Bild
Nästa artikel

Elmotor i alla Volvos bilar 2019

Nyheter

Om två år kommer alla nya bilmodeller som rullar ut ur Volvos fabriker vara antingen laddhybrider, mildhybrider eller rena elbilar. Tillverkning med enbart förbränningsmotorer läggs ned.

 

Volvo går på offensiven när det gäller eldrivet och presenterar ett historiskt beslut. Från och med 2019 kommer det inte lanseras nya bilar med enbart förbränningsmotorer. De kommer vara elektrifierade i någon form. Det handlar om plug-in hybrider, mildhybrider eller rena elbilar.

Mellan 2019 och 2021 planerar Volvo att presentera fem elbilar, varav tre är Volvomodeller och två kommer från nybildade prestandamärket Polestar. De kompletteras av ett antal bensin- eller dieseldrivna fordon som är elektrifierade, antingen som laddhybrider eller mildhybrider.

– Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor, säger Håkan Samuelsson, och fortsätter:
– Volvo Cars har uppgett att man planerar att sälja totalt 1 miljon elektrifierade bilar till år 2025. Vi sa så för att vi menar det. Och det här är hur vi ska nå det målet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvos strategi att bara erbjuda elektrifierade bilar från och med 2019?

Kommentarer

#1
2017-07-05 09:32

Lär bli fler märken som hakar på. Nu kommer nog omställningen att gå fortare än man trott. Hoppas det visar sig på ordentlig prispress också.

#2
2017-07-05 09:41

Det är väl naturligt när Diesel blir förbjudet i flera storstäder men varför då ha Diesel i hybriderna om det nu är så farligt då kan ju motorerna starta vintertid och om man redan förbrukat dom få mil man kan köra på el

#3
2017-07-05 09:49

Man är lite sent ute, men bättre sent än aldrig.
De som tror på aldrig är nog snart borta.

#4
2017-07-05 10:20

@saabnisse: sent ute? Tvärt om. De må historiskt vara sena med enstaka hybrider men att ställa om hela flottan till el (i större eller mindre grad) är de väldigt snabba med. 2019 är typ nästa år (räknat på bilårsmodeller). Har du sett antydan hos någon annan tillverkare som har samma strategi inom de närmsta året?

#5
2017-07-05 10:26

Utvecklingen går fort nu. Om ett par decennier sitter vi där med våra barnbarn och berättar hur konstig världen var när bilar spydde ur sig en massa livsfarliga avgaser och kördes av oberäkneliga människor!

#6
2017-07-05 10:32

Inte bygga eller inte utveckla? Om Volvo menar att de inte kommer att bygga bilar utan el f.r.o.m 2019 betyder det bland annat att nya XC60 som knappt kommit ut på marknaden bara får en livslängd på 2 år med nuvarande drivlina. Väldigt vågat av Volvo att ta ett sådant beslut för sin absolut största storsäljare. De dödar själva efterfrågan på nuvarande modeller då många kan tänka sig vänta 2 år innan bilbyte till nya el-modellen kommer. Frågan är även vem som kommer att köpa alla dessa begagnade nya XC60 av årsmodell 2018-19 som säljs nu. Finns ett el-alternativ av samma modell kommer modellerna utan el att vara helt döda på marknaden.

#7
2017-07-05 10:36

Haha, redan nu står massor av XC60 ute i bilhallarna, bilar som ingen vill äga begagnade. Det bästa vore att de inte såldes alls och att Volvo tar fram nya moderna modeller som lastar mer och väger mindre. En medelstor bil på 2 ton som XC60 är omodern redan innan den ens blivit "elektrifierad".

#8
2017-07-05 10:37

Mattse@: "Alla Volvo-bilar som lanseras från 2019 ska vara helt eller delvis drivna på el. Det berättar Volvo i ett pressmeddelande."

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/volvo-ska-bara-tillverka-elbilar-1.4413878

#9
2017-07-05 10:44

I GP står att "Alla märkets bilar med enbart förbränningsmotor ska därmed fasas ut med tiden - exakt hur lång tid den processen ska ta framgår inte just nu."

Så att Volvo helt ska sluta bygga bilar med förbränningsmotor 2019 som står i ViBs text ovan blir lite missvisande.

#10
2017-07-05 10:50

Mattse, du har läst fel, så står det inte i ViBs text!
Det står: "Från och med 2019 kommer det inte byggas bilar med enbart förbränningsmotorer."

#11
2017-07-05 11:18

Bästa källa är förstås Volvos eget pressmeddelande: https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/210058/volv...

Här står att "alla nya Volvo-bilar som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor". Med "lanseras" avses alltså nya modeller, medan gamla modeller med enbart förbränningsmotor kommer att fortsätta byggas ett tag till efter detta år.

Pressmeddelandet igen: "Detta betyder att det i framtiden inte kommer att säljas några Volvo-bilar utan elmotor, eftersom bilmodellerna som endast är utrustade med förbränningsmotor kommer att fasas ut och ersättas av bilar med förbränningsmotor förstärkt med elektrifierade alternativ."

Här är "i framtiden" förstås en smula diffust -- säkert avsiktligt.

#12
2017-07-05 11:33

Tory
Vilket betyder att Volvo som har ett nytt modellprogram inte kommer lansera ny modell på sisådär 10 år...

#13
2017-07-05 11:36

Någon typ av elmotor, det låter ju bra det.
Om Volvo nu tänker till och även tillverkar en bra bil med någorlunda rätt pris och funktion för en svensk stad familj kommer jag att vara intresserad vid nästa byte.
Ca 25 år sedan jag ägde min sista Volvo men nu kanske det händer grejor som gör att man tänker om.

#14
2017-07-05 11:43

Visste att det kunde vara för bra för att vara sant. Då stämmer inte alls ingressen att "Om två år kommer ALLA nya bilar som rullar ut ur Volvos fabriker vara antingen laddhybrider, mildhybrider eller rena elbilar." utan Volvo kommer att fortsätta rulla ut bilar med enbart förbränningsmotor även efter 2019, precis som vanligt. Så var det med den "nyheten". Här finns inget att se. Cirkulera...

#15
2017-07-05 11:50

@Mattse: Precis, ingressen tycks vara fel. DI.se skriver i en av sina artiklar (de har ett par stycken uppe nu!) bl a "Volvo vill i dag inte gå in på detaljer om vilka framtida modeller det gäller. De modeller som finns i dag kommer att fortsätta att säljas ytterligare ett antal år, men när modellcyklerna successivt tar slut kommer elmotorer att finnas i samtliga Volvobilar."

#16
2017-07-05 11:53

Volvo har inte tänkt att göra en Toyota, och sluta med produktionen av de motorer som har högst efterfrågan. Därför kommer man som kund även kunna beställa diesel som bensinbilar från Volvo även år 2019. MVH AL

#17
2017-07-05 12:10

Istället för att läsa olika tolkningar av ett pressmeddelande kan man läsa det direkt hos Volvo.

#18
2017-07-05 13:49

PR kupp... Liten elmotor med batteri har Toyota haft i 20 år. 90% kommer ha förbränningsmotor även efter 2019. Hade dem sagt 100% elbil efter 2019 hade det varit värt något.

#19
2017-07-05 14:04

Hej på er! Var precis på Volvos presskonferens och det stämmer att det fortfarande kommer gå att beställa bilar med enbart bensin- eller dieselmotor modellår 2019. Volvo räknar med ca 5 års utfasning. Mer om det i kommande artikel.

#20
2017-07-05 15:12

Bra Maria. Då ser vi fram mot din eller er artikel! Man undrar ju bl a varför de ser just fem års utfasning framför sig. Antar att de "gissar" om hur marknaden utvecklar sig. Men, men.

#21
2017-07-05 15:30

Pinjong: Volvo har inte kapacitet att både utveckla el och diesel samt bensin. Det blir för dyrt. Därför väljer man, i takt med att elektrifieringen tilltar och att den politiska viljan finns för att investera i nödvändig infrastruktur, att satsa på elbilar. Dit rör sig hela bilindustrin nu. Till och med Toyota har vaknat upp och insett att man behöver bygga elbilar för att överleva som tillverkare. MVH AL

#22
2017-07-05 15:32

Intressant visst, men samtidigt en enorm utmaning ! En förutsättning är att batterierna blir billigare och därtill en betydligt längre räckvidd en ekvation som knappast gäller idag! Titta bara på TESLA, en instegsbil på ca miljonen och är därtill även ett förlustföretag!

#23
2017-07-05 15:47

Skall bli mycket intressant, en XC60 på 3 ton... kanske är nästa produkt när den är 100% elektrifierad. Hoppas SUV försvinner när industrin inser hur mycket en bil drar rent energimässigt om man så att säga "bygger utanför ramarna" när det kommer till fysikens lagar. Låg vikt och lågt luftmotstånd är ett måste om elbilen skall bli effektiv, annars blir det en tung rackare som drar massor med energi som i andra änden kanske till och med ökar utsläppen, fast på produktionssidan där elen tillverkas.

#24
2017-07-05 15:49

Leif R: Det är därför som Volvo kommer behålla sin VEA-motor under övergången. Den är ju nyutvecklad och konkurrenskraftig i många år till.

MVH AL

#25
2017-07-05 15:49

Ja AL, jag har nog skrivit exakt det samma någonstans, strax efter att Samuelsson släppte utvecklingen av nya dieselmotorer.

#27
2017-07-05 17:30

Undrar hur smart det här uttalandet är egentligen? Inte säker på att det direkt kommer att gynna försäljningen av dagens modeller.

#28
2017-07-05 18:13
#29
2017-07-05 18:47

Bra beslut utav Volvo. Kan hoppas att dessa mildhybrider är tänkta att komma som årsmodell -19 alltså sommaren 2018. Lagom till de nya skattereglerna. Då kan de kanske klara komma ner under 95g/km för tex en v90.

#30
2017-07-05 19:49

Tråkigt och altför tidlig utväkling då batterier isv.inte är miljövänliga i sig själv och hällre inte produktionen.Den ända orsaken är nog att i kina kan man se bort ifrån det utsläpp som produktionen av litiun/kadium batterier och all plast.Det handlar mer om pengar än miljön och att produsera i utlandet gjör dom då vänliga här.Litium gruvor bidrar fortfarande også i stor del till "childlabour". Det är mer en myt än fakta att elbilar är bra.

#31
2017-07-05 19:56

Tråkigt och altför tidlig utväkling då batterier osv.inte är miljövänliga i sig själv och hällre inte produktionen.Den ända orsaken är nog att i kina kan man se bort ifrån det utsläpp som produktionen av litiun/kadium batterier och all plast.Billig arbetskraft och inte gynnsamt för jobb i svergie,men så är det nog inte för den svenska marknaden i tanken.Det handlar mer om pengar än miljön och att produsera i utlandet gjör dom då vänliga här.Litium gruvor bidrar fortfarande også i stor del till "childlabour". Det är mer en myt än fakta att elbilar är bra.Kina har helt annan moral till arbetare och miljö så passar företag som vill ta gjenvägar.Transport rundt världen från kina är hällre inte när så miljövänlig som t.ex.produktion i svergie.

#32
2017-07-05 20:27

Här finns flera vettiga kommentarer – och några där skribenten behöver bemöda sig om att läsa innantill ordentligt istället för att dra ogrundade slutsatser. Jag minns för många år sen, när Volvo fick frågan om de inte skulle gå över till framhjulsdrift svarade föraktfullt "Vi bygger bilar!" De gnällde också mycket över de då nya avgasnormerna som skulle vara omöjliga att uppfylla. Från Saab hördes ingenting. Tiderna förändras. För inte så länge sen skrev någon nedlåtande här i trådarna om att elbilar var sånt man sysslade med för 100 år sen. Tiderna förändras.

#33
2017-07-05 20:43

Ja du Birger, vad menar du t.ex. med "litium/kadium batterier"?
Och ska vi verkligen lägga moraliska aspekter på hur man framställer batterier?
Kanske, men tror du att framställning av fossilt bränsle är bättre?
Och tror du att det är bättre att fortsätta med fossildrivna bilar?
Elbilar är det som kommer mer och mer, nuvarande batteriteknik är inte det fulländade, det kommer att hända mycket där.

#34
2017-07-05 23:59

Jag Tror att mild hybrid är rätt satsning initsialt och speciellt på dom mindre bilarna. Antagligen extremt kostnads effektivt och kan det gynna slut kunden också så blir det bra. Om Volvo lyckas med deras nya trepipare och den blir effektiv och bra verknings grad på och kanske några nya innovationer på motorn så kommer dom att lyckas det är jag helt säker på. Om dom samtidigt sjösätter en lite rymligare och lättare variant av V40,v60 och hoppas dom skippar suv köttbulle tänket med en bil i Kubik form så tror jag man lyckas om man kan påvisa fördelarna med en snål snygg och vettig vinter bil. Jag kan köra min hyfsat lätta octavia bensin trea på drygt 0,4 om jag kör försiktig landsväg och och på 0,5 i försiktig stads miljö och inbillar mig att ett light mild hybrid system skulle göra väldigt mycket på den bilen iaf. Jag säger lycka till Volvo.
Gasa (1) Bromsa

#35
2017-07-06 07:55

Volvo som till 98 % säljer XC60 som dieselbil idag och som sägs bli förbjuden att köras i flera storstäder lär inte locka köpare i fortsättningen . Då valde man att som många här förespråkar bensinmotorer med turbo för att få låg bränsleförbrukning vilket inte visat sig snål ens i landsvägskörning där den skulle vara snålast.Klart man måste gå över till hybriddrift när nya XC60 med minsta motorn har en landsvägsförbrukning på 0,98 L / mil vilket är en högre förbrukning än min gamla 1900 kg tunga Lexus -93 med fyraliters V8 har ,och även är Volvon törstigare än Lexus RX 350 med 265 hk V6 på 3,5 liter traditionell automat och permanent fyrhjulsdrift från 2006 konstaterar jag.

http://www.dn.se/ekonomi/motor/volvos-prestigebil-torstig/

#36
2017-07-06 08:10

Tankvagnar är törstiga.

#37
2017-07-06 14:38

Previa. Om man vill jämföra bör man givetvis jämföra hybrid mot hybrid och bensin mot bensin.

Då blir det rättvist. En XC har då, tvärtemot Lexus, en fyrhjulsdrift som är acceptabel även hos hybriden. I fallet bensin går det på ett ut, med skillnaden att Volvo har bättre köregenskaper mot att Lexus istället är lite mer komfortabel. Diesel mot hybriden så är Volvo både snålare och med överlägsen kördynamik.
Men diesel är ju inte bra påstås det, och när religiösa är igång är det ingen idé att komma med fakta. Tydligen mår man bättre av bensen och partiklar istället för lite kvävedioxider;-).MVH AL

#38
2017-07-06 14:41

Inget är bra A.L, därför måste biltillverkare få ned utsläppen rejält. Det funkar inte med 2 tons ineffektiva SUV bilar, det borde alla inse!? Volvo har aldrig haft snåla bilar, varför? (Jag vet svaret).

#39
2017-07-06 15:12

Volvo har väl haft och har snåla bilar med dieseldrift. Hur snåla bensinhybriderna blir återstår att se.

#40
2017-07-06 16:26

El drift, hur kan detta vara "inne". Man kan med en "normal dyr" elbil åka kanske 30 mil. Vad är detta? Jag kör 100 mil på en tank med min diesel. 30 mil, det är ju ingen sträcka!
Alla kan inte köpa Tesla.
När sedan ALLA har ställt om till elbil, varifrån kommer all ström som kommer att behövas, och till vilken kostnad. Jag tror inte att det kostar 1,20 Kr/kWh. Detta betyder att ALL el kommer att bli "svindyr". Det kommer ju att fattas 70-90 Milliarder kronor i skatteintäkter!! Detta betyder även att boendet kommer att bli mycket dyrare.
Vidare finns det inte tillräckligt med laddstationer och inte tillräckligt många per station.
Nej, eldrift kan inte vara framtiden. Vi behöver inte bilar med 100-tals hästkrafter utan det räcker med max. 100. Sedan gäller det att optimera motorerna så förbrukningen blir minimal. Eller kanske vätgas eller något annat drivmedel som man enkelt kan tanka.

#41
2017-07-07 05:49

Så Volvo satsar på hybrider? Kommer att gå ifrån dieselmotorer m.m i kommande nya generationer bilar som släpps. Det betyder att diesel kommer att avvecklas troligen inom 10år skulle jag gissa. Då är nuvarande generationer utbytta.( Även om man naturligtvis även fortsatt kan köpa diesel och köra sin ålderdomliga dieselbil, men till vilket pris är frågan? Troligtvis orimligt dyrt) Och då skriver någon bara för några veckor sedan här att Toyota/ Lexus ska satsa på.....jo just det håll i er DIESELmotorer! Det måste väl ändå som jag tidigare sagt vara hål i huvudet!? Så endera har Toyota/Lexus satsat fel under alla år liksom nu Volvo gör en felsatsning om man nu menar att diesel är bra.....eller vad menar man? Eller också så är man ute själv och seglar med kommentarer som inte har verklighetsförankring, jag lutar åt det senare och det är inte första gången det blir fel.......
Sedan att Nox inte är skadligt är ju bara ännu dummare, sa någon fakta?? Tillåt mig le stort ;o) Kul ändå att Volvo tar steget mot Toyota/Lexus och satsar på hybrider i olika utföranden som de gjort i 20år.....

DIESEL ÄR DÖD.

#42
2017-07-07 09:36

För Toyotas del har företaget tappat c:a 2% marknadsandel - eller kring 3,5 miljoner st fordon under en 9-årsperiod. Siffrorna avser EU/EFTA. Hur stor del av detta tapp som kan härledas till att man inte fokuserat mot diesel låter jag vara osagt. Folk köper ju bilar på grund av annat än drivlinan (eller design). Men om vi har ett ordervärde på 270 000 per bil blir omsättningsminskningen på en sådan volym svidande. Lek med tanken att Toyota haft en rörelsemarginal om 6% i EU/EFTA under denna period så blir vinsttappet c:a 56 miljarder kronor (eller c:a 6,2 miljarder per år). Hur Toyota skall ta tillbaka de förlorade kunderna låter jag vara osagt. Det finns dock en gyllene regel inom sådana här sammanhang, som säger att det är fem gånger dyrare att ta in en ny kund än att sälja till en befintlig. Det är därför som man alltid är mest intresserad av att studera marknadsandelar, istället för volym. Volvo har inte varit så korkade. Man har fortfarande en dieselmaskin att erbjuda marknaden och den kommer att finnas kvar i många år framöver - då den är nyutvecklad. Den kan dessutom kombineras med eldrift för de kunderna som efterfrågar det.
Framtiden är dock elektrifierad. Inom 5 år bedömer man att en större andel av marknaden kommer säljas som hybrid och ren elbil. Samtidigt blir det för dyrt för Volvo att investera i två olika motorfamiljer (förbränning med bensin/diesel och el) och därför kommer man att satsa på det segment där efterfrågan på lång sikt sannolikt kommer att vara högst. På så vis kommer Volvo kunna tillhandahålla två olika alternativ i övergången och sedan överge förbränningen till ren eldrift. Det är skickligt spelat av ett litet företag som Volvo. Toyota däremot har tappat kontakten med marknaden, vilket deras VD nyligen beklagade sig över, det är enkelt att se. MVH AL

#43
2017-07-07 16:15

Lysande vinst förra året på 173 miljarder kr för Toyota trots mycket billigt bensin i USA som är en stor marknad för Toyota som har ungefär hälften så många anställda som VW har vid ungefär samma storlek på bilproduktion.
Så här står det i SvD."
Volkswagens mål för personbilsverksamheten är att fram till år 2020 lägga fokus på att förbättra lönsamheten genom att sänka kostnaderna med 25 procent och uppnå en rörelsemarginal på minst 4 procent. I ett andra steg, fram till 2025, är att ta en ledande roll inom elektriska, uppkopplade bilar, och samtidigt lyfta marginalen till 6 procent.

För helåret 2016 visade VW personbilar en rörelsemarginal på 2,1 procent i sin nya rapporteringsstruktur, skriver Financial Times."
2016 års hybridförsäljning för Toyota ökade med 16 % till 1,4 miljoner sålda hybridbilar i världen.

#44
2017-07-07 22:29

Om man läser i Toyotas egen finansiella rapport, förslagsvis här http://www.toyota-global.com/pages/contents/investors/financial_result/2..., så ser man att marginalen sjunker på i stort sett samtliga marknader. I Europa (och notera då att det inte är samma definition som resten av bilindustrin använder) så är till och med lönsamheten negativ (-0,4%). Givetvis hänger det ihop med de minskade marknadsandelarna. Prognosen ger att tappet kommer att fortskrida även under 2018. MVH AL

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!