Bild
Nästa artikel

Lada satsar på nya modeller

Nyheter

Hopplöst omoderna bilar i dag, sju nya modeller om tre år. Nu ska ryska biltillverkaren Lada rusta inför framtiden.

Under sovjettiden var Lada den överlägset största bilfabrikanten i det stora landet i öster, med en marknadsandel som uppgick till 80 procent. Två decennier efter kommunismens fall är situationen en annan.

Konkurrenterna har sedan länge fått upp ögonen för den snabbväxande ryska marknaden och säljer allt fler bilar. I dag är var fjärde nyregistrerad bil i Ryssland en Lada.

För att motverka den utvecklingen planerar moderbolaget AutoVaz, som till 25 procent ägs av Renault, att investera 5,4 miljarder dollar under de tre närmaste åren. Målet är att ta fram sju nya modeller under samma tid, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Flera bilar i dagens modellprogram är rejält förlegade. Modellerna Niva och Samara har båda sitt ursprung från tiden innan Michail Gorbatjov var Sovjetunionens president.

 Diskutera: Vad tycker du om Ladas framtidsplaner?

Kommentarer

#1
2011-07-12 14:59

Att en bilmodell är gammal behöver inte betyda att den inte är bra.
Ofta tvärt om, en modell som funnits några år är utsorterad och har mindre problem.

Ta Volvo 240 som exempel, som tillverkades under 19 år. En av de bättre bilmodeller som någonsin tillverkats.

För övrigt är Lada Niva en ytterst rejäl och kompetent terrängbil, mycket lämpad för exempelvis jakt.
Om jag inte missminner mig kostar den dessutom inte mer än strax öven 100 000 kronor, vilket man nästan får anse som ett fynd.

#2
2011-07-12 16:57

Kul att dom satsar, hoppas dom inte går ifrån det simpla och billiga allt för mycket för denna bil är i en klass för sig som folk köper som jakt/fiske/skogsbil och det skulle alltså bli allt för svårt att konkurrera med den större marknaden.

#3
2011-07-12 19:03

Vill absolut mena att jag såg Niva Jet redan på 70-talet, alltså ett antal år före Gorbatjovs presidenttid.
.
Jag kan inte utan att spekulera i att Antonov vill etablera ett kvalités-fabrikat i sitt hemland, det är både önskvärd och efterlängtad ... Ryssarna, som annars är väldigt nationalistiska ratar de inhemska bilarna ... med all rätt :o)

#4
2011-07-12 22:02

Skojsigt. Bara de inte sätter in för mycket franska komponenter. ;)

#5
2011-07-13 08:01

När Gorbatjov kom till makten fanns redan både Nivan och Samaran på marknaden, Nivan redan på Breznjevs tid och Samaran kom ju ut på marknaden under Andropov/Tjernenko-åren.
Lada säljs ju faktiskt i Sverige idag (www.ladasverige.se).
Någon Niva ser man ju då och då, men hur ofta ser man till exempel en Lada Kalina? Antalet sålda i Sverige måste vara otroligt få.

#6
2011-07-13 17:21

Japp! Fredrik, du har ett historiafel i din artikel :o)

#7
2011-07-14 08:30

Jag gillar er uppmärksamhet. Jag slängde också in ett litet "innan" i den sista meningen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8
2011-07-14 09:05

Nivan var med i en utvärdering av terrängbilar åt Försvaret på 1980-talet.
Jag minns att det var en av de få bilarna som klarade provet bra, medan andra betydligt dyrare och mer kända märken rasade ihop.
Det blev dock ingen affär av andra anledningar.

En svåger köpte en ny Samara och det måste vara en av de värsta nya bilar jag åkt i.
Den såg ut som en modern bil, men plasten i inredningen verkade komma från tidigt femtiotal, växellådan från tidigt trettiotal och motorn, när den gick, verkade stumt skruvad i chassiet.
Efter ca tusen mil med strul, bytte han hela tändsystemet till ett Bosch från skroten och nu gick bilen plötsligt riktigt bra, men han stod inte ut länge till ändå.

Jag tror nog att ryssarna är glada över att kunna köpa importerade bilar, ska de tillverka egna dröjer det nog någon generation innan det kommunistska oket helt försvunnit.

#9
2011-07-14 18:12

Ryssarna själva brukar säja nåt i stil med .. ;
En Lada är mer tid under Lada än i Lada.
Min ryska är, milt sagt knacklig men min vän Viktor som kör en Samara som taxibil i Ryska Omsk brukar visa verkstadshandboken och säja (ungefär) .... "Min bibel!"
:o)
.
Nivan emellertid, är nog ganska oöm .. ändock med många brister.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.