Nästa artikel
Volvo: Laddhybrider är framtiden
Nyheter

Volvo: Laddhybrider är framtiden

Publicerad 16 september 2014
100 procent eldrift eller laddbar hybridteknik? Biltillverkarna står i valet och kvalet. Volvo väljer att satsa fullt ut på laddhybrider.

Hur ska framtidens bilar drivas? En knäckfråga för industrin.
 
Volvos svar: både med el och konventionella bränslen.
 
– Vi tror att laddhybridteknik är svaret för de kommande fem eller kanske till och med tio åren, säger Peter Mertens, forsknings- och utvecklingschef, och lägger till:
 
– Vi kommer att lansera flera laddhybrider inom en relativt snar framtid.
 
Nästa år kommer suven XC90 som laddhybrid och flera modeller följer. Alla nya Volvobilar ska så småningom erbjudas med både bensin- och elmotor.
 
Kombinationen el och diesel kommer däremot inte att bli aktuell eftersom bensin är det dominerande bränslet på de viktiga marknaderna i Kina och USA.
 
Bilar med ren eldrift är heller inget för Volvo. Åtminstone inte i dagsläget. Peter Mertens ifrågasätter räckvidden, krocksäkerheten och batteriernas livslängd:
 
– Överväger vi att bygga helt eldrivna bilar? Ja det gör vi. Har vi beslutat att aldrig bygga helt eldrivna bilar? Nej. Men om vi tvingas prioritera väljer vi laddhybrider.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvos strategi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-16 10:23
Reverend Benny

Kul att dom vågar satsa och att dom går ut till media och berättar om det.
Visst, detta handlar ju uteslutande om PR men ändå kul att höra något från Volvo och vad dom väljer att fokusera på.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-16 11:05
duccedriver

Det är nog så att man bör ha mer än ett koncept, om man ska ha bilar som passar hela befolkningen.
Laddhybriden passar såklart mig, som bor i villa, och har 5 mil till jobb, då kan jag köra det mesta på el.
Med min körning räknar jag inte med att en prius tex. är mycket snålare än en modern diesel, då det endast är landsväg/motorväg till jobbet, och köer, stadskörning osv är ovanligt.
Men alla har ju inte möjlighet att ladda.
Och de bor mestadels i städerna, där är ju toyotas koncept bäst.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-16 12:24
PREVIA

Om man vill ha en dieselbil med Prius utrymmen och samtidigt snålare så blir det inte helt lätt att hitta någon sådan ser man här i listan där dieselbilar som går snålare oftast är mindre bilar än Prius.
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html
Ser man till CO2 utsläppen partikelutsläppen och kväveoxiderna från bilarna så blir än svårare att hitta någon bil som har lägre utsläpp än Priusen.
Rena elbilar blir klart snålare men dessa är fortfarande dyra och går inte så långt till skillnad från laddhybrider som nästan uteslutande kan köras på bara el som har låga utsläpp.
För att kunna göra en jämförelse mellan de olika drivmedlen kommer fokus vara på koldi- oxidutsläppen även om de andra effekterna är högst relevanta. Här från en avhandling. http://www.elmat.lth.se/fileadmin/user_upload/Foretagande_entreprenorskap/Grupp_2_Miljo__776_projekt_2014_.pdf
"Utvinning och transport av svensk/nordisk bensin och diesel ger upphov til motsvaran- de 832 gram koldioxid (bensin) och 967 gram koldioxid (diesel) för varje framställd liter. Detta är helt utan att räkna med de utsläpp som förbränningen ger upphov till."

#4 • Uppdaterat: 2014-09-16 12:58
duccedriver

Previa, jag skrev inte att en diesel behöver vara snålare än prius, men tillräckligt snål för att vara mer ekonomisk vid min körning är flera stycken mellanklassare.
Man måste ju då lägga in det relativt höga inköpspriset för prius, v70 klass.
Vänder jag mig till franska bilar, är det inte svårt med ekonomin.
Som jag skrev, för mig i nuläget är den inte snål nog för att vara ekonomisk, då jag troligen kör en peugeot 308 tex runt 0, 45 l/mil.
Tror helt enkelt laddhybriden hade passat mig bättre!
Dock är volvon också för dyr, men det händer ju saker hela tiden.
Miljöperspektiv lade jag inte in i detta alls, även om tanken på hybrid naturligtvis avslöjar att även jag tänker på den.
Är väl bra om det finns olika alternativ, det är olika förutsättningar, som gör att vi behöver tänka i olika banor, beroende på när var hur vi nyttjar bilen.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-16 14:28
Reverend Benny

Laddhybrid är sannolikt det som passar mest människor tills någon annan teknik tar över.
I mitt fall så körs bilen 2 mil tur och retur de flesta dagar och att kunna köra på el den biten sparar både miljö, pengar och även service på bilen (inga kallstarter och motorn används ju inte).
Men de dagar så jag behöver åka 10 mil enkel väg in till den stora staden så har jag möjlighet även till det utan en massa meck.

Men lite som Ducce säger, det är bra och kul med så många alternativ, på så sätt så finns ju det en stor möjlighet att hitta en bil som passar väldigt bra för köparens behov.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-16 16:49
Saslam

det coola med laddhybrider är ju det att även om man nu inte laddar bilen över natten eller rent av kör 100 mil så är det ju bara o tanka o köra vidare som vilken normal hybrid som helst. fördelen med just laddhybriden är ju att kunna ladda det något större batteriet o kunna köra helt på el längre sträckor än man kan med vanliga hybrider. win win så att säga. så om nu någon tror att man blir stående bara för att man glömt ladda eller kört slut på juice så är det inte fallet . då startar motorn o vidare åker man.. bara för att vara övertydlig messerschmit =)

#7 • Uppdaterat: 2014-09-17 10:22
T B

Nokia skrattade också när iPhone kom...

#8 • Uppdaterat: 2014-09-18 23:40
Sven E

Dubbla system kostar pengar och tillverkarna tjänar mer på oss. Inte minst på service...

#9 • Uppdaterat: 2014-09-23 16:06
PREVIA

Fortfarande kostar batterierna för rena elbilar mer än vad dubbla system som i laddhybrider kostar, och rena elbilar har fortfarande en del begränsningar i användandet av bilen. Någon dyrare service på grund av eldelen i laddhybriden behöver det inte bli då eldelen likt vanliga hybridbilar går bra utan service i alla fall de första fjorton åren är min erfarenhet.

#a • Uppdaterat: 2014-09-23 17:10
Mistro

Blir alltid irriterad över att läsa sådant här när egentligen väldigt få tillverkare vill ha någon förändring. Likadant är det med tobaks och hela matindustrin som inte drar sig för att bokstavligen köra över allt och alla som kan påverka framtida vinster. Nu har folket blivit överbevisade i decennier om att elbilen inte fungerar. Vi har fått reda på att ÄVEN om den fungerade så vill vi inte ha den! Sambandet med en medvetet dålig produkt och oskäligt höga priser vill man förstås inte se eller låtsas om.

Men visst finns det fördelar med laddhybriden som Volvo säger men dessa fördelar utesluter ju inte den rena elbilen men det är precis det som Volvo nu hävdar. (marknaden är inte mogen och annat trams)
I precis alla andra sammanhang då det handlar om bilar så är det optimalt för tillverkarna att kunna erbjuda en modell till alla. Titta bara på Audi/Bmw/Mb som spottar ut den ena onödiga bilen efter den andra utav rädsla för att annars tappa marknadsandelar. Att tillverka en elbil och ställa den bredvid som ett alternativ är dock inte intressant. ( för tänk om någon köper den?)

Om nu det är så viktigt med alla dessa laddhybrider....VAR är alla dessa då och vad kostar dem?
Tillverkarna har bara hittat ett nytt sätt att krypa under radarn och allt detta "nya" skall som sagt komma någon gång i framtiden och då som ett alternativ till den rena Bensin eller Dieselmotorn. De flesta kommer inte att ha råd med någon hybrid och måste då välja det alternativ som tillverkarna önskar. ( d.v.s inga helt eldrivna fordon ) Oavsett vilket så är det win-win för tillverkarna.

Alltid i dessa sammanhang så kommer Prius upp som en frälsare men den är inget nytt och drar också bensin precis som sina släktingar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.