Bild
Nästa artikel
Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Däck

Vi Bilägare testar åtta dubbdäck i dimensionen 205/60 R 16 på snö, is samt våt och torr vägbana. Tre däck, med tre olika karaktärer, slåss om slutsegern. I botten hittar vi ett däck som uppvisar ett direkt olämpligt uppträdande.

Decenniets första sommar är över. I backspegeln kan vi blicka tillbaka på en konstig semester med resrestriktioner, stängda gränser och inställda utflykter. 

Förmodligen är det många som när ett extra stort ressug i vinter, ivriga att ge sig ut och upptäcka alla fina vinterpärlor i vårt vidsträckta land. Med många vintermil i bil bör man ta en extra titt på sina vinterdäck, kanske är det läge att satsa på nya fräscha gummisulor inför säsongen? 

För att hjälpa dig med däckvalet har vi testat åtta intressanta dubbdäck i dimensionen 205/60 R 16. En storlek som passar många familjebilar och även flera populära modeller i kompaktklassen.

Med i testet är däck från Continental, GT Radial, Hankook, Michelin, Nokian, Nordman, Pirelli samt Toyo. Dessa jämförs i 13 delmoment fördelade på alla typer av vägunderlag.

Men låt oss börja med en återblick till dubbdäcktestet 2019. Fjolåret bjöd på en ovanlig testvinnare. Continental lanserade IceContact 3 med en helt ny dubbteknik där dubben till största del bestod av gummi med endast ett litet stift i aluminium. Fördelen var bättre isgrepp, lägre vägslitage och tystare vägbuller.  

»Vi redovisar alltid alla mätvärden för att du ska kunna göra ett aktivt val.«

Och visst var vintergreppet bra. Faktum var att IceContact 3 höjde ribban för vad ett vinterdäck klarar av. Det var helt överlägset på snö och framförallt is. Samtidigt var det märkligt obalanserat mellan högt vintergrepp och betydligt sämre barmarksegenskaper.

Det var tydligt att Continental hade lagt allt krut på att göra produkten så bra som möjligt på snöiga och isiga vintervägar. Vi noterade också ett onormalt högt slitage under vårt test, förmodligen ett samband med däckets ovanligt mjuka gummiblandning för att vara ett dubbdäck. 

Men efter den första vintern på marknaden visade det sig att många kunder fick problem med att dubben lossnade rekordsnabbt. I våras drog Continental tillbaka tekniken från marknaden och saluför numera IceContact 3 endast med traditionella aluminiumdubbar.

Frågan är hur står sig Continental IceContact 3 utan den unika dubbtekniken?

Full koncentration hos testpilot Nils Svärd. På telefonen visas väder och solstrålning på isbanan i realtid. För att fånga upp hur greppnivån påverkas av yttre förutsättningar körs ett dedikerat kontrolldäck med jämna mellanrum, eller oftare vid behov, som alla testresultat jämförs med.
Full koncentration hos testpilot Nils Svärd. På telefonen visas väder och solstrålning på isbanan i realtid. För att fånga upp hur greppnivån påverkas av yttre förutsättningar körs ett dedikerat kontrolldäck med jämna mellanrum, eller oftare vid behov, som alla testresultat jämförs med.

I år utför vi alla testmoment på snö och is på Sottozero Center utanför Älvsbyn, strax söder som polcirkeln i Sverige. Vi har fått tillgång till de fina faciliteterna på Pirellis helt nybyggda vintertestanläggning som drivs av det lokala företaget Arctic Falls.

Här hörsammas våra önskemål om hur isbanorna ska vara preparerade. För att testa däck med bästa möjliga repeterbarhet och ha kontroll på alla yttre förutsättningar är den bästa lösningen att använda de anläggningar som är gjorda för just däcktester. 

Någon fördel med att vi testar på Pirellis ”hemmais” ser vi inte. Tvärt om är vår
första bekantskap med Pirellis nya dubbdäck IceZero 2 årets stora besvikelse. Det är rejält akterseglat i vinterronderna.

Då klarade sig det italienska däcket bättre på barmarksronderna. Asfaltsmomenten ägde rum i småländska Gislaved på de testslingor som fortfarande är i bruk i tallskogen bakom ortens nedlagda däckfabrik. 

Precis som ifjol kom kampen om förstaplatsen att stå mellan tre tillverkare – Continental, Nokian och Michelin. Även om det är små skillnader mellan däckens slutpoäng är det tydliga skillnader på vägen dit. 

Vi redovisar alltid alla mätvärden och kompletterar med subjektiva omdömen om däckens karaktär för att du som däckkonsument lättare ska kunna göra ett aktivt val och hitta det däck som passar dig bäst.

Anders Helgesson lotsar med van hand in Forden inför ett av hundratals däckbyten.
Anders Helgesson lotsar med van hand in Forden inför ett av hundratals däckbyten.

Testresultat

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Michelin X-Ice North 4 

I den testade dimensionen har Michelin bestyckat sitt X-Ice North 4 med inte mindre än 255 dubbar. De är mindre i storlek än konkurrenternas dubbar och trots att det blir över 1 000 dubbutstick på en vanlig personbil har däcket lägst vägbuller.  

Den franska dubb-bonanzan ger full pott i alla isronder. Likaså presterar ”XiN4” toppresultat på snö, men har lite sämre sidogrepp än de bästa med tydlig understyrning som följd. 

Michelin presterar på topp även på torr asfalt där det har bäst stabilitet, krispigast styrkänsla samt lägst förbrukning.

Däckets få nackdelar är att det presterar sämre på våt väg och vattenplanar tidigast i gänget. 

Som helhet är Michelin det bästa dubbdäcket just nu.

Pris, kr 1 743
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum Vecka 46, 2019
Last- & hastighetsindex 96T
Antal dubb 255
Dubbutst, efter inkörning, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Hårdhetstal, grader Shore 58
Montering Rotationstiktning

Plus: Bra mix mellan vintergrepp och körstabilitet på torr asfalt. Lågt vägbuller.

Minus: Vattenplaning, broms på väta.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Continental IceContact 3

IceContact 3 är ett helt annat däck jämfört med i fjol! Det är inte bara dubben som förändrats. Gummiblandningen, som var ovanligt mjuk förra året, är betydligt hårdare. Det presterar också jämnare mellan de olika underlagstyperna.

Den nya upplagan av ”IC3” når inte upp till samma höga is- och snögrepp som Nokian/Michelin. Men greppnivån på vinterväg är fortfarande bra. Istället presterar Conti betydligt bättre på barmark än förra året och är nu det bästa av premiumdäcken på väta, ihop med Pirelli.

Snäppet sämre vintergrepp gör att Continental förlorar 1:a platsen, men hög jämn nivå på alla underlag med lugna, säkra köregenskaper ger en delad andra plats totalt.

Pris, kr 1 792
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum Vecka 41, 2019
Last- & hastighetsindex 96T
Antal dubb 190
Dubbutst. efter inkörning, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Hårdhetstal, grader Shore 60
Montering Rotationsriktning

Plus: Jämn, hög kompetens på alla typer av underlag.

Minus: Inte lika bra fäste på is som de allra flesta.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Nokian Hakkapeliitta 9

Vinterspecialisten Nokian kammar hem full pott i isronderna och plockar flest poäng i snömomenten. 

Jämfört med de övriga toppdäcken utmärker sig Nokian med underhållande köregenskaper med en lätt medstyrande bakvagn som ger en fin neutral balans och är pigg på att styra in i kurvorna. Det är ett beteende som går igen på alla underlag.

Trots högt vinterfokus klarar sig ”HKPL 9” väl på våt väg. 

Däckets nackdelar är styrkänslan på torrt som är olinjär och ger sämre riktningsstabilitet. Nokian är dock trygg i undanmanöverproven där det nollar ut sidokrafterna bra. Däremot är HKPL9 ett av de bullrigaste dubbdäcken.

Högt vintergrepp bidrar till att Nokian får en delad silverpeng. 

Pris, kr 1 715
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum Vecka 41, 2019
Last- & hastighetsindex 96T
Antal dubb 190
Dubbutst. efter inkörning, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Hårdhetstal, grader Shore 60
Montering Rotationsriktning

Plus: Bra grepp på is/snö. Körglädje i kurvorna.

Minus: Styrkänsla på torr asfalt. Högt vägbuller.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Hankook I*Pike RS2 W429 

Förra året fick I*Pike RS2 en uppdatering. Årets testresultat tyder på att Hankook främst har förbättrat bromsprestandan på barmark som nu får bra betyg. 

Men Hankook är ett däck som framförallt presterar väl på vintervägar. Det är inte långt ifrån de allra bästa och uppvisar goda köregenskaper på både is och snö. Det är ett alert däck som byter riktning utan större problem, men det är vildare och mindre lättkört än Nokian.

Köregenskaperna på barmark är också något yviga. Bullernivån är förvisso låg, men ljudkaraktären är bland de jobbigaste att lyssna på.

Totalt sätt ger Hankook välbalanserade egenskaper mellan is/snö och barmark vilket gör I*Pike RS2 till ett prisvärt alternativ.

Pris, kr 1 329
Tillverkningsland Sydkorea
Tillverkningsdatum Vecka 04, 2020
Last- & hastighetsindex 96T
Antal dubb 196
Dubutst. efter inkörning, mm 1,0
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Hårdhetstal, grader Shore 58
Montering Rotationsriktning

Plus: Bra vintergrepp och kort bromssträcka på asfalt

Minus: Något yviga köregenskaper under press.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Pirelli IceZero 2

Den stora nyheten i segmentet är Pirelli IceZero 2 som vi inte testat tidigare. 

Tyvärr blir första intrycket negativt. Isgreppet är bland det sämsta i gänget. Visserligen uppmätte vi det lägsta dubbutsticket på Pirellidäcket, men det kan ändå inte förklara skillnaden till övriga premiumdäck. På isbanan var det alltid bakdelen som släppte först, svårkört för normalbilisten.

På snö hävdar det sig bättre men är ändå en bit efter de bästa och fortfarande för sladdvänligt. 

IceZero 2 presterar istället bland de bästa på barmark med korta bromssträckor, fina köregenskaper och bäst mot vattenplaning. 

Klent vinterfäste räcker bara till en 5:e plats totalt för nykomlingen.

Pris, kr 1 578
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum Vecka 45, 2019
Last- & hastighetsindex 96T
Antal dubb 190
Dubbutst. efter inkörning, mm 1,0
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,1
Hårdhetstal, grader Shore 59
Montering Rotationsriktning

Plus: Köregenskaper och bromssträcka på asfalt.

MInus: Låg greppnivå på is. Onödigt sladdvänlig på vinterföre.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Nordman 7

Nordman är Nokians budgetmärke och dubbdäcket är gamla Hakkapeliitta 7 med nytt namn. 

Att produkten har några år på nacken märks på dubbantalet – blott 128 stycken medan majoriteten av konkurrenterna har minst 190. Jämfört med Hakkapeliitta 9 blir det tydligt hur premiumtillverkarna under åren lyckats balansera upp vinterdäckens kompetens till att hantera alla typer av underlag, inte bara is/snö. 

Även om Nordman 7 fortfarande är konkurrenskraftigt på vinterföre, med lugnt understyrt beteende på både snö och is, har det desto svårare att hävda sig
på barmark. Det får lägst betyg på både våt och torr asfalt. Därtill är vägbullret i högsta laget. Plats sex.

Pris, kr 1 300
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum Vecka 46, 2019
Last- & hastighetsindex 96T
Antal dubb 128
Dubbutst. efter inkörning, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Hårdhetstal, grader Shore 58
Montering Rotationsriktning

Plus: Vinterfäste. Lugn och lättkörd på greppgränsen.

Minus: Långa bromssträckor på asfalt. Högt vägbuller.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Toyo Observe Ice-Freezer

Ice-Freezer från japanska Toyo  har svårt att hävda sig oavsett delmoment. Det har testets näst hårdaste gummiblandning och har inte hängt med i kapprustningen gällande antalet dubbar.  

Framförallt har det sämre kurvgrepp än konkurrenterna, vilket delvis kompenseras av de ärliga köregenskaperna då däcket tidigt varnar föraren att greppet är dåligt. Det gör Toyo relativt lättkört trots lågt kurvgreppsfäste. 

Tyvärr lyckas Toyo bara marginellt bättre i asfaltsronderna. Styrkänslan och riktningsstabiliteten är god, men i undanmanöverproven är det medelmåttligt.

I vissa hastigheter träder en påtagligt störande ljudkuliss in från dubben. Få fördelar ger en sjunde plats.

Pris, kr 1 109
Tillverkningsland Malaysia
Tillverkningsdatum Vecka 35, 2019
Last- &hastighetsindex 96T
Antal dubb 130
Dubbutst. efter inkörning, mm 1,0
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,0
Hårdhesttal, grader Shore 66
Montering Rotationsriktning
 

Plus: Varnar föraren tidigt och släpper greppet progressivt.

Minus: Få tydliga fördelar. Grepp på snö/is.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

GT Radial IcePro 3

GT Radial är inget välkänt märke i Skandinavien men ägaren GitiTire från Singapore knackar på dörren till topp 10-listan över världens största däcktillverkare. 

Okunskapen visar sig vara ömsesidig. Ingenjörerna på GT Radial har tydligen begränsade kunskaper om våra vintrar. Gummi-blandningen i IcePro 3 är snudd på lika hård som ett sommardäck. 

Det kommer hopplöst sist i vinterronderna. Än värre är att det lurar föraren med en falsk trygghet, innan det plötsligt tappar fästet utan förvarning. Det är den sämsta möjliga kombinationen hos ett däck. 

Då duger det inte att det bromsar bäst på asfalt. Det luriga beteendet går igenom även i undanmanöverproven. Undvik!

Pris, kr 1 146
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum Vecka 22, 2019
Last- & hastighetsindex 96T
Antal dubb 134
Dubbutst. efter inkörning, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Hårdhetstal, grader Shore 70
Montering Rotationsriktning
 

Plus: Korta bromssträckor på barrmark.

Minus: Svårkört på greppgränsen. Dåligt grepp på is/snö.


Poängsammanställning

 I alla enskilda moment får däcken betyg i skala 1–5. Betygsättningen baseras på mätdata, men för köregenskaper och vägbuller vägs den subjektiva upplevelsen in i det satta betyget.

Vi viktar några testmoment som mer kritiska än andra och multiplicerar därför betyget i vissa deltester med två eller tre, exempelvis när det gäller körning på is respektive snö som viktas upp till maximalt 15 poäng. Därmed uppnås ett testresultat som prioriterar de kritiska vinteregenskaperna högre än asfaltsronderna där greppnivån generellt är högre och skillnaderna mellan däcken mindre.

Vår rekommendation är ändå att inte bara titta på totalpoängen, utan att också jämföra däckens egenskaper på de vägförhållanden man oftast kör i själv eller anser vara viktigast. Snabbbetygen ger en översikt hur däcken klarar olika underlagstyper.

Klicka här för att se betygstabellen i större format.

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket
I skogarna utanför Älvsbyn gömmer sig en uppsjö av testbanor för fordonsindutrin. Allt började med Saabs vintertester 1987. Idag har Pirelli, Bridgestone och Yokohama var sin anläggning inom några mils radie.
I skogarna utanför Älvsbyn gömmer sig en uppsjö av testbanor för fordonsindutrin. Allt började med Saabs vintertester 1987. Idag har Pirelli, Bridgestone och Yokohama var sin anläggning inom några mils radie.

Resultaten moment för moment

Start på is

Växlande, -10 till -17°C samt -3 till -10°C

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Acceleration 5–15 km/tim. Ett snitt av två omgångar à 12 starter per däck. Michelin och Nokian har bäst drivgrepp, sedan är det jämt mellan Hankook, Continental och Nordman. Toyo har desto större svårigheter att få fäste i isen. Klart sämst i delmomentet är GT Radial som halkar en bra bit efter Toyo.

Bromsning på is

Växlande, -10 till -17°C samt -10 till -17°C

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

ABS-bromsning 15–5 km/tim. Medelvärde av totalt 24 inbromsningar under två omgångar. Nokian och Michelin är i en klass för sig. Toyo överraskar med kort stoppsträcka på isen. Hankook och framförallt Pirelli är bromstestets besvikelse. Pirelli har mer än 30 % längre stoppsträcka än Nokian. GT Radial är ännu sämre.

Körning på is

Växlande, 0 till -1°C samt sol, -9 till -17°C

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Varvtid på isbana. Snitt av tre varv à två omgångar. Återigen är Nokian och Michelin i topp. Michelin är lugn och enkel att kontrollera på greppgränsen. Nokian är mer reaktionssnabb och kul. Toyo har lågt sidgrepp men varnar föraren tidigt att greppgränsen är nära och det blir aldrig överrumplande likt GT Radial som släpper plötsligt.

Vattenplaning

Sol, +17 till +18°C

 
Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Vid den hastighet som drivhjulen börjar snurra 15 % fortare än verklig fart under acceleration i 7 mm djupt vatten. Drygt 60 km/tim är klart sämre än ett sommardäck eller ”mellaneuropeiskt” vinterdäck som är utvecklat för regnvåta vintervägar på kontinenten. Pirelli är bäst av dubbdäcken. Michelin sämst.

Bromsning våt väg

Sol, +9 till +10°C

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Bromssträcka 80–5 km/tim. Isgrepp och våtgrepp är i regel varandras motsats – den tesen bekräftas av GT Radial som är klart bäst på att få stopp i vätan. Även Pirelli och Continental presterar väl, följt av Hankook. Sämst bromsprestanda på våt asfalt har Nordman. Inte heller Michelin imponerar.

Bromsning torr väg

Sol, +12 till +13°C

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Bromssträcka 80–5 km/tim. GT Radial har kortast bromssträcka på torrt och får stopp precis under 30 meter, följt av Continental och Pirelli. Även denna gång återfinns Nordman och Michelin på platserna längst ned med drygt två, respektive tre, meter sämre resultat.

Vinterdäckens mönster med täta sajpningar gör det svårt att hantera stående vatten.
Vinterdäckens mönster med täta sajpningar gör det svårt att hantera stående vatten.

Start på snö

Växlande, -9 till -17°C samt -15 till -19°C 

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Acceleration 5–35 km/tim. Genomsnitt av 12 starter i två testomgångar. Pirellis mönster ger bra acceleration i snön. Så också Continental och Michelin. Sedan är det jämt mellan Nordman, Nokian och Hankook. GT Radial och Toyo klarar sig skapligt, men presterar snäppet sämre än resten av gänget.

Bromsning på snö

Växlande, -9 till -17°C samt -15 till -19°C

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Körning på snö

Mulet, -4 till -9°C samt sol, -7 till -4°C 

Test av dubbdäck 2020: Här är bästa vinterdäcket

Genomsnittlig varvtid av totalt sex varv vid två olika tillfällen. Nokian är vig och kvick genom kurvorna. Även Hankook är alert men yvigare i beteendet. Continental och Nordman är lugna och trygga. Michelin har inte lika bra sidogrepp. GT Radial släpper plötsligt utan förvarning medan Toyo berättar tidigt att sidogreppet är lågt.


Övriga testmoment

Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. Michelins många, små dubbar ger lägst vägbuller. GT Radial är jobbigast att lyssna på. Michelin har också lägst förbrukning, därtill bäst styrkänsla och stabilitet på torr väg. Däremot har det lägre sidogrepp på regnvåta vägbanor. Continental klarar sig också väl gällande vägbuller och förbrukning samt att det därtill har bra köregenskaper i vätan med lugnt och tryggt beteende.

  Körning vått, sek Körning torrt, betyg 1–5 Förbr, l/100 km Buller, betyg 1–5
Continental 43,77 3 5,69 4
GT Radial 43,11 2 5,78 2
Hankook 44,75 3 5,67 3
Michelin 45,75 5 5,66 5
Nokian 44,12 3 5,76 2
Nordman 45,75 2 5,74 2
Pirelli 44,1 4 5,71 3
Toyo 45,17 3 5,76 2
Taggar: Däck

Decenniets första sommar är över. I backspegeln kan vi blicka tillbaka på en konstig semester med resrestriktioner, stängda gränser och inställda utflykter. 

Förmodligen är det många som när ett extra stort ressug i vinter, ivriga att ge sig ut och upptäcka alla fina vinterpärlor i vårt vidsträckta land. Med många vintermil i bil bör man ta en extra titt på sina vinterdäck, kanske är det läge att satsa på nya fräscha gummisulor inför säsongen? 

För att hjälpa dig med däckvalet har vi testat åtta intressanta dubbdäck i dimensionen 205/60 R 16. En storlek som passar många familjebilar och även flera populära modeller i kompak

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Så har vi testat

•  Is- och snömomenten genomfördes på testbana utanför Älvsbyn i slutet på februari 2020. 

• Alla subjektiva moment gällande köregenskaper är gjorda med Ford Focus. De elektroniska hjälpsystemen ABS och antisladd har varit inkopplade med antisladdsystemet i sportläge, som tillåter lite mer hjulspinn och sladdvinkel, för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen. 

• Vid broms- och accelerationstesterna startade och slutade mätningarna vid 5 km/tim istället för 0 km/tim för att minimera felmarginaler skapade av bilens teknik (ABS respektive antispinn). Dessa prov gjordes med VW Golf på is/snö och Ford Focus på asfalt.

• Alla mätningar på torr och våt asfalt, utom för vattenplaning och förbrukning, gjordes på en testbana i Gislaved i slutet av april.

• Bränsleförbrukningen mättes på en oval utan-för Tammerfors, Finland, i konstant fart av 80 km/tim med en Ford Focus. Där utfördes även vattenplaningsprovet.

• Alla däck har dimensionen 205/60 R 16. Hastighetindex T = 190 km/tim. 

• Prisuppgifterna kommer i huvudsak från Vanadis Gummi AB i Stockholm, vecka 35. Priserna på däck kan variera mellan olika köpställen – jämför innan köp!

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Kommentarer

#1
2020-10-07 09:15

Är det inte lite ologiskt att om två hamnar på samma plats, så hoppar man över en placering? Jag blev lite överraskad över att Michelin verkat hamnat efter toppen lite. Jag brukar använda Continental, GoodYear, eller Dunlop på de bilar jag haft. Hakka kör jag normalt med på vintern.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.