Nästa artikel
Villkor för etanolbilar blir sämre
Nyheter

Villkor för etanolbilar blir sämre

Publicerad 3 februari 2011 (uppdaterad 3 februari 2011)
Nedsättningen av förmånsvärdet för etanolbilar försvinner. Inom några veckor presenterar regeringen nya villkor för tjänstebilar.

I dag bestäms förmånsvärdet till 80 procent för tjänstebilar som drivs av etanol. Men när regeringen inom kort ska presentera nya villkor för tjänstebilar försvinner denna nedsättning.

Det avslöjar miljöminister Andreas Carlgren (C) för Aktuellt i SVT. Beskedet innebär en rejäl försämring av villkoren för E85-bilarna.

Andreas Carlgren bekräftar också den så kallade ”supermiljöbilspremien” på 40 000 kronor som regeringen tillkännagav i samband med valet i fjol. Premien är tänkt att gå till privatpersoner som registrerar bilar som klarar ett CO2-utsläpp på högst 50 gram/km.

Gränsen sänks
Laddhybrider, gasbilar och elbilar kommer däremot att få en nedsättning till 60 procent av förmånsvärdet, uppger Andreas Carlgren. Därtill säger han att utsläppskraven för miljöbilar ska skärpas från dagens nivå på 120 gram koldioxid per kilometer, oklart hur mycket.

Regeringen har de senaste månaderna kritiserats hårt av både bilbranschen och oppositionen för att inte ha beslutat om förmånsbeskattningsreglerna som ska börja gälla 1 januari 2012.

Definitivt besked om regeringens nya miljöbilspolitik väntas när vårpropositionen presenteras, senast 15 april.

Diskutera: Vad tycker du om regeringens nya miljöbilspolitik?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-03 14:38
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Etanol hindrar bara försäljningen av t ex biogasbilar. Dessutom tankar de flesta ändå bensin, E85 skulle vara några ören billigare per mil.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-03 14:44
Turboknuff (ej verifierad)

Etanolbilar, historiens största bluff...

#3 • Uppdaterat: 2011-02-03 15:33
SiggeN (ej verifierad)

Varför skulle andrahandsvärdet försämras på etanolbilar när de går precis lika bra på bensin? Man har två alternativa bränsle. Oinsatt som vanligt.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-03 15:49
KalleBanan (ej verifierad)

För SAAB tror jag andrahandsvärdet blir sämre. Eftersom de får 20-30hk mer med etanol.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-03 15:51
SiggeN (ej verifierad)

men...dessa 20-30 hk får Saaben om man kör på etanol annars samma hästkrafter som motsvarande bensin...

#6 • Uppdaterat: 2011-02-03 17:01
Kikon

..och hur många gasbilar går dagligen på gas i tex. stockholmsområdet ? Glest mellan mackarn och ofta slut i tankarna är ju vad man läst. Alla norr om Uppsala måste köra sin gasbil på bensin pga brist på mackar..vilka fina miljöbilar...nej sanningen är nog den att det börjar bli för dyrt för pappa staten att betala för kalaset med nedsatt förmånsvärde på etanolbilar, dessutom tror jag att de flesta företag som bryr sig om att erbjuda sina anställda miljöbilar som tjänstebilar oxå ser till att dom tankas med etanol (policy inom företaget etc..)

#7 • Uppdaterat: 2011-02-03 17:05
Mr Colt (ej verifierad)

För sent som vanligt från dom inkompetenta regeringsmedlemmarna.
Har 3 personer i min omgivning som valde diesel istället för gasbil för bara en vecka sedan pga att rabatterna skulle försvinna,själv valde jag diesel utan att fundera på detta eftersom jag får rabatt ändå.

Den enda skillnaden etanolimporten från Brasilien gjorde Shogun var att vi köpte mindre olja från Venezuela, som ligger?
Ang. värdet på etanolbilarna är dom kommer sjunka till bensinbilarnas värde vilket legat cirka 5000kr under etanolbilarna,på vissa modeller ännu lägre.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-03 17:20
Pender

De 3 sämsta delarna av miljöbilspolitiken tycker jag är:
1. Otroligt dålig framförhållning. Man borde redan nu vetat exakt vad som kommer att gälla de närmaste åren. Ett bilköp är en stor och långsiktig investering. Men det struntar Carlgren glatt i.
2. Istället för att ge en massa subventioner till de som köper "miljöbilar", borde man straffskatta de som köper och kör miljöbovar. Annars borde cykelköpare få 10.000 kr rabatt. (OBS inte allvarligt menat, men logiskt.)
3. Etanolbilar, som jag tycker är ett stort skämt, borde få behålla sina förmåner, eftersom Carlgren nyss lurade in biltillverkare och köpare i den tokfällan.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-03 17:21
Pender

De 3 sämsta delarna av miljöbilspolitiken tycker jag är:
1. Otroligt dålig framförhållning. Man borde redan nu vetat exakt vad som kommer att gälla de närmaste åren. Ett bilköp är en stor och långsiktig investering. Men det struntar Carlgren glatt i.
2. Istället för att ge en massa subventioner till de som köper "miljöbilar", borde man straffskatta de som köper och kör miljöbovar. Annars borde cykelköpare få 10.000 kr rabatt. (OBS inte allvarligt menat, men logiskt.)
3. Etanolbilar, som jag tycker är ett stort skämt, borde få behålla sina förmåner, eftersom Carlgren nyss lurade in biltillverkare och köpare i den tokfällan.

#a • Uppdaterat: 2011-02-03 17:22
Peronet (ej verifierad)

Instämmer till fullo med pender här nedan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.