Även Audi och Volkswagen ska snart lansera bilar med teknologin." Inte ett ord om Toyota alltså.

Är det SvD som är ute och reser, eller har jag missförstått vad mildhybrid är?

#g • Uppdaterat: 2017-07-06 18:09
Styggavargen

Previa, jag håller med dig men A.L har sagt att det inte går att bygga lätta säkra bilar. Jag skulle nästan vilja påstå att ju lättare bilarna är ju mindre skador uppstår och den totala säkerheten för alla skulle kunna ökas rejält. Men detta bygger på att bilarna har jämn viktfördelning och även att krockzoner befinner sig i samma höjd. Utopin hade varit att en XC60 vägt in på ca 1300-1400 kg max, men så är inte fallet. Volvo och andra märken använder vikten som säkerhet och designen på många nya bilar gör intrycket av att vara så stora och "aggressiva" för att ägaren skall tro att bilen är säker. Jag tror att design idag gör allt för att förmedla känslor som påverkar kunden. Ser bilen stor och säker ut så är den också det!?

#h • Uppdaterat: 2017-07-06 21:11
ToRy

Tack -- vad är då den/de väsentliga skillnaderna mellan mild- och fullhybrid?

Är förbränningsmotor och elmotor inte hoplänkade genom växellådan som i HSD (för det är de väl där?), utan driver var för sig på axeln, och kanske på olika axlar (fram/bak) också?

#i • Uppdaterat: 2017-07-06 21:20
ToRy

Nu lyckades jag själv hitta en sida som reder ut begreppen!

http://www.hybridcars.com/the-three-main-types-of-hybrids-explained/

#j • Uppdaterat: 2017-07-06 22:58
A.L

Vargen: Jag har aldrig sagt att det inte går att bygga lätta bilar med hög säkerhet. Som parallell kan vi ta en F1 bil, som både är lätt och säker.

Svårigheten ligger i att bygga en bil som är lätt och säker till ett pris som kunden har råd att betala. Bara som ett exempel . Det stålet som sitter i Volvos nya bilar, som har en extra hög hållfasthet, går att göra ännu starkare (vilket betyder att man kan minska på materialet utan att tappa styrka = lättare bil),. Men det blir fyra gånger dyrare. MVH AL

#k • Uppdaterat: 2017-07-07 07:58
ToRy

Efter att ha läst på ännu litet mer kan jag bara hålla med andra skribenter som uttryckt att detta med mildhybrid är ungefär "much ado about nothing" (mycket väsen för ingenting). Hur mycket bränslebesparing blir det egentligen?

Och som påpekats av Axa (i annan tråd) så kommer Volvo fram t o m nästa år att lansera resten av sitt förnyade program (V60, V40 etc) -- innan sin självpåtagna deadline. Hela modellprogrammet kommer då att vara relativt nytt.

Det är smart planerad och vältajmad PR, men mindre av att sätta press på sig själva.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.