Nästa artikel
Hyperion XP-1 är en ny superbil med vätgasdrift
Nyheter

Hyperion XP-1 är en ny superbil med vätgasdrift

Publicerad 13 augusti 2020
En amerikansk uppstickare lockar med lång räckvidd, imponerande prestanda och låg vikt. Men vätgastekniken har även några viktiga nackdelar.

De senaste åren har det dykt upp flera nya superbilar med eldrift. Lotus, Rimac och Pininfarina är bara tre exempel på tillverkare som är övertygade om att framtidens snabbaste bilar har elmotorer och batterier istället för förbränningsmotorer.

Nu finns även en amerikansk uppstickare som går sin egen väg, nämligen med en vätgasdriven superbil. Bilen heter Hyperion XP-1 och ska enligt tillverkaren ha utvecklats sedan 2016.

Lång räckvidd

Hyperion XP-1 tankas alltså med vätgas som omvandlas i en bränslecell. Systemet ger en räckvidd på upp till 160 mil oavsett väder, till skillnad från batterielbilar som har betydligt kortare räckvidd som dessutom påverkas av temperaturen.

Det går även snabbare att tanka vätgas än att ladda ett batteri, och enligt Hyperion blir bilen lättare än med ett stort batteripaket.

– Det här är bara början av vad som kan åstadkommas med vätgas som energilagring. Potentialen för det här bränslet är gränslös och kommer revolutionera energisektorn, säger Angelo Kafantaris, vd för Hyperion Motors.

Han ser bilen som ett ”utbildningsverktyg för massorna” och hoppas att fler ska få upp ögonen för vätgastekniken.

Snabb acceleration och låg vikt

Som vanligt med vätgasbilar finns dock vissa nackdelar. Än så länge är antalet vätgasmackar försvinnande litet, åtminstone i Sverige, och själva processen att framställa vätgas och sedan omvandla det till rörelseenergi i en bil är mindre effektiv än att ladda en batterielbil.

I andra länder framställs kan vätgas dessutom framställas på ett sätt som ökar utsläppen rejält jämfört med att ladda en batteridriven elbil.

Hyperion är förstås övertygade om fördelarna med vätgasbilar och XP-1 klarar 0–100 km/tim på ”under 2,2 sekunder”. Bilen är fyrhjulsdriven och har en tjänstevikt på långt under 1 000 kilo.

Solcellspaneler

Det finns aktiv aerodynamik för att ge bättre kurvegenskaper och panelerna som fälls ut extraknäcker som solceller som kan ändra position för att följa solens rörelser.

På insidan får köparna en 98-tumsskärm för instrument och infotainmentsystem och designdetaljer i kolfiber och titan.

Om allt går som det ska kommer Hyperion XP-1 börja byggas i 300 exemplar med start 2022. Priset är inte fastställt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.