Bild
Nästa artikel
Fartkameror ska registrera alla bilar

Fartkameror ska registrera alla bilar

Nyheter

Polisen vill ha extra ögon längs landets vägar. Därför planerar man att låta fartkameror registrera alla bilister som passerar.

Dagens automatiska trafikkontroll med fartkameror, ATK, kan redan i år kompletteras med vad polisen kallar ANPR, Automatic Number Plate Recognition.

Det innebär att landets 1 077 fasta och 25 mobila fartkameror anpassas för att registrera samtliga registreringsskyltar, inte bara de bilar som kör mer än sex kilometer i timmen över hastighetsgränsen, som i dag.

Motormännens riksförbund presenterar uppgifterna om polisens planer i tidningen Motor.

Avslöjar inte bara fortkörare
Med ANPR hoppas polisen kunna effektivisera trafiksäkerhetsarbetet. Om systemet ansluts till vägtrafikregistret kan obeskattade, oförsäkrade och efterlysta fordon avslöjas. De bilister som mist sitt körkort kan också upptäckas om systemet kopplas till körkortsregistret.

Enligt Rikspolisstyrelsen kan ANPR vara i drift tidigast i slutet av 2011.
 
Diskutera: Vad tycker du om polisens planer?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-05-31 09:05

Välkommen, du sköna nya värld!
Låna ingen annan persons bil - låna aldrig ut din bil. Det kan ju vara att den som lånar ut bilen har något problem, eller att den du lånar bilen till utnyttjar dig för att köra runt i en oregistrerad bil. Fin grund för en ny marknad, svartlån av bilen till en rimlig summa för att undkomma övervakningen.

Har myndigheterna fått fullständigt spel? Antagligen. Kommer vi att acceptera det? Antagligen, eftersom vi inte begriper vidden av den övervakningsstat som håller på att rullas ut. Vi tycker, lite naivt, att om man har "rent mjöl i påsen" har man inget att frukta.

Allvarligt talat, hur länge ska du som medborgare stå ut med detta?

#2
2011-05-31 09:07

Hoppas detta är ett sent april-skämt!?!
För är det på riktigt ger det rejäla 1984-vibbar - huva.
:(

Varför kan inte polisen helt enkelt ställa sig vid vägkanten och skjuta alla som passerar istället - då kommer definitivt alla brottslighet utförd av de brottslingar som passerar upphöra.

#3
2011-05-31 09:30

Jättebra förslag. så länge det används till dom sakerna som föreslås.
Är ju jättebra att ha mer koll på oseriösa bilister.

Så länge man själv betalar sin fordonsskatt, försäkring, inte kör runt med avställd bil lr utan körkort så har man ju inget att oroa sig över.

#4
2011-05-31 09:46

JOCA_1, helt riktigt! Övervakningsstaten rullar ut sig. Fy fan. Och som du skriver: "Vi tycker, lite naivt, att om man har "rent mjöl i påsen" har man inget att frukta." Alltför många resonerar så här - utan minsta tanke på vad som håller på att hända.
Och som ett brev på posten kommer zant och skriver just "Så länge man själv betalar sin fordonsskatt, försäkring, inte kör runt med avställd bil lr utan körkort så har man ju inget att oroa sig över." Detta är statens absolut bästa medborgare - de som resonerar just som zant. Det är tack vare dessa flata människor som vi kartläggs in på toalettstolen.

#5
2011-05-31 09:53

Om detta genomförs, så är det bara att hoppas att Sveriges jägare gör sitt bästa för en lyckad jakt!
Detta har naturligtvis varit avsikten från första början. I Storbritanien är det redan genomfört. Kanske skulle en bättre polisutbildning kunna bidra till att vi slipper dessa dumheter! Polisen blir inte bättre av hjälpmedel som förändrar det relativt fria samhälle vi lever i till en stats diktatur!

#6
2011-05-31 11:34

KaptenOberkommando: Du är inte lite paranoid du.

Jag skrev att sålänge som det används till det dom sagt att det ska användas till, så är det bra.

När dom börjar övervaka och kartlägga _alla_ och inte bara dom som misstänks för brott så kommer jag oxå att protestera.
Men där är vi inte.

Tills dess d når så långt, om ens någon gång, så är det ju jättebra att folk som bryter mot lagarna ute i trafiken sätts dit.

#7
2011-05-31 11:55

Krävs det inte en lagändring för detta?
Möjligheten att sätta upp övervakningskameror är normalt ytterst begränsad i vårt land med anledning av integritetsprincipen.

Men i det här flata landet är det ju helt ok att bära burka och det blir väl räddningen för allt fler som inte vill chavottera offentligt.

#8
2011-05-31 12:37

Ett positivt förslag. Allt som kan stävja buset i trafiken tar jag emot med öppna armar.

Vi hederliga laglydig bilister har ju inget att frukta.

De som mot förmodan inte kan se nyttan med detta förslag har sannolikt inte rent mjöl i påsen själva. Därav det stora motståndet, man vill kunna hålla på med sitt "fiffel" i lugn och ro.

Bra att polisen nu kanske får möjlighet att bryta bovarnas rutiner och mönster.

#9
2011-05-31 13:04

Ok, nu har jag kollat och vet lite mer.
Det är tydligen enbart registreringsskylten som ska fotas.

Men hur stämmer då det här: "De bilister som mist sitt körkort kan också upptäckas om systemet kopplas till körkortsregistret."?
Det måste ju betyda att även föraren fotas och då kvarstår mina funderingar från mitt förra inlägg.

Och eftersom Gösta L som vanligt hyllar dumheter så tror jag att det här är klart olagligt för närvarande.

#10
2011-05-31 14:05

Polisen kan knappast få tillstånd till detta då det strider mot den personliga integriteten. Datainspektion m.fl. kan ha synpunkter på detta; jfr diskussionerna om FRA-lagen, avlyssning mm. Man skall kunna åka ikring i Sverige utan att registreras så länge man är laglig!

#11
2011-05-31 16:12

När man har alla reg nr i registret är det ju lätt att komplettera med en funktion som mäter hur lång tid det tog för en viss bil att köra från en kamera till nästa...

Det är väl lika bra att installera Statlig Övervakningsutrustning i bilen med GPS etc som ligger online med polisen och rapporterar exakt hur man kör i realtid. Lite à la Folksams (s)enaste idéer att övervaka sina kunder...

#12
2011-05-31 16:16

Kamerorna finns redan .. så varför inte!
Jag håller med "zant" om att, "så länge som det används till det dom sagt att det ska användas till, så är det bra".
Alltså, om fordonets ägare saknar körkort eller om fordonet är belagd med körförbud av någon anledning kan situationen utredas med tekniken .. Helt okay!
Jag är betydligt mera brydd för den kartläggning som pågår genom betal/kredit/bank/bonus/medlems-kort som pågått sedan många år .. liksom cookies i datorerna ..
Om det är en livs levande polis, annan myndighets person eller en stendöd datoriserad kamera som övervakar mej i min trafik- och/eller mitt fordon-status, är för mej ovidkommande ... Varemot jag vore tacksam, lite grann i varje fall .. om man satte dit, gärna med spöstraff (häng dom i kulorna :o) ) ... de som skiter i försäkringar, bilskatt, besiktning och andra människor ...

#13
2011-05-31 16:27

1984

Ansiktsigenkännande finns redan.
Pinochet o Kadaffi/Gadaffi:s önskedröm!

#14
2011-05-31 16:41

Tja, man kan ju undra hur i helsicke man tänker när det är OK att bli filmad när man använder sin bil - men det är inte OK med cookies?

En sak med cookies som de flesta inte vet är att informationen i cookies inte används på ett så granulärt plan som den enskilda personen. Cookies används oftast till att föra statistik, och kan egentligen inte spåras till en enskild medborgare. Däremot kan registreringsnumret det. Detsamma gäller medlemskort i ICA eller COOP. Det finns ingen anledning för dem att spara den informationen till annat än marknadsföring. Men visst, det finns väl inget som hindrar om man nu vill leta igenom systemen för en ordentligt kartläggning om man vill det.

Dessutom: "så länge det används till det som det är sagt det ska användas till" gäller i ungefär 0,01 sekunder efter att de börjat använda systemet, det FATTAR NI VÄL!!! Annars är ni ju mer än lovligt naiva.

Och det har inte med paranoia att göra. Det är bara att se sig omkring med t.ex. FRA-lagen - kolla hur bra det har gått med den. Ändamålsglidningen började redan INNAN den trädde i kraft. Nu på sistone har till och med polisen fått tillgång till avlyssnat material från FRA.

#15
2011-05-31 17:20

Tänk på vad ni skriver här..........
Allt registreras. Ett stenkast från öststatsövervakning. Det saknas snart bara att vi ska rapportera vad grannen gör.

#16
2011-05-31 17:58

Tur det finns solskydd och tomtemask, låt dom hållas.......:)

#17
2011-05-31 19:35

Som man ser i trafiken och här i spalten är det stort motstånd att följa lagar och bestämmelser. Man skulle kanske ta bort dessa och stillatigande se på när allt går åt h-e, vilket inte lär dröja länge.

#18
2011-05-31 20:44

Vi närmar oss snabbt "storebror ser dig" samhället. Kör du bil i trafiken betraktas du som en brottssuspekt trafikant. Den personliga integriteten har upphört. Som mc-förare går du helt fri eftersom främre registreringsskylt inte behövs. Fritt fram för Hells Angels m fl kriminella mc-klubbar. Ska vi ha det så?

#19
2011-05-31 21:17

Re JOCA_1;
Det finns mängder av cookies i din dator just nu som används kommersiellt för att veta hur och var du "surfar på nätet". Att cookies kanske inte kan spåras till en enskild person är nog så riktigt ... i likhet med att en reg-skylt inte nödvändigtvis är identiteten på bilföraren.
Cookies kan naturligtvis spåras till din dator, annars vore de ju meningslösa ...

#20
2011-05-31 21:32

Frågan är inte vad det avses användas till utan vad det KAN användas till - och efter 36 år i statlig tjänst skrämmer svaret mig.

#21
2011-06-01 10:06

Jes, sedan när är man tvungen att ha körkort för att äga ett fordon?
Focus, man behöver inte vara olaglig för att önska att vara anonym.

#22
2011-06-01 11:01

George Orwells fiktiva skräcksamhälle är snart här. Påhejat av de naiva "nyttiga idioter" som inte förstår vad som håller på att hända. "Har man ingenting att dölja bla bla bla". Wake up!

Personlig integritet talade många politiker sig varma om förr. Numer så hör man det väldigt sällan eller aldrig, inte ens från det sk. liberala alternativet i vår regering. Sorgligt.

#23
2011-06-02 00:29

Jag håller med alla rättrådiga här. Hela samhället översvämmas av kameror. Skolor, bussar, spårvagnar, bankomater, servicebutiker och nu vägar. (Och han den där busen som olovligt fotade Anders Eklund borde buras in. Utan denna fotomani kunde han haft mycket skoj många år till.)

#24
2011-06-02 00:49

Ett utmärkt sätt att spåra olaglig gränsöverskridande lastbilstrafik som jag hoppas kommer att ge polisen tillräckliga bevismedel. Det blir ju bara att söka i dataregistret var och hur mycket dansken, holländarn,
eller polacken trafikerar våra vägar i s k cabotagetrafik
som det påstås handla om när de i själva verket utför reguljära inrikestransporter åt stora svenska företag i strid mot EU-reglerna.

#25
2011-06-02 11:41

Man behöver naturligtvis inte körkort för att äga en bil nubbe. Emellertid är det väldigt rimligt att kolla upp vem som kör bilen, som tillhör den med återkallat kort.

#26
2011-06-02 17:47

Jag undrar hur många gånger genom åren som det skrikits om "övervakningssamhället", "1984" och liknande (dock aldrig "Kallocain").
I det egotripparnas samhälle som vi nu lever i, där (om man ska döma av vissa skriverier här i spalterna) var och en ska tillåtas göra egna tolkningar av åtminstone trafiklagarna, så skriker man nu förstås ännu mer i högan sky.

Stockholm är till mycket stor del kameraövervakad - och hur många lider av det?
Vi deklarerar varje år, en form av övervakning, och vi har poliser och väktare. Huga, tänk vad de kan få se som ligger utanför plikten.
Cookies i våra datorer är oftast harmlösa och kan till och med ge en viss service - "Hej, det har nu gått 16 dagar sen du var här senast och ditt inlägg har fått 42 kommentarer" - men kan verkligen också vara till skada. Här gäller inga lagar.

Visst kan man tänka sig avancerade analyssytem som spårar vissa mönster - och det är väl alla till gagn. Jag förutsätter förstås att affärslivet inte får tillgång till möjligheterna. Myndigheterna oroar jag mig inte för.

#27
2011-06-02 19:20

Åååå Bull! Vem orkar bry sig? Låt dom registrera allt o alla så tar alla skattebetalare slut (sitter på kåken). Har själv gett upp alla möjligheter, både i jobb och privat, att följa alla idiotregler som finns. Det värsta som kan hända är ju inte värre än att man blir utfattig och inspärrad.. so what? Helpension på svenskt "pensionat" är inte att förakta.
Själv jobbar man ju bara på hela tiden och levererar in skattemedel i ohemulisk mängd så förlorare blir dom (staten) bara själv.
P.sF-n va skönt med semester äntligen! D.s

#28
2011-06-03 10:05

Jes, hur ska det gå till att se vem som kör bakom tomtemasken eller burkan?
Personligen håller jag alltid för skägget när jag passerar en kamera, inte för att jag jör för fort, mest av principskäl.

#29
2011-06-03 14:03

Till trots för att man får vara maskerad nubbe, så är det överraskande många, annars nog väldigt laglydiga och nyttiga medborgare som haffas av fartkamerorna ...
Själv håller jag mina bilar i skick för säker färd, besiktigar och betalar både bilskatt och försäkringar ... Har ett ganska fullspäckat körkort med kompletteringar och jag tar hänsyn till oskyddade och andra osäkra trafikanter, är mycket noga i tätbebyggt och inte minst vid skolor och motsvarande ... Trafikregler följer jag instinktivt och med stor framförhållning att kanske inte alla andra gör det ... fast jag bryter ofta mot gällande hastighetsbegränsningar på vissa vägar ... och mellan kamerorna.
Den som kör, exempelvis oförsäkrad kan ju inte försäkra enbart vid kamera-passage, därför tycker jag att denna komplettering är utmärkt.

#30
Raymond K
2011-06-03 23:41

Om dom kan ta fast alla som kör utan giltigt körkort, oförsäkrade, oskattade, obesiktigade, stulna bilar så finns det en viss poäng med övervakning. Allt olagligt som dessa bilister sysslar med får ju vi hederliga bilister betala istället. Det blir ju oftast med höjda försäkringspremier.
Att bli övervakade kommer att störa vissa människor och en del bryr sig inte så mycket. Jag kommer inte att störas av det.

#31
2011-06-04 09:47

Jes och Raymond, det ni tror på här är omöjligt att åstadkomma med kameraövervakning.
En kamera kan inte sätta fast en enda notorisk lagöverträdare och är dessutom fullkomligt värdelös på det viktigaste, nämligen att förebygga brott.
Här hjälper bara riktiga poliser, ta bort dessa fåniga plåtpoliser och lägg pengarna som sparas på fler vägtrafikgrupper.

#32
Raymond K
2011-06-04 10:22

Nej nuppe det är inte omöjligt att göra med kamera, vad jag vet fungerar detta utmärkt i Usa och England där dom också har dessa kameror kopplade till databaser för kontroll av fordon i polisbilarna. Dom får en signal om att ett fordon är misstänkt genom att bara köra förbi det. Faktum är att det redan nu testas i Sverige med kamera i polisbil som automatiskt scannar registreringsskyltar och kollar dessa gentemot en databas. Tro mig, vi kommer att få se detta systemet i Sverige förr eller senare.

#33
2011-06-04 13:01

nubbe, tror du inte kameran i banken både förebygger brott och är ett viktigt redskap när väl brott begås ?

#34
2011-06-04 17:17

Jäs,nej.

#35
2011-06-04 17:41

Jag tror till och med att jag har läst om kameror i bussar och taxibilar ... Jag tror knappast dessa investeringar, som väl är i privat regi, skulle gjorts om inte det finns ett rimligt gott underlag för dess nytta.
Vill nog också minnas mej att Anna Lindhs mördare identifierades, i varje fall delvis, genom övervakningskamera ...
Är du inte fast i en princip nubbe? Du har väl i varje fall larm i bilen? :o)

#36
2011-06-05 07:12

Jes.
Jag har larm i min bil, men enligt bilsäljare är det ytterst ovanligt att någon vill betala för det, ingen bryr sig när ett larm startar.
Kommer du ihåg bankrobbarna i Flen för ett par veckor sedan?
Väl fotade, polis på plats och dom tog det väldigt lungt.
Visserligen en del skjutande och eldande innan de försvann.
Har man fått tag på dem?
Nix.
Det fanns inte tillräckligt med plåtpoliser som kunde ta fler bilder.

#37
2011-06-05 16:20

Nu fattar jag ingenting!
Är nuppe för eller emot kameror?
Han lyckas hitta ett exempel där kamerorna inte registrerat bankrånare ordentligt och drar själv slutsatsen att kamerorna - eller plåtpoliserna, som han föredrar att kalla dem - inte var tillräckligt många.
Naturligtvis är den i artikeln beskrivna formen av registrering till hjälp - men om man nu tror att de inte klarar av någonting alls, vad är man då rädd för?

#38
2011-06-06 07:55

Roy, det var ironi, tyvärr glömde jag att skriva det.
Det var förmodligen därför du inte fattade.
Det var ett exempel på att man trots många bilder inte kunde se vilka robbarna var och det hade narurligtvis inte hjälpt hur många kameror de än haft.
Polisen var ju t.o.m. på plats, men inte heller det hjälpte.
Hade någon polis satt en kula i en av skurkarna hade han förmodligen blivit åtalad för tjänstefel.
Inte heller hade några vägkameror kunnat känna igen fordonet de använde, de bytte flera gånger har det senare visat sig.
Nix, de här kamerorna är bara till för att övervaka hederliga medborgare.

#39
2011-06-06 10:20

Och eftersom de flesta brotten sker inom hemmen så ska vi naturligtvis ha kameror där också? Eller när kraven kommer på att vi ska ha ett GPS-chip inopererat under huden för att kunna positionsbestämma oss.?

Ja, om ni inte har nåt att dölja och inte bryr er om att ni övervakas så måste ni ju stödja sådana förslag också när de kommer. Vi är inte där ännu men när så många uppenbarligen är likgiltiga inför integritetsfrågor så kommer det att införas. Var så säkra!

Var vill ni dra gränsen?

#40
Raymond K
2011-06-06 15:58

Nuppe!
De som polisen ämnar haffa mest med dessa kameror är de som kör obesiktigat, oskattat, oförsäkrat, utan körkort, stulna bilar. Är det dessa du kallar "hederliga medborgare"?

Dessa kameror är inte för att haffa beväpnade rånare. Kameror i banker och varuhus är för att kanske ge en ledtråd till att gripa bankrånare.

Trafikpolisen jobbar på sitt sätt och poliser som bekämpar grövre brott jobbar på ett annat sätt.
Blanda inte ihop dom.

Trafikpoliser som ramlar på grövre brott som involverar vapen eller fara kallar på förstärkning.

#41
2011-06-08 08:51

Raymond, de som du hänvisar till, har som flera gånger tidigare skrivits om här, alla möjligheter att hålla sig dolda.
Och hur sjutton ska en kamera kunna känna igen en körkortslös?
Och är man så dum att man kör omkring med en oregad bil är man nog ändå tillräckligt klok att inte ha originalskyltarna kvar.
Nej det är som Rålle skriver:
Var vill ni ha gränsen?

#42
Raymond K
2011-06-08 10:28

Saabnisse!
Kamerorna gör mer nytta i en polisbil där man kan stoppa bilisterna direkt, men fasta kameror kan nog göra nytta med. Det är inte alla som falskskyltar, och även om de har flaska skyltar syns ju det om man kollar upp bilregistret och polisen kan då kolla vidare med de stulna skyltarna och kolla upp bilmodellen i fråga om den är anmäld stulen och kan få tips om bilens originalskyltar. Tro inte att polisen tittar på en bild av en bil som de vill kolla upp och inser att den har falska skyltar och sen bara säger "oj falska skyltar, vi skiter i detta" Polisen har sina kanaler och kan reda ut det mesta. Och om polisen ser en bil med falska skyltar kan dom nog anta att den skall användas i ett brott eller har använts i ett brott och detta är en god start för utredning.

#43
Raymond K
2011-06-08 10:32

För övrigt glömde jag att säga att med detta system behöver inte polisen sitta och kolla i genom bilderna själva för systemet säger automatisk till om det dyker upp något som inte är riktigt p.g.a. systemet hela tiden checkar av mot polisens register och bilregistret. om det plingar till kan polisen snabbt skicka ut en patrull till området i fråga och stanna den misstänkta bilisten. Ett mycket bra system för att minska bilstölder. De som stjäl bilar måste då leta upp vägar utan kameror för att kunna komma undan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.