Nästa artikel
Märkena som är bäst på uppdateringar via nätet
Nyheter

Märkena som är bäst på uppdateringar via nätet

Publicerad 16 december 2020
Fords elsuv kommer kunna ta emot nya uppdateringar via nätet utan att föraren märker något.
Bara en biltillverkare blir bäst när de så kallade OTA-uppdateringarna betygsätts.

Det är inget nytt med teknikprylar som kan ”uppdatera sig själva” med ny mjukvara via internet – det har till exempel funnits i mobiltelefoner i många år. Men i bilvärlden är det fortfarande ett relativt nytt fenomen för de flesta märken.

Tesla var redan 2012 tidigt ute med så kallad OTA-teknik (”over the air”), där bilens funktioner kan uppdateras för att lägga till nya finesser eller lösa buggar. På så sätt slipper bilägaren åka in till verkstaden för att fixa mjukvarufel.

Alla bilmärken ligger dock inte lika långt fram, visar en granskning som riskkapitalbolaget Loop Ventures gjort. Där får biltillverkarna betyg för hur bra eller dåligt OTA-funktionerna fungerar, från A till F.

Volkswagen ska investera tungt i utvecklingen av bilmjukvara

Nyare BMW-modeller kan uppdatera mjukvaran på distans.

BMW på andraplats

Tesla ligger som sagt i topp med betyget A. Därefter kommer BMW som får betyget C+. De flesta nyare BMW-modeller kan ta emot uppdateringar via nätet men det handlar främst om nyheter till infotainmentsystemet och röststyrningen. Även vissa funktioner kring bilens aktiva säkerhetssystem (som autobroms) kan uppdateras via nätet.

GM och Volkswagen får betyget C. De nya elbilarna i Volkswagens ID-serie ska kunna ta emot trådlösa uppdateringar och alla modeller ska kunna göra det senast 2025. Koncernen investerar tungt i utvecklingen av bilmjukvara.

Ford och Mercedes får betyget D. Fords nya elbil Mustang Mach-E ska kunna ta emot snabba fjärruppdateringar och hos Mercedes ska funktionen finnas på plats senast 2024 genom ett samarbete med företaget Nvidia.

Hjälp från Google

Allra sist i listan kommer Hyundai, Honda, Fiat/Chrysler-koncernen och Toyota som samtliga får sämsta betyget, F. Vissa modeller från dessa märken kan ta emot mindre uppdateringar men det finns inget uttalat krav när tekniken ska vara på plats i alla modeller.

Volvo och Polestar finns inte med i granskningen. Polestar har precis börjat skicka ut de första trådlösa uppdateringarna via nätet till elbilsägarna tack vare operativsystemet Android Automotive som är utvecklat av Google.

Läs också: Fords känga till konkurrenterna: Ny mjukvara "i farten"

Så klarar sig biltillverkarna

Betyg för så kallade OTA-uppdateringar via nätet.

Betyg A: Tesla

Betyg C+: BMW

Betyg C: General Motors, Volkswagen

Betyg D: Ford, Mercedes

Betyg F: Hyundai, Honda, Fiat/Chrysler, Toyota

Källa: Loop Ventures

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.