Nästa artikel
Folksam: Var sjunde ny bil godkänd
Nyheter

Folksam: Var sjunde ny bil godkänd

Publicerad 4 februari 2011 (uppdaterad 7 februari 2011)
Bara 14 procent av alla nya bilar är säkra och samtidigt miljömässigt hållbara. Det enligt försäkringsbolaget Folksams nya lista.

Folksam presenterar nu årets upplaga av listan över nya bilar som bedöms vara säkra och tillräckligt bränslesnåla. Enligt försäkringsbolaget skulle 30 liv sparas varje år om alla valde en modell från listan.

Bland alla nya bilar av årsmodell 2011 är det endast 46 – 14 procent – som blir godkända.

– Bilens säkerhetsstandard är en av de viktigaste faktorerna för att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, därför är den här listan så viktig, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

– Men den gör inte avkall på miljön. Bilarna har lägst CO2-utsläpp i respektive klass.

Krav på säkerhet och miljö
För att en bil ska kvalificera sig till Folksams lista måste den uppfylla en rad krav inom trafiksäkerhet och miljö.

Modellerna ska klara en viss nivå av krocksäkerhet, inte väga mer än 1 900 kilo samt vara utrustade med ett effektivt whiplashskydd och antisladdsystem. Nytt för i år är att bilarna även måste ha ett godkänt fotgängarskydd samt bältespåminnare på förarplats och främre passagerarplats.

Därtill rekommenderar Folksam att bilarna ska utrustas med autobromssystem och bältespåminnare för baksätet. Modellerna ska dessutom klara ett förbrukningskrav för respektive storleksklass.

Folksam har också valt ut de bästa bilarna i sex klasser. Vinnarna är framför allt Ford, Volkswagen och Volvo som finns representerade med tre modeller vardera.

Folksams lista, bäst i sex storleksklasser:

Småbilar:
Fossilt bränsle: Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

Större småbilar:
Fossilt bränsle: Toyota Auris 1.8 HSD
Alternativt bränsle: Volkswagen Golf 1.6 MultiFuel

Mellanstora bilar:
Fossilt bränsle: Toyota Prius
Alternativt bränsle: Volkswagen Passat TSI 150 EcoFuel

Stora bilar:
Fossilt bränsle: Volvo S80/ V70 1.6 DRIVe
Alternativt bränsle: Volvo V70 Bi-Fuel

Små minibussar:
Fossilt bränsle: Ford Grand C-Max 1.6 TDCi
Alternativt bränsle: Renault Grand Scénic 1.6 Eco2

Stora minibussar:
Fossilt bränsle: Seat Alhambra 2.0 TDI
Fossilt bränsle: VW Sharan 2.0 TDI 140
Alternativt bränsle: Ford Galaxy 2.0 flexifuel

Se hela listan med säkra och hållbara bilar.

Läs mer om Folksams krav på trafiksäkerhet och miljö.

Diskutera: Vad tycker du om Folksams lista?

Relaterade dokument

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-04 13:16
Mythbuster (ej verifierad)

Riktigt bra att Folksam tar ett helhetsgrepp. Att åka bränslesnålt men osäkert är inget som är en väg framåt.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-04 13:41
icscgharre (ej verifierad)

Så Folkskam dörmer ut nästan hela bilflottan eftersom 16! liv kanske kan sparas? Skärpning! Det dör 100 ggr fler pga rökning varje år. Den här nollvisionen blir löjligare och löjligare för varje dag!

#3 • Uppdaterat: 2011-02-04 13:44
Erik, Svensk Bilrådgivning (ej verifierad)

Sen ska man lyckas pricka in de bilar som är bra. Då åker många Fordar. Toyotorna rostar undertill. Och vem köper Renault Grand Scènic med en 1,6-liters etanolmotor?! Bra bilmodell (i verkligheten - inte på "listorna"), men en motor på 113 hk. kommer inte att orka med den stora bilen. Måste bli surrigt. Och Ford Fiesta - buller och rost.

VW Prius och Passat Ecofuel - kostar över 300 000 med lite extrautrustning.

Bra med listan, men det bör informeras att kvalitets- och ägandeaspekten inte alls är medtagen. Folk som köper många av dessa bilen kan bli besvikna.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-04 18:09
skoda prisvärd (ej verifierad)

skoda superb miljövänlig o,44 l mil . har högre krock säkerhet än volvo v70 varför inte på listan

#5 • Uppdaterat: 2011-02-04 18:23
Zoom Zoom (ej verifierad)

Bra att Folksam undersöker detta men det saknas många bilmärken i undersökningen... Varför?

#6 • Uppdaterat: 2011-02-04 19:16
Lars A (ej verifierad)

Rent statistiskt är nog Folksams lista riktig problemet är bara att så många bilmodeller saknas; helt enkelt därför att tillräckligt underlag saknas. Så detta är inte hela sanningen. Långt därifrån!

#7 • Uppdaterat: 2011-02-04 20:51
Oscar. (ej verifierad)

Re. Skoda P.. Det där var väll inte riktigt hela sanningen. Visa av testerna var bättre och vissa sämre. pedestrian var något bättre på skodan men Volvon vinner i barnsäkerhet och whiplash. Dessutom vinner Volvo i aktiva säkerhetstilbehören som inte testas i dagens Euroncap system. Men.. Skodan är en bra o säker bil den med men skulle inte gå så långt att säga att den är klart säkrare.. För det stämmer helt enkelt inte.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-04 22:13
Pender

Den här listan är ungefär lika fjantig, som när MP skulle lära folk att använda de mest miljövänliga tvättmedlen. Bäst för miljön var att istället att tvätta mindre. (De tvättmedel som då var miljövänligast, blev med nyare forskning de sämsta.)
Överfört till bilar: Att köra mindre och lugnare ger stor effekt på antal döda och på miljön. Att välja en svindyr Prius ger bara marginell effekt på dödstal och miljö.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-04 23:24
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Ford rostar upp helt efter 10 år = kort livslängd = inte bra för miljön.
Dessutom börjar en Ford dricka massor med olja efter några hundra mil. Miljövänligt med "tvåtaktsbilar"?

#a • Uppdaterat: 2011-02-04 23:52
Pender

Jes, jag vill ha sagt exakt det jag skrev. Det är av marginell betydelse om man väljer en dyrare bil som drar mindre soppa, eller en billigare som drar lite mer. (Och det handlar i verkligheten om lite, eftersom papperssiffrorna från miljöfenomenen bara finns på papper.)
Det som har har stor betydelse för miljö, är att vi inte köper onödigt dyra bilar, och inte kör onödigt mycket.
Det som har stor betydelse för säkerhet, är att vi kör med omdöme. Vilken bil vi kör med omdöme har mindre betydelse.
Nu har jag upprepat mej. Min 1:a kommentar innehöll just detta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.