Nästa artikel
Hundratals mil elväg – och nya snabbladdare för lastbilar
Nyheter

Hundratals mil elväg – och nya snabbladdare för lastbilar

Publicerad 15 oktober 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
En ny satsning för att minska utsläppen presenterades på torsdagmorgonen.

Regeringen vill öka takten i omställningen till eldrift för att nå klimatmålen. Därför presenterades flera nyheter på en presskonferens under torsdagmorgonen.

Redan i förra årets budget lovade regeringen att sätta ihop en så kallad ”elektrifieringskommission”. Den tillsätts nu och ska bland annat jobba med att titta närmare på hur tunga lastbilar ska kunna elektrifieras, antingen med batterier eller vätgasdrift.

En annan viktig punkt är att regeringen siktar på att bygga 200 mil elektrifierade vägar inom tio år, och 300 mil elväg till 2035. Det ska halvera utsläppen från den tunga trafiken eftersom lastbilar i så fall kan laddas längs vägen istället för att köras på diesel.

När det gäller elvägarna är det än så länge oklart exakt vilken typ av elväg som ska byggas – antingen med stolpar längs vägen för att lastbilen ska kunna laddas med ett ”spröt” på taket eller en dyrare lösning där laddskenor byggs in i vägbanan.

Tunga lastbilar ska också kunna snabbladdas längs vägarna och uppdraget att utreda hur det ska gå till hamnar hos Trafikverket. Regeringen vill att utbyggnaden av snabbladdare för tung trafik går så snabbt att infrastrukturen inte blir ett hinder för elektrifieringen.

Läs också: Centerpartiet vill fokusera på vätgas: ”Kan spela en viktig roll”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-15 10:02
Styggavargen

Varför ser vi inte till att fixa järnvägen i Sverige, det måste vara det effektivaste sättet att flytta så mycket varor. Jag åkte mellan Göteborg och Malmö får ca 3-4 år sedan en kväll mitt i veckan, jag tänkte jag kunde räkna hur många lastbilar jag mötte... efter halva sträckan var jag uppe i mer än 250 lastbilar...jag slutade att räkna (orkade inte mer). Detta är som sagt bara mellan Malmö och Göteborg en helt vanlig dag. Det är lite bisarrt om man tänker efter..

#2 • Uppdaterat: 2020-10-15 14:54
lsoderlund

Man målar än mer in sig i ett hörn. Ingen som drar i handbromsen eller påtalar att kejsaren är naken?

Sett till den extremt stora kostanden som är förlegat med detta så behöver man inte vara ekonomisk eller matematiskt bevandrad för att inse att du aldrig kommer räkna hem denna investering. Sverige är för litet för att uppfinna hjulet själva, vi måste snarare titta vad andra gör, och spela in krav så vi kan satsa på samma sak och därigenom få en enhetlighet i hela Europa. Då är elvägar helt fel väg att gå, satsa istället på vätgasen.

Samma sak gäller upprustningen av järnvägen, kommer krävas extremt många resor för att göra alla investeringar i järnvägsnätet försvarbara, vi talar om en payoff på 80 år som minst (då inte underhåll inräknat). Sett till det mest ekonomiska fraktsättet och mest miljövänliga bör vi satsa på sjöfarten, som har lägst kostnad och utsläpp sett till ton flyttat gods.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-15 16:59
Arne Nilsson1

Den här regeringen är galen. Fler och fler förslag på hur pengar ska vräkas ut på meningslösa åtgärder. Så länge det inte finns lastbilar som går på el så behövs inga vägar med trådar i taket. Hönan och ägget, typ.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-15 17:08
Carl Trefalt

Elväg kostar omkring 10 miljoner per kilometer. Det här är en idé som Scania sålt in hos Liberalernas Ledare Saboni.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-15 17:26
Bilräven

Plocka isåfall pengarna via vägavgifter från ffa utländska åkare - om de kan köra elektriskt inom en överskådlig framtid(?). I annat fall förbjud dem helt att köra på (alla) svenska vägar..
Svenska skattebetalare ska inte behöva lägga en krona på detta (regerings-) påfund. Det är helt hål i huvudet, enligt min åsikt! Finns det ingen politiker med insikt i Sveriges långa land?

#6 • Uppdaterat: 2020-10-15 18:02
Thommys

Att ladda via luftledning måste vara det bästa. Inte värre än att sätta lyktstolpar efter vägen och man slipper även att gräva ned kabeln i marken mellan stolparna. Börja med att bygga ut systemet i motlut så räcker pengarna längre.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-15 18:12
Carl Trefalt

Nyamko Sabuni tog upp som det som sin viktigaste fråga på Almedalsscenen, den 3 Juli 2019. Att det borde införas en Elektrofieringskommition av vägarna. Scania hade betalt PR-byråer och speciellt lobbyisterna och f.d. Liberaler med höga poster,
Lars Lejonborg, Johan Jakabsson och Helena Dyrsson. Och idag införde Våran Regering En helt ny Eloktrofieringskommition av vägarna. Lobbyisterna har drivit frågan ända till Regeringen!!!

#8 • Uppdaterat: 2020-10-15 19:00
PREVIA

Vid långväga transporter genom vårt avlånga land borde fler transporter gå på järnväg där ett tåg tar 43 st semi-trailers med bara en lokförare då slipper vi 43 underbetalda förare som bor hela året i sin lastbil och som utgör en stor risk för andra trafikanter där tung landsvägstrafik är överrepresenterad när det gäller inblandning i olyckor!
Inga bilister eller andra vägtrafikanter löper någon olycksrisk vid järnvägstransporter vilket borde vägas in sett till samhällskostnad och inte minst att en långtradare nöter i storleken 10 000 gånger mer på vägen än en personbil men bara bilisten får betala för vårt vägnäts underhåll och nybyggnation. Det räcker mycket väl med våra inhemska transporter där åkarna i större utsträckning följer regler för löner sovtider och fordonsskick osv.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-15 19:18
Sabud2

Snacka om penningförstörelse. Kommer ihåg trådbussarna (som jag åkt) samt alla problem. Nedrivna kontaktledningar och annat strul på riksnätet där i stället tågen borde ta över transporterna. Ser en mycket krokig och kostsam utveckling mot en eldriven framtid. Någon som tror att det relativt sett blir billigare att vara bilist när oljan fasats ut skatterna skall in ;)

#a • Uppdaterat: 2020-10-15 22:04
Carl Trefalt

Järnvägen kan klara mer än elvägar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.