Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagen har löst ID 3-buggarna – ny mjukvara på väg

Publicerad 7 december 2020 (uppdaterad 7 december 2020)
De första Volkswagen ID 3-ägarna ska kallas tillbaka till verkstaden för att lösa buggarna i elbilen.

Volkswagen är under hård press att sänka koncernens snittutsläpp – annars väntar dryga böter.

Därför stod Volkswagen fast vid att elbilen ID 3 skulle lanseras under hösten trots att den inte var färdigutvecklad. En del tidiga ägare vittnade om allvarliga buggar och en del funktioner och finesser är över huvud taget inte färdigutvecklade utan ska skickas ut i efterhand.

Nu meddelar Volkswagen att mjukvaruproblemen ska vara lösta. De första ägarna ska nu kallas tillbaka till verkstaden för att ladda ned ny mjukvara som lägger till vissa funktioner. Det handlar till exempel om möjlighet att använda Apple CarPlay och Android Auto.

Den nya mjukvaran löser även ett antal buggar, som exempelvis att visningen av navigationspilar direkt i vindrutan inte fungerade som den skulle.

Buggarna fick även Vi Bilägares testförare att reagera. ”Sällan har vi väl känt oss som sådana försökskaniner”, blev domen gällande buggarna.

Läs också: Batteriknepet som elbilsägarna måste känna till

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-12-07 22:04
J.L

Bra Volkswagen ! Skulle vilja påstå att VAGs avgasrening aldrig varit sämst på marknaden, i den skamvrån finns Fiat, Renault, Volvo som haft modeller vilka är en gåta att de blivit godkända i labmiljö.

#2 • 2020-12-08 02:23
LeifV

#2 J.L. - Man kan tala om legalt och illegalt fusk. VW valde att gå över gränsen och fuska illegalt -ett rätt stort steg som företag betraktat och man kan ju undra över hur det står till med etiken och fusken på övriga plan i verksamheten?
Legalt fusk (dvs man följer de inte alltför vackra överenskommelser som funnits mellan myndigheter och industri) är naturligtvis förkastligt det också, men det ser ut som om Fiat, Renault, Volvo hållit sig inom överenskommet ramverk. Där är det snarare ramverket det är fel på och kanske våra politiker som skall sättas dit, inte biltillverkarna. Politikerna har ju t ex beslutat att det är OK att stänga ned avgasreningen vid lägre temperaturer -dvs temperaturer som med råge överskrider svensk medeltemperatur... Därav att Volvo har så extremt höga utsläpp när det blir kyligare än testlaboratoriets 20-25 grader...

#3 • 2020-12-08 08:20
ALDRIG mer AUDI

Vad VAG lovar är hittills bara skitsnack!
De har dom visat i många många år.

#4 • 2020-12-08 08:27
LC4ever

Vet inte hur många iPhone som Apple sålt, men de säljer hela tiden nya, och med det så är användarna testpersoner, och så fixar man buggar vartefter de upptäcks.
VAG har anammat mjukvarotillverkarnas metoder, finns ingen som fullt ut testar mjukvara i dag. Varför skulle man göra det på bilar då?
Enda skillnaden mellan VAG och övriga tillverkare var att de erkände fusk. Ex Volvo så är det ALLTID fel på just den bilen de oberoende labben testat. Volvo vet att de inte har råd att erkänna, och kommer att slingra sig till det yttersta. Lagligt, nja, inte mer än VAG.

#5 • 2020-12-08 09:22
J.L

Biltillverkning är en tuff bransch med prispress på ingående komponenter. VW:s avgasfusk är ett exempel på när företaget och dess jurister tolkar regelverket till det yttersta och blir "ûber smarta" för att få en mycket bra körbarhet på sina dieselbilar med en konsekvens som inte undgått någon. Villägarnas krocktest med tung last i en familjekombi där den ena bilens krockkudde inte löstes ut är också ett allvarligt problem speciellt när biltillverkaren i fråga återkallar bilar i varma fuktiga länder, främst USA, där dödsfall skett på grund av detta. Ingen återkallelse i Norden dock, seriöst agerande ?

#6 • 2020-12-08 13:29
40-talisten

Vi andra får vara tacksamma, att det ständigt finns köpare till nya modeller med barnsjukdomar, och att de vill betala för att vara testförare.

#7 • 2020-12-08 18:05
Carl Trefalt

Det låter bra, om barnsjukdomarna verkligen är borta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.