Bild
Nästa artikel
Ny kamera upptäcker fem trafikbrott

Ny kamera upptäcker fem trafikbrott

Nyheter

En fartkamera som registrerar upp till fem trafiköverträdelser kan vara på väg till svenska vägar. Systemet testas nu i Finland.

Med stöd från EU utvecklas nu en ny typ av hastighetskamera som förutom att registrera fortkörare kan upptäcka andra förseelser i trafiken.

Kameran kontrollerar att föraren håller ett tillräckligt långt avstånd till framförvarande bil och att föraren bär bilbälte. Dessutom läser den av registreringsskyltar för att avgöra om vägskatten har betalats och att bilen är försäkrad.
 
Systemet monteras på en släpvagn som trådlöst skickar informationen till polisen.

Projektet inleddes 2008 och går under namnet ASSET, Advanced Safety and Driver Support for Essential Road Transport. Tillförlitligheten testas nu i finska Tampere.

Tidigast 2013 kan kameran tas i bruk.

Diskutera: Vad tycker du om kameran?

Taggar: Nyheter,
Ny kamera upptäcker fem trafikbrott
Ny kamera upptäcker fem trafikbrott

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-11-05 12:31

Det totalitära övervakningssamhället rycker snabbt allt närmare.

#2
2010-11-05 12:43

Vidareutveckla den där saken. På en skylt, några hundra meter längre fram kan det t.ex. stå "TA PÅ DIG BÄLTET!" Den kan ju även kolla lyset och påminna Mercedes ägarna att tända ljuset, och BMW ägarna att släcka dimljusen!

#3
2010-11-05 13:13

Alla sätt att kontrollera buset på vägarna är välkommet, under förutsättning att tekniken fungerar på ett tillförlitligt sätt. Att det måste tas krafttag mot fortkörare och dylikt är ett faktum. Alla vi som har rent mjöl i påsen och lyder trafikreglerna har ingentinig att dölja. Jag är försiktigt positiv till denna nya kamera.

#4
Jägaren
2010-11-05 13:20

1storstark: Alla Mercedesar har automatisk belysning. Du verkar tänka på de gamla direktimporterade Mercorna - de som man fick slå på ljuset manuellt. Men de här bilarna är inte många till antalet. Faktum är att det rullar omkring många äldre bilar av alla märken på vägarna med manuell påslagning av ljuset och på vilka det ofta är becksvart. Har vi här månne en sann ogillare av de tyska tungviktarna?

#5
2010-11-05 13:55

Nejdå, jag är ingen tyskhatare. Men de bilar man ser med släckt lyse är tyvärr oftast tyska. SAAB hade automatik redan 1968! Därmed avslöjat att jag kör svenskt!

#6
JuhaN
2010-11-05 14:15

Undra om det kan se om man har en prostituerad i bilen också.

#7
NK
2010-11-05 14:17

Vad tragiskt, istället för att hålla koll på trafiken och undvika olyckor så ska man behöva hålla stenhård koll på hastighetsmätaren så fort man anar att en kamera kan vara i närheten. Den som fartkameror är något bra borde fundera på sin dubbelmoral då i princip alla kör för fort dagligen, försök ligga i 70 på essingeleden en morgon...

#8
JB
2010-11-05 15:05

Ledsamt att kunna konstatera att man inte stavat bokstavsförkortningen rätt! Det skall vara ASSLET! Obs. Göteborgsdialekt! Det är märkligt att presentera den här idiotgrejen som något som skall motverka trafikbrott. Myndigheterna talar med kluven tunga och journalistkåren vidaresänder utan reflektion. Det är inte brott utan förseelser det gäller!
Men var inte bekymrade! Det är långt kvar tills de håller koll på allt vi gör.
Vill bara tillägga att vi får vad vi förtjänar! Vem säger ifrån? Ingen!

#9
JB
2010-11-05 15:05

Ledsamt att kunna konstatera att man inte stavat bokstavsförkortningen rätt! Det skall vara ASSLET! Obs. Göteborgsdialekt! Det är märkligt att presentera den här idiotgrejen som något som skall motverka trafikbrott. Myndigheterna talar med kluven tunga och journalistkåren vidaresänder utan reflektion. Det är inte brott utan förseelser det gäller!
Men var inte bekymrade! Det är långt kvar tills de håller koll på allt vi gör.
Vill bara tillägga att vi får vad vi förtjänar! Vem säger ifrån? Ingen!

#10
2010-11-05 15:45

Hur reagerar den på de som kör förbi fyllda med alkohol?
Eller drogpåverkade?
Eller körkortslösa?
Osv.

Det här är dumheter, skicka ut vägtrafikgrupper i stället.

#11
Coma
2010-11-05 16:14

Att kameraövervakas för att man inte ska köra 2 km/h för fort på 90-väg är helt ok, men att kameraövervakas för att man inte ska knivhugga någon utanför en krog är ett fruktansvärt övergrepp på ens integritet. Håhå jaja...

#12
MG
2010-11-05 16:48

Jag väntar med spänning på vidare utveckling med bl a
byre av fil utan blinkers , slalomkörning , omkörnining till
höger på vägar med över 70 km i hastighet , rödljuskörning , inte stanna och släppa över gående vid
övergångsställe och andra beteenden. Vad jag saknar är en aktiv polisövervakning på vägarna .
Apropå Essingeleden - där kan man inte köra ens
70 på morgonen / em i rusningstrafik.

#13
2010-11-05 17:25

Vad är "tillräckligt långt" avstånd?
.
Kollar kameran inte att bilen har belysning?
.

#14
2010-11-05 17:27

Det finns föreskrifter i trafiken. Det är otroligt vad många ursäkter det finns för att strunta i dem. Men det märks ju också mycket väl ute i trafiken.

#15
Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation
2010-11-05 18:24

De som fångas av kameran och anses bryta mot lagen kommer att förångas av en högeffekt laser
Man kan ju inte göra grövre brott än att köra för fort eller inte betala sin bilskatt

#16
Jägaren
2010-11-05 18:39

Men visst är det tragiskt: Att köra i 96 km/h i stället för 90 en dag när vädret är bra och trafiken ringa anses av statsmakterna vara ett grovt brott. Samtidigt våldtas och rånas människor på löpande band i Sverige och vittnen hotas till tystnad inför kommande rättegångar. Inga resurser tillsätts för att trygga tillvaron för människorna ute på gatorna. Nej för fasen, upp med mer kameror och övervaka folk den vägen. Är det inte dags att vi vanliga gör uppror snart?

#17
Andewall
2010-11-05 18:56

Avståndskontrollen kommer att sätta dit rätt många bilister.
Exempel:
En bil med släp framförs i 65 km/h på väg där laglig hastighet är 90 km/h för bilar utan släp. En bilist som framför sin bil, utan släp, i 80 km/h kommer ikapp, och ska strax påbörja en omkörning. Övervakningskamera tar bild, och riktigt smärtsamma böter utdelas eftersom avstånd till framförvarande bil ej höll sig inom 3-sekunders-regeln.

Ganska hårt, tycker jag iaf.

#18
2010-11-05 19:14

3 sekunders regeln är väl ingen lag?
Någon som vet vad lagen säjer om avstånd till framförvarande?

#19
Andewall
2010-11-05 20:09

Lagen säger: "Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."

För att kvantifiera detta till mätbara termer borde 3-sekunders-regeln vara utmärkt, men jag kan personligen inte tolka lagen på ett sådant sätt att jag korrekt kan avgöra huruvida 3-sekundersregeln är användbar, för det behövs ngt mer konkret.

#20
Raymond K
2010-11-05 21:03

Jägaren!
Man måste sätta hastighetsbegränsningen någonstans och då spelar väl inte väder eller trafikmängd någon roll. Kör du för fort så betala dina böter, det är du som förare som har skyldigheten att hålla dig inom fartbegränsningen. Du hamnar inte i fängelse om du bara kör för fort, de andra som du nämner "rånare och våldtäktsmän" DE hamnar däremot i fängelse om dom blir tagna. Att göra uppror mot hastighetsbegränsningarna är enligt mig otroligt korkat. Jag skulle inte vilja köra bil i ett land där det var fri hastighet på alla vägar. Det körs tillräckligt friskt i alla fall trots hastighetsbegränsningar.

#21
2010-11-05 22:20

Satan vad böter en sån kamera skulle dra in här i Stockholm där nästan ingen bryr sig om avståndet till framförvarande bil, en vardags morgon skulle säkert Essingeleden dra in 10.000 böter i timmen.
Jag tillhör en mycket liten skara som inte ligger o trycker på bilen framför, men ständigt hamnar längre bak i kön.

#22
Jägaren
2010-11-05 23:00

Raymond K: Var skrev jag att vi ska göra uppror mot hastighetsbegränsningarna?

#23
2010-11-06 07:37

Vadå kameran som upptäcker fem brott? Skatt- och försäkringskontroll är ju inget som kameran gör. Det är ju systemet bakom, och något våra befintliga kameror (inklusive vägtullskameror) redan idag skulle kunna göra. Likaså skulle de kunna passa på att kontrollera ljuset. När det finns teknik är det ju lika bra att använda den fullt ut.

...för det finns för många egoister och bildårar som gör trafiken otrygg för de många människor som (utan att vilja imponera eller tävla) bara önskar ta sig lugnt och säkert från A till B. Att systemet av lagar och teknik i bland kan te sig lite konstigt eller trubbigt är ju självklart när vi har tusen faktorer som spelar in. Det är ju samma sak med skatte- och bidragssystem, men man måste ju försöka se det hela ur ett större perspektiv än att bara se till vad man tycker är den egna rätten att köra som man vill bara för att man själv... . I trafiken (och för den delen i övdiga samhället med) måste vi ha en kontroll för att förhindra egoidioter att på andras bekostnad och trygghet bete sig hur illa som helst. Den som har rent mjöl i påsen har inget att vara rädd för, utan bör vara glad om vi med redan investerade skattepengar kan få mer övervakning för pengarna.

#24
2010-11-06 09:07

Re; Andewall
Jo, så säjer väl lagen men det är ju väldigt oprecist och kan tolkas godtyckligt. Jag upplever att lagen säjer att regeln är en rekommendation.
3 sekundersregeln kan nog fungera på en glest trafikerat 70 - 90 väg Men ... i tät trafik och där olika fenomen liksom övervakningskameror skapar, vad vi vanligen kallar "rusningstrafik", alltså oändliga köer av nästan stillastående fordon .. Hur vill man, och speciellt en automatiskt kamera, tolka "lagen" i den typen av situationer?
Jag är lite skeptisk till för mycket automatisk trafikövervakning. Gillar inte när man närmast luras in i situationer där man bötfälls för trafikbrott.

#25
apan
2010-11-06 09:56

Betänk ändå att detta bara är början på övervakningssamhället. Var det här slutar törs jag int ens tänka på. Sen tillommer konsekvenser av alla felaktigheter i systemet, jag har fått besked om trängselskatt fast bilen stod på verkstan och farsan fick böter från hastighetskamera trots att han körde 90, kameran hävdade 95. Hur den nya kameran ska kunna tolka komplexa trafiksituationer... jadu, herregud vad mycket fel det kan bli.

#26
2010-11-06 10:40

Det finns ett fåtal människor som kan göra en omkörning på rätt sätt. d.v.s. hålla ett förnuftigt avstånd och sedan göra omkörningen i accelerationen då man håller sig i höger körfält tills man sett att det är fritt från andra hållet. Nej, istället ligger man ett 10-tal meter bakom i flera kilometer trots att det inte finns en chans för om körning. När sedan tillfälle kommer segar man sig förbi och under den tid det tar att komma om hinner det bli möte.
Vad gäller hastighet verkar i kommentarerna som det finns en del proffstyckare som anser sig stå över lagarna och som vet bäst i alla läge. Det är ju dock tänkbart att all slapphet bland annat i trafiken, delvis är skuld till att man i fortsättningen struntar i att följa lagar som förhindrar att man skadar andra genom t.ex. rån och våldtäkter.

#27
2010-11-06 12:16

Lägg pengarna på annat i samhället som borde bearbetas i första hand av polisen som då kanske kunde göra skäl för sitt jobb,skydda invånarna från att bli våldtagna,knivskurna,överfallna mm. och även den ekonomiska brottsligheten och övriga liknade brott i samhället,med andra ord så skall polisen visa sig ute lite mer på vägarna och inte en massa kameror och liknade,sådant samhälle med övervakning vill inte gemene man ha,eller hur?

#28
Crister A
2010-11-06 15:21

Focus:Håller med dig i ditt inlägg till 100%.Kunde skrivit det själv.

#29
S-E S
2010-11-06 15:52

Focus, de ligger inte enbart ett 10-tal meter bakom i flera kilometer, de gränslar mittlinjen också och hindrar bakomvarande att köra om!

#30
Crister A
2010-11-06 18:38

crille53:Är du så säker på att gemene man inte vill ha kameror som övervakar.Se på Storbritanien där man använder kameror mycket mera än i Sverige och LÖSER brott pga det.Vad har du att frukta av kameror på vägarna om du inte tänkt att SKITA i hastighetsskyltarna och köra som en biltjyv?????
Det övriga som du skriver låter som vanlig kverulans som kunde vara partipropaganda från SD.Så klart polisen försöker göra sitt jobb.Dom är väl inte annorlunda än du och vill göra ett bra jobb.

#31
HAUBITS77B
2010-11-07 00:56

Rätt åt dom jävlarna som åker för fort!

#32
apan
2010-11-07 09:10

@Crister A, bara för att man har mycket kameror i storbrittanien så betyder det inte att folket gillar det. Att polisen gör det är förståeligt men vad tycker folket? Det gick en dokumentär om kamerorna i storbrittanirn på svt för inte så länge sedan som tog upp både fördelarna och nackdelarna med kameror överallt. Det finns även en myt om att hastighetskamerorna är på jämt så att poliserna kan spana efter ev brottslingar i bil, måhända en myt men när alla kamerorna är på dygnet runt så kan du inte peta näsan utan att få böter, "oförsiktig i trafik, släppte ratten vid flera tillfällen för näspetning.".

#33
2010-11-07 10:07

För de människor som sköter sig kan man hur många kameror som helst utan att de stör. De som inte vill ha kameror är mest av den andra sorten.

#34
2010-11-07 10:56

Vad ska man göra om allt fler börjar köra med burka?
Vad har man för nytta av kameror då?

#35
Crister A
2010-11-07 11:36

apan:För dom som har rent mjöl i påsen är nog inte kamerorna ett störningsmoment.Men däremot för den andra sorten.Det där om fartkamerorna är nog en myt som du skriver eller varför används annars blixt när någon fångas för fortkörning.

#36
Andewall
2010-11-07 11:56

Re: Jes

Godtyckligt tror jag inte, man följer säkert ett prejudikat, men jag håller med dig angående automatisk övervakning, för min del känns det mest kraftigt förnedrande att ha en kamera i ansiktet i tid och otid. Men vi får nog förvänta oss betydligt mer övervakning i fortsättningen.

Välkommen in i vår nya demokrati - där inget vi överhuvudtaget säger, skriver, gör, ser, hör, luktar kommer att gå staten omärkt förbi oavsett om det är i bilen, med bilen, på bilen, under bilen, i garaget eller i hissen på väg från garaget till jobbet, eller våra diskussioner här på Vi bilägare, och inom snar framtid kommer inläggen här att avgöra var och en skribents bilförsäkring beroende på hur riskbenägen personen verkar vara. Scifi? Knappast, snarare ni som inte hängt med i verkligheten. Myndigheterna har också tillgång till Internet, och det är ju självklart att man med lätthet kan analysera vilka på detta forum som borde få justerad bilförsäkringspremie. :)

Sticker det i ögonen? Ja... Vänj er, är mitt tips.
Detta är det nya samhället som vi svenskar själva har valt, ingen av oss har ju något att dölja, och aldrig har så många påsar svenskt mjöl varit så rena. Eller hur är det egentligen med den saken?

#37
Janne S
2010-11-07 12:02

Kör med bilbälte, håll avståndet och i rätt hastighet. Sedan kan vi bilister fortsatt skita i att använda blinkers, göra säkra omkörningar utan fara för andra, stanna vid rött ljus och hålla oss nyktra. Polisen lyser med sin frånvaro och hur många bötfälls för andra brott än hastighetsöverträdelser? Det enda hotet mot trafiksäkerheten verkar enbart vara hastighetsöverträdelser så varför inte sänka hastigheten till 0 km/h? Med den trafikpolitik vi har fått i Sverige så är det inte konstigt att det ser ut som det gör i trafiken... Ändå anser ju en majoritet av oss att vi kör bättre än genomsnittsföraren!

#38
Beppe
2010-11-07 12:50

Re Andewall: Mycket bra skrivet och jag håller med dig till fullo. Övervakningssamhället är redan här men tyvärr är det inte många som förstår vilka konsekvenser det kommer att få för ALLA medborgare, även vi "som har rent mjöl i påsen".

För att hålla oss till ämnet: Bort med alla jävla kameror i trafiken och ut med fler poliser på vägarna!

#39
Crister A
2010-11-07 15:37

Andewall:Världen består av pessimister och optimister.Du tillhör definitivt pessimisterna,för du ser en kamera i varje hörn och buske.Men är du realist?Tror inte det!

#40
Andewall
2010-11-07 16:52

Re: Crister A

Världen består också av människor som vill dela upp sin omgivning i kategorier. En åsikt i en fråga gör inte en pessimist, det vet vi båda. Så du har fel, jag är för det mesta en glad person som stortrivs med livet, och ser många spännande utmaningar framför mig under de närmaste åren! :)

Däremot har jag en viss oro i denna övervakningsfråga men det måste man ju kunna ha utan att bli kallad en massa saker. :)
Jag kan tillägga att jag har granskats av SÄPO eftersom det krävs av mitt arbete, så jag vet att mitt mjöl är rent, men jag gillar inte övervakningssamhället ändå.

#41
gunnar44
2010-11-07 17:29

Jag är skeptisk mot den här typen av övervakning. Transportstyrelsen tar till de här väldigt dyra projeklen av den enkla anledningen att många av dagens chefer inom polisen helt saknar känsla för trafikövervakning. De är inte intresserade av annat än att uppfylla statistiken. Det klaras av på kortast möjliga tid utanför systembolag ock köpcentra.
Därför ser vi sällan några poliser utefter vägarna. följden blir att vi bilister fullständigt skiter i allt vad hastighetsbegränsningar heter, (mellan kamerorna).
Körde E 45 mellan Sunne och Uddevalla, 80 km tim i stort sett hela vägen skog som tätorter. Enda skillnaden var kameror vid tätorterna. Bilisterna körde fort som själva den mellan kamerorna och tvärnitade vid varje kamera.
Det här är bara ett spel för galleriet. Ett spel för att lura oss bilister att det finns någon form av övervakning.
Och vem ska granska alla kort, om alla bilister som passerar ska kontrolleras. De som kör lagligt hastighetsmässigt kommer med all sannolikhet att klara ett ev. skattebrott. För det finns inget system som klarar av att fotografera en bil vars ägare inte betalat skatt eller försäkring, i samma ögonblick som den fotograferas. Allt måste göras i efterhand.
Alltså mera skrivbordspoliser och färre poliser utefter vägaran blir kontentan.

#42
Crister A
2010-11-07 18:12

Re Andewall:Du är säkert en glad person som stortrivs med livet.Själv har jag observerat att farten sjunkit på kameraövervakade vägar trots att jag inte trodde på det alls.Alltså gör dom nytta på dom allra flesta trafikanter,men givetvis inte på dom värsta trafikidioterna för mot dom hjälper bara riktiga poliser.Kameror på skolgårdar hjälper när våra små värsta änglar försöker elda upp skolorna när ingen ser vilka hyss dom håller på med.m.m m.mMan vill ju inte göra djävulskap när någon ser på,människa eller kamera.Vad är alternativet när det inte kan stå en polis i varje hörn?Fri lek och alla som vill sabba gör som dom vill?Kameror blir väl först farliga i en diktatur där det ej finns något fungerande rättsväsen.

#43
Raymond K
2010-11-07 19:18

Jag tycker att det är slöseri med att ha poliser att kolla hastighetsöverträdelser. Det är mycket bättre att ha kameror till detta och låta polisen försöka hinna med alla andra grövre brott som begås. Jag tror att de flesta som inte gillar kamerorna på våra vägar är de som oftast vill köra lite fortare än vad som är tillåtet. Jag har också sett att på vägar med kameraövervakning har hastigheten sjunkit markant och det är inte till någon nackdel eftersom i det området jag oftast kör rådde det nästan rally innan kamerorna kom upp. Att min hastighet övervakas med kamera är inget jag stör mig på eftersom detta inte är "storebror ser dig" övervakning. Det är bara hastigheten som övervakas. Ställ in farthållaren på laglig hastighet och njut av en lugn något mindre gasglad och bensinsparande färd.

#44
Gunnar Jansson.
2010-11-07 19:22

Christer A, låter lite väl mycket polis om dig.
Eller har det varit din dröm. Men inte platsat.
Att blanda in SD i debatten om kameraövervakning
var ett lågvattenmärke. Trafikpolisen kan inte känna att deras jobb är så värst intressant när kameror ska göra deras jobb. Översätt det till andra yrkesgrupper, så förstår man vilket skitjobb dom har.
Städa toaletter behövs det inga kameror för.

#45
Crister A
2010-11-07 19:38

Raymond K:En mycket klokt inlägg.Håller med dig i allt,speciellt att använda farthållare och njuta av färden.

#46
Crister A
2010-11-07 19:51

Gunnar Jansson:Läs Raymond k:s inlägg om att använda polisen rätt.Jag har aldrig velat bli polis men har alltid haft en väldigt stor respekt för denna yrkeskår.Crille53:s inlägg är ett enda stort angrepp på polisen och gjorde mig förbannad som ett "lag och ordning" inlägg som lika gärna kunde vara SD propaganda.Så jag tyckte det inlägget var ett lågvattenmärke.

#47
Pär N
2010-11-07 21:10

Nu får dom fan ge sig... Snart så är det ju inte roligt att köra bil nå mera!! Sätt pengarna på vettigare saker istället som riktiga brott.

#48
Jägaren
2010-11-07 23:26

Det här landet behöver ytterligare 5 000 poliser. Av de här nya poliserna bör 3 000 arbeta med aktivt trafikarbete (alltså INTE gömma sig i en buske med laserpistol utan vara ute på vägarna och ha koll på avstånd, idiotomkörningar, icke blinkersanvändning etc.) och de resterande på inbrott, råcn, våldtäkter etc. Vad få tycks inse är att vi sakta men säkert går mot en totalitär övervakning á la Stasimodell. Det är detta äckliga krypande allt längre in i våra vardagsrum som är så motbjudande. En del tjatar sitt strunt om att "har man rent mjöl i påsen behöver man inte vara ängslig". Det är inte om detta saken handlar, utan om vår integritet kränks och våra privatliv kartläggs ända in i skithuset. Är det så vi vill ha det? NEJ!

#49
2010-11-08 09:23

Raymond K, det är väl inte enbart hastighetsöverträdelser som vägpolisen ska kolla.
De kan ju kolla det som kamerorna är värdelösa på.
Drogpåverkade förare utan körkort i oförsäkrad bil t.ex.
Och de kan kolla föraren även om han/hon är gömd bakom burka eller tomtemask, det kan inte kameran.
Och tro mig, det fungerar vilket du tror på Islam eller Tomten.

#50
Raymond K
2010-11-08 09:29

Detta "nya" system vi skall prova verkar väldigt klumpigt om det skall vara så stort att det är monterat på ett släp.
I både America och England har man speciella trafikenheter som har dessa kameror inne i bilen. Dessa kameror scannar automatiskt av registreringskyltar och piper till om något är fel som obetald skatt, ingen försäkring eller om bilen varit inblandad i brott. Dessutom filmar de vårdslöst uppträdande i trafiken som sedan används i domstol. Jag är övertygad om att vi kommer att få trafikpolisenheter i Sverige utrustade på detta sättet. Och det välkomnar jag. Det skulle ju inte vara kul att krocka med en körkortslös, obeskattad och försäkringlös trafikant även om det är en "liten" krock. Hur man än ser på det så måste trafiken övervakas på ett eller annat sätt eftersom allt för många kör som om de ägde vägen. Låt oss få speciella polistrafikenheter som övervakar trafiken så resten av poliskåren kan lösa allvarligare brott. Fortkörning är inget allvarligt brott så länge det inte medför en allvarlig olycka men det är trots allt ett brott annars skulle inte fortkörare bötfällas

#51
Raymond K
2010-11-08 09:31

Ja Saabnisse!
Det finns betydligt mer att kolla upp än hastighetsöverträdelser och detta kommer att göras med detta nya kamerasystem.

#52
2010-11-08 10:14

Håller helt med Saabnisse, ut med fler poliser för att kolla alkohol och droger.
Ta fler för vårdslöshet i trafiken (mobilpratande) samt folk som inte använder blinkers.
Finns inga kameror som gör detta.
Men när såg man en "vanlig" poliskontroll senast?
När fick man blåsa senast?
Mer poliser PÅ vägarna!

#53
Anonymous
2010-11-09 02:52

UNDERBART SÅNA PÅ ALLA VÄGAR!!!!! I MORRON HELST....JA BETALAR DOM...

#54
gunnar44
2010-11-10 18:08

Om nu trafikregistret ska kopplas upp, måste ju först skylten läsas av och fotograferas. Sedan ska systemet ta kontakt med trafikregistret och initiera en ägarfråga som ska besvaras. Detta tar med all säkerhet mer än 5 sek,( prova med sms fråga) ex det tar oftast längre tid.
Men släpet kan säkert användas av närvarande trafikpolis som stoppar längre fram. men helt automatisk tror jag inte på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.