Nästa artikel
Skena i vägen laddar lastbil
Nyheter

Skena i vägen laddar lastbil

Publicerad 11 april 2018 (uppdaterad 5 oktober 2022)
Nu börjar testkörningen av den två kilometer långa elvägen mellan Rosersberg och Arlanda. En eldriven lastbil ska köra längs vägen och ladda under färd.

Det är på väg 893 mellan en postterminal i Rosersberg och Arlanda flygplats som en strömförande skena har sänkts ned i asfalten. Från den 15 centimeter breda skenan ska en eldriven lastbil – en efterkonverterad DAF – hämta elektricitet medan den kör.

Överföringen sker via en rörlig arm under lastbilen som automatiskt sänks ned i skenan på den aktuella vägsträckan.
– Det är bara att tuta och köra. Chauffören behöver inte göra någonting, säger Hans Säll som leder den grupp av myndigheter, företag och organisationer som står bakom elvägen.

Vägen invigdes på onsdagen av bland annat infrastrukturminister Tomas Eneroth. Skenan blir strömförande i sektioner om 50 meter när ett fordon med elupptagare passerar. Tanken är att elvägen ska testas fram till sommaren 2019. Ett annat elvägsprojekt med strömförande luftledningar testas sedan tidigare utanför Sandviken.

Ytterligare två kortare testvägar ska byggas under de kommande åren och nästa steg är att testa tekniken i större skala på en tre mil lång elväg, enligt Trafikverket.

Fokus är på godstrafik men längre fram kan Trafikverket tänka sig att elvägarna kan bli aktuella även för personbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-04-12 12:39
Swemba

Varför inte laddning/drift via luftburen kabel ala tåg/spårvagn? Lär ju kosta en bråkdel och fungera bättre praktiskt i Sverige.

#9 • Uppdaterat: 2018-04-12 12:44
A.L

I Göteborg har det gjorts försök med eldrivna bussar som laddar varje gång de stannar vid ändhållplatsen. Det har enligt uppgift fungerat bra. Så att lägga ner skenor i vägbanan blir nog mer problematiskt än verkningsfullt - i alla fall så länge det inte är flera fordon som kan utnyttja apparaturen i samma syfte. Med högre volym sjunker kostnaden och nyttjandegraden ökar. Då blir också den samhällsekonomiska kalkylen mer positiv.

MVH AL

#a • Uppdaterat: 2018-04-12 13:43
lsoderlund

Ytterligare ett bevis på att politiker och myndigheter, företag och organisationer som står bakom elvägen inte är i samklang med tiden. Att lägga ned skenor är ju samma teknik som man har i gamla bilbanor (slotcars). Hur fungerar detta vid kraftiga regn eller om någon lägger en plåt över skenan. Kortslutning deluxe.

Varför satsar man inte på induktions laddning, dvs trådlös via magnetism?

En annan notering är ju att det inte lär vara kul att ligga bakom den där, blästringsrisken är ju överhängande...