Bild
Nästa artikel
Allt du behöver veta om vinterdäck: Dubb, friktion, däckbyte och märkning

Allt du behöver veta om vinterdäck: Dubb, friktion, däckbyte och märkning

Guide

Dags att byta till vinterdäck? I den här artikeln har vi samlat allt du behöver ha koll på för att undvika misstagen. Läs på om dubbdäck, dubbfria friktionsdäck, när det är dags för däckbyte och vad märkningen egentligen står för.

Perioden när det är dags att byta till vinterdäck brukar vara stressig både för bilägare och däckverkstäder. Men för den som har koll på reglerna och vad som gäller kring olika typer av vinterdäck blir det betydligt smidigare.

Vi Bilägare har testat vinterdäck länge och i vårt arkiv finns en mängd olika däcktester att läsa

Tid för däckbyte: När ska jag byta till vinterdäck?

Det är krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars. Kravet gäller om det råder vinterväglag.

Det är tillåtet med dubbdäck 1 oktober till 15 april, eller om vinterväglag råder. Det är dock tillåtet med friktionsdäck, dubbfria vinterdäck, hela året, men det är ingen bra idé att inte byta till sommardäck på sommaren. Läs mer om varför nedan.

Vinterväglag innebär att det är is, snö, snömodd eller frost på vägen och om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll är det polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.

Ska jag välja dubbdäck, nordiska friktionsdäck eller centraleuropeiska friktionsdäck?

• Dubbdäck passar bäst för den som ofta kör på blankis. Nackdelen är att de knattrar och att de är förbjudna på vissa gator, vilket du kan läsa mer om nedan. Generellt sett är ljudnivån för dubbdäck högre än för friktionsdäck.

• Nordiska friktionsdäck är dubbfria däck som är utvecklade för svenska förhållanden med mycket snö. De är mindre bra på våt och torr väg. Ljudnivån brukar vara lägre än för dubbdäck.

• Centraleuropeiska friktionsdäck är dubbfria däck som är anpassade för europeiskt klimat, och som är populära i södra Sverige. De ger bra grepp på torr och våt väg men sämre grepp på snö och is. Ljudnivån brukar vara lägre än för dubbdäck.

Är inte alla däck lika bra?

Nej, även om alla däck ser ungefär likadana ut är alla däck definitivt inte lika bra. Tillverkarna har helt olika prioriteringar och de märken som satsar på lågt pris har tvingats kompromissa med andra egenskaper, som bromsförmåga och kurvgrepp.

I våra däcktester som du kan läsa här kan du tydligt se skillnaden mellan de bästa och sämsta däcken.

Varför skiljer det så mycket i pris mellan olika däck och däckvarianter?

Som vi skrev ovan är alla däck inte lika bra, trots att de ser ungefär likadana ut. Det kan skilja mycket pengar mellan ett så kallat premiumdäck och ett budgetdäck, vilket du kan läsa mer om här nedan.

Det kan också skilja mycket i pris mellan olika återförsäljare och däckhandlare för vad som ser ut att vara samma däck.

Säkerställ att du jämför exakt samma typ av däck med samma benämning och sifferkombination för dimension och storlek. Däcken ska också vara tillverkade samtidigt.

Olika däckhandlare har olika service. Vissa handlare kan ha sämre villkor än andra.

Mönsterdjupet ska vara minst tre millimeter, men de flesta däck tappar prestanda även med mer mönsterdjup än så.
Mönsterdjupet ska vara minst tre millimeter, men de flesta däck tappar prestanda även med mer mönsterdjup än så.

Vad är skillnaden på budgetdäck och premiumdäck?

I våra däcktester märks en tydlig skillnad mellan så kallade premiumdäck, som ofta är dyrare och kommer från välkända varumärken, och billigare budgetdäck. Du får helt enkelt vad du betalar för.

Eftersom däcken är det enda som kopplar ihop bilen med vägen är det viktigt att inte snåla. Den som inte har råd med nya premiumdäck kan istället välja förra årets modell från ett välkänt märke som brukar vara rabatterade.

Våra däcktester visar tydligt att så kallade budgetdäck har längre bromssträcka och sämre köregenskaper än dyrare däck. De kan också växla snabbt mellan olika beteenden vilket är farligt, framför allt för en ovan förare.

Inget däck kan vara bäst på allt. Att balansera alla moment som ett bra vinterdäck måste klara av är det som skiljer de etablerade däcktillverkarna från uppstickarna. 

Vad gäller kring dubbdäcksförbud?

Vissa städer har infört särskilda förbud mot körning med dubbdäck. Anledningen är att dubbdäck kan riva upp partiklar ur asfalten som är hälsofarliga i stora mängder.

Du som ofta kör på gator med dubbdäcksförbud gör klokt i att istället välja ett friktionsdäck, ett dubbfritt vinterdäck. Den som kör med dubbdäck i en förbudszon kan stoppas av polis som skriver ut böter.

Vad är ett åretruntdäck?

Åretruntdäck är tänkta att sitta på bilen året runt, oavsett årstid. De säljs in med argument som att bilägaren slipper byta däck och att köregenskaperna är lika bra på sommaren som på vintern.

Det fungerar dock inte i praktiken. Enligt våra tester är åretruntdäck betydligt sämre och mer osäkra än vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. De har längre bromssträcka och sämre köregenskaper.

Eftersom åretruntdäcken dessutom sitter på bilen året runt slits de snabbare. Det innebär att du oftare måste köpa nya däck.

Vad är lagligt mönsterdjup?

Ett vinterdäck måste enligt lagen ha minst 3 millimeter mönsterdjup, annars blir greppet för dåligt. Men många däck tappar mycket av greppet redan innan dess, så gränsen ska ses som en absolut minimigräns.

Är mönsterdjupet mindre än 5–6 millimeter blir vinterdäcket betydligt sämre på att leda bort slask. Även isgreppet blir sämre.

Du kan mäta mönsterdjupet med en femkrona. Håll ned femkronan med toppen av femman nedåt i däckets mönster. Om mönstret går djupare än avståndet mellan kronans kant och toppen på femman är mönsterdjupet större än 3 millimeter.

Var ska de bästa däcken monteras?

Om dina däck är olika slitna ska de bästa däcken monteras bak. Men skillnaden mellan fram- och bakdäcken får inte vara för stor – det ger farliga köregenskaper.

Anledningen att du ska montera de bästa däcken bak är att bilen då behåller greppet bättre på bakvagnen än framvagnen. Det ger mindre risk för sladd.

Hur kan jag ta hand om vinterdäcken för att de ska hålla längre?

• Förvara däcken svalt och mörkt, liggande på varandra eller hängande i fälgen. Häng dem inte i själva däcket.

• I Vi Bilägares däcktester brukar vi köra in dubbdäck drygt 50 mil, varav de första 10 under 80 km/tim.

• Undvik att vrida på ratten när bilen står stilla för att inte slita på dubbarna.

• Kör med rätt däcktryck. Det står i bilens instruktionsbok.

Så här stor är skillnaden i bromssträcka mellan vinterdäck och sommardäck på sommaren. Illustration: Niklas Carle
Så här stor är skillnaden i bromssträcka mellan vinterdäck och sommardäck på sommaren. Illustration: Niklas Carle

Kan jag köra med vinterdäck på sommaren?

Rent tekniskt och lagligt finns inget hinder att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren. Dubbdäck är dock förbjudet under perioden 16 april till 30 september så länge det inte råder vinterväglag.

Det är dock ingen bra idé att köra på friktionsdäck på sommaren. De är inte anpassade för de varma temperaturerna vilket ger längre bromssträcka och osäkra köregenskaper. Dessutom slits däcken snabbare vilket gör att du måste byta oftare.

I våra tester är bromssträckan betydligt längre för ett friktionsdäck på sommaren än med ett vanligt sommardäck.

När bilen med sommardäck i vårt test av vinterdäck på sommaren fått stopp från 80 km/tim, höll bilen med vinterdäck fortfarande en fart på 50,7 km/tim – en hastighet som kan resultera i en riktigt otäck olycka! Hade färden skett i 110 km/tim hade skillnaden varit ännu större och krockvåldet dödligt.

Läs också: Så farliga är vinterdäck på sommaren

Vad står siffrorna för på däcket?

Det finns en mängd bokstäver och siffror på sidan av däcken som kan vara bra att ha koll på. I vårt exempel använder vi ett däck av dimensionen 205/55 R16 91V DOT0120.

205: Däckets bredd på den bredaste delen i millimeter.

55: Höjden på däcket, anges i procent av bredden.

R: Radialdäck.

16: Fälgens diameter.

91: Belastningsindex. I det här fallet motsvarar siffran 91 en högsta belastning på 615 kilo.

V: Hastighetsindex. Hur snabbt däcket får köras. V står för 240 km/tim.

DOT 0120: Tillverkningsår. Däcket är tillverkat vecka 1 2020.

Vissa däck kan ha andra beteckningar som exempelvis kan visa att däcket är särskilt utvecklat för en viss biltillverkare eller att det är extra lättrullande för lägre bränsleförbrukning.

Beteckningen XL innebär att däcket är extra förstärkt och tål tyngre last.

M+S innebär att däcket är ett vinterdäck.

Vad står EU-märkningen för på däcket?

Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller (utanför bilen). Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst. 

Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning. 

Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck.

Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter). 

Bullermärkningen baseras på vägljudet uppmätt utanför bilen när den kör förbi. Detta säger inget om bullernivån inne i kupén. Bilar reagerar olika beroende på vilka frekvenser som däcken förstärker genom chassit.

Det finns extra bullerdämpande däck, fråga din däckhandlare om det erbjuds i din dimension. 

Vad är bultcirkel?

Alla fälgar passar inte på alla bilar. Bultcirkeln visar antalet bulthål och hur stor cirkeldiametern är. Exempel: bultcirkeln 5/100 visar att fälgen har fem bulthål med 100 som cirkeldiameter.

Vad är rotationsriktning?

Vissa däck har en särskild pil som visar åt vilket håll de ska monteras. Pilen ska peka åt det håll bilen ska köras åt.

Vilket är det bästa vinterdäcket?

Det kan du se i våra däcktester. Vi testar däck i egen regi i norra Sverige och går på djupet för att säkerställa högkvalitativa däcktester.

För att säkerställa repeterbara resultat kör vi kör varje testmoment i vinterronderna minst två gånger, med omvänd körordning mellan däcken. Med jämna mellanrum använder vi ett så kallat referensdäck som alla jämförs emot, för att fånga upp hur underlaget och greppnivån ändras över tid.

Oktober och november är högsäsong för däckbytarna. Se till att vara ute i god tid.
Oktober och november är högsäsong för däckbytarna. Se till att vara ute i god tid.
Taggar: Guide

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.