Bild
Nästa artikel
Villkor för etanolbilar blir sämre

Villkor för etanolbilar blir sämre

Nyheter

Nedsättningen av förmånsvärdet för etanolbilar försvinner. Inom några veckor presenterar regeringen nya villkor för tjänstebilar.

I dag bestäms förmånsvärdet till 80 procent för tjänstebilar som drivs av etanol. Men när regeringen inom kort ska presentera nya villkor för tjänstebilar försvinner denna nedsättning.

Det avslöjar miljöminister Andreas Carlgren (C) för Aktuellt i SVT. Beskedet innebär en rejäl försämring av villkoren för E85-bilarna.

Andreas Carlgren bekräftar också den så kallade ”supermiljöbilspremien” på 40 000 kronor som regeringen tillkännagav i samband med valet i fjol. Premien är tänkt att gå till privatpersoner som registrerar bilar som klarar ett CO2-utsläpp på högst 50 gram/km.

Gränsen sänks
Laddhybrider, gasbilar och elbilar kommer däremot att få en nedsättning till 60 procent av förmånsvärdet, uppger Andreas Carlgren. Därtill säger han att utsläppskraven för miljöbilar ska skärpas från dagens nivå på 120 gram koldioxid per kilometer, oklart hur mycket.

Regeringen har de senaste månaderna kritiserats hårt av både bilbranschen och oppositionen för att inte ha beslutat om förmånsbeskattningsreglerna som ska börja gälla 1 januari 2012.

Definitivt besked om regeringens nya miljöbilspolitik väntas när vårpropositionen presenteras, senast 15 april.

Diskutera: Vad tycker du om regeringens nya miljöbilspolitik?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Börje bilkunnig
2011-02-03 14:38

Etanol hindrar bara försäljningen av t ex biogasbilar. Dessutom tankar de flesta ändå bensin, E85 skulle vara några ören billigare per mil.

#2
Turboknuff
2011-02-03 14:44

Etanolbilar, historiens största bluff...

#3
2011-02-03 15:24

Just det det är en bluff som jag alltid sagt och nu börjar sanningen komma ikapp. Andrahandsvärdet på etanolbilar kommer att rasa som jag sagt ofta tidigare. Och nu är det snart ett faktum!

#4
SiggeN
2011-02-03 15:33

Varför skulle andrahandsvärdet försämras på etanolbilar när de går precis lika bra på bensin? Man har två alternativa bränsle. Oinsatt som vanligt.

#5
KalleBanan
2011-02-03 15:49

För SAAB tror jag andrahandsvärdet blir sämre. Eftersom de får 20-30hk mer med etanol.

#6
SiggeN
2011-02-03 15:51

men...dessa 20-30 hk får Saaben om man kör på etanol annars samma hästkrafter som motsvarande bensin...

#7
2011-02-03 16:00

SiggeN.

Nej,jag är mer insatt än många andra. Och Metanol är det man skulle satsat på istället för etanol. Metanol har vi förutsättningar för att producera själva i Sverige då vi har skogen som råvara. Så det skulle ha skapat fler jobb etc om man satsat på metanol istälet för att importera etanol från Brasilien på fraktfartyg som spyr ut svavelhaltig diesel utan någon rening överhuvudtaget,men vem tänker på det? Tro du att etanolbilarna kommer att ha samma attraktionskraft som tidigare då de varit miljöklassade nu när det blir sämre förmåner så får du tro det även om du kan köra dom på bensin så kommer det att slå mot andrahandsvärdet, vänta bara och se. Jag ska påminna dig då jag har ett bra minne....

#8
2011-02-03 16:46

Vi får nog aldrig metanolbilar Shogon, sådana är förbehållet racingvärlden.
Och tack o lov för det. Med tanke på exempelvis
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=4328583
:o)

#9
2011-02-03 17:01

..och hur många gasbilar går dagligen på gas i tex. stockholmsområdet ? Glest mellan mackarn och ofta slut i tankarna är ju vad man läst. Alla norr om Uppsala måste köra sin gasbil på bensin pga brist på mackar..vilka fina miljöbilar...nej sanningen är nog den att det börjar bli för dyrt för pappa staten att betala för kalaset med nedsatt förmånsvärde på etanolbilar, dessutom tror jag att de flesta företag som bryr sig om att erbjuda sina anställda miljöbilar som tjänstebilar oxå ser till att dom tankas med etanol (policy inom företaget etc..)

#10
2011-02-03 17:03

JES.

Detta är vad som är på G i mina hemtrakter.

http://www.varmlandsmetanol.se/

#11
Mr Colt
2011-02-03 17:05

För sent som vanligt från dom inkompetenta regeringsmedlemmarna.
Har 3 personer i min omgivning som valde diesel istället för gasbil för bara en vecka sedan pga att rabatterna skulle försvinna,själv valde jag diesel utan att fundera på detta eftersom jag får rabatt ändå.

Den enda skillnaden etanolimporten från Brasilien gjorde Shogun var att vi köpte mindre olja från Venezuela, som ligger?
Ang. värdet på etanolbilarna är dom kommer sjunka till bensinbilarnas värde vilket legat cirka 5000kr under etanolbilarna,på vissa modeller ännu lägre.

#12
2011-02-03 17:10

Jo Shogun, jag är bekant med framställningen och de många, inte minst ekonomiska fördelarna. Dock lär metanol ändå inte bli aktuell som bränsle för privatbilar. Det är helt enkelt för ohanterligt, eller farligt om man vill använda den termen.

#13
2011-02-03 17:20

De 3 sämsta delarna av miljöbilspolitiken tycker jag är:
1. Otroligt dålig framförhållning. Man borde redan nu vetat exakt vad som kommer att gälla de närmaste åren. Ett bilköp är en stor och långsiktig investering. Men det struntar Carlgren glatt i.
2. Istället för att ge en massa subventioner till de som köper "miljöbilar", borde man straffskatta de som köper och kör miljöbovar. Annars borde cykelköpare få 10.000 kr rabatt. (OBS inte allvarligt menat, men logiskt.)
3. Etanolbilar, som jag tycker är ett stort skämt, borde få behålla sina förmåner, eftersom Carlgren nyss lurade in biltillverkare och köpare i den tokfällan.

#14
2011-02-03 17:21

De 3 sämsta delarna av miljöbilspolitiken tycker jag är:
1. Otroligt dålig framförhållning. Man borde redan nu vetat exakt vad som kommer att gälla de närmaste åren. Ett bilköp är en stor och långsiktig investering. Men det struntar Carlgren glatt i.
2. Istället för att ge en massa subventioner till de som köper "miljöbilar", borde man straffskatta de som köper och kör miljöbovar. Annars borde cykelköpare få 10.000 kr rabatt. (OBS inte allvarligt menat, men logiskt.)
3. Etanolbilar, som jag tycker är ett stort skämt, borde få behålla sina förmåner, eftersom Carlgren nyss lurade in biltillverkare och köpare i den tokfällan.

#15
Peronet
2011-02-03 17:22

Instämmer till fullo med pender här nedan.

#16
2011-02-03 18:26

Håller helt och fullt med Pender! (förmånsvärdet kan dock sättas ned, men endast för NYA etanolbilar, ej befintliga! Jag kör ej etanol)

#17
McTar
2011-02-03 19:04

Kikon: Gävle och Sundsvall har gasmackar. Har du tagit dig så långt norrut med din gasbil, så kan du även tanka i Skellefteå och Boden. Få mackar, men de finns...

#18
2011-02-03 19:06

Pender.

Håller med dej helt. Men det kan också vara så att det var bla Saab och Volvo och etanollobbyn som lurade i Andreas Carlgren att det skulle satsas på etanol. För det krävde inga stora investeringar/ombyggnader av befintliga motorer etc. På så sätt fick man "miljöbilar" för en billig penning på sitt modellprogram. Då man inte var klar att släppa andra alternativ som hybrider som man inte utvecklat färdigt än. På så vis fick man andrum att fortsätta utvecklingen av bla hybrider tills man är färdig med detta och Volvo är ju klara snart nu med sin. En bil är som du säger en stor investering för de flesta därför borde det vara mer långsiktighet i det hela och mer genomtänkt tycker man. Etanolspåret är/var ju ett skämt redan från början.

#19
SiggeN
2011-02-03 19:09

Är det något som är ett skämt är det Prius som drar mer bensin än en modern tysk dieselbil. Sanslöst men det går hem i USA där man bara tror lastbilar går på diesel. Etanol är ett bra och miljövänligt sätt att minska vårt oljeberoende.

#20
2011-02-03 19:23

Men det är väl ganska självklart SiggeN att Prius med bensinmotor förbrukar mer bensin än en dieselbil?
Också ganska självklart att lastbilar har dieselmotorer, vilket nog de flesta, inte bara i USA har klart för sej.

#21
2011-02-03 20:00

SiggeN.

Visa ett test som visar att en dieselbil i samma storlek med automatlåda som Prius har drar lika litet eller mycket om du vill. Eftersom du inte visar något så stämmer inte det du säger. Den dieselbil som drar lika litet som Prius har ingen automatlåda! Och du Golf är mindre bil än Prius. Läs VIB nr 1 2011 om långtestbilarna,och då ska du ta med i beräkningen att dieselpriset nu har gått upp i förhållande till priset på bensin man har räknat med hos VIB i nr 1. Försök igen SiggeN......

#22
2011-02-03 20:02

Hmmm, ska kanske förtydliga att dieselbilar inte förbrukar bensin alls, därav anser jag SiggeN's påstående som självklart.
:o)

#23
2011-02-03 20:05

Jes.

Jo,jag fattade att din pik ;o)

#24
Rustan Werling
2011-02-03 20:56

Är det inte alldeles för mycket fokus på ett bränsle i taget? Ena stunden är det etanol som är lösningen på allt och nästa stund är det snåldieslar eller el-bilar. Jag tror att svaret är en hel flora av biltyper och kraftkällor. El-bilar kan ju fungera strålande i stadstrafik medan snåldiesel kanske är det bästa för långpendlare.

#25
789
2011-02-03 22:47

En hybridbil, Toyota Prius, har sin fördel endast i stan då den i bästa fall är snålare än en vanlig bensinbil men bara under en kort körcykel ca 1500 meter eftersom det är den maximala räckvidden på elmotorn under optimala förhållanden…. Hybridbilar som fenomen med dagens dåliga elkapacitet är fruktansvärda ineffektiva som transportmedel. Det enda vettiga att satsa på i det längre perspektivet är etanolmotorer och snåla dieselmotorer tex Golf. Hybridbilar tex Toyota Prius är inget annat än ett rullande systemfel...

#26
elak
2011-02-03 22:58

@789
Din slutsats om Prius beror på din okunskap om Prius teknologi. Att upprepa en osanning gör det inte mer sant. Prius behöver mindre energi i alla lagliga hastigheter än en konventionell diesel eller bensin bil med motsvarande prestanda.

#28
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:18

789 är visst kunnig.

#29
2011-02-03 23:19

Re SiggeN och 789
eran okunnighet om Prius är pinsam.......

#30
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:32

Ge dig inte på andra när du är ännu mer okunnig om Toyota själv Simon... Detta beteende från dig och det du skriver för att du tror att du kan försvara märket har jag märkt tidigare plus dina personpåhopp.

Den energimängd det går att att tilverka en avancerad Prius är läskigt stor. 5 gånger mer än en vanlig äldre bil trots att fabrikerna var sämre förr och mindre återvunnet användes. Miljöbov! Köp en skapligt snål Corolla -95 med katalysator istället...

#32
2011-02-03 23:33

Re Börja bilokunnig
Jodå efter över 30 år med Toyota så vet jag nog en hel del.......:)

Till och med Toyotahandlarna brukar ringa mig och fråga när de själv är osäkra.....

Jag har en betydligt längre meritlista som jag inte tänker dra för dig, för du är ändå inte intresserad.....:)

#33
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:37

Du kan inget Simon men dröm vidare du...

#45
2011-02-04 00:45

Shogun, troligen, eller sannerligen, så var det olika lobbygrupper som lurade in Andreas Carlgren på etanolspåret. Men att Carlgren är så kork att han låter sej luras, och sen i sin tur lurar Skrik-Maud, och sen tillsammans med Skrik-Maud lurar regeringen, fråntar inte Bäste Carlgren från ansvar. Om han har lovat runt till bilköpare och bilfabrikanter, så duger det inte att plötsligt hitta på nåt nytt. Att han hittade på nåt dumt är en sak. Men det är än värre att inte ta ansvar för sina dumheter. I mina ögon är är Carlgren en av de svekfullaste och mest okunniga politiker på hög post vi någonsin haft.

#46
789
2011-02-04 10:47

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret -09 redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den ”gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.

Den snålaste hybridbilen Toyota Prius kostar 124:98 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius, Lexus hybrid, Honda hybrid etc.

Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex Audi, SAAB, Volvo, Ford, Renault, Peugot, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.

www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#48
Bosse Bus
2011-02-04 15:07

Re; Pender
Här framgår vem som fick centern (och alla andra politiker) att satsa på etanolen:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.144053
Försäljare av etanolbilar tillika vd för ett etanolföretag var regeringens rådgivare.
Skönt att man äntligen börjar tänka om !
Att köra på etanol som importeras från monokulturella sockerrörsodlingar i Brasilien vilka utarmar den biologiska mångfalden och leder till landgrabbing kan inte anses särskilt miljövänligt.

#49
2011-02-04 15:19

Re 789
Kul att du orkar men lite tjatit att du hela tiden gång på gång visar att du inte hänger med...

Du hänvisar till en tidning från 2009 och du länkar till en Prius från 2003....:) Jag antar att du då också är medveten om att undersökningen från CNW du talar om presenterades år 2007 och gäller bilar år 2005......:)

Dessutom har undersökningen ifrågasatts kraftigt då de räknat att en Prius bara körs till 17 500 mil, Hummern däremot räknar de med att du ska köra 48 000 mil med....:)

Så det är inte konstigt att de får fram de siffrorna....:)

Så du ska nog ta detta med en nypa salt och satsa på lite färskare undersökningar som inte är så vinklade....:)

#50
789
2011-02-04 15:21

Pender:
Etanoltillverkning innebär INTE "land grabbing". Tvärt om tack vare att vi efterfrågar den fattige bondens grödor ger vi denne en födokrok. Att sedan etanol är CO2 är skälva fundamentet med att tanka etanol eller att ha en hög iblandning av etanol i vanlig bensin. Finland har ökat till 10% inblandning sedan 1:a januari 2011 och det har tack och lov även resten av EU inkl Sverige om 1 år. Det största hotet mot biologisk mångfald är de utökade markanvändningen pga skövling av regnskog då antalet biffdjur utökas beroende på att vi vill ha billigt kött tex etntécote från Brasilien samtidigt som vi vill köpa billiga utemöbler av bla Redwood och chakaranda istället för att betala lite mer och få utemöbler av gran och furu istället! Dessutom är ALL etanol miljöcertifierad i Sverige sedan 2008. Läs på valfri bensinbolags hemsida. Metanol har sagts vara ett "bättre" alternativ än etanol men problemet är att metanolen ej går att köra i vanliga bilar samt att den är mer aggresiv och dessutom giftig i då den hamnar i marina - vatten - miljö.

#51
2011-02-04 17:38

Angående metanol "789" så har du nästan rätt. Metanol går utmärkt att använda i en vanlig bilmotor. Metanol är i viss mån giftigt men bensin och andra petroleumprodukter är mera giftigt. Metanol är dessutom, i motsats till petroleum blandbart med vatten
Problemet med metanol är att det brinner med osynlig låga.

#52
789
2011-02-04 19:11

Jes:
Ja, du har rätt i så motto att metanolen brinner med en osynlig låga och att den går att låginblanda i bensin precis som etanolen. Kruxet är bara att metanolen är "aggresiv" i motorn och att den inte, idag, går att producera i sådana mängder som etanol. Metanolen är vidare oerhört mycket giftigare än etanol där metanolen hamnar i vår lever eftersom den upptas via vår hud och blod. Att metanol är blandbart med vatten betyder väl inte att allt som är blandbart med vatten är nyttigt eller åtminstone ofarligt? Nä, metanol i sig, tror och hoppas även jag, att kommer att bli en viktig del av de framtida bränslena men metanolen exkluderar inte dagens användning av etanol.

#53
2011-02-04 19:40

SiggeN.

Jag frågade tidigare här i detta inlägg här nedan men inte fått något svar än.

Skrivet av
Shogun
2011-02-03, 20:00

SiggeN.

Visa ett test som visar att en dieselbil i samma storlek med automatlåda som Prius har drar lika litet eller mycket om du vill. Eftersom du inte visar något så stämmer inte det du säger. Den dieselbil som drar lika litet som Prius har ingen automatlåda! Och du Golf är mindre bil än Prius. Läs VIB nr 1 2011 om långtestbilarna,och då ska du ta med i beräkningen att dieselpriset nu har gått upp i förhållande till priset på bensin man har räknat med hos VIB i nr 1. Försök igen SiggeN......

Har du inget agument att komma med? Finns ingen dieselbil i samma storlek med automatlåda som är lika snål som Prius, i så fall vilken? Visa gärna ett test på denna vad mycket den drar.

#54
789
2011-02-04 19:51

Shogun:
Jag hjälper SiggeN med svaret. Se länkarna som visar att Toyota Prius är likt "kejsarens nya kläder". Men det är inte detta vi egentlige ska diskutera här och nu men det är du som frågade...; - O

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080815-prius-vs-patriot/index.xml

http://www.svd.se/naringsliv/motor/miljoduell-golf-bluemotion-vs-toyota-prius_3791989.svd

#55
2011-02-04 20:02

Metanol används flitigt inom motorsporten "789". Att det skulle bero på giftigheten att bränslet anses olämpligt har jag aldrig hört.
Att det är blandbart med vatten är till bränslets fördel. Etanol är mycket bättre än bensin, sett ur den aspekten för transport på allmän väg. Lustigt nog är skyltningen på fordonen (transportenheten) mera strikt när det gäller etanol än bensin.
.
Metanol kan inte användas som bränsle, rent allmänt enbart på grund av att det inte är bekämpningsbart vid brand. Det kan därmed inte heller transporteras och hanteras på ett sådant sätt att det kan blandas med annat bränsle på ett lämpligt och säkert sätt.
Så är det förklarat för mej ...

#56
elak
2011-02-04 20:12

@789
Båda artiklarna missar att diesel innehåller mer energi än bensin, och därför ska dieslarnas förbrukning räknas upp med ca 10%. Dessutom släpper dieslar ut partiklar och NOx långt över bensinmotorer.
Slutligen påstår ingen att blyfötter inte _kan_ köra en Prius oekonomiskt, men det intressanta är ju hur snålt en bil kan köras om man anstränger sig, eller hur?

#57
2011-02-04 22:45

789.

Missar förutsättningarna som vanligt. Jag sa visa en bil som är lika stor som Prius som har automatlåda. Det hade inte Golf, och den är heller inte lika snål. Det finns ingen diesel bil med automatlåda som är miljöklassad som Prius, så enkelt är det!

Och SiggeN är inte med i matchen som vanligt!

#58
2011-02-05 00:15

Prius gen. III (09-11) verkliga förbrukning ligger lite högre än den officiella siffran på 0.38. På denna sidan har ett antal ägare angett sina siffror för denna modell. Medelförbrukningen ligger på 0.524 l / milen:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?constyear_s=2009&constyear_e=2011&powerunit=2

Ligger nog nära sanningen. Dom siffrorna klarar ett flertal dieslar med automat enkelt av.

#59
2011-02-05 00:33

Re Rålle G
Du påstår att ett flertal Dieslar med automat klarar en förbrukning på 0.524 l/mil... Jag natar att det då ska vara verklig förbrukning året om, och en bil i jämförbar storlek.......

Vilka dieslar menar du klarar enkelt av det.....?

#60
Börje bilkunnig
2011-02-05 00:39

Min Prius drack aldrig under 0,7 pga att den är så klen i lågt varv.

#61
2011-02-05 00:59

Re börje bilkunnig
Du har säkert ägt en Prius lika mycket som du bodde i Hässleholm....:)

Man kan få vilken bil som helst att dra betydligt mer än de utlovar, man bestämmer förbrukningen med högerfoten......

#63
2011-02-05 01:08

Re Börje
Det var inte motorn som var för klen utan Unos arm, han orkade inte växla helt enkelt........ Sen undrar jag om det inte var 2 liter den drog....?

#65
2011-02-05 01:34

Re Börje...?
Jag hoppar på, det var du som tog upp Uno här.... Försök att hålla dig till ämnet istället och sluta ljug om allt....!

#69
Mr B
2011-02-05 10:26

Det just det som är problemet med etanolbilar. Dom körs å bensin och ändå ska dom få miljöförmåner. Nä, dom ska vara tvingade att köra på etanol. och dryga böter om dom kör på annat.

#70
D-link
2011-02-05 12:58

Etanolbilar körs på etanol så länge det är lönsamt, break even ligger på ca 3:-/liter i skillnad relativt vanlig bensin. Varierar lite på blmodell och vinter-/sommarkvalitet på bränslet (E75 / E85). Själv har jag av främst den anledningen naturligtvis mestadels tankat Etanol. Inte minst senaste året - 100% etanol.
Men vid nästa bilbyte /-köp i vår blir det nog en gas-leasing med tanke på lockande 40% rabatt på förmånsvärdet. Bäst att Volvo och VW laddar upp med gasbilar!! Sen vore det ju fint om det gick att tanka/köra på gas i Stockholmsområdet. Snälla OK och Statoil bygg fler gaspumpar. Det man hör i dag är ju rena skräckhistorier bara för att kunna tanka!!

#71
skoda prisvärd
2011-02-05 13:38

nej nej köp en diesel bara tuta o köra långt

#72
Messerschmitt
2011-02-05 22:09

Miljöbils märkingen borde även tas bort på bensin och dieslar bilar. Det är fortfarande fossilt bränsle de körs på.

#74
mattea
2011-02-06 09:36

Oj får vårt älskade lilla SAAB vara med i den här diskusionen med? Då vill jag bara berätta att 9-3 går att få med gasdrift
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1106061-300-biogas-saabar-pa-gang

För övrigt tycker jag man skulle kunna "tanka" ur e-85 bilarnas dator, tex vid service, hur stor andel etanol dom kört på och ge motsvarande avdrag på förmånsvärdet.

#75
2011-02-07 19:17

Att bensin och diesel är fossilt har väl inte mycket med miljöklassningen att göra "Messerschmitt".
Även naturgas är fossilt.
Fossila bränsle finns än så länge och så länge de finns är de väl inte nämnvärt sämre än exempelvis etanol?

#76
AEROHIRSCH
2011-02-09 17:41

Jaha ViB! Det var ju mkt. förvånsvärt att det var en SAAB på bilden till den här negativa artiklen... suck!Varför inte haft med en Ford Focus som var först med E85 bilar eller varför inte OVLO F!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.