Bild
Nästa artikel
Förbrukning i laddhybrider: Så stor är skillnaden

Förbrukning i laddhybrider: Så stor är skillnaden

Nyheter

Ett nytt test visar förbrukningen och utsläppen för tio laddhybrider jämfört med vanliga bensin- eller dieselbilar. Och hybridbilen är inte alltid snålare.

Hur mycket drar egentligen laddhybriden – och är den snålare än en vanlig bil utan hybridteknik?

Det är en fråga som många bilköpare nu ställs inför när utbudet av laddhybrider har exploderat och när laddhybriderna även börjar dyka upp i större antal på begagnatmarknaden.

Men det är också en svår fråga att besvara. Det beror till väldigt stor del på hur bilen körs och laddas. Bilägare som laddar sin bil och sällan kör långa sträckor behöver inte tanka på månader, men den som aldrig kan ladda sin bil kan istället få en högre förbrukning än i en vanlig, ”hybridlös” bil.

Eftersom biltillverkar nu storsatsar på laddhybrider och dessutom skryter om hur snåla de kan vara bestämde sig tyska bilistorganisationen ADAC för att mäta förbrukningen i ett antal populära laddhybrider på ett jämförbart sätt.

Tre kategorier

Resultatet visar att laddhybriderna kan delas in i tre grupper:

• Laddhybrider som alltid är snålare än motsvarande förbränningsbil utan hybridteknik.

• Laddhybrider som blir snålare först när de körs minst hälften av tiden på eldrift.

• Laddhybrider som inte har någon fördel över huvud taget när det gäller förbrukning eller utsläpp jämfört med en vanlig bil.

Läs också: Förbrukning i elbil och laddhybrid: Siffror för 33 modeller

Volvo XC40 får beröm för att vara snålare som laddhybrid än vanlig bensinbil.
Volvo XC40 får beröm för att vara snålare som laddhybrid än vanlig bensinbil.

Volvo får beröm

Volvo XC40 får ett mycket bra betyg i ADAC:s förbrukningstest och tas upp som ett bra exempel på en effektiv laddhybrid, eftersom den lilla bensinmotorn är snål. Även när bilen är helt urladdad är den snålare än den vanliga modellen utan laddhybridteknik.

Om Volvon körs hälften av sträckan på el minskas koldioxidutsläppen med 25 procent. Om bilen körs på el 80 procent av sträckan minskas utsläppen med 40 procent.

Passat mer tveksam

Populära laddhybriden Volkswagen Passat GTE jämförs med dieseldrivna Passat TDI och då är det kanske inte så konstigt att dieseln visar sig vara snålare om GTE-föraren inte laddar sin bil. Om föraren kör på el hälften av sträckan går laddhybriden ”break even” när det gäller koldioxidutsläpp jämfört med dieselbilen.

Även om GTE-föraren lyckas köra 80 procent på el släpper bilen bara ut tio procent mindre koldioxid.

Bakläxa för BMW

För stora och tunga suven BMW X5 är dieselmotorn snålare än laddhybriden i samtliga fall. Inte ens om föraren lyckas köra på el 80 procent av tiden blir laddhybriden bättre när det gäller koldioxidutsläpp.

Det är viktigt att komma ihåg att en laddhybrid som körs på el blir lokalt utsläppsfri just när den körs på el, till exempel i städer med miljözoner. Det är också skillnader i vilka andra utsläpp förutom koldioxid som uppstår vid körning mellan bensin- och dieselbilar.

ADAC vill att biltillverkarna börjar redovisa förbrukningssiffror för en helt urladdad bil och att alla som har en laddhybrid som tjänstebil även får möjlighet att ladda på jobbet och hemma.

Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar


Förbrukning i laddhybrider: Så stor är skillnaden

Så mycket snålare – eller törstigare – är laddhybriderna

• Staplarna visar hur mycket förbrukningen och koldioxidutsläppen mindre en laddhybrid drar jämfört med motsvarande bensin- eller dieselmotor utan hybridteknik. En positiv siffra (över noll) är bra.

• Bilarna har testats i ADAC:s så kallade Ecotest med lika förutsättningar för alla bilmodeller.

• Mörkgrå stapel: Körning enbart med förbränningsmotorn (ingen eldrift).

• Ljusgrå stapel: 50 procent av körsträckan görs på el.

• Gul stapel: 80 procent av körsträckan görs på el.

Klicka här för att se bilden i större format.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-06-01 08:34

En väsentlig fråga är förstås: är det CO2-utsläpp för tysk elmix som används i beräkningarna? Rimligen ja, och följdfrågan blir då: hur ser jämförelsen ut för svensk elmix? Naturligtvis bättre ur plugin-bilarnas perspektiv, men hur mycket? En intressant observation, i befintlig tabell, tycker jag annars är hur liten fördelen är för plugin-bilarna jämfört med en fullhybridversion (Ioniq och speciellt Optima), även när plugin-bilen laddas mycket.

#2
2020-06-01 08:41

Vill inte vara den som spräcker ballongen, men en sådan här jämförelse är lite vinklad... jag menar, en XC40 drar ca 0,85 liter/mil som ren bensinare, kanske 40% lägre med mer el... det blir ca 0.5 liter/mil. Nu är vi nere på vad en annan vanlig bil drar utan som helst någon form av hybrid drivlina. Vad blev vinsten?? Kan någon svara på det? Du skall tillverka en klumpig bil, få ned utsläppen som en vanlig bil med hjälp av mer naturresurser och utsläppet blev exakt detsamma. Tyvärr, jag tror inte utsläppen sjunker så mycket som många tror, det kommer i bästa fall att kompensera att man kör en SUV till samma förbrukning som en vanlig bil i samma storlek (eller till och med större än SUV:en).

#3
2020-06-01 10:51

Den som är dum och inte analyserar sitt bilkörande riktigt före bilköp blir lurad eller lurar sig skälv ut i fablernas värld.

Ett optimalt användande av en bra laddhybrid åker utan fosil bränsle till 95%
Och en som inte fattar kan ha en bränsleförbrukning på samma laddhybrid bil på 0,5 eller mer.
Och köper man en suv så kostar det ännu mer åt fel håll.

#4
2020-06-01 11:18

Laddhybrider blir sålda för att det är lågt förmånsvärde och att många företag har skrivit ”miljöbil” i sin heliga bilpolicy som grundar sig på någon vänstervärdegrund. Inte för att den är särskilt miljövänlig eller har låg förbrukning.

#5
2020-06-01 11:20

När ska man sluta med l/mil för laddhybrider? Det går helt enkelt inte att representera förbrukningen med en siffra när man har flera drivsystem och bränslen i samma bil.

#6
2020-06-01 11:31

ToRy Ja de har lagt in en skitig Tysk elmix. Med svensk elmix så släpper man knappt ut någon koldioxid om man kör på ren eldrift. Utsläppen ligger på drygt 10 gram/kwh. En elbil har således ett co2 på 2-3g/km.

Kör man minst 50 procent på el så kan jag inte se att någon laddhybrid skulle vara sämre än en snål diesel.
Kör man med 80 procent el så blir utsläppen lägre än på en 100 procent elektrisk bil i Tyskland eftersom Europeisk elmix är så pass skitig.

#7
2020-06-01 11:45

Styggavargen.

Återigen, Rav4 hybrid awd 2019 tar 0,55l/mil om du håller hastighetsgränserna, men nu är inte denna en laddhybrid utan en fullhybrid som Toyota kallar dom med en 2,5liters motor kopplad till elmotorer. Denna är snålare än min tidigare Mazda 6 kombi 2,2 diesel awd som ligger kring 0,70l/mil. Så nog tycker jag denna Rav4 hybrid awd har en vettig förbrukning jämfört med en diesel men även laddhybrid som kostar mer i inköp, tex kommande Rav4 laddhybrid som kostar minst 100000kr mer i inköp, efter bonus/malus ca 60000kr mer. Nu tror ju jag att nya Rav4 laddhybrid ändå kommer att sälja bra till tjänstebilsförare då den är förmånlig, jag har min bil privat.

#8
2020-06-01 13:01

Shogun, men kom inte dragandes om den där gamla Mazda'n du hade för 10 år sedan...det är ingen jämförbart föremål...den är skrot nu väl?

#9
2020-06-01 14:23

Styggavargen.

Tål du inte när du ställs inför fakta och svar? Mazdan var en 2016 årsmodell, uttagen 2015.

Möjligt att den Mazda 929 kupe av 1976 årsmodell jag hade är skrot nu, eller den Mazda 929 kombi 1985 jag hade, eller den Mazda 626 kupe av 1982 årsmodell jag hade är skrot, Mazda CX3 an är troligen vid liv än. Ja, detta är de Mazda jag haft genom åren, tillsammans med många andra märken och modeller jag fått erfarenhet av genom åren. Hur står det till själv på det området? Tex att leva med suv/crossover, gärna en hybrid, så du vet vad du pratar om......

#10
2020-06-01 17:11

Att jämföra med asiatiska dieslar som alltid varit rejält törstiga på diesel ger helt fel bild av jämförelsen.

Jämför hellre med en modern bensin kombi som är bättre på det mesta och mer att lasta i och som tar 1 dl mindre när hastigheten följs.

#11
2020-06-01 18:58

Att en dieselbil är bättre än bensinare å bensinhybrider är ju självklart o inge nytt alls. Mercedes har den bästa kombon en dieseldriven laddhybridmaskin. DET är framtidens kombo särskilt om man tankar HV0100. Idag såg jag till o med att lilla bensinkedjan Qstar tex i Askersund har börjat att sälja HVO100 dieselbränsle på sina mackar.

Tack Qstar!

#12
2020-06-01 20:13

Shogun, jag hade ett tag en Jazz (Crossover).. men jag var inte jätteförtjust... och insteget vet jag inte om det blev lättare direkt heller. I högre farter (över 80 km/h)...var det inte heller tilltalande att åka i högre bil, det blir mer vindsus och man påverkas mycket mer av vädret utanför bilen. Jazz drog dock inte så mycket, ca 0,52 liter/mil (bensin) .. men det är en liten bil...

#13
2020-06-01 20:45

Hur kan man påstå att XC40 twinengine är snål Bilen drar ju minst 0,7 på landsvägen man sparar bara några mil med el när man kör längre sträckor 40-50 mil För min körprofil ingen tvekan en XC40 twinwngine inte värd pengarna när det finns betydligt effektivare rena hybrider som tex Toyota eller Kia - Valde mellan XC40 och en Niro hybrid där Nironhybriden snålare än en diesel https://wp.me/p1IAXy-7ZQ

#14
2020-06-01 21:22

Styggavargen.

Honda Jazz en crossover? Njaej......smart byggd småbil skulle jag vilja kalla den, mini mini mpv...

#15
2020-06-02 09:17

OK, MPV ... men den är bara typ 1,55 meter hög.. och jag märkte inte stor skillnad mellan på att sätta mig i en Octavia som en Jazz, lika lätt insteg i dessa bilar. Nu kanske Octavia inte är jättelåg heller (ca 1,5 meter). Jazz var rymlig invändigt för att vara liten utvändigt, väldigt fin och luftig kuṕe ..men man önskade bilen varit 0,5 meter längre så att man fått lite mer bagageutrymme.

#16
2020-06-02 09:16

OK, MPV ... men den är bara typ 1,55 meter hög.. och jag märkte inte stor skillnad mellan på att sätta mig i en Octavia som en Jazz, lika lätt insteg i dessa bilar. Nu kanske Octavia inte är jättelåg heller (ca 1,5 meter). Jazz var rymlig invändigt för att vara liten utvändigt, väldigt fin och luftig kuṕe ..men man önskade bilen varit 0,5 meter längre så att man fått lite mer bagageutrymme.

#17
2020-06-02 11:12

Snål på el, men när elen är slut efter några mil så tar bensinmotorn över.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.