Bild
Nästa artikel
Nyheter

Polestar bekräftar satsning på el

Publicerad 21 juni 2017 (uppdaterad 21 juni 2017)
Volvos prestandaavdelning ska bygga eldrivna bilar under eget märke.

 

Kommentarer

#1 • 2017-06-21 08:34
HT19

Japp det stämmer. Man ser massor med eldrivna fordon på dragracing tävlingar. De har dock en lång sladd.

#2 • 2017-06-21 08:39
Mattse

För prestanda är en låg vikt betydligt viktigare än hög effekt. Och med tanke på vad Volvo levererat hittills genom åren bör vi inte ha allt för stora förhoppningar på Polestars så kallade "prestandabilar".

#3 • Uppdaterat: 2017-06-21 12:04
Styggavargen

Pratar vi elbilar och prestanda så borde man i första hand göra bilen lätt för att komma åt prestanda ökningen lätt. Större batteri väger mer och tar udden av vinsten så att säga.

#4 • 2017-06-21 13:23
Saabium

Partikel: Hör talas om Formula E?
https://www.youtube.com/watch?v=n7pDtoDFrpI

#5 • 2017-06-21 17:07
Roy J

Låg vikt väger tungt.
Det är därför jag alltid gillat Lotus mer än brölande tungviktiga supersportbilar.
Men när det gäller el är läget lite annorlunda. Med en drivlina som är minst tre gånger så effektiv som med en förbränningsmotor kan faktiskt bränslet få vara lite tyngre och ändå ge blixtrande prestanda. Tesla S presterar i superbilsklassen och drar en bråkdel av deras energi – trots batteriet.
På batterisidan sker just nu dessutom en väldig utveckling på flera fronter.

#6 • 2017-06-21 22:07
Axa

Saabium
Vem 17 bryr sig om Formel E när F1 finns?

#7 • 2017-06-25 20:19
Hans Berglund

Varför ska man ha så hög prestanda i bilar för vanlig trafik med dom hastighetsbegränsningar vi har finns det väl ingen vettig anledning att ha flera hundra hk i en standardbil

#8 • 2017-06-28 14:54
juhani.torro@ringen.se

Får en enkel bondgrabb komma med en kommentar. Alla utsläpp man talar om kring fossildrivna bilar kontra eldrivna fordon så är det konstigt att inte tala om hur mycket utsläpp redan skett innan en t.ex. Tesla med 90 Kwh batteri börjar sin resa från fabriken.
Samt att man borde göra dessa jämförelser med en t.ex. snål bensinbil med katalysator. Hur står relationen mellan utsläppen vid
50.000 km eller vid 80.000 km när garantin går ut och kanske ett batteribyte erfordras. Sedan en annan sak som bondgrabben som inte är Ingengör eller så men varför denna raseri med prestanda i El-bilarna, kan man inte montera en motor på 200 hk i en ände på bilen och en på 75 hk t.ex.i andra änden så att när man dragit iväg från start och ligger ute på vägen och lunkar så kan man använda 75 hk motorn för i en fossilbil så åker jag på nästan tån upplyft från pedalen i landsvägsfart. Och så har vi elektronik till max som kunde sköta detta med framdrivning eller kanske behövs en automatlåda mellan el-motor och drivhjul som kunde fixa detta. Skulle vara roligt att någon förklarade detta för mig. Jag åker gärna med små utsläpp till Moder Jord om jag visste att man gjort allt rätt från början.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.