Bild
Nästa artikel
Folksam: Var sjunde ny bil godkänd

Folksam: Var sjunde ny bil godkänd

Nyheter

Bara 14 procent av alla nya bilar är säkra och samtidigt miljömässigt hållbara. Det enligt försäkringsbolaget Folksams nya lista.

Folksam presenterar nu årets upplaga av listan över nya bilar som bedöms vara säkra och tillräckligt bränslesnåla. Enligt försäkringsbolaget skulle 30 liv sparas varje år om alla valde en modell från listan.

Bland alla nya bilar av årsmodell 2011 är det endast 46 – 14 procent – som blir godkända.

– Bilens säkerhetsstandard är en av de viktigaste faktorerna för att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, därför är den här listan så viktig, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

– Men den gör inte avkall på miljön. Bilarna har lägst CO2-utsläpp i respektive klass.

Krav på säkerhet och miljö
För att en bil ska kvalificera sig till Folksams lista måste den uppfylla en rad krav inom trafiksäkerhet och miljö.

Modellerna ska klara en viss nivå av krocksäkerhet, inte väga mer än 1 900 kilo samt vara utrustade med ett effektivt whiplashskydd och antisladdsystem. Nytt för i år är att bilarna även måste ha ett godkänt fotgängarskydd samt bältespåminnare på förarplats och främre passagerarplats.

Därtill rekommenderar Folksam att bilarna ska utrustas med autobromssystem och bältespåminnare för baksätet. Modellerna ska dessutom klara ett förbrukningskrav för respektive storleksklass.


Folksam har också valt ut de bästa bilarna i sex klasser. Vinnarna är framför allt Ford, Volkswagen och Volvo som finns representerade med tre modeller vardera.

Folksams lista, bäst i sex storleksklasser:

Småbilar:
Fossilt bränsle: Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

Större småbilar:
Fossilt bränsle: Toyota Auris 1.8 HSD
Alternativt bränsle: Volkswagen Golf 1.6 MultiFuel

Mellanstora bilar:
Fossilt bränsle: Toyota Prius
Alternativt bränsle: Volkswagen Passat TSI 150 EcoFuel

Stora bilar:
Fossilt bränsle: Volvo S80/ V70 1.6 DRIVe
Alternativt bränsle: Volvo V70 Bi-Fuel

Små minibussar:
Fossilt bränsle: Ford Grand C-Max 1.6 TDCi
Alternativt bränsle: Renault Grand Scénic 1.6 Eco2

Stora minibussar:
Fossilt bränsle: Seat Alhambra 2.0 TDI
Fossilt bränsle: VW Sharan 2.0 TDI 140
Alternativt bränsle: Ford Galaxy 2.0 flexifuel

Se hela listan med säkra och hållbara bilar.

Läs mer om Folksams krav på trafiksäkerhet och miljö.

Diskutera: Vad tycker du om Folksams lista?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Mythbuster
2011-02-04 13:16

Riktigt bra att Folksam tar ett helhetsgrepp. Att åka bränslesnålt men osäkert är inget som är en väg framåt.

#2
icscgharre
2011-02-04 13:41

Så Folkskam dörmer ut nästan hela bilflottan eftersom 16! liv kanske kan sparas? Skärpning! Det dör 100 ggr fler pga rökning varje år. Den här nollvisionen blir löjligare och löjligare för varje dag!

#3
Erik, Svensk Bilrådgivning
2011-02-04 13:44

Sen ska man lyckas pricka in de bilar som är bra. Då åker många Fordar. Toyotorna rostar undertill. Och vem köper Renault Grand Scènic med en 1,6-liters etanolmotor?! Bra bilmodell (i verkligheten - inte på "listorna"), men en motor på 113 hk. kommer inte att orka med den stora bilen. Måste bli surrigt. Och Ford Fiesta - buller och rost.

VW Prius och Passat Ecofuel - kostar över 300 000 med lite extrautrustning.

Bra med listan, men det bör informeras att kvalitets- och ägandeaspekten inte alls är medtagen. Folk som köper många av dessa bilen kan bli besvikna.

#4
2011-02-04 17:01

Om jag uppfattar det hela rätt så gäller listan "säkra och samtidigt miljömässigt hållbara bilar" och inget annat.
Jag är förvånad över att inte gasbilarna vinner klasserna ... i både fossilt och alternativt bränsle. Hur kan något annat än gas (natur eller bio) vara miljömässigt hållbart?

#5
skoda prisvärd
2011-02-04 18:09

skoda superb miljövänlig o,44 l mil . har högre krock säkerhet än volvo v70 varför inte på listan

#6
Zoom Zoom
2011-02-04 18:23

Bra att Folksam undersöker detta men det saknas många bilmärken i undersökningen... Varför?

#7
Lars A
2011-02-04 19:16

Rent statistiskt är nog Folksams lista riktig problemet är bara att så många bilmodeller saknas; helt enkelt därför att tillräckligt underlag saknas. Så detta är inte hela sanningen. Långt därifrån!

#8
Oscar.
2011-02-04 20:51

Re. Skoda P.. Det där var väll inte riktigt hela sanningen. Visa av testerna var bättre och vissa sämre. pedestrian var något bättre på skodan men Volvon vinner i barnsäkerhet och whiplash. Dessutom vinner Volvo i aktiva säkerhetstilbehören som inte testas i dagens Euroncap system. Men.. Skodan är en bra o säker bil den med men skulle inte gå så långt att säga att den är klart säkrare.. För det stämmer helt enkelt inte.

#9
2011-02-04 22:13

Den här listan är ungefär lika fjantig, som när MP skulle lära folk att använda de mest miljövänliga tvättmedlen. Bäst för miljön var att istället att tvätta mindre. (De tvättmedel som då var miljövänligast, blev med nyare forskning de sämsta.)
Överfört till bilar: Att köra mindre och lugnare ger stor effekt på antal döda och på miljön. Att välja en svindyr Prius ger bara marginell effekt på dödstal och miljö.

#11
2011-02-04 22:31

Lite besynnerlig slutsats Pender.
Med MP menar du väl miljöpartiet?
.
Folksam är väl inte en tyckar-organisation och jämförelsen, om man kan säja så, haltar så Kapten Träben skulle bli djupt avundsjuk.
.
Visst handlar undersökningen, och presenterad lista, utifrån angivna kriterier, om säkra och samtidigt miljömässigt hållbara bilar och inte om vad MP anser om tvättmedel?
.
Din slutkläm om bilar och att köra mindre och lugnare gäller väl även den som, av en händelse kör Prius, liksom, naturligtvis den som kör någon annan modell eller fabrikat?
.
Vad vill du ha sagt Pender?

#12
2011-02-04 22:35

skoda prisvärd;
Vad jag kan utläsa av artikeln så gör Folksam sin bedömning utifrån vissa kriterier. Din Skoda uppfyller tydligen inte dessa och därför är den inte med på lista.
.
Hur svårt ska det vara?

#13
Börje bilkunnig
2011-02-04 23:24

Ford rostar upp helt efter 10 år = kort livslängd = inte bra för miljön.
Dessutom börjar en Ford dricka massor med olja efter några hundra mil. Miljövänligt med "tvåtaktsbilar"?

#15
2011-02-04 23:52

Jes, jag vill ha sagt exakt det jag skrev. Det är av marginell betydelse om man väljer en dyrare bil som drar mindre soppa, eller en billigare som drar lite mer. (Och det handlar i verkligheten om lite, eftersom papperssiffrorna från miljöfenomenen bara finns på papper.)
Det som har har stor betydelse för miljö, är att vi inte köper onödigt dyra bilar, och inte kör onödigt mycket.
Det som har stor betydelse för säkerhet, är att vi kör med omdöme. Vilken bil vi kör med omdöme har mindre betydelse.
Nu har jag upprepat mej. Min 1:a kommentar innehöll just detta.

#16
2011-02-04 23:58

Skoda prisvärd: Jag köpte en ny Octavia -05. Stod ut 11 månader med vägbullret. Men du har antingen tåligare öron, eller så står din bil hemma för jämnan.
Mao, Octavia, och en massa andra modeller, är gjorda för kontinentens släta vägar. Samt för bullertåliga svenskar. (Körde nyss en Dacia Logan 1 vecka på Madeira. Ypperlig ljudkomfort. ViB.s testförare klagade på ettrigt vägbuller.)

#19
2011-02-05 00:55

Skoda prisvärd: Mina öron avskyr de frekvenser som alstras av vägbuller. Octavia var därmed outhärdlig.
Dina öron tål tydligen dessa frekvenser/detta buller.
Men tyst är den bara när den står still. (Dock är du i gott sällskap. Jag känner några, som inte ens störs av Fabians eländiga oljud. Vi människor är olika.)
Ps. Jag påstår inte att Octavia är svarta fåret ifråga om vägbuller. Finns många liknade och värre.

#20
2011-02-05 09:51

Ankdammen Folksam. Bara för att en viss bilmodell inte har har krockat tillräckligt många gånger hos Folksam, finns den inte med. Världen är lite större än Folksams Sverige.

Genom att inte vara med kan det t om vara ett gott tecken. Det är ju lite det som som de själva hävdar. Att bilar med autobroms är att föredra.

#21
elofarle
2011-02-05 09:55

pender..Om du ej tål vägbuller då har du nog fel på hörselgången...för skoda är tyst på vägen..är inne på min 3-dje.. o jag ångrar ej jag köpte den..dacia nej fyh..för sådan bärplockare.

#22
elofarle
2011-02-05 10:21

skoda är faktiskt tystare volvo v50

#24
2011-02-05 10:39

Det är trams det Folksam håller på med. Petitesser i skillnader. Problemet med miljön handlar inte små skillnader mellan bilar i vårat land. Det är länder som USA, Kina, Ryssland och Indien som påverkar. Så länge de inte gör det minsta har det ingen betydelse alls vad vi gör. Ingen betydelse alls!

Skillnaden i säkerhet är betydligt större vad gäller bilstorlek än hur "säker" bil man väljer i listan. Så länge de har med småbilar i sin lista är listan inget att ta på allvar. Bilar som skyddar sina åkande bättre än småbilarna i listan finns inte med. Är man intresserad av att överleva väljer man dessa framför de Folksam hävdar.

#27
McTar
2011-02-05 18:23

Thommys: Jag håller med dig!

#28
2011-02-05 20:06

Att Octavia, som tillhör de vägbullrigaste i sin storlek, skulle vara tystare än V50 och Auris, vilka är bland de absolut tystaste upp till ca 4,5 meter, kan bara helt hysteriska Skoda-fanatiker hävda.
Att anklaga de som avskyr vägbuller, för att ha fel på öronen, är också ett påstående som bara en illa retarderad kan häva ur sej. Trivs man med vägbuller kan man köpa en Octavia eller I10-20. Vi människor är olika.

#29
odemex
2011-02-05 21:44

V50 är en av de bullrigaste bilar på marknaden

#30
Mythbuster
2011-02-05 22:19

Hehe kul diskussion.. men seriöst. har ni inte mätdata så är bullrigast enbart vad man själv råkar tycka. Och det varierar ju rätt kraftigt. Som tur är. Hursomhelst så är detta ett bra initiativ av Folksam. Man skulle önska att fler drev på för bättre bilar. Att under 2009 släppa en bil (om än miljöbil) med endast 3 stjärnor i korocktest som en större tillverkare gjorde är rickigt uselt. Att sen försöka påstå att testerna inte var korrekta är bara ursäkter för man inte gjorde jobbet. Glad att Folksam genomskådar sånt där.

#31
Börje bilkunnig
2011-02-05 22:54

Frugans Avensis är inte säker. En lite krock och hela främre stötfångaren fick bytas och den innehåller ju grillen mm mm för att de ska slippa ha så mkt plåt på bilen. DYRT MED PLASTIGA RISKOKARE!

#32
ottos
2011-02-05 23:24

har själv 2 superber o bägge är super bra.. de bilar som krånglar av dom är väll dom som sitter mellan ratten o ryggstöd

#33
VAG RULEZ Lidingö power
2011-02-06 11:56

Kolla vad tuff nya Passat är på bilden. Och så listen vid nedre grillen som hänger hop med de kromade listerna i den övre. Ser ut som Audi fast mer elegant.

Smart att gångjärnen är samma som i äldre Skoda, en bildel som redan är färdigutvecklad är billigare för dem och oss och mer beprövad oavsett stort eller smått. Dessutom behövs det färre nya maskiner till deltillv. = bra för miljön att slippa köpa nya delmsakiner för fabriken. Och man sparar plats på reservdelshyllorna med färre delar och lättare för köparen att plocka lite delar från olika bilar. och delar som är till fler bilar brukar lagerhållas längre. :)

#42
2011-02-06 16:50

Skodaprisvärd, vad ester och finnar tycker och tänker är en sak för sej. Hur det verkligen förhåller sej, är en helt annan sak. Octavia (och Fabia) är bedrövligt bullriga på svensk vägbeläggning.
PS: Den trevliga biltidningen "Vi Bilägare" tyckte att Auris var ungefär lika bullrig som Octavia-kusinen Golf. Men ViB hade glömt vad dom hade på fötterna. Golfen rullade på 15", medan Aurisen hade lågprofil (17"). Med standard 15" klarar Auris svensk asfalt helt ypperligt. Och det gör inte många andra bilar i Golfklass. Kan bara komma på V50/S40/C30. Och BMW:s mindre bilar. (Om man plockar bort deras bullriga RunFlat-däck.)

#43
Börje bilkunnig
2011-02-06 17:02

Skodatrollet: Fabias dyna rymmer bara halva stjärthalvan. Dessutom sitter sidoskyddet på sittdynan under benen istället för på sidan av benen precis lika illa som på t ex jobbets caddy -05. alla är inte anorektiker och även dem vill kunna sitta lite bredbenta vilket varken caddy eller fabia eller någon annan vw-bil jag kört erbjuder...

Tillåmä lilla Sandero är som en stor bil i sätet och instrumentbräda mm tillåter att man sitter bredbent....

#44
Börje bilkunnig
2011-02-06 17:06

Skodans GPS talar inte ens svenska!

#45
2011-02-07 16:04

Skoda är sämre än Dacia...

#46
Börje bilkunnig
2011-02-07 22:25

Dacia är en bra bil.

Ska man jämföra Skoda med Dacia är Dacian helt klart bäst, framförallt om man ska jämföra hur mkt man får för pengarna.

#47
skodaprisvärd
2011-02-08 20:08

dacia bättre än skoda ? har provkört båda . kvalitets mässigt vinner skoda. körmässigt vinner skoda utrymme vinner skoda total vinnare skoda!

#48
skodaprisvärd
2011-02-09 14:19

skoda bäst i test

#49
2015-12-14 19:20

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.