Bild
Nästa artikel
Håkan Samuelsson, chef på Volvo Cars, berättar att Volvo överväger hur dieseln kommer att användas i framtiden. I Vi Bilägares långteststall 2017 ingår V90 med dieselmotorn D3.

Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Nyheter

Säger att det inte kommer att löna sig att bygga dieseldrivet då tekniken som krävs för att möta ökade krav blir för dyr.

Volvos nuvarande dieselmotorer kommer att fortsätta förbättras för att möta allt hårdare utsläppskrav fram till runt 2023. Men på sikt ska de att fasas ut och Volvo kommer inte att utveckla några nya dieseldrivna motorer, eftersom det kommer att kosta för mycket att få ner kväveoxidutsläppen.

Det säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung. Till Vi Bilägare utvecklar han sitt resonemang så här:
– Volvo Cars, liksom alla biltillverkare, överväger hur dieselmotorer kommer att användas i framtiden. Det är givet att Volvo behöver diesel för att kunna uppfylla sina utsläppsmål och Volvo Cars är övertygade om att diesel kommer att spela en avgörande roll under de närmaste åren. Volvo har just lanserat en helt ny generation bensin- och dieselmotorer som framhäver vårt engagemang för denna teknik och som kommer att säljas många är framöver. Detta är anledningen till beslut om utveckling ytterligare en ny generation dieselmotorer inte är nödvändig.

Istället ska fokus flyttas till elektrifiering. Samuelsson lyfter i intervjun med Frankfurter Allgemeine Zeitung fram Tesla som ett exempel på ett vinnande koncept med en bilar som folk köar för att köpa och att det borde finnas plats i den eldrivna nischen även för Volvo. 2019 kommer Volvos första helt eldrivna bil.
– Det är uppenbart att elektrifiering på sikt kommer att spela en viktig roll och Volvo kommer att agera för att möta konsumenternas krav när tiden är rätt. Detta för att uppnå företagets vision om att ha 1 miljon elektrifierade bilar på våra gator 2025, säger Håkan Samuelsson till Vi Bilägare.
 
Diskutera: Tror du att dieselmotorn är på utdöende?

Kommentarer

#1
2017-05-18 08:09

Precis som jag tror att Dieselmotorn kommer att dö ut just p.g.a. utsläppen
"det kommer att kosta för mycket att få ner kväveoxidutsläppen."
Precis som Volvo säger så tror jag att många biltillverkare kommer att fasa ut dieselmotorer och satsa på elbilar istället.
I transportsektorn är det svårare för där är dieselmotorn nästan ett måste men jag vet att man experimenterar med eldrivna lastbilar så på sikt kommer kanske en förändring där med och med all rätt för transportsektorn är STOR och kan man klara sig med elmotorer där så är det ett bra steg mot renare miljö.

#2
2017-05-18 08:11

Ett mycket förnuftigt beslut. Den stinkande dieslmotorns saga för personbilar är snart slut.

#3
2017-05-18 08:19

Ja, vem vill vara Nokia i Apple-tider?

#4
2017-05-18 08:21

Ett bra beslut

#5
2017-05-18 08:56

"2019 kommer Volvos första helt elektriska bil"
Räknas inte C30 Electric som bil? Den hade förstås etanolbrännare för uppvärmning...

#6
2017-05-18 09:49

Inte oväntat. Innan jag köpte nya bilen körde jag v60 150 hk dieseln och densamma bensinaren. Skilde 0,6 DL på en sträcka över 4,2 mil. 0,62-0,68. Pris skillnad till bensin motorn drygt 50 tusen billigare. Helt tyst bil utan en viskning till bensinens fördel. Säljaren kommentarer va att han trodde att om två år säljer jag inte en diesel. Man börjar fundera på vad blir andrahands värdet på dieslar med hög skatt framöver.

#7
2017-05-18 09:56

Sedan hoppas jag att Volvo lägger bort lite av status tänket och ger oss en folk hybrid och inte bara en el bil. Jag tror egentligen att Skoda med sitt sunda tänk för vanliga dödliga med attraktivt pris och god last förmåga blir först med en hybrid ladd hybrid som är effektiv i stan och man kan ligga på 110 på motorvägen och en förbrukning på 0,45 l/milen.

#8
2017-05-18 10:02

Någon som vet hur effektivt ladd hybrid versionen av V60 är? Det verkar se bra ut på pappret (precis som Outlander PHEV), men i verkligheten drar den nästan mer än en vanlig V60? Har någon testat den?

#9
2017-05-18 10:04

Vikten måste ner så mycket som möjligt om man skall köra på el. Klarar Volvo detta? Man ligger redan nu efter pga att deras bilar väger för mycket.

#10
2017-05-18 10:19

Generellt åker vi omkring i alldelses för stora/tunga och svulstiga bilar oavsett hur de drivs.

#11
2017-05-18 10:27

Ja den fossila eran fasas successivt ut men bensinmotorer borde kanske avslutas först om Volvo vill sälja större krocksäkra modeller framöver.

#12
2017-05-18 12:13

Det politiker och de flesta bilägare inte tycks förstå är att vid raffinerering av olja får man ut en viss mängd bensin och en viss mängd diesel. De senaste åren har merparten diesel förbrukats i europa där diesel blivit väldigt populärt och bensinen har förbrukats av jänkarna. Att med skatte/miljö-politik döda dieseln i europa ger då att efterfrågan på diesel minskar och efterfrågan på bensin ökar. Dieseln fortsätter dock att produceras, den går inte att ta bort från tillverkningsprocessen, och måste på ett eller annat sätt brännas upp. Dieseln kan hamna i asien eller i sjöfarten men den globala miljöpåverkan kvarstår.
Kväveoxidutsläppen i Sverige har halverats sedan 90-talet så varför dieseln ska straffas ut här är troligast en ekonomisk kupp av regeringen för att höja skattetrycket. Total oljeförbrukning för transporter i europa kommer att falla ordentligt nu när elbilar blir alltmer populära men att tro att dieseln går att "ta bort" är en missuppfattning. Källa för NOx utsläpp: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/Kvaveoxider/

#13
2017-05-18 12:27

Med den informationen i bagaget, kommer min nästa bil bli en XC90 med största dieselmotorn.

#14
2017-05-18 12:32

Ja det gäller kanske att passa på medan chansen finns. ;-)

#15
2017-05-18 19:43

Hacken, på tunga fordon finns både utrymme fysiskt och kostnadsmässigt att installera rening som fungerar, det är därför lastbilar uppfyller Euro-kraven men bilar uppfyller inte sina miljökrav. Reningen i en ny lastbil kostar ungefär som en småbil (källa studiebesök på Scania), då är det lätt att förstå att rening av den kalibern kan man inte ha på en personbil. Det här har motorkunniga förstått i 10 år...

#16
2017-05-18 19:54

Dieselmotorn är definitivt här för att stanna! Klotets största hot är co2 utsläppen och däri ligger dieselmotorns framtida klimatnytta eftersom den dels drar mindre soppa samtidigt som det är lättare att öka biobränsleandelen i dieseln jmf med i bensinen. Utöver det så har man alltid bytt bränsleslag inom fordonsflottan. På 1970 talet var det bensin som gällde på 1980 talet gällde LPG fordonsgasen på 2000 talet kom dieseln som följes av etanolen och sedan LOG och biogas numera snackas det om bensinen igen dvs vi har gått ett varv och börjar om från början igen... Jag kommer inte att byta bort min starka körglada Toyota dieselbil mot en trött bensinare...

#17
2017-05-18 19:59

Diesel är död länge leve Diesel

#18
2017-05-18 20:13

# 1
Hacken.
Elmotorer har i mer än hundra år dragit dom största ekipagen och dom tyngsta lasterna. Men under dom senaste sextio åren har en rad ansvarslösa regeringar låtit den nödvändiga infrastrukturen förfalla. Hyckleriet når en närmast besvärande nivå mot bakgrund av dom senaste årtiondenas "miljötillvända" styrande som i princip inte vidtagit några avgörande åtgärder för att restaurera vårt energisnålaste och minst miljöbelastande transportsystem samtidigt som man tycks blunda för konsekvenserna av en ökande godstrafik på våra vägar, inte minst den till stora delar olagliga cabotagetrafik som bedrivs av "skumma" krafter från diverse låglöneländer.

#19
2017-05-18 20:22

Körglad, diesel och Toyota i samma mening?

#20
2017-05-18 22:13

Förnuftigt o förnuftigt, det sker av logik, det finns ingen mening i att spela med i ett spel där man garanterat förlorar, dieseln ska dö.
Men vad hör jag? Att de i USA åter introducerar diesel motorerna! Någon har ju blivit riktigt förd bakom ljuset, det blir stor tillgång på diesel och till bra pris och det kommer att vara länge till.

#21
2017-05-19 02:22

Läser man mellan raderna så verkar det föga otroligt om Volvo kommer att gå ifrån dieselmotorer inom det närmsta fem åren. Vad har de för alternativ? Deras minsta bil V40 väger 1500 kg utan batterier, så hur kommer det att gå för dem? Dessutom är alla deras modeller idag i stort sett opraktiska.

#22
2017-05-19 11:52

Härligt men samtidigt trist att de lurat så många kunder att köpa diesel...

#23
2017-05-19 12:33

Stygga
Visst men betänk att konventionell drivlina med motor väger en del och ska ersättas. Men jag håller med, en Volvo elbil som utgår från nuvarande modeller kommet väga en hel del vilket kommer påverka räckvidd.

#24
2017-05-20 01:07

Ja, Volvo sitter i rävsaxen nu... att bygga lättare bilar kommer de nog inte vilja göra då säkerheten varit deras största knep för att sälja bilar. De vet att under alla dessa år har de seglat i medvind och vikten på deras bilar har gynnat dem i verkliga olyckor.

#25
2017-05-20 22:52

Vargen: Nu finns det ju flera olyckor där fordonsvikten inte är en positiv faktor, den kan rent av vara negativ. Även hos dessa har Volvo lägst skadeföljd av alla biltillverkare - märkligt nog.

Kollar vi i materialet över kollision mellan två fordon - som Vargen förmodligen tänker på - så är det inte kollsionen mellan två fordon fron mot front (som Vargen ser på film) som är vanligast. Den vanligaste olyckstypen är istället påkörning bakifrån i förhållandevis låg hastighet. Det är till och med inte ens sällsynt att den ena bilen står stilla. Där har Volvo 60% lägre skadeföljd än "tvåan" - som är Toyota. Skillnaderna är signifikanta på 1% nivå.

Så dina slutsatser saknar stöd i verkligheten.

MVH AL

#26
2017-05-20 23:55

AL
Möjligen är inte kollision front mot front särskilt vanliga. Men när det väl händer så är det vanligtvis dödsolycka. Även kollision från sidan torde vara ganska vanlig, utfart landsväg, med oftare allvarlig utgång. Det var inte så längesedan det var en dödsolycka i länet när en mindre Toyota skulle köra ut på landsväg och det kom en lastbil som totalt demolerade den lilla bilen. Viktskillnaden är väldigt påtaglig i det fallet men borde ändå ge en aning om att viktskillnad spelar roll.
Det du beskriver med påkörning bakifrån låter som kökrockar? Vilket kanske av förklarliga skäl är vanligt idag.

#27
2017-05-21 09:43

Axa; om vi kollar på fördelningen ( dödsolyckor 2015) så utgör möte c:a 20%, att jämföra med gruppen singelolyckor, oskyddad trafikant, älg etc som står för 64%. Det är alltså dessa 20% som Vargen påstår är förklaringen till att Volvo har 60% lägre skadeföljd än snittet:-). MVH AL

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!