Bild
Nästa artikel
Förbrukning i elbil och laddhybrid: Siffror för 33 modeller

Förbrukning i elbil och laddhybrid: Siffror för 33 modeller

Nyheter

Låg förbrukning är viktigt i vilken bil som helst – men särskilt i elbilar där räckvidden annars kan bli kort. Tack vare ägarnas egna siffror på 33 olika bilmodeller kan vi visa hur hög förbrukningen blir i verklig trafik.

Förbrukningen i nya bilar har störtdykt de senaste åren. På 1990-talet var det inte ovanligt med familjebilar som drog en liter milen trots att effekten låg på 150 hästkrafter. I dag ligger förbrukningen oftast betydligt lägre trots högre effekt – och trots att bilarna även blivit tyngre, på grund av all säkerhetsutrustning.

De flesta bilägare vet att det inte alltid är så lätt att komma ned till samma förbrukningssiffror som i den officiella körcykeln. Men den nya och hårdare WLTP-körcykeln som införts successivt de senaste åren är betydligt mer rättvisande.

På den tyska sajten Spritmonitor kan ägarna själva lägga in siffror för hur hög förbrukningen är. Det är en unik databas som ger viktig information om hur hög förbrukningen blir i verklig trafik, inte bara i testlabbet enligt biltillverkarna.

Viktigt att tänka på

Det finns några detaljer som är viktiga att komma ihåg med siffrorna från Spritmonitor. Till att börja med gäller de alltså tyska bilar där många ägare kör på autobahn. Å andra sidan utsätts svenska bilar oftare för kallare klimat vilket också driver upp förbrukningen.

I den här granskningen har vi koncentrerat oss på elbilar och laddhybrider. Vi har tagit bort alla modeller med färre än tio svar, men de allra flesta modeller har betydligt fler svar än så. Vi redovisar i tabellen hur många svar modellen har – om modellen har färre än 20–30 svar höjer vi ett varningens finger för att siffran kanske inte är helt statistiskt säkerställd. Bilmodeller med färre svar än tio tas alltså inte med och det gör att vissa modeller inte kommer med i genomgången.

Samtliga bilar har dock gått minst 150 mil enligt ägarna så de ska vara inkörda.

Vi ska också komma ihåg att detta alltså inte är någon vetenskaplig genomgång där alla bilar körs på samma sätt. Alla förare kör på olika sätt, men ju fler svar som finns i databasen, desto mer rättvisande blir siffran. Uppgifterna bygger också på ärlighet.

Med detta i åtanke kan siffrorna vara viktiga i att avgöra vilka som är de effektivaste laddbilarna på marknaden. Förbrukningen i laddhybriderna anges i l/100 km och för elbilarna i kWh/100 km.

Hyundai Ioniq går att köra riktigt snålt oavsett om den har bensinmotor eller eldrift. Men Toyota Prius är ännu snålare enligt ägarna.
Hyundai Ioniq går att köra riktigt snålt oavsett om den har bensinmotor eller eldrift. Men Toyota Prius är ännu snålare enligt ägarna.

Förbrukning i laddhybrider

När det gäller laddhybrider har Toyota knappast legat i framkant, men faktum är att Toyota Prius Plug-in Hybrid är överlägset snålast i genomgången med en snittförbrukning på bara 2,64 l/100 km. Det är riktigt imponerande för en modell i den storleksklassen. Kanske är det för att Priusägarna generellt köpt bilen just på grund av dess miljöprestanda och därför gärna laddar och "snålkör" så mycket som möjligt.

Laddhybriderna från Hyundai och Kia imponerar också, och särskilt Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid som tack vare sin effektiva drivlina och aerodynamiska kaross kommer in under "trelitersstrecket". Kia Optima drar lite mer än så, men siffran 3,67 l/100 km är mycket imponerande för en stor kombi. Volkswagen Passat GTE drar 19 procent mer.

De större laddhybridmodellerna drar förstås mer bränsle, men Mitsubishi Outlander PHEV sticker ut med okej förbrukning trots sin storlek. Gamla Volvo V60 Twin Engine hade dieselmotor och var därför snålare än den nya modellen med bensinmotor (som dock också är betydligt starkare).

Allra sämst är Volvo XC90 T8 som på grund av sin storlek drar 7 l/100 km. Det är ändå bättre än vad siffran hade varit för en bensinversion utan laddhybridteknik.

Tesla Model 3 är snål med tanke på sin effekt, men det finns andra modeller som ägarna på Spritmonitor lagt in ännu lägre förbrukningssiffror för.
Tesla Model 3 är snål med tanke på sin effekt, men det finns andra modeller som ägarna på Spritmonitor lagt in ännu lägre förbrukningssiffror för.

Förbrukning i elbilar

När det gäller elbilarna visar Hyundai Ioniq återigen hur effektiv drivlinan och karossen är. Den är överlägset snålast med en förbrukning på 14 kWh/100 km. Det är bättre än både Volkswagen e-Up, e-Golf och BMW i3.

Nissan Leaf, Kia e-Niro och Renault ligger hyfsat bra till i granskningen men Tesla Model 3, som hyllats för sin effektivitet och låga förbrukning, drar 18,3 kWh/100 km enligt ägarna på Spritmonitor. Det är dock ändå bra för en elbil med så mycket effekt – framför allt Performanceversionen är otroligt kvick – och för den som anstränger sig kan bilen köras mycket snålt.

Törstigast i den här genomgången är Tesla Model S med en snittförbrukning på 20,6 kWh/100 km. Kanske inte så konstigt med tanke på att bilen är starkast och tyngst här. Rent generellt är alla elbilar oavsett modell betydligt effektivare än motsvarande bensinbil.

Volkswagen e-Golf är snålare än konkurrenten Nissan Leaf enligt ägarna.
Volkswagen e-Golf är snålare än konkurrenten Nissan Leaf enligt ägarna.

Taggar: Nyheter

Förbrukningen i nya bilar har störtdykt de senaste åren. På 1990-talet var det inte ovanligt med familjebilar som drog en liter milen trots att effekten låg på 150 hästkrafter. I dag ligger förbrukningen oftast betydligt lägre trots högre effekt – och trots att bilarna även blivit tyngre, på grund av all säkerhetsutrustning.

De flesta bilägare vet att det inte alltid är så lätt att komma ned till samma förbrukningssiffror som i den officiella körcykeln. Men den nya och hårdare WLTP-körcykeln som införts successivt de senaste åren är betydligt mer rättvisande.

På den tyska sajten Spritm

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Bilarna i artikeln
  • Audi A3 e-tron
  • BMW 225xe
  • BMW 330e
  • BMW 530e
  • Hyundai Ioniq
  • Kia Niro
  • Kia Optima
  • Mercedes C-klass
  • Mercedes E-klass
  • Mercedes GLC
  • Mini Countryman
  • Mitsubishi Outlander
  • Toyota Prius (gamla modellen)
  • Toyota Prius (nya modellen)
  • Volkswagen Golf
  • Volkswagen Passat
  • Volvo V60 (gamla modellen)
  • Volvo V60 (nya modellen)
  • Volvo V90
  • Volvo XC60
  • Volvo XC90
  • BMW i3
  • Hyundai Ioniq
  • Hyundai Kona
  • Kia e-Niro
  • Kia e-Soul (gamla modellen)
  • Nissan Leaf (gamla modellen)
  • Nissan Leaf (nya modellen)
  • Renault Zoe
  • Tesla Model 3 (alla varianter)
  • Tesla Model S (alla varianter)
  • Volkswagen e-Golf
  • Volkswagen e-Up

Kommentarer

#1
2020-03-02 09:33

Generellt skulle jag gissa att siffrorna från Spritmonitor är bättre än det verkliga snittet för modellerna. De som kör mest aggressivt bryr sig inte om förbrukningen och håller då inte på och loggar den. De tankar och kör.
Nånting man kan konstatera är att de som kör laddhybrid och använder Spritmonitor uppenbarligen laddar sina hybrider också. Många av de där siffrorna blir svårt att nå med motsvarande dieselmodell.

#2
2020-03-03 12:01

När det gäller rena elbilar:
Hyundai Ionic är snålare än både Hyundai Kona och Kia Niro.
Gissar det beror på den slankare karossen.
Fler biltillverkare borde bygga bilar enl den formen för att få lägre energiförbrukningar.

#3
2020-03-03 13:29

Bilar borde byggas med mer aluminium.

#4
2020-08-06 10:55

AMS har precis publicerat tester på laddhybrider från 3 olika tillverkare och jämfört förbrukningen i 3 olika scenarios med resp tillverkares konventionellt drivna, motsvarande bilar och det gav rätt intressant resultat. Där får man bl a svar på förbrukningen både vid ren eldrift och ren förbränningsmotordrift. Kan vara värt att läsa för er som står i valet och kvalet...

#5
2020-08-06 11:28

Vet inte vad ni säger, men vikt och aerodynamik betyder allt för förbrukningen. Tesla modell X drar nog nästan dubbelt upp mot tex en Ioniq..men den kunskapen borde man enkelt kunna bygga en bil med lagom stort batteri och hitta punkten där det inte längre lönar sig att köra runt med ett för tungt batteri som inte tillför längre räckvidd. Det borde vara ganska enkel mattematik för att räkna ut sådant, alla variabler är kända. Jag tror tex att om elbilen väger mer än 1800 kg så hindrar en tyngre bil än så nämnvärt längre räckvidd. Modell 3 borde vara väldigt optimal ur energisynpunkt, den är inte för tung och aerodynamisk...tyvärr lite opraktisk för att de missat vissa saker på modellen samt att den är lite för låg ...gör en "Modell 4" som är 5-7 cm högre, men inte tyngre med bättre lastmöjligheter så har man nog en väldigt bra vardagsbil. Jag är smått förvånad över att ingen bara tar tex en Astra, Octavia eller liknande kaross (kombi) och gör en elbil av detta?

#6
2020-08-06 11:32

Carl Trefalt, sist jag kollade var Aluminium dyrt.. det lönar sig inte. Audi gjorde någon modell, den var effektiv och drog lite tack vare lägre vikt. Men jag tycker bilindustrin borde fokusera mer på att göra bilarna lättare istället för tyngre. Att bara säga att säkerheten ökar med ökad vikt är inte sant, som man brukar säga ... liten tuva stjälper stort lass. Hårdare regler som tvingar biltillverkare att sänka vikten?

#7
2020-08-06 11:41

Generellt tycker jag också att biltillverkare borde begränsa hästkrafterna och fokusera på att få bilarna att gå snålare. Varför skall man köra runt med "100-200 hk för mycket"?, detta gäller också i större mån för elbilar. Måste man kunna köra 0-100 km/h på under 6 sekunder? Jag tror fler olyckor händer nu när mer effekt kommer hamna i händerna på oerfarna förare. Att tro att "marknaden" fixar detta tror jag inte på, kanske dags för regler runt detta?

#8
2020-08-06 11:50

Modell 3 drar runt 1,35-1,5 vid normal körning.. med måttliga accelerationer. Med så högt snitt runt 1,8 kör man nog ganska hårt...eller så kör man snabbare än 110 km/h. Bara som en reflektion, modell 3 drar ca 1,45 vid 110 km/h.. och ca 1,95 vid 120 km/h. Skall man köra snålt med elbilar så vill det till att man inte blåser på för snabbt på motorvägarna. En jag känner låg bakom en lastbil med en Leaf... det blev väldigt snålt (gäller att hålla rätt avstånd bara).

#9
2020-08-06 13:34

Styggavargen

Begränsa hästkrafter? Dina kommentarer blir bara mer och mer bisarra

#10
2020-08-06 15:11

Okey, montera inte större och starkare motorer än folk behöver. Varför skall elbilen ha bättre prestanda än en Porsche?

#11
2020-08-06 15:56

Styggavargen

Varför ska man bo i ett hus? Varför ska man äta kött? Varför ska man ha 10 par jeans? Varför ska man ha semester? Varför ska man dricka alkohol?

Svaret: för att vi VILL ha allt detta. Varför är du inne på en hemsida för bilintresserade när du uppenbarligen hatar bilar? För att du vill vara det och det är ok.

#12
2020-08-06 17:11

Förstår inte hur man kan ange bensin/diesel-förbrukning för en elbil. Det beror ju på om man laddat eller inte och kör man långt utan att ladda så....... Det enda relevanta är ju förbränningsmotorns förbrukning när man använder enbart den, när man kör iväg några tusen km och inte kan ladda alls.

#13
2020-08-06 21:23

Aluminium är lätt och rostar inte! Tunga bilar drar mer. Hyundai/Kia och Toyota har snåla elmotorer. BMW, Mercedes och Volvo får minska sina utsläpp, 0,5 - 0,7 l/ mil är dåligt för en laddhybrid. Och den elbil som drar mest är Tesla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.