Bild
Nästa artikel
Hund större miljöbov än bil

Hund större miljöbov än bil

Nyheter

Hunden sägs vara människans bästa vän. Men jycken är också sämre för miljön än en stor suv, enligt forskning från Nya Zeeland.

Det krävs en markyta på 1,1 hektar per år för att producera den föda som krävs för en stor hund, till exempel en schäfer.

En Toyota Land Cruiser med en bensinmotor på 4,6 liter som årligen körs 1 000 mil har i sin tur ett ekologiskt fotavtryck som motsvarar 0,41 hektar, enligt samma beräkningsmodell. Då ingår också den energi som krävs för att tillverka bilen.

Forskare från Victoria University i Wellington drar därför slutsatsen att hunden förbrukar mer resurser än bilen, rapporterar TT. Studien presenteras i boken “Time to Eat the Dog: The Real guide to sustainable living”.

Även en medelstor hund (0,84 hektar) är en store miljöbov än bilen i räkneexemplet. Mindre djur som katt (0,15 hektar) och hamster (0,014 hektar) är dock mindre miljöfarliga.

Diskutera: Vad tycker du om studien?

Kommentarer

#1
2011-05-23 09:46

Väldigt viktig forskning, ska ge mina 2 hundar mindre mat så de inte förstör miljön.
Blir det nobelpris tro?

#2
2011-05-23 10:06

Och hur mycket resurser kräver en människa? Vilken värdelös studie...är den till för att vi människor ska sitta som gudar och avgöra vilka som ska få finnas eller ej? Snacka om värdelös forskning! Hur mycket pengar och energi gick det år att genomföra denna löjliga undersökning?

#3
Raymond K
2011-05-23 10:11

Släpper en hund ut mer avgaser än en bil?

#4
2011-05-23 10:24

Skulle vara intressant att veta vad en häst har för ekologiskt avtryck, detta fullständigt onödiga kreatur som har någon slags upphöjd status...

#5
2011-05-23 10:29

En Toyota Land Cruiser drivs med fossilt bränsle och släpper ut mängder med föroreningar i luften som påverkar människors hälsa och den ekologiska miljön negativt. Bilen är även tillverkad av icke-förnyelsebara material. Plåt och oljebaserade plaster är ändliga, fossila resurser och det krävs enormt mycket resurser att hämta upp detta ur jorden, och själva brytningen av malm och upphämtandet av olja är i sig miljöförstörande och skadligt för jordens ekosystem. Detta har studien bortsett från. Studien bortser även från att bilen fortsätter att belasta miljön även när den är "död". En hunds kvarlevor försvinner naturligt genom en biologisk process i jorden. En bil måste du ta hand om och en Toyota Land Cruiser är inte den lämpligaste bilen sett till återvinning för den är inte byggd för det. Detta äter också resurser av miljön.

Studien har helt klart sina brister och känns mest som ett försök att provocera.

#6
2011-05-23 10:45

Kanske därför som kineserna äter upp dem?

#7
2011-05-23 14:16

Något så här korkat kan bara Nya Zeeländare komma upp med. Jag skall ta med min hund till jobbet imorgon så att han kan få bita några Nya Zeeländare i benet. Vi har ganska många på jobbet så det är inga problem.

#8
2011-05-23 14:50

Jag skulle gärna vilja se siffran för en människa! Ska vi gissa på 100 hektar? Man får verkligen hoppas att inga skattepengar användes.

#9
2011-05-23 16:00

Raphael skriver.
" En bil måste du ta hand om och en Toyota Land Cruiser är inte den lämpligaste bilen sett till återvinning för den är inte byggd för det. "
Varför skulle inte Toyota Land Cruiser vara byggd för att återvinnas undrar jag?
Här ett djur till som släpper ut en massa CO2.
http://www.skiddmark.com/wp-content/uploads/2010/12/toyota-prius-sheep-farts_banner.jpg

#10
2011-05-23 17:55

Utmärkt undersökning ..
Jag visste väl att Hussar är mera grisar än bilägare :o)

#11
Raymond K
2011-05-23 18:03

Hundar är odrägliga men det visste vi redan.

#12
2011-05-23 21:08

"Hundar är odrägliga men det visste vi redan." skriver Raymond. Jag skulle bra gärna vilja veta vad hundar tycker om matte och husse ... Eller vilken person som helst, för den delen.

#15
2011-05-23 21:44

Man kan alltså göra vilken tankemässigt galen kullerbytta som helst bara man kallar sig forskare och har ett universitet i ryggen. Dessa akademiska blindbockar har säkert spenderat många månader av beräkningar för att komma fram till ett resultat som säger mer om forskarna än om konklusionen av deras forskning.

#16
2011-05-24 07:30

Visst är hundar miljöbovar.
Tyvärr använder många idag hunden enbart som ett sällskapsdjur. Vilket givetvis är helt förkastligt både för hunden, människan och miljön.

Att ha hund som sällskapsdjur borde i mina ögon förbjudas. Hundar är till för jakt och inget annat.
Det är i det sammanhanget de gör nytta, precis som det har varit i tusentals år tidigare.

Givetvis kan specialtränade hundar typ knarkhundar eller räddningshundar också fylla sitt syfte.
Men att som privatperson ha hund annat än till jakt är som sagt inte försvarbart.
Men det är tyvärr ganska osannolikt att den borgerliga regeringen kommer ta tag i denna fråga inom överskådlig tid.

#17
2011-05-24 08:35

Gösta:
1) Har du fått total hjärnblödning? Det du skriver är så dumt att det är helt omöjligt att ta på allvar. Men ligger man åt vänster blir det så här.
2) Vad har du för åsikt om den tusenfalt större miljöboven människan?

Och så ditt avslut: "Men det är tyvärr ganska osannolikt att den borgerliga regeringen kommer ta tag i denna fråga inom överskådlig tid." Jag är övertygad om att alla andra inser att våra politiker har betydligt allvarligare frågor att jobba med än denna. Eller bättre: Det här är inte en fråga överhuvudtaget och kommer aldrig att bli det!

Länge leve högerpolitiken!

#18
Raymond K
2011-05-24 09:22

Jag tycker Gösta har en poäng.
Många skaffar hund utan att bry sig det minsta om hundträning och att ge den den tid det kräver för att hunden skall trivas. Många i området där jag bor har både 2 och 3 hundar och alla bjäbbar och skäller på allt och alla. En del står i trädgårdarna och skäller hela dagarna. Somliga hundägare går inte ens ut med hunden, dom bara öppnar dörren och släpper ut hunden vind för våg. Obs detta är inte hundens fel, det är bara en massa hundägare som egentligen inte skulle ha hund. Här kommer Göstas inlägg väl till pass, de hundar som blir jakthundar, knarkhundar, ledarhundar, vakthundar blir ordentligt tränade och får mycket stimulans, de blir självsäkra och inte så stirriga. Jag tror dessa hundar mår bättre överlag. Jag skulle aldrig någonsin skaffa hund för jag har inte den tid och det intresse som krävs för att träna en hund och få den att trivas.

#19
2011-05-24 09:37

Sammanfattning av inläggen blir färre hundar så fler kan köra bilar som förorenar vår jord.

Det finns undersökningar som visar att hundar har en positiv inverkan på ägarens hälsa.

#20
2011-05-24 09:45

Visst är hundar miljöbovar.
Tyvärr använder många idag hunden enbart som ett sällskapsdjur. Vilket givetvis är helt förkastligt både för hunden, människan och miljön.

Att ha hund som sällskapsdjur borde i mina ögon förbjudas. Hundar är till för jakt och inget annat.
Det är i det sammanhanget de gör nytta, precis som det har varit i tusentals år tidigare.

Skrivet av
Gösta_L

2011-05-24, 07:30
________________________________________

har Du sviter efter en lobotomering Gösta?

jakt,visst har man ungar och fruga hungrade i stugan
skall man jaga för att de blir mätta,det finn´s jo inga mat butiker ..infödingar på Gwinea-Papua tycker som Du,tyvärr.

#21
2011-05-24 09:55

HP berätta hur hund som sällskap är förkastligt för hunden, människan och miljön för oss hundvänner.

#22
2011-05-24 10:23

Pope: allt ovanför strecket i HP:s inlägg är ett citat av Göstas knasiga inlägg... Newsflash, Gösta: ingen regering oavsett om de är tokvänster eller ultrahöger skulle nånsin komma på tanken att förbjuda hundar som sällskap, så dröm på i jaktstugan du...

#23
2011-05-25 11:29

Tyvärr använder många idag hunden enbart som ett sällskapsdjur. Vilket givetvis är helt förkastligt både för hunden, människan och miljön.

Att ha hund som sällskapsdjur borde i mina ögon förbjudas. Hundar är till för jakt och inget annat.
Det är i det sammanhanget de gör nytta, precis som det har varit i tusentals år tidigare.

Skrivet av
Gösta_L

2011-05-24, 07:30
________________________________________

har Du sviter efter en lobotomering Gösta?

jakt,visst har man ungar och fruga hungrade i stugan
skall man jaga för att de blir mätta,det finn´s jo inga mat butiker ..infödingar på Gwinea-Papua tycker som Du,tyvärr.
Skrivet av
HP
2011-05-24,

Bra!

#24
2011-05-25 11:31

Visst är hundar miljöbovar.
Tyvärr använder många idag hunden enbart som ett sällskapsdjur. Vilket givetvis är helt förkastligt både för hunden, människan och miljön.

Att ha hund som sällskapsdjur borde i mina ögon förbjudas. Hundar är till för jakt och inget annat.
Det är i det sammanhanget de gör nytta, precis som det har varit i tusentals år tidigare.

Skrivet av
Gösta_L

2011-05-24, 07:30

Bra!!!

#25
2011-05-26 09:36

Det enda som kunde vara mer korkat än artiklen i sig är Göstas inlägg!
Även om det var intressant att skylla regeringen för att folk har husdjur så finner jag sådana kommentarer som oerhört korkade....Har du inget liv? ( måste bero på din politiska läggning? )

Får väl gå hem till min Schäfer och Leonberger och förklara att de politiskt och miljömässigt inte hör hemma på jorden!
Hmmm ...."En stor hund som schäfern" ( tycker annars att han ser ganska liten ut stående bredvid sin "lillebror" )

#26
2011-05-29 17:59

Människan själv torde var en avsevärt större miljöbov än vilken hund som helst
Denna undersökning (som är en pretentiös benämning) verkar ha fokuserat på energiförbrukning och koldioxidutsläpp, men har helt förbisett att allt levande är en del av det naturliga kretsloppet.
Bilar förbrukar en hel del fossilt material, som alltså inte längre är en del av kretsloppet, både för tillverkning och drivning. Dock går både metaller och flera plastsorter att återvinna, till skillnad mot vad någon skrev här i spalten.

Hundar och inte minst katter har sen långt före vår tiderälknings början använts som sällskapsdjur - absolut inte bara till jakt.
Problemet ligger mest på det allmänsociala planet - somliga människor borde inte vara hundägare (och sannolikt därmed inte heller föräldrar). Det är märkligt hur hundägandet sköt i höjden som en direkt följd av att hundskatten försvann - som om den vore den dominerande kostnaden för att ha hund, vilken den ju sannerligen inte var.
Det ska sägas att man emellanåt faktiskt ser det där fina samspelet mellan djur och människa, men inte är det ofta.

Som så ofta här i spalterna så förekommer de mest befängda kopplingar - inte minst politiska.
Jes "skämt" om tyskar får mig att undra vad sorts kvarleva med mossiga fördomar han själv är.

#27
2013-01-29 19:35

Vänta nu lite... Det måste väl vara enbart människan som är skyldig till alla dessa "hektar". Jag menar, bilen blev inte till pga celldelning. Och jag har aldrig sett en hund som gått in på ICA köpt en påse Frolic.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.