Bild
Nästa artikel
Fler dubbförbud att vänta

Fler dubbförbud att vänta

Nyheter

Partikelhalterna i Stockholm är för höga, två åtgärdsprogram från Länsstyrelsen i Stockholms län ska förbättra luftkvaliteten.

Att halterna av skadliga partiklar och kvävedioxid är för höga i Stockholm är väl känt för de flesta. Sedan dubbdäcksförbud infördes på Hornsgatan vid årsskiftet 2010 har partikelutsläppen där minskat med 50 procent, har Vi Bilägare tidigare rapporterat.

Nu är fler dubbförbud att vänta i Stockholmsområdet. Länsstyrelsen i Stockholms län har tillsammans med landstinget, kommunerna och Trafikverket påbörjat arbetet med att ta fram två nya åtgärdsprogram för att sänka halterna. Enligt dem finns belägg för att dubbdäcksanvändning ska vara en stor del av problemet.

– För att få bukt med de alltför höga partikelhalterna i luften ser vi ingen annan möjlighet än att andelen dubbdäck minskar kraftigt i större delen av Stockholms innerstad och på de svårast drabbade platserna, säger Lars Nyberg, miljödirektör på Länsstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Ett åtgärdsprogram togs fram 2004, men räckte inte till för att förbättra luftens kvalitet. En orsak är att man förväntade sig att problemet delvis skulle lösas av att äldre bilar utan katalysator skrotades. Dock har dieselbilarna, som förvisso står för ett lägre utsläpp av växthusgaser men å andra sidan släpper ut mer kvävedioxid, ökat i antal.

– Partiklarna och kvävedioxiden är allvarliga hot mot människors hälsa och halterna måste minskas, säger Lars Nyberg.

Diskutera: Vad tycker du om dubbdäcksförbud?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-08 16:40

Vi borde göra som Tyskland och bara tillåta bilar av viss miljöklass i städerna. Det är fel att tvinga bilister avstå från säkra dubbdäck genom förbud. En avgift för dubbdäck skulle vara bättre.

#2
2011-08-08 16:55

Så infernaliskt puckat och trafikfarligt att förbjuda dubbdäck. Byt till miljövänlig asfalt i Sthlm istället. Dom flesta som kör bil i Sthlm kör väl, liksom vi, ofta långt utanför stan där det definitivt behövs dubbdäck och ingenting annat..... Såg flera bilister som snurrade runt på vägarna (bl.a E18 mellan Sthlm - Norrtälje) förra vintern. Ingen av dem hade dubbdäck...

#3
2011-08-08 17:07

connysu, stannde du och tittade efter på de snurrade bilarna då, eller? Dessutom, när du skrev "långt utanför stan" trodde jag att du menade typ Åre i backarna eller nåt i den stilen - i själva verket tycks du ha menat motorvägar av typen E18 ... På vilka det behövs dubbat typ 0,1 procet av alla tillfällen (om ens någonsin).

#4
2011-08-08 17:17

När Svensson byter bensin till ett annat skitigare fossilbränsle - diesel, kommer förstås problemen med förorenad luft som ett brev på posten. Nästa logiska steg vore att förbjuda dieselbilarna vid hårt trafikerade gator. Men att ta det beslutet har väl inte polikerna mod till.

#5
2011-08-08 21:49

Bort med dubbdäcken, det är helt riktigt! Säkert bestämt av en gäng amatörer med grön kulör! Då är det mycket bättre att vräka på med tonvis av salt, så att vi får köra i saltsjöar! Då rostar bilarna fortare och rosthålen måste åtgärdas och detta skapar fler jobb. HURRA! Fler olyckfall ger också sjukhusen mer arbete och detta skapar också nya jobb! Varför har ingen tänkt på detta förut? Sommardäck är nog ännu bättre!!

#6
Raymond K
2011-08-08 22:04

Vad skördar mest offer? partiklar eller krockar med sladdande bilar? Kan man få se statistik på det?

#7
Uno Lööw
2011-08-09 06:49

Folk får tänka om. Bor alla i centrala stockholm blir trafiken för stor där. Dubbdäcksförbud skulle bort! Sverige är rekordstort, överbefolkat.

Ökat användande av dubbfritt gör att ännu fler mongon kommer att köra omkring med dubbfria "vinterdäck" på sommaren...

#9
2011-08-09 11:08

Leifer. Miljöklassade bilar har inget med reglerade emissioner att göra. Den definitionen avser i första hand CO2 emissioner. Euro 5 gäller alla bilas som sätts på marknaden fr.o.m. 1/1 2011. Där har NOx kravet gjort en sänkning med 25% på bensinbilar och 28% på dieselbilar. Mot Euro 6 sänkas nivån med ytterligare 56% för diesel men dock inget för bensin vilket gör att de är på nästan samma nivå. Partikelkraven på bensin och diesel är från Euro 5 redan på samma nivå medans från Euro 6 kommer partikelkraven vara hårdare på diesel än bensin. Partiklar är förövrigt det artikeln handlar om.

Om man vill göra nått åt luftkvaliten i städer bör man också se till att tomgångsförbudet även gäler båtar. Gå ner i hamnen kommer ni se båtarna gå på tomgång hela dagar. För städer med hamn har båtar en förvånadsvärd stor del av de hälsofarliga luftemissionerna. Likaså bör gatubolaget se över sina maskiner som också står för en aldeles för stor del av emissionerna.

Ni som är intresserade av megamannens kommentar kan läsa mer på http://www.miljoeplakett.se/se/miljoeplakett.html bra att läsa på innan Tysklandsresan.

#11
2011-08-09 13:32

suck.. självklart skall miljöklassade bilar uppfylla gällande krav för reglerade emissioner. Det finns däremot inget extra krav som gör utöver Euro 5. Historisk har det så varit men är ej så i dagsläget. Däremot kan det finnas lokala krav i kommuner och företag som går utöver Euro 5 standarden men det är inte reglerat i nationell lag. För enkelhetens skull kan du själv se på nivåerna för Euro 5 och de andra på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_5 Euro 4 är däremot inte direkt översättningsbart till miljöklass 2005. Då får du gå till transport styrelsens hemsida om du vill se historiken. Historisk har bensinbilar lägre NOx värden, dieselbilar har lägre CO (kolmonoxid det som är akut toxiskt ej att förväxla med CO2 koldioxid). Detta beror på förutsättningarna i Otto vs. Diesel cykeln. Det kommer vara en utmaning för tillverkarna att klara Euro 6 på diesel men utgår från att de kommer lyckas även med detta.

#13
2011-08-09 17:39

Leif. :)
Det är troligt att det kan bli en förändring på miljöbilsdefinitionen nästa år. Den som finns idag med max 120 g, max 9.2 l/100km bensin för E85 och max 9,7 m3/100km för gas har i för sig ingen slutdatum. Däremot gäller att det nedsänkta förmånsvaret för gasbilar och bilar som kan laddas via elnätet (red 40%) enbart gäller till 31/12 2013. Därefter finns ingen reduktion även för ingångna avtal. Med bakrund av detta kan man gissa något nytt från 1/1 2014. Men enbart gissning från min sida.

#14
2011-08-09 18:19

Detta har inget med miljön att göra, utan är ett resultat av de beslut som komunpolitiker tar. Ett beslut mer grundat på att man måste visa att man gör något. Vad man gör har ingen betydelse, bara att man gör något. Politiker av idag har jag inget förtroende för

#15
2011-08-09 19:41

För en del är det fördelaktigt med både dubbdäck och dieselmotor och för en del friktionsdäck och elmotor ... men att klabba med förbud mot visst på vissa gator är enbart larvigt ... sila mygg och svälja elefanter vill jag mena.
När Norrlands_Pelle ska köra 15 mil för att köpa en sup till jula-sillen behöver han både en dieselmotor och de vassaste dubbdäcken som finns att få ... När han sedan vill turista huvudstaden, eller han kanske måste sköta sina ren eller helikopteraffärer i stan, måste han alltså hyra en bil i nån förort ...
Bättre att införa dubb, diesel och bensinförbud för fordon registrerade på adress Hornsgatan med omnejd ... Eller ännu bättre, gör som i Finland .. städa gatorna!

#16
2011-08-09 19:45

Kanon! Jes, jag håler med.

#17
2011-08-09 19:46

Tusan också, felstavning i dessa påpassade tidevarv!

#19
2011-08-09 22:05

Leifer
I lagen om trängselskatt grundar sig friheten för miljöbilar på den äldre definitionen. Där gavs om jag minns rätt 3 års undantag från trängselskatter för miljöbilar. Då det gått mer än tre år är detta undantag inte aktuellt längre. För den som är nyfiken gällde då undantag för bilar som kunde gå på gas annan än gasol (LPG), etanol eller hade någon form av elhybrid lösning. Detta då oavsett energiförbrukning vilket gav upphov till endel kritik. Men som sagt inga undantag finns längre vilket gör att det inte spelar någon roll och den äldre definitionen används inte längre i någon aktuell lagform. När det gäller en ev. omformning av trängselskatter skall du nog inte hoppas för mycket på lättnader, tyvärr. Dessa avgifter har man i stort accepterat och kommer sprida sig till fler städer. Göteborg har som bekant redan beslutat att införa dessa också.

#22
2011-08-10 13:32

Leifer.
Se där. mindes fel. Inte bra att ha semester då går hjärnan i lågvarv. Den som har en gammal bil som klarar den definitionen kan alltså fortfarande få ett rätt ok pris om den säljs. Men kommer att sjunka efter nyår kraftigt. Men det som är tydligt är att det bara gäller gamla bilar satta i trafik före 1/1-09

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.