Bild
Nästa artikel
Här är amerikanarnas favoritbilar

Här är amerikanarnas favoritbilar

Nyheter

Sverige och USA är två vitt skilda världar när det gäller bilar. Amerikanarna väljer helst pickup eller sedankaross.

Pickuper och sedaner dominerar, inte helt oväntat, när bilförsäljningen i USA för 2010 nu summeras, en kombi syns inte så långt ögat kan nå.

Nummer ett på den amerikanska marknaden är Ford F-series. Pickupen har toppat försäljningslistorna de senaste 34 åren och 2010 ökade försäljningen med över 150 000 bilar.
 
Med ungefär 160 000 färre sålda exemplar placerar sig General Motors pickupkonkurrent Chevrolet Silverado på andraplatsen. Ytterligare en bit bakom hittar vi, trots många svarta rubriker om återkallelser, två sedanmodeller från Toyota: Camry och Corolla.

Japanska Honda går också starkt fram i USA. Inte mindre än tre modeller återfinns bland de tio främsta: Accord, Civic och CR-V.

Topplista modeller 2010 i USA:
(Antal fordon och förändring jämfört med 2009 inom parentes)

1. Ford F-Series (528 349, +27,7 %)
2. Chevrolet Silverado (370 135, +16,9 %)
3. Toyota Camry (327 804, -7,5 %)
4. Honda Accord (311 381, +8,1 %)
5. Toyota Corolla (266 082, -9,8 %)
6. Honda Civic (260 218, +0,8 %)
7. Nissan Altima (229 263, +12,6 %)
8. Ford Fusion (219 219, +21,3 %)
9. Honda CR-V (203 714, +7,2 %)
10. Dodge Ram (199 652, +13 %)

Diskutera: Vad tycker du om topplistan från USA?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-01-05 10:55

Det vet jag, att det är pickuper som dominerar i USA, och så pratar Maud om att höja våran dieselskatt för att främja globala miljön (CO2). Det är ett skämt! Hur kan hon lura svenskarna med att det skulle göra något för miljön, när bilåkandet ser ut som det gör i USA, och världen. I Sverige finns 0,5% av världens bilar och ännu färre är dieselbilar, och de är de som släpper ut minst CO2 och hur liten blir då inte minskningen, av hennes höjning? Nä allt handlar om att hon inte säger som det är, att hon vill ha in mer skatt, för då blir hon impopulär.

#2
2011-01-05 11:16

Du Thommys, I USA kör nästan inga bilar på diesel. Bara tunga lastbilar så alla bilar på 10 i topplistan är bensindrivna.

#3
2011-01-05 12:01

Jo, det känner jag till, och det gör att skillnaden mellan oss och USA än större vad gäller CO2-värden. Det spelar ingen roll om CO2 kommer från diesel eller bensin. Men här i Sverige så är det dieselskatten som ska höjas.

#4
Unos bror
2011-01-05 12:34

De flesta familjer klarar sig bra med en sedankaross. Varför dyrare, fulare, bullrigare kombi?

#5
#1 Tysken
2011-01-05 13:48

"Thommys" du glömde Europa där alla länder förutom några gamla öststater betalar nära nog samma pris inkl skatt för bensin och diesel som vi gör i Sverige
Skall man vara ändå mer enögd så tycker jag att du skall titta på flera av arabländerna som inte betalar skatt alls på bensin.
Men det är väl bra att flytta dit och njuta av den skattefria bensinen

#6
2011-01-05 14:17

#1 Tysken,hur mycket mindre CO2 tror du Mauds skatt kommer resultera i? Om vi pratar om promille i hela världen bland bilar. CO2 är enbart en global fråga och så länge inte USA som har en fjärdedel av världens 1 miljard bilar gör något alls så spelar det ingen roll vad detta leder till. Allt handlar om proportioner.

#7
Anynomus
2011-01-05 14:21

Det krävs något slags förbud att sälja bilar av typen Chevrolet Silverado i USA. Den kris som skakade GM och Ford under ett par tycks redan vara glömd. Och det håller inte att säga att det kundernas önskemål som styr produktionen - fetklunsarna till kunder har fel och måste tvingas till vettigare bilköp genom att tillverkarna bestämmer utbudet.

#8
lasseman08
2011-01-05 15:35

Fattar inte att Toyota Sverige tar in Camryn. En i mitt tycke ganska snygg toyota. Storsäljare på samtliga marknader den säljs på , men Toyota Sverige vägrar att ta in den. HELSJUKT

#9
Anynomus
2011-01-05 15:40

lasseman08: Nja, det blir färre att återkalla då.

#10
N
2011-01-05 16:16

Men det är ju jättebra att vänsterpartisten Maud ska styra vad vi människor ska använda. Den vanliga människan ska inte få bestämma, utan vi kör på kommunism och diktatur!

#11
MBfreak
2011-01-05 16:45

Ingen större koll på hur dagens Camry ser ut men sedanen årsmodell 1997-2001 är en av tidernas snyggaste bilar. Dock dålig krocksäkerhet med tanke på storleken. :(

#12
jörkky
2011-01-05 18:41

samma i finland camryn säljes int synd

#13
2011-01-05 19:17

lasseman08, håller med dig. En gåta.

#14
lubos
2011-01-05 22:27

På tal om Arabländer så minns jag ett besök i Egypten för ca 10 år sedan där jag fick se en utrangerad stor dieseldriven Mercedesbuss som utgjorde strömkällan i personalbostäder inom ett hotellområde!
Tala om låg verkningsgrad vid utvinning av electricitet!
Dieselbränslet var uppenbarligen nära nog gratis.

#15
Jesus Chrysler
2011-01-06 01:08

När USA drabbades av den så kallade bilkrisen var det många motorjournalister som skallade: amerikanare är gammaldags och omoderna bilar som ingen vill ha. Alldeles för stora, nu är det småbilar som gäller i USA också. Jag trodde aldrig på det där för att har man blivit van att åka i lite större bilar så lär man inte sätta sej i en småbil om det absolut inte är tvunget. Dvs om alternativet är en MC som i många asiatiska länder så tror jag nog en amerikan föredrar en småbil också men inte annars.
Och jag undrar just på vilket sätt dagens amerikanare är så gammaldags som dom framställs av svenska motorjournalister. Det har väl nästan alltid varit så att alla finesser som är standard på svenssonbilar har funnits på amerikanare sedan länge.
Bilkrisen i USA var egentligen en fastighetskris som gjorde att folk där inte hade råd at köpa en ny bil. Inte att bilarna inte var efterfrågade eller omorderna eller för stora och törstiga.
Ja, ja..det är iaf min uppfattning.
ha de bra folk

#16
Anynomus
2011-01-06 01:25

Jesus Chrysler: Dream on!

#17
Jesus Chrysler
2011-01-06 01:30

Ja, det var ju ett intelligent svar som verkligen bygger på fakta. Hade du inte mer att komma med? Suck...du kör väl Nissan Micra antar jag.

#18
2011-01-06 09:57

Jesus Chrysler, du har säkert helt rätt och det bevisas ju av försäljningssiffrorna på US-bilarna.
De allra flesta är ju rejält stora och jag håller med dig, inte vill man äka i små fjuttbilar om man är van vid riktiga.
Det är ju bara om man av en eller annan anledning blir tvungen att köpa smått som man gör det.
Det är tydligen inte amerikanarna.

#19
2011-01-06 10:20

Jesus Chrysler, jag tror på dig... Det ligger mycket i det du säger. Vem vill sitta trångt, obekvämt om man inte måste? Och det är klart. Fick jag också en sexa när jag köpte en fyra och inte behöver betala mer än 5 kr/l när jag tankar, så skulle fler än jag överväga och tacka ja. Bilarna är mycket billigare i USA än här i Europa, och har mycket mer utrustning i förmånliga paket.

#20
Anynomus
2011-01-06 11:59

Är det någon av de tre senaste inläggarna som använder hjärnan när de resonerar?

#21
Uno Lööv
2011-01-06 13:03

De flesta människor använder inte hjärnan när de resonerar, ha rinte läst inläggen nedanför, tänker bara på hur det alltid är. Jag tänker alltid djupt vad det ens gäller, snacka om att jag skulle kunna göra succe inom exempelvis politiken. Skrämmande hur dumma en del är...

#22
#1 Tysken
2011-01-06 14:18

"Tommys" slår huvudet på spiken , hans åsikt visar att skatten som finns på drivmedel fyller sitt syfte , eftersom personer även här i Sverige är lika trångsynta som amerikanarna, hade bensinpriset varit 5 kr är i landet hade en massa människor utöver "Tommys" åkt V8 eller andra bensinslukande bilar.

#23
emellertid
2011-01-06 16:54

V8 idag är inte det samma som V8 förr. en modern V8 dricker mindre bensin per mil vid normal körning än en äldre Volvo med rak 4.

#24
tossemor
2011-01-06 22:14

Men en modern 4a dricker mindre än en modern 8a höddu...

#25
2011-01-07 13:50

#1 Tysken, det visar inte minst i vilket land skatten ska upp. Det behövs inte i Sverige.

#26
2011-01-07 18:01

Speed, comfort and ease is killing this planet ...

#27
Kjell Karlsson
2011-01-07 19:18

Amerikanska bilar har alltid varit sorgebarn dom bygger bilar som nästan ser likadana i flera år ändå for dom ingen som håller man tycker att dom sista års modellerna borde hålla att dom någon gång for till kvaliteten och kör glädjen väg hållning OJ förlåt cortvetten och kamaron har ju fått väg hållning NU PÅ SENARE ÅR

#28
Henrik K
2011-01-07 21:52

Början bli "inne" med små bilar i sverige.
Kanske först som andrabil, där fru och barn åker...
Vad jag vet så har älgarna inte blivit mindre. Älgarna gör ingen skillnad när de kliver ut om ni åker i första eller den sk. andra bilen.
Heller tanka lite oftare än äta älg rå.

#29
Ride om
2011-01-10 08:40

Självklart ska vi medvetna åka vettiga bilar - gäller storlek / miljö under 120g / praktiska (ofta små/mellanstora kombi) / prisvärda. Ganska enkelt egentligen, utan att behöva göra avkall på 'sportighet eller bekvämlighet'. Jag blir i a f 'lite beklämd' av alla galet 'onödiga' bilar på våra vägar.

#30
2011-01-10 09:00

Jag tror att det fungerar lika i Sverige som i USA.
Har man råd att åka i en stor bekväm bil då gör man det.
I USA är det ju heller inte speciellt dyrt eftersom både bilar och bränsle är så mycket billigare.
Att tro att någon form av miljötänkande skulle styra bilvalet tror jag bara fungerar på idealister.
De flesta människor är egoister.

#31
#1 Tysken
2011-01-10 12:09

Har man inte råd med en skattehöjning på 25öre/litern som genererar en kostnad för genomsnittsbilisten på mindre än 50-60 kr i månaden så skall man fundera över sin ekonomi.

#32
dubbdäck - ja tack
2011-01-11 16:31

håller med saabnisse - det är nog YTTERST få som skulle välja miljöbilar om inte de ekonomiska incitamenten försvann...

#33
dubbdäck - ja tack
2011-01-11 16:32

hmmm det blev lite fel där - ta bort "inte":
"som skulle välja miljöbilar om de ekonomiska incitamenten försvann..."

#34
2011-01-11 20:04

Jag tror att en hel del av Ford F-Series och Chevrolet Silverado är bilar som köps av företag och myndigheter som yrkesfordon medan Toyota Camry köps av privatpersoner.

#35
Edwin Stålblad, Arizona
2011-01-12 13:01

Amerika är en världsdel där USA ingår som ett av länderna. Amerikaner är, generellt sett, de som bor i Nord-, Syd- och Centralamerika.

Det är att kalla USA-borna som amerikaner som att summera segelbåtar som sjöfarten.

#36
Anonymous
2011-01-12 13:12

nu står det ingenstans i artikeln att "Amerika" avses, tvärtom så står det USA när det hänvisas till en nation. däremot kallas befolkningen för amerikanare, men det gör ju de ju även själva (Americans), so what´s the big deal?

#37
PeterT
2011-01-15 07:22

@ Kjell Karlsson. Vad är det som du inte tycker håller på USA-bilar? Dom är väl bättre än de flesta andra europeiska bilar? @Anonymius. Jo men nu har det ju blivit så. Alla svenskar tänker på USA när man säger amerikanarna, inte fan tänker dom på Canada eller Mexico eller brasilien. Samma som Frigolit, det är ett varumärke, heter cellplast. I amerika förlåt USA så säger man "can you xerox that, please". Kan du kopiera det tack. Xerox = en tillverkare av kopieringsmaskiner.

#38
PeterT
2011-01-15 07:29

När bensinpriset överstiger 30 kr/L så skall jag överväga att byta ut min volvo 940 (1,1 L/milen) till en bil som drar hälften. På så sätt är min smärtgräns 60 kr/L ...

#39
Anonym-ous
2011-01-15 14:29

PeterT: fortfarande är det så att ingenstans i artikeln hänvisas det till "Amerika" som land, det står USA... att det står amerikanare beror väl dels på att det inte finns något annat ord för "invånare i USA" och dels på att de själva kallar sig "americans" ... har aldrig hört en "invånare i USA" kalla sig något annat, eller vet du någon annan benämning? Var då snäll och dela med dig... tills dess får du nog finna dig i ordet americans (inkl översättningar), de borde väl veta bäst?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.