Bild
Nästa artikel
Test: Så farliga är vinterdäck på sommaren

Test: Så farliga är vinterdäck på sommaren

Däck

Hur stor skillnad är det egentligen mellan sommardäck och vinterdäck? Vårt bromstest på våt asfalt visar att den kan vara liv eller död.

Det varma sommarregnet slår emot vindrutan. Våren har varit stressig. Mycket ska hinnas med inför skolavslutningar och semester. Plötsligt är det juni och vinterdäcken sitter fortfarande kvar på bilen.

Det är i alla fall inte dubb, ursäktar du dig, väl medveten om den svenska dubbdäckslagen som förbjuder dubbdäck efter 15 april.

Du vet också att vinterdäck inte är lika säkra som sommardäck. Speciellt när det är blött. Därför saktar du ned på motorvägen från 110 km/tim till 80 km/tim och hänger på i långtradarkaravanens sävliga tempo i väntan på att det torkar upp igen.

Den låga hastigheten är en falsk trygghet. I våra  bromsprov på våt asfalt i ”trygga” 80 km/tim för fem nordiska friktionsdäck – alla från välkända premiumtillverkare – tog det i genomsnitt nära 40 meter innan bilen stannade.

1. Vinterdäcket har flera små skärskåror – sajpningar – i mönstret som greppar tag i snö och is, men de samlar också upp vatten och ger vattenplaning tidigt. || 2. Sommardäcket har kraftiga kanaler som leder bort vattnet från gummit.
1. Vinterdäcket har flera små skärskåror – sajpningar – i mönstret som greppar tag i snö och is, men de samlar också upp vatten och ger vattenplaning tidigt. || 2. Sommardäcket har kraftiga kanaler som leder bort vattnet från gummit.

Samma bil skodd med sommardäck får stopp på bara 23,7 meter. Med vinterdäck ökar alltså bromssträckan med hela 67 procent!

Uttryckt på ett annat sätt: när bilen med sommardäck fått stopp från 80 km/tim, håller bilen med vinterdäck fortfarande en fart på 50,7 km/tim – en hastighet som kan resultera i en riktigt otäck olycka!

Hade färden skett i 110 km/tim hade skillnaden varit ännu större och krockvåldet dödligt.

Hur kommer det sig att det kan skilja så mycket från ett däck till ett annat däck?

– Vinterdäck och sommardäck är helt olika produkter. De har en annan uppbyggnad från däckets stomme, ut till gummiblandning och mönsterutformning, förklarar Anders Jansson, teknisk chef på Pirelli Norden.

– Ett vinterdäck för Norden är utvecklat för att ge bra grepp på is och snö. Det har en mjukare, mer följsam konstruktion vilket ger bättre fäste på vinterväglag. Därför har vinterdäck lägre hastighetsklass än sommardäck.

– Men detta ger automatiskt sämre prestanda på sommarväg, vått som torrt, utvecklar Anders.

– Sommardäcket å sin sida har en stabil stomme som reagerar kvickt, kraftfulla vattenkanaler och en gummiblandning utvecklad för väta.

»En kvarts miljon svenska bilister kör med vinterdäck på sommaren.«

Den finska däckproducenten Nokian Tyres har länge förespråkat en sommardäckslag.

–Vinterdäcken har många sajpningar, små skärskåror, som ger fler kanter som greppar tag i snö och is. Ju mer man skär i   mönstret desto sämre stabilitet blir det på barmark, förklarar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres Sverige.

–På våta vägar fylls dessa sajpningar med vatten som stannar kvar i mönstret och gör att kontaktytan mellan däck och asfalt minskar.

Dubbdäckslagen som förbjuder bruk av dubbdäck under sommarhalvåret gav länge en effekt likt ett sommardäckskrav. Men i takt med att dubbfria vinterdäck blir allt vanligare, kör konsumenterna desto oftare vidare på vinterdäcken året runt.

Däckbranschen, i samarbete med NTF, VTI, Bilprovningen och Polisen, utför årligen så kallade ”däckrazzior” för att se vilken typ av däck som används på vägarna.

Resultatet ifjol visade att var sjunde bilist i Västra Götaland fortfarande hade vinterdäck på bilen i augusti månad– en rekordhög siffra.

I Västerbotten, där de flesta kör på dubbdäck under vintern, hade nästan alla sommardäck.

När sommardäcket fått stopp från 80 km/tim håller vinterdäcket fortfarande 50,7 km/tim. När EuroNCAP testar frontalkrocksskyddet kör bilen in i hindret i 50 km/tim. En hastighet som ger hög risk för personskador.
När sommardäcket fått stopp från 80 km/tim håller vinterdäcket fortfarande 50,7 km/tim. När EuroNCAP testar frontalkrocksskyddet kör bilen in i hindret i 50 km/tim. En hastighet som ger hög risk för personskador.

– Det stärker bilden att det finns en koppling mellan hur stor andel som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som kör på vinterdäck även på sommaren, säger Fredrik Ardefors, vd på Däckbranschen AB Sverige.

– Tyvärr saknas en juridisk definition av vad som är ett sommardäck. Det är det största hindret för en sommardäckslag i Sverige, enligt Fredrik.

I brist på lagstiftning är konsumentupplysning en central byggsten i säkerhetsarbetet.

Beräkningar från däckrazzian uppskattar att omkring en kvarts miljon svenska bilister kör på vinterdäck även på sommaren. En siffra som alltså blir högre för varje år.

– Förmodligen finns det flera vänner/kollegor/släktingar i din närhet som fortfarande har vinterdäcken kvar på bilen, påpekar Fredrik Ardefors och kommer med en uppmaning.

– Här kan du göra en enkel insats för att förbättra deras odds i sommartrafiken.

Test: Så farliga är vinterdäck på sommaren
Taggar: Däck

Det varma sommarregnet slår emot vindrutan. Våren har varit stressig. Mycket ska hinnas med inför skolavslutningar och semester. Plötsligt är det juni och vinterdäcken sitter fortfarande kvar på bilen.

Det är i alla fall inte dubb, ursäktar du dig, väl medveten om den svenska dubbdäckslagen som förbjuder dubbdäck efter 15 april.

Du vet också att vinterdäck inte är lika säkra som sommardäck. Speciellt när det är blött. Därför saktar du ned på motorvägen från 110 km/tim till 80 km/tim och hänger på i långtradarkaravanens sävliga tempo i väntan på att det torkar upp igen.

Den låga hastigheten är en falsk trygghet. I vår

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-06-22 09:16

En Skoda ägare i närheten med en ny Superb och Rapid har dubbdäck på ena och odubbat på andra. Idioter.

#2
2020-06-22 10:35

Jarl, han vill kanske vara garderad, det är ju fortfarande snö vid riksgränsen.

#3
2020-06-22 17:21

Men det är inte förbjudet att ha dubbfria vinterdäck på sommaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.