Bild
Nästa artikel

Så ska Volvo sälja en miljon elfordon

Nyheter

Volvo visar i dag sin hållbarhetsrapport för förra året. I samband med detta presenterar biltillverkaren också det ambitiösa målet att sälja en miljon elektrifierade fordon innan år 2025.

För att lyckas med målet kommer Volvo att erbjuda minst två hybridversioner av varje modell och ska också lansera en ren elbil år 2019. Det första steget mot målet är introduktionen av de nya plattorna SPA och CMA, SPA används redan nu för bilar i 60- och 90-serierna och 40-serien kommer snart att lanseras på CMA-plattformen.

– Det är ett medvetet ambitiöst mål, vilket kommer att bli en utmaning, men Volvo vill ligga i frontlinjen för skiftet mot elektrifiering, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. 

Förutom försäljningsmålen så säger Volvo i sin hållbarhetsrapport bland annat att verksamheten ska bli klimatneutral till år 2025, 35 procent av de ledande positionerna ska innehas av kvinnor år 2020 och att Volvo ska lyfta hållbarhetsfrågor i samarbete med olika partners.

-Hållbarhet är inget nytt eller något som ligger utanför vår ordinarie verksamhet, utan något som utgör en naturlig del av allt vi gör. Det är vårt sätt att arbeta, säger Håkan Samulesson.

Diskutera: Tror du att Volvo kommer nå målet?
 

Kommentarer

#1
2016-04-21 09:27

Inte med dom priser Volvo tar ut idag för sina hybrider . Dom är ju dyrare än Hyundai Ix 35 Fuel Cell .Volvo har liksom hamnat på efterkälken

#2
2016-04-21 09:35

Jag skulle snarare säga att det är ett LÅGT satt mål. En miljon hybridbilar till år 2025 betyder 20% av alla bilar de säljer. Med framtida avgaskrav blir det svårt att kunna sälja icke-hybrid-bilar.

Sen att kalla vanliga hederliga hybrider för "elektrifierade bilar" eller "elfordon" är lite spinndoktor över det hela.

#3
2016-04-21 10:07

Tesla ligger 10 år före...

#4
2016-04-21 10:28

[Redigerad: Tänk dig för innan du knappar på tangentbordet nästa gång. Hot och andra blöjrambo-fasoner får du ta någon annanstans//Deeds]

#5
2016-04-21 10:37

Hybrider med laddmöjlighet är åtminstone halvvägs till en riktig elbil, men med dubbelt så mycket prylar som man egentligen behöver.

#6
2016-04-21 16:43

T B visye inte att volvo gjorde vanliga hybrider. Vilken modell då?

#7
2016-04-23 00:32

Vet inte riktigt hur jag skall tolka artikeln...Volvo vill sälja en miljon bilar med el/hybridlina fram till år 2025 och samma år skall företaget även vara klimatneutralt? Betyder det då att alla Volvobilar år 2025 är eldrivna?
Som vanligt låter sådant här alltid bra men vad innebär det i praktiken?
För flera år sedan skrev VW att Tyskland år 2020 skulle ha flest elbilar i världen nämligen just samma skrytsiffra som Volvo pratar om nu ( 1 miljon ) men vad betyder det när landet samtidigt har 50 miljoner Bensin/Diesel fordon ?
Samma sak med Toyota som mer än ofta skryter om hur många hybridbilar som de har sålt...Är det typ 4 miljoner över 19 år?.. Duktigt men samtidigt,....hur många vanliga bilar har tillverkats under tiden? ( idag säljer ju Toyota ca 10.000000 bilar/år ) Alla hybriderna har dessutom en Bensinmotor så hur stor är förbättringen för miljön egentligen?

Även om det framöver på relativt kort tid kommer att hända mer än på 100 år så kommer biltillverkarna fortsätta med att agera i snigelfart för att så länge som möjligt kunna behålla sina kassakor. Troligtvis kommer elbilen om typ 20 år fortfarande bara svara för en liten del utav den totala försäljningen medan hybrider i olika former klart kommer att dominera. ( är min gissning men den som lever får se. )

#8
2016-04-25 15:14

Nej det tror jag inte på. Drömscenario för Håkan S. men snarare en mardröm, tror jag, när han vaknar. Prissättningen kommer att slå hårt när verkligheten visar sig och konkurrenterna är billigare.

#9
2016-04-26 10:00

Lite delad i frågan om hybrid, när vikten ökar så ökar samtidigt förbrukningen. Vinsten med att stoppa in ett batteri går nästan förlorad. Då är det bättre att bygga bilarna lättare med bibehållen säkerhet och helt skippa SUV modeller (ineffektiva). För att ta ett konkret exempel, min Skoda Octavia är lika stor som en Lexus 300h (4,65 m lång). Båda drar lika mycket i verkligheten. Endast vikten är högre på Lexus bilen. Miljövinsten har uteblivit då vi istället dragit på oss att bygga ett batteri som antagligen inte är helt miljövänligt.

#10
2017-07-06 16:32

Skippa eldrift och utveckla något som är användbart!
Tillverkning av batterierna smutsar ner mer än vad det hela är värt.
Hybrid, vem behöver hybrid? Den som bor i stor-staden kanske, men vi på landet behöver ingen hybrid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.