Bild
Nästa artikel

Polestar bekräftar satsning på el

Nyheter

Volvos prestandaavdelning ska bygga eldrivna bilar under eget märke.


 

För några dagar sedan skrev Vi Bilägare om att det ryktades att Polestar ska axla den sportiga rollen i Geelygruppen under eget märke. Då avböjde företaget att kommentera uppgifterna, men bekräftar nu att Volvos prestandaavdelning blir självständigt med syfte att utveckla elektrifierade bilar med mycket effekt i. Chef blir Thomas Ingenlath, som idag ansvarar för design på Volvo.

Polestar har släppt en detaljbild som ska föreställa någon form av logotyp. I pressmeddelandet står att det nybildade märket ”kommer att dra nytta av unika teknik- och ingenjörssynergier med Volvo Cars samt signifikanta investeringar som ett resultat av företagets koppling till Volvo. Dessa synergier kommer möjliggöra företaget att designa, utveckla och bygga världsledande elektrifierade högprestandabilar.”

– Polestar kommer att bli en värdig konkurrent på den framväxande globala marknaden för högpresterande elektrifierade bilar. Med Polestar kan vi erbjuda elektrifierade bilar till världens mest krävande, progressiva förare, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Räkna mer fler nyheter om Polestar och dess kommande produkter till hösten.
 
Diskutera: Vad tycker du om att Polestar ska bygga eldrivna prestandabilar?

Kommentarer

#1
2017-06-21 08:29

Eldrivet har alltid bättre prestanda än förbränningsmotorer.

#2
2017-06-21 08:34

Japp det stämmer. Man ser massor med eldrivna fordon på dragracing tävlingar. De har dock en lång sladd.

#3
2017-06-21 08:39

För prestanda är en låg vikt betydligt viktigare än hög effekt. Och med tanke på vad Volvo levererat hittills genom åren bör vi inte ha allt för stora förhoppningar på Polestars så kallade "prestandabilar".

#4
2017-06-21 12:04

Pratar vi elbilar och prestanda så borde man i första hand göra bilen lätt för att komma åt prestanda ökningen lätt. Större batteri väger mer och tar udden av vinsten så att säga.

#5
2017-06-21 13:23

Partikel: Hör talas om Formula E?
https://www.youtube.com/watch?v=n7pDtoDFrpI

#6
2017-06-21 17:07

Låg vikt väger tungt.
Det är därför jag alltid gillat Lotus mer än brölande tungviktiga supersportbilar.
Men när det gäller el är läget lite annorlunda. Med en drivlina som är minst tre gånger så effektiv som med en förbränningsmotor kan faktiskt bränslet få vara lite tyngre och ändå ge blixtrande prestanda. Tesla S presterar i superbilsklassen och drar en bråkdel av deras energi – trots batteriet.
På batterisidan sker just nu dessutom en väldig utveckling på flera fronter.

#7
2017-06-21 22:07

Saabium
Vem 17 bryr sig om Formel E när F1 finns?

#8
2017-06-25 20:19

Varför ska man ha så hög prestanda i bilar för vanlig trafik med dom hastighetsbegränsningar vi har finns det väl ingen vettig anledning att ha flera hundra hk i en standardbil

#9
2017-06-28 14:54

Får en enkel bondgrabb komma med en kommentar. Alla utsläpp man talar om kring fossildrivna bilar kontra eldrivna fordon så är det konstigt att inte tala om hur mycket utsläpp redan skett innan en t.ex. Tesla med 90 Kwh batteri börjar sin resa från fabriken.
Samt att man borde göra dessa jämförelser med en t.ex. snål bensinbil med katalysator. Hur står relationen mellan utsläppen vid
50.000 km eller vid 80.000 km när garantin går ut och kanske ett batteribyte erfordras. Sedan en annan sak som bondgrabben som inte är Ingengör eller så men varför denna raseri med prestanda i El-bilarna, kan man inte montera en motor på 200 hk i en ände på bilen och en på 75 hk t.ex.i andra änden så att när man dragit iväg från start och ligger ute på vägen och lunkar så kan man använda 75 hk motorn för i en fossilbil så åker jag på nästan tån upplyft från pedalen i landsvägsfart. Och så har vi elektronik till max som kunde sköta detta med framdrivning eller kanske behövs en automatlåda mellan el-motor och drivhjul som kunde fixa detta. Skulle vara roligt att någon förklarade detta för mig. Jag åker gärna med små utsläpp till Moder Jord om jag visste att man gjort allt rätt från början.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.