Bild
Nästa artikel
Hundratals bilister glömmer efterdra hjulen vid däckbytet

Hundratals bilister glömmer efterdra hjulen vid däckbytet

Nyheter

Bilägare som glömmer att efterdra hjulen kan få en obehaglig överraskning.

När temperaturen sjunker och vintern närmar sig blir det rusning till däckverkstäderna. Många bilister gör dessutom en vanlig miss, nämligen att glömma att efterdra hjulen – annars finns risk att de lossnar.

Hjulen ska efterdras efter 5–10 mils körning. Om ett av hjulen lossnar kan det få katastrofala följder, även för andra bilister i närheten om föraren måste väja och undvika en olycka.

Enligt siffror från försäkringsbolaget Trygg-Hansa anmäler mellan 100 och 150 bilägare att hjulen lossnar varje år.

– Att efterdra hjulbultarna efter 5–10 mils körning är en viktig och enkel åtgärd för att undvika livsfarliga olyckor. Det behöver bara göras en gång med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är du osäker på hur du gör kan du alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Läs också: Nytt snöoväder på ingång – dags för vinterdäck

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-27 16:47

Jag har aldrig efterdragit en enda gång och trots det inte tappat nåt hjul någonsin. Tur som en tok...

#2
2020-10-27 16:57

I dag är det inte många % av bilägarna som äger ett fälgkors. De flesta låter en verkstad byta hjul och åker inte tillbaka till verkstaden för efterdragning. Risken för att tappa ett hjul har inte de som använder samma hjul året runt. Inte heller risken för att behöva åka på is/snöföre med sommardäck vår och höst. Billigare även för försäkringsbolagen.

#3
2020-10-27 17:15

Efterdrog efter ungefär en vecka men mycket "dragning" var det inte tal om - alla "hjulbultar" (om man får kalla dom för detta) satt stumt mot fälgen.

#4
2020-10-27 17:19

Det här med att efterdra hjulbultarna kommer upp varenda år, och svaret är detsamma varenda år.

Det som är viktigt är inte att efterdra, det viktiga är att man kontrollerar att man inte glömt dra någon hjulbult. Detta behöver man inte vänta med 5-10 mil. Det går alldeles utmärkt att ta en vända runt bilen och göra en efterkontroll direkt också.

#5
2020-10-27 17:46

Håller med L West och Henrik-Andersson. Det viktiga är att vara noggrann om man byter själv, annars så kan man väl efterdra om man låtit någon annan gjort jobbet.

#6
2020-10-27 17:47

Huvudet på spiken, Henrik-Andersson!

#7
2020-10-27 18:02

Knacka en gång extra! Häpp!

#8
2020-10-27 18:31

Jag kör alltid någon kilometer och känner på skruvarna en gång till. Det kan hända att en fälg sätter sig snett när man drar åt. Skulle kunna hända, kanske jag ska skriva... Det har inte hänt mig.
Min gamla Audi S6 degade fälgarna på så att dåvarande hustrun höll på att tappa ett hjul efter några dagar.

Att det lossnar hjul i samband med skiftet är ganska tydligt längs vägarna vår och höst.

#9
2020-10-27 18:35

Det är en myt att man måste efterdra, om man använt rätt moment vid dragningen av skruvarna behövs ingen efterdragning.
Men en fördel är att dra åt korsvis, det är knappast nödvändigt, men vissa rättrådiga åtdragare anser det dock!

#10
2020-10-27 19:11

Jag har bytt hjul själv under alla år tills för några år sedan så jag skaffade däckhotell. Innan dess bytte jag däck, körde en sväng på nån kilometer och sedan kände en gång till på muttrarna och hade aldrig något problem.

Vad händer om däcket lossnar om däckhotellet bytt däcken? Det måste väl ändå vara deras fel? jag har ju betalt för tjänsten.

#11
2020-10-27 19:57

Nog kan man köra några km eller mil efter att det börjat låta riktigt farligt innan man tappar bort hjulet.
Så för mig är det obegripligt att någon kan tappa ett hjul ovetande.

#12
2020-10-27 20:10

Brukar hänga fram påsen med plastkåporna till bultarna som påminnelse att dra efter om en vecka.Ingen bult har nånsin varit lös. Använder förlängare och drar åt korsvis av gammal vana från plåt-tiden. Hur många åker tillbaks till däckverkstan för efterkoll? Det här rådet verkar vara lika trovärdig som det som sa att man fick kramp och drunknade om man ätit ett mariekex innan man badade...

#13
2020-10-27 20:11

Jag har råkat ut för att hjulskruvarna blev som trattkantareller på insidan av navet. Då kände jag en vibration i ratten och funderade vad det var, sen återkom det något hundratal meter senare och då bromsade jag till stopp så snart jag kunde. När jag öppnade dörren vek sig vänster framhjul när sista muttern lossnade och for över E18.
Hjul som roterar brukar hålla sig ganska stabila.

Jag har tappat ett hjul på en GMC pick up också en kvart efter att jag fick den. Kände inget konstigt förrän jag skulle bromsa inför en kurva. Det klonkade till och sen kom det ett sken av gnistor från bromsskivan som gled mot asfalten. Skivan fick en "flat spot"...

#14
2020-10-27 22:14

Det här med att korsdra skruvarna är helt onödigt och faller förmodligen tillbaka på den tiden bilägarna var vana att återförsluta gjutna lock, typ topplock och liknande, som ska dras i viss ordning och med rätt moment.
Anledningen till detta är att dessa lock är försedda med packning och blir skeva vid fel åtdragningsföljd.
Det säger sig självt att en fälg, vare sig det är en gjuten, smidd eller pressad plåtfälg, inte är känslig för i vilken ordning skruvarna dras, det finns ju ingen packning där!

#15
2020-10-27 23:29

Jag har ibland efter ett tag testat att efterdra skruvarna efter att jag själv bytt hjulen, men det har aldrig behövts. Om en verkstad haft loss hjulen, kollar jag alltid för säkerhets skull.

Jag brukar korsdra skruvarna. = )

#17
2020-10-28 05:54

Kommer faktiskt ihåg att jag en gång glömt dra åt ena bakhjulet efter ett byte, märktes som ett mycket svagt klonk vid bromsning i låg hastighet. Då hade jag kört ett par dagar redan. Man får ta åt sig av sånt här och dubbelkolla att man faktiskt dragit åt...

#18
2020-10-28 05:58

Nu inser jag att om man efterdrar så borde man upptäcka lösa skruvar så nån idé är det nog!

#19
2020-10-28 07:58

Jag drar alltid i kors för att undvika "byrålådseffekter". Eftersom bilar har lösa skruvar istället för muttrar kan man inte hänga hjulen på plats lika smidigt så ibland kommer en kant i vägen.

#20
2020-10-28 13:14

efterdra hjulen .. favorit i repris!
Varför efterdra hjulen, behövs inte om det är rent mellan anläggningsytorna.
Uppmaning bör vara, bättring alla däckskiftare!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.