Bild
Nästa artikel
Nyheter

EU vill få bort dieselbilar från vägarna

Publicerad 14 januari 2013 (uppdaterad 15 januari 2013)
EU vill ställa hårdare krav på dieselbilar för att minska kväveoxidhalterna i luften. Mot slutet av året kommer nya förslag.

Miljökommissionären Janez Potocnik hävdade förra veckan att 420 000 människor dör årligen till följd av partikelutsläpp i EU.

Särskilt utsläppen av kvävedioxid från dieselanvändning i städerna anses vara farligt. Enligt European Environment Agency bidrar de farliga luftpartiklarna också till negativa effekter så som fosterskador, förlorad arbetstid och minskad avkastning i jordbruket.

Mot slutet av året ska EU-kommissionen komma med nya förslag på strängare lagstiftning för utsläpp av diesel. Detta uppger tidningen Automotive News.

– I EU finns nu väldigt många dieselfordon, eftersom skattepolitiken i många fall har gjort dieseln billigare än bensin. Cancerrisken som kan knytas an till dieselfordon underströks dock förra året i en studie av Världshälsoorganisationen, säger Jacqueline McGlade vid European Environment Agency, till Automotive News.

Hon fortsätter:
– alla bidrag till diesel måste försvinna.

Diskutera: Vad tycker du om strängare lagar kring dieselanvändning?
 

Kommentarer

#1 • 2013-01-14 17:13
Simon no1

Helt rätt, bort med skiten från vägarna om de inte lyckas få bort partikelutsläppen och kallstartproblemen.....

#2 • 2013-01-14 17:14
Tjalle

Scania och Deutz har motorer som går på 100% RME (Rapsmetylester) OCH klarar emissionskrav.
Scania installerar sina motorer i bussar och Deutz i traktorer.

Det finns vissa problem med RME - men det är lösbart.

#3 • 2013-01-14 17:25
Raphael

Jes_, det stämmer inte att det inte har presenterats några alternativ för nyttofordon. Faktum är att flera lastbilar från Volvo lastvagnar rullar på fordonsgas (naturgas eller biogas eller en blandning av dem, alltså metangas) som en del i ett EU-projekt. Viking Line sätter inom kort in en ny mastodont färja på sträckan Stockholm - Åbo, och den kommer också att gå på metangas. Inget svavel, inga tungmetaller och biogas sänker utsläppen av klimatgaser med 70-80 procent jämfört med petroleumdrivna fordon.

Här är info om Viking Lines metangasdrivna färja: http://www.aftonbladet.se/resa/kryssningar/article16067344.ab
Om man kan driva stora båtar med metangas så kan man driva vad som helst med det. :) Men biogas är bättre än naturgas. Kemiskt samma, men naturgas är en fossil gas och biogas sker genom rötning av hushållsavfall.

Fordonsgas har länge ansetts vara bra, problemet är utbyggnaden av tankställen och produktionsanläggningar som går för långsamt. Drivmedelsbranschen förlorade flera år på grund av den misslyckade satsningen på etanol.

Idag finns biogasdrivna bilar från många tillverkare, tyvärr är det långt ifrån alla som saluförs i Sverige. Personligen är jag mycket intresserad av kommande Fiat 500 L Natural Power, med 0,9 liters twin-air turbo 105 hästar med gastankar, kan tänka mig det blir 100 hästar med biogas.

Fiat har dessutom flera nyttofordon med Natural Power-motorer... Fiat Doblo, skåpbilen, finns med 1,4 liters T-Jet turbomotor med gastankar och 120 hästar. Fiat har sålt 500 000 lätta lastbilar och kommersiella fordon sedan 1997 med Natural Power motorer (alltså så kallad hybridgasmotor - kan köras på gas eller bensin). Så visst finns det lösningar för nyttofordon, sedan flera år tillbaks... :) Det finns även traktorer som går på metangas!

#4 • 2013-01-14 17:34
KaptenOberkommando

Och samtidigt ställer myndigheterna krav på att bränsleförbrukningen måste ner. Det känns lite som att först har myndigheterna stimulerat utvecklingen av dieseldrivna personbilar för att nu dra i handbromsen. Själv har jag aldrig varit någon anhängare av diesel då jag fortfarande stör mig på knattret och lukten. I det korta perspektivet tror jag ändå på bensin eller bensin+el (hybrid). I det långa perspektivet tror jag på ren el (om man säkrar en hållbar elförsörjning) och vätgas.

#5 • 2013-01-14 17:35
Foxhunter

Äntligen kan något hända med alla dieselbilar, som måste bort från gator och vägar. Diesel gynnar några isbjörnar med mindre utsläpp av koldioxid. Bensin gynnar årligen 420.000 människor som överlever.
- Vad väljer du? Din morfar eller isbjörnen?
Dessutom kommer diesel att bli skitdyr inom den närmaste tiden, eftersom fartyg ska gå över till lågsvavelbränsle. Finns inte ännu på många år. De måste köra diesel med följd att efterfrågan på oljan ökar dramatiskt.
- Gissa om den blir dyr? Som tur är!

#6 • 2013-01-14 17:42
Rustan Werling

I Sverige säljs det visserligen en hel del dieselbilar nu för tiden, men i Europa i övrigt är ju dieselbilen dominerande. Jag undrar om det är politiskt genomförbart att göra några större åtgärder i ett krisande Europa?

Sedan kan jag tycka att politikerna får bestämma sig nån gång, först var det etanol, sen var inte det bra, då var det miljöbilar på diesel, nu är inte det bra, nu är det plug-in hybrider som gäller.

Varje gång som det kommer nya regler och incitament så investerar folk hundratusentals kronor bara för att några år senare få reda på att deras biltyp skall försvinna och att man plötsligt är en miljöbov.

#7 • 2013-01-14 18:24
Thommys

Läste en test i AMS 25 -2012 att den nya bensinmotorerna har höga partikelhalter i praktiken också.

#8 • 2013-01-14 18:38
Prestigelös

112.000 personer dör av fetma bara i USA varje år, kanske dags att förbjuda socker och fett.
Och biltrafiken som skördar enormt med offer
Sen har vi ju tobak och alkohol.
För att inte tala om de 150 som dör om året av fallande kokosnötter.

Finns mycket farligt att förbjuda bara man letar lite...

#9 • 2013-01-14 18:59
Peugo

Överdriven nyhet, ta de lugnt. Dieslar luktar väl inte diesel alls om dom har en ordentlig partikelfilter? Kanske just då man startar men sedan är det förbi. Åtminstone min bil fungerar så. Kolla på Mazdas nya teknik, vet dock inte om den fungerar i praktiken. Tycks vara att inget behöver fungera i verkligheten nuförtiden, räcker att man har det svart på vitt?

OT: Kolla på "moderna" direktinsprutade bensinbilar hur sotmoln uppstår när dom accelererar. Direktinsprutning har alltid varit ett helsikes skämt när man ser på vad den åstadkommer (sotning)?

#a • 2013-01-14 19:03
matda

Rustan Werling, i den nya miljöbilsdefinitionen är det etanol och biogas som gäller. Vad menar du egentligen med först var det etanol, sedan var etanol inte bra? Etanol kravställt och den etanol som säljs är bra, och har alltid varit bra för miljön. Diesel däremot har ingen vettig människa påstått vara bra för miljön. Om man inte är motorjournalist...då verkar allt förnuft vara som bortblåst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.