Bild
Nästa artikel
Nya miljözonen igång – så kollar du om din bil är godkänd

Nya miljözonen igång – så kollar du om din bil är godkänd

Nyheter

Premiär idag för den nya miljözonen i Stockholm.

Idag införs den nya miljözonen på Hornsgatan i Stockholm. Kort sammanfattat innebär den att äldre bensin- och dieselbilar som inte klarar utsläppsklassen Euro 5 blir förbjudna.

2022 ska miljözonen skärpas och då krävs att dieselbilar klarar Euro 6 för att få köra i miljözonen.

– Syftet är att få ordning på luften på Hornsgatan och egentligen hela Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, till SVT Nyheter.

Enligt en beräkning SVT gjort kommer ungefär 17 procent av bilarna som körs på Hornsgatan idag få ta en annan väg. Men polisen kommer inte ha resurser att jaga "miljözonsfuskare" och Daniel Helldén vill därför att kommunala trafikövervakare på sikt ska övervaka både hastighet, trafikregler, miljözoner och felparkerare.

Det är enkelt att kolla om din bil blir godkänd i den nya miljözonen. Skriv in bilens registreringsnummer i Transportstyrelsens e-tjänst och titta sedan under "Tekniska data" och "Motor och miljö".

• Om bilen klarar utsläppsklassen Euro 4 blir den förbjuden i miljözonen från och med 15 januari 2020.

• Om bilen klarar utsläppsklassen Euro 5 är den fortfarande godkänd, och kommer vara det även framöver (enligt de nuvarande reglerna). Om den är dieseldriven är den dock bara godkänd fram till 1 juli 2022, när miljözonen skärps.

• Om bilen klarar utsläppsklassen Euro 6 kommer den vara godkänd i miljözonen både nu och framöver oavsett bränsle (enligt de nuvarande reglerna).

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-15 08:48

Vår Mazda och Suzuki är miljöklass 6, Skodan är miljöklass 5.

#2
2020-01-15 10:37

Min bil Skoda Fabia Combi 2019 1.0 TSI är
Euroklassning: 6 och Utsläppsklass: EURO 6
från Transportstyrelsens.

#3
2020-01-15 10:40

Inget att varken bry sig om eller respektera. Miljözonen är ju baserat på rent fejk (Euro-klassningen) och har inget med bilars utsläpp i verkligheten att göra alls. En Euro-6 Volvo släpper med stor sannolikhet ut betydligt mer än en gammal rishög från tidigt 2000-tal... Att Volvo ljuger om sina siffror, med politikernas varma godkännande, är förklaringen. En viktig sak att fundera över: lever vi i testlaboratoriets förljugna värld, eller i verkligheten?

#4
2020-01-15 10:47

Desperat sätt för Miljöpartiet att visa att de gör något och på så sätt behålla väljare, polisen har förklarat att man inte kommer kontrollera några bilar som kör i miljözoner så mycket var den åtgärden värd!

#5
2020-01-15 12:48

LeifV, jag håller med dig...gamla bilar vägde mindre och ofta mer aerodynamiska än dagens groteska SUV bilar...troligen släpper en Opel Astra ifrån början av 2000 talet ut mindre än tex en ganska ny XC60. Bara som ett exempel...

#6
2020-01-15 14:56

Ingen fara. Det finns en jantelag som gladeligen kommer se till att syndarna blir anmälda på ett eller annat vis. Lär väl sprida sig över Sverige på rekordtid, när kommunerna nu ska tävla i vem som kan förbjuda bäst.

#7
2020-01-15 19:49

Dagens "häxor" är väl bilarna tänker jag. Man behöver alltid något att jaga och störa sig på. Vägbulorna som spridit sig som en löpeld är dock på tillbakagång här i Spanien iaf. Nu är det lugnt och skönt att köra i stan. Det tackar man för, man slipper detta evinnerliga gasa/bromsa. Som kostar pengar och miljö.

#8
2020-01-15 23:24

#5 Styggavargen: Precis! Ett av fusken (legalt dock då man kommit överens med politikerna) är att avgasreningen stängs av vid lägre temperaturer (dvs temperaturer överskridande vår medeltemperatur och lägre). Det blir nog ingen större match för den gamla Astran när den en sval sommardag möter en fet XC60 med hela/delar av avgasreningen avstängd...

Tar man dessutom in klimatbelastningen av produktionen så blir det nog knock-out tveklöst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.