Bild
Nästa artikel
Med uppdateringar via nätet och eldrift får biltillverkarna lättare att sträcka ut livslängden för nya bilmodeller utan att behöva ersätta dem helt.
Med uppdateringar via nätet och eldrift får biltillverkarna lättare att sträcka ut livslängden för nya bilmodeller utan att behöva ersätta dem helt.

Nya bilar lever betydligt längre – av två anledningar

Nyheter

Snart kan biltillverkarna sträcka ut livslängden för nya bilmodeller till tio år, enligt en analytiker.

En ny bilmodell som precis lanserats brukar ha en livslängd på mellan fem och sju år, med plats för en uppdatering (eller ”facelift”) vid ungefär halvtid.

Anledningen är att nya och hårdare krav på krocksäkerhet och framför allt utsläppsnivåer träder i kraft löpande.

Men nu är livslängden på väg att förlängas rejält för nya bilar, skriver branschsajten Ward’s Auto. Därmed utmanas den ”gamla sanningen” om att en bilmodell automatiskt behöver förnyas med en helt ny modellgeneration inom fem till sju år.

– Vi ser hur bilarnas livscykel förlängs. För bara några år sedan tävlade alla med produktcykler på fem eller till och med fyra år, säger Joe Langley på analysföretaget IHS Markit.

Enligt honom är det ingen omöjlighet att nya bilars produktcykler sträcks ut till tioårsstrecket. Att förlänga livslängden skulle också kunna spara biltillverkarna mycket pengar, både i utveckling och marknadsföring, eftersom investeringskostnaden kan slås ut på en längre livscykel.

Anledningen till att bilmodellerna lever allt längre är dels att allt fler av dem blir eldrivna vilket gör att bilarna inte behöver uppfylla avgaskraven som bensin- och dieselbilar, och dels att fler och fler nya bilar har mjukvara som kan uppdateras trådlöst via nätet och därmed hållas uppdaterade med nya funktioner och finesser på ett smidigare sätt än tidigare.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-04 08:13

Tror artikeln behöver skilja på "leva länge" och "modeller ska kännas fräscha, mjukvarumässigt".
Finns bilar från början av 1900-talet som lever än. Egentligen inte med någon större funktionsskillnad, då mot nu.
Får väl återkomma när dagens inbäddade maskiner levt 100+ år och prata om "leva länge"...
Med det sagt så är ju detta självklart en positiv utveckling.

#2
2020-09-04 08:59

Nya modeller är ett måste för att hålla försäljningen uppe. Tidigare kunder byter bil när ny modell kommer. Betydligt färre byter bil för att det kommer en ny ratt och ny färg på klädseln.

#3
2020-09-04 09:08

Jag är av åsikten att endast byta bil när de tar slut och måste skrotas. Den bil som påverkar miljön minst är den som inte byggts. Med andra ord så skall bilarna inte bytas ut. Det är bättre att byta de komponenter som går sönder. Kanske även byta ut motorn mot bättre och miljövänligare (dra mindre bränsle). Kaross, chassi, inredning osv kan utan problem användas tills de är helt slut eller rostat bort.

#4
2020-09-04 09:10

@milkylainen Tror du behöver skilja på att "leva länge" som produktionsplattform och "lång hållbarhet" på produkten. Artikeln gör det ganska tydligt att det handlar om hur länge en bilmodell produceras, innan den behöver bytas ut mot en ny modell. Du talar om att produkten ska hålla länge och inte behöva skrotas efter 20 år. Eller menar du att det finns någon internationell biltillverkare som fortfarande producerar och säljer samma plattform som de gjorde för 100+ år sedan? Producerar Ford fortfarande T-forden?

#5
2020-09-04 10:09

Biltillverkarna letar desperat efter nya marknadsmodeller, de som inte hänger med lär gå under.

#6
2020-09-04 12:25

Framtida avgiftsbelagda mjukvaruuppdateringar kan mer än väl ersätta intäktsbortfall från minskad nybilsförsäljning i och med längre modellcykler. Med tanke på hur många som köper bil utefter dess mjuka tekniska värden lär det inte finnas brist på betalningsvilja när det kommer nya funktioner i infotainmentsystemet, nya självkörande egenskaper, AI-system etc.
Det ”fula” med elbilar är dessutom att tillverkarna kan hålla tillbaka prestandan på hårdvaran när bilarna säljs idag och sedan släppa på utökade funktioner allt eftersom, mot betalning förstås. Många är exempelvis nöjda med 150kW laddning idag men hårdvaran som sitter monterad i bilen kanske klarar 200kW och är något som plötsligt går att uppgradera till om något år. Samma gäller motoreffekt, batterikapacitet etc.

#7
2020-09-04 12:48

Dagens motorjournalister behöver nog en omskolning ASAP. Redan nu säljs det bilar liknande rullande iPads, men saker som hård- och mjukvarumässiga uppgraderingsgarantier etc etc ställs det inga frågor om när man testar bilarna. Eller säg så här: en 7 år gammal iPad eller iPhone är ingen rolig upplevelse... -hur säljer man en begagnad bil när datatekniken avlidit i förtid (dvs långt innan bilen i sig tappat lusten)?

Eller för den delen, kommer biltillverkarna göra som Apple och via uppkopplingen degradera bilens prestanda rejält när man vill att bilägaren skall komma in och köpa en ny?

#8
2020-09-04 12:46

#6 Mattse: De som ägnat sig åt chiptrimning tidigare kommer få en himla massa nya, spännande utmaningar och fina affärsmöjligheter. Likaså de som fritt ser utmaningar i att hacka bilarnas system så man kommer åt alla inställningar, typ som att man idag gratis kan "roota" sin mobiltelefon och återta äganderätten från mobiltillverkaren.

#9
2020-09-04 13:49

Intresset för att äga en bil minskar efterhand och statusvärdet i en bil minskar. Den fortsatta urbaniseringen gör att fler och fler bosätter sig i större tätorter där bilägande mera ställer till besvär än ger nöje. Istället är många bara ute efter en transportfunktion och åker kommunalt, Uber eller lånar bil från en bilpool. Därför kommer bilförsäljningen minska och styras mer och mer av tjänstebilssektorn för de som fortfarande kommer att ha ett bilbehov och då blir behovet av ständiga facelift och nya modeller inte lika betydelsefullt. Finns inga incitament för en arbetsgivare att kräva bilnyheter att erbjuda sina anställda. "Du får välja mellan bil A, B eller C".
Uppdateringar och behov av nya plattformar kommer istället mer och mer styras av ändringar i olika regelverk och därmed till stor del av klåfingriga politiker.
Vi rena bilentusiaster som älskar bilar och bilnyheter är ett utdöende släkte.

#10
2020-09-04 14:38

Tråkig utveckling. Det var bättre och bekymmersfriare förr. Det är synd om framtida generationer. Så känns det i alla fall.

#11
2020-09-04 16:44

Blomman_90: Jag menar precis det jag säger. Att leva länge ur ett kundperspektiv handlar inte ett piss om vilka mjukvarufunktioner du får till din infotainment. Spelar ingen roll vad du har för infotainment om bilens batterier är döda efter 10 år. Jag vet mycket väl vad du menar och vad tillverkaren menar. Jag säger att det är irrelevant i sammanhanget om inte bilen lever längre eller har en rimlig prislapp när den "lever längre".

Istället för att prata om att "leva längre" så kan man säga det på kundspråk istället. "Vi kommer uppdatera bilarna mer efter att vi har sålt dem.". För det är precis vad som kommer hända ur kundens perspektiv.

#12
2020-09-04 17:40

Det blir billigare för biltillverkarna om de produceras i 10 år. Men hur blir det med krocksäkerheten?

#13
2020-09-04 19:00

Att bilarna får en s.k. "facelift" beror endast och bara på att då säljer den mer, man talar om en "ny modell". Utvecklingen går inte så särskilt fort att modellerna behöver förnyas helt mellan 7 års mellanrum, 14 år är mer lämpligt. Istället borde biltillverkarna koncentrera sig på att förbättra befintliga modeller genom att ta bort svagheter som leder till dyra reparationer, vilket många moderna bilar är fulla av, bortsett från Toyota

#14
2020-09-04 19:29

Jag tror att bilar med en massa skärmar på instrumentpanelen kommer att kännas hopplöst omoderna redan efter 5 år. Jämför med en mobiltelefon som man byter redan efter 2-3 år för att man tycker den blir seg.

#15
2020-09-04 22:38

Bling-bling går före ett vettigt rostskydd, exempelvis! Men så länge vi har motorjournalister som tycker det är roligare att skriva om 0-100 på ett antal sek och som tycker att toppfart är viktigare än kvalité, får vi leva med detta!

#16
2020-09-04 22:38

Bling-bling går före ett vettigt rostskydd, exempelvis! Men så länge vi har motorjournalister som tycker det är roligare att skriva om 0-100 på ett antal sek och som tycker att toppfart är viktigare än kvalité, får vi leva med detta!

#17
2020-09-05 12:00

Det viktigaste med en bil är att instrumentpanelen är mjuk och skön att ta på.

#18
2020-09-05 13:50

Ok Saabium, men där glömde du att ljud dämpas mer av mjuka ytor än hårda. Och jag hatar bilar som väsnas. Så där gick inte din ironi hem hos mig !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.