Bild
Nästa artikel
Fords elsuv kommer kunna ta emot nya uppdateringar via nätet utan att föraren märker något.
Fords elsuv kommer kunna ta emot nya uppdateringar via nätet utan att föraren märker något.

Märkena som är bäst på uppdateringar via nätet

Nyheter

Bara en biltillverkare blir bäst när de så kallade OTA-uppdateringarna betygsätts.

Det är inget nytt med teknikprylar som kan ”uppdatera sig själva” med ny mjukvara via internet – det har till exempel funnits i mobiltelefoner i många år. Men i bilvärlden är det fortfarande ett relativt nytt fenomen för de flesta märken.

Tesla var redan 2012 tidigt ute med så kallad OTA-teknik (”over the air”), där bilens funktioner kan uppdateras för att lägga till nya finesser eller lösa buggar. På så sätt slipper bilägaren åka in till verkstaden för att fixa mjukvarufel.

Alla bilmärken ligger dock inte lika långt fram, visar en granskning som riskkapitalbolaget Loop Ventures gjort. Där får biltillverkarna betyg för hur bra eller dåligt OTA-funktionerna fungerar, från A till F.

Volkswagen ska investera tungt i utvecklingen av bilmjukvara
Nyare BMW-modeller kan uppdatera mjukvaran på distans.
Nyare BMW-modeller kan uppdatera mjukvaran på distans.

BMW på andraplats

Tesla ligger som sagt i topp med betyget A. Därefter kommer BMW som får betyget C+. De flesta nyare BMW-modeller kan ta emot uppdateringar via nätet men det handlar främst om nyheter till infotainmentsystemet och röststyrningen. Även vissa funktioner kring bilens aktiva säkerhetssystem (som autobroms) kan uppdateras via nätet.

GM och Volkswagen får betyget C. De nya elbilarna i Volkswagens ID-serie ska kunna ta emot trådlösa uppdateringar och alla modeller ska kunna göra det senast 2025. Koncernen investerar tungt i utvecklingen av bilmjukvara.

Ford och Mercedes får betyget D. Fords nya elbil Mustang Mach-E ska kunna ta emot snabba fjärruppdateringar och hos Mercedes ska funktionen finnas på plats senast 2024 genom ett samarbete med företaget Nvidia.

Hjälp från Google

Allra sist i listan kommer Hyundai, Honda, Fiat/Chrysler-koncernen och Toyota som samtliga får sämsta betyget, F. Vissa modeller från dessa märken kan ta emot mindre uppdateringar men det finns inget uttalat krav när tekniken ska vara på plats i alla modeller.

Volvo och Polestar finns inte med i granskningen. Polestar har precis börjat skicka ut de första trådlösa uppdateringarna via nätet till elbilsägarna tack vare operativsystemet Android Automotive som är utvecklat av Google.

Läs också: Fords känga till konkurrenterna: Ny mjukvara "i farten"

Så klarar sig biltillverkarna

Betyg för så kallade OTA-uppdateringar via nätet.

Betyg A: Tesla

Betyg C+: BMW

Betyg C: General Motors, Volkswagen

Betyg D: Ford, Mercedes

Betyg F: Hyundai, Honda, Fiat/Chrysler, Toyota

Källa: Loop Ventures

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
Raphael
2020-12-16 10:22

Granskningen har gjorts i USA och tar in de modeller/märken som säljs där. T ex Renault och PSA-gruppen finns inte med. Min Captur II uppdaterar sig via mobiltelefonen, har hänt flera gånger, sker automatiskt. Men jag vet inte riktigt vilka funktioner det gäller... Jag vet att det är infotainment-systemet, navigatorn och funktioner relaterade till instrumentpanelen. Men om det är mer än så som uppdateras, det vet jag faktiskt inte. Jag vet inte riktigt vad som ingår i den mjukvara som uppdateras, jag har inte hittat en lista på exakt vad uppdateringarna innehåller för justeringar.

#2
Thommys
2020-12-16 10:44

De traditionella biltillverkarna har verkligen sovit. Mercedes kommer 12 år efter Tesla. De som borde varit först. Jäkligt bra att Tesla har givit dem en rejäl spark i baken.

#4
LeifV
2020-12-16 10:54

En fråga är naturligtvis också kvaliteten på uppdateringarna, och informationen som ges till brukarna. Själv brukar jag normalt bromsa uppdateringar (OTA eller inte) minst ett par veckor för att se om allt är ok. Vid ett tillfälle visade det sig att en uppdatering slog ut nätverkskortet i en dator jag ägde -då jag bromsat denna uppdatering så klarade jag mig undan... ett par veckor senare var problemet löst och jag uppdaterade.

#5
LeifV
2020-12-16 11:14

#3: Ser oacceptabelt många anmärkningar på MB hos Rapex, betydligt färre för Tesla. Att MB's byggkvalitet är på topp är nog mer ett rykte, eller en fördom.

#6
Thommys
2020-12-16 13:14

Men Ola12, en hög byggkvalitet kan inte vara en ursäkt för att inte prestera bättre.

#8
ELvis
2020-12-16 14:36

Vilken tur att de som har problem med Teslas byggkvalitet inte själva äger en sådan ;-)
Vad gäller OTA så funkar det fantastiskt bra.
Den stora skillnaden är ju att Tesla uppdaterar hela bilens system.
Hoppas verkligen att fler biltillverkare lyckas med att detta.
Vore ju perfekt med fler alternativ på bilmärken nästa gång det blir byte :-)

Kan även ok/q8 och andra aktörer skapa fler laddställen så är det kanon.

Annars blir det Tesla även i fortsättningen, funkar fintfint :-)

#10
Bandvagn
2020-12-16 16:54

Tesla i framkant vad gäller teknik och drivlinor....och laddning....och prestanda...och IT-säk...the list goes on.

#11
Henrik M
2020-12-16 18:47

Ola: Nu är du ju faktiskt bara dum, och det tror jag du själv är fullständigt medveten om. Du är välkommen att vilken dag som helst komma och gå genom både karosspassningar samt linjeringar i interiören på min Tesla. Det finns en linje som ligger lite "fel" enligt mig, där bakluckan möter bakskärmen längst ute på rundningen nedåt. I övrigt inte sämre passning än vad det varit på de européer jag plockat ut. Vad gäller interiören så är den rejält förbättrad mot de tidiga årsmodellerna som många fortfarande drar upp när det ska pratas Tesla negativt. Du nämner komforten, har du kört och åkt Model S av senare år? Med luftfjädring som vart standard sen 2017? Jag har haft Merca E-klass med tidigare, nej, det är inte sämre komfort i Teslan. Ja, du märker av ljud mer, men om det är högre ljud vet jag inte. Tar du ut en E-klass med motsvarande prestanda så är priset högre med jämförbar utrustning. Vilken som är billigast att äga av de två tror jag vi båda vet....

#14
ELvis
2020-12-17 13:49

Desmoholic,
Kul att du är intresserad och vill skaffa en Tesla.
Man får en avisering när det finns en uppdatering.
Vill man vänta med att installera, så går det naturligtvis bra.
Men oftast vill man inte vänta utan hellre ta del av förbättringarna så snart som möjligt.

#16
Henrik M
2020-12-17 22:45

Ola: Jag har inte sagt något om deras exemplar, ja det kanske var ett problemexemplar. Men du kan inte såga ett helt märke för att vissa exemplar haft problem i början. Ska vi iså fall såga Mercedes helt och hållet alla modeller för att de hade sina brutala rostproblem? Jag är otroligt övertygad att jag vet bättre än dig hur min egna bil är som jag kört 11.000 mil i, det blir bara löjligt när du håller på att sågar nåt du inte har erfarenhet av mer än att åkt med i ett ex nån gång. Du skriver det var bullrigt i den Model X du åkte i, vad var det för hjul på den? Väldigt många X är levererade från fabrik med 22-tums hjul, sätt 22-tum på vilken bil som helst mer eller mindre ska du se att det låter rätt bra. Sen är det tyvärr många som snålar in och när det är dags för byta av däck köper skitdäck för i den storleken märks prisskillnaden, och då blir det ofta livat. Men en X av nyare modell med normalhjulen är inte en bullrig bil. Sluta ljug för att få ut din åsikt. Och inte är de nyare S och X pappiga, det är med bara trams.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.