Nästa artikel
Lada kommer till Sverige
Nyheter

Lada kommer till Sverige

Publicerad 12 maj 2014 (uppdaterad 13 maj 2014)
Den ryska biltillverkaren Lada får officiell svensk återförsäljare för första gången på 30 år. Nu väntar lansering av nya modeller.

Lågprismärkena går starkt framåt på den svenska bilmarknaden. Ett tecken på detta är att Lada nu får en officiell återförsäljare i Sverige. Det var förra året som svenska företaget Ubbo AB, vilka tidigare importerat terrängbilen Lada Niva via lettiska mellanhänder, togs över av duon Anders Larsson och Peter Jynnesjö. De såg potentialen för lågprismärket Lada i Sverige.
– Vi kontaktade Avtovaz i Ryssland för att undersöka möjligheterna att importera bilarna direkt från dem. Vi framförde även att vi var intresserade av att ta in fler modeller än Niva, säger Anders Larsson.

Avtovaz nappade på affärsidén och Ubbo AB, som nu bytt namn till Lada Skandinavien AB, får förhoppningsvis första leveranserna från Ladas fabriker i Ryssland nu i sommar. Reservdelar och bilar hamnar då i företagets lokaler i Eskilstuna, dit köparna får vända sig tills Lada Skandinavien AB funnit återförsäljare som är villiga att sälja och serva bilarna.
– Men vi kan inte lova någonting då det finns en hel del dokumentering, bland annat hos Bilprovningen som måste lösas, säger Anders Larsson om exakt när de första bilarna kan levereras.

Bilarna som kommer att erbjudas är, förutom nytillverkade veteranen Niva, småbilarna Calina och Granta och sjusitsiga Largus. Den sistnämnda är i princip samma bil som Dacia Logan som funnits på den svenska marknaden i några år.

Diskutera: Vad tror du om Ladas chanser i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-05-12 15:16
Hackenbush

Trevligt att få in lite nya premiumvagnar till Sverige.

#2 • 2014-05-12 15:30
ENTJ1

Skall inte EUsa straffa Ryssarna och i sin tur oss alla..
Lada Niva är dock svårslagen i terräng,förstavalet om man verkligen måste ha terrängprestanda för småpengar.

#3 • 2014-05-12 15:59
Axelman

Lada Lagård...?

#4 • 2014-05-12 16:08
Paddan 21

Jag tror inte att den kommer att sälja lika bra som Dacia. Dom har etablerat ett förtroende som pålitlig och hållbar med bra rostskydd och dessutom ett stort nät av försäljare som även har Volvo så att man vet att det kommer att finnas bra service. Jag tror att den måste bli mycket billigare än Dacia om dom skall sälja några bilar.

#5 • 2014-05-12 16:27
villdemar

Hur många delar ramlar av per mil i genomsnitt, bara på ett ungefär…?

#6 • 2014-05-12 17:03
Sven E

Ja frågan är hur dom är i kvalitet jämnfört med Dacia??
Men bra att det kommer billiga bilar för oss som vill ha det!

#7 • 2014-05-12 17:15
trasten

Taskig tajming! Ryskt är nog inte så poppis just nu!

#8 • 2014-05-12 17:23
Leif Kavander

Finns säkert någon gammelkommunist som köper.

#9 • 2014-05-12 17:42
Tobo

Bör hamna prismässigt under Dacia för att ha en chans på marknaden.

Sedan stämmer inte uppgiften att Lada inte haft officiell svensk återförsäljare på 30 år.
Sovjetägda Ladaimportören Matreco ombildades till Lada Sweden AB efter Sovjetunionens sammanbrott i början av 1990-talet. Lada Sweden AB lade ner sin verksamhet år 1999, vilket ju är 15 år sedan.
Viss import till Sverige har ändå skett under 2000-talet av modellerna Lada 110-112 och Niva, på privat initiativ av t.ex. den entusiastiske Lada-handlaren i Nossebro.

#a • 2014-05-12 18:42
trasten

Jag var på studiebesök hos Matreco. Det mest sorgliga ställe jag sett! Inte helt överraskande även avslöjat som spioncentral!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.