Bild
Nästa artikel
EU kräver förbud mot sms i bilen

EU kräver förbud mot sms i bilen

Nyheter

EU vill förbjuda förare att skicka sms och e-post i samband med bilkörning. Sverige tvingas därför införa ny lagstiftning.

Som enda land i Europa tillåter svensk lag att förare surfar på nätet eller skickar sms och e-post samtidigt som de kör. Det kommer det nu att bli ändring på.

En resolution som antogs av Europaparlamentet den 27 september föreslår 103 åtgärder för att halvera antalet döda i trafiken fram till år 2020. Åtgärd nummer 51 säger följande:

”Europaparlamentet vill se ett EU-övergripande förbud mot att skicka sms eller e-post och att surfa på internet vid framförande av motorfordon, och förbudet bör kontrolleras av medlemsstaterna genom användning av bästa möjliga teknik.”
 
En så kallad trafiksäkerhetssamordnare inom EU ska nu hjälpa medlemsländerna att genomföra åtgärdsprogrammet. I praktiken innebär det att Sverige tvingas införa ett förbud mot att sms:a, e-posta och surfa vid ratten. När en sådan lag kan bli verklighet är ännu oklart.

”Vi har mycket att lära”
Beskedet gläder intresseorganisationen Motormännen som länge argumenterat för förbud. Niklas Stavegård är ansvarig för trafiksäkerhet på Motormännen:

– Vi är mycket positiva till Europaparlamentets beslut. Sverige och infrastrukturministern måste omgående inleda arbetet med lagstiftning, säger han i en kommentar.


Tidigare studier har visat att olycksrisken ökar med 23 gånger om föraren skriver sms i samband med bilkörning. Niklas Stavegård likställer det med att köra kraftigt berusad.

– Sverige är ett av världens säkraste länder att köra bil i, men när det gäller mobiltelefonanvändning för förare så har vi mycket att lära oss av övriga Europa, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om förbud mot sms vid bilkörning?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-20 11:57

Helt rätt. När man kör skall man koncentrera sig på bilkörningen och inte hålla på och fiffla med telefonen. Här i Australien är det förbjudet. Det är även numera förbjudet att äta medan man kör.

#2
2011-10-20 12:02

Visst är det rätt, men den som inte själv förstår när det är lämpligt eller olämpligt förstår nog inte heller förbud.
Lagar är till för att överträdas, var det nån som sa en gång, vet ej vem.

#3
2011-10-20 12:09

När majoriteten av telefoner i Förenade Arabemiraten tappade sin SMS-funktion i 3 dagar sjönk olycksfrekvensen med 40%. Stort mörkertal för SMS och andra knapp/läs-olyckor för mobiler. (Bara Åsa Torstensson och några udda figurer på detta forum som stretar emot.)

#4
2011-10-20 12:22

@ Peter:

Förbjudet att äta under bilkörning? Låter hårt. Godis och frukt också?

Men SMS, surfning och e-post ska man självfallet inte ägna sig åt bakom ratten på en rullande bil. Lagstiftning skulle inte behövas men det sunda förnuftet är tyvärr främmande för många människor.

#5
2011-10-20 12:26

TOTALFÖBJUD ANVÄNDANDET AV MOBILER UNDER FÄRD,ENDA SÄTTET ATT KUNNA "SÄTTA DIT" DOM SOM ÖVERTRÄDER FÖRBUDET.

#6
2011-10-20 12:50

Jaha, det är "sätta dit" man ska göra, liksom när det gäller hastigheten.
Ökning av skatteintäkterna alltså?
Vore det inte bättre att plantera lite sund förnuft och gott omdöme i bilistskallarna?

#7
2011-10-20 13:10

Är det inte bättre att förbjuda surfande och bloggande istället för just SMS? Om det är förbjudet att SMSa kan man ju skriva samma sak som ett mail eller ett facebook-inlägg utan att det är förbjudet...
Kanske dags att aktivera wifi i telefonen...

#8
2011-10-20 13:14

I Storbritannien hävdar man att det är 4 ggr farligare att SMS:a än att köra onykter. Lite märkligt tycker jag för onykter är ju ett brett spektrum..

Men, oavsett så är det ju högst märkligt att Sverige stretat mot och snart är sist i Europa med detta förbud.

Sen har vi ju alla andra ickebilkörningsaktiviter också, som äta, raka, läsa, sminka, byta CD, ställa in radion, byta kläder/skor...

#9
2011-10-20 13:21

Naturligtvis ska det vara totalförbud med sms:ande bakom ratten! Lika självklart som förbud mot allt skrivande, rakning, islafsande av diverse måltider, makeupande och tidningsläsande. Lika självklart som att alla som har tagit körkort bör kunna förutsättas ha en alldeles egen hjärna som fattar detta ändå, utan lagar.
Det behövs alltså ingen lag specifikt för just den enskilda idiotin att sms:a. Lagarna vi har täcker faktiskt in allt.
Men självklart ska man kunna ha en lämpligt utformad och placerad mugg att dricka ur och även kunna äta smågodis - men inga jävla hamburgare!

#10
2011-10-20 14:31

Jag är en av dem som här i spalterna sedan länge har efterfrågat ett EU-ingripande.

#11
2011-10-20 14:44

Jag brukade vara positiv till ett sånt förbud, men efter lite dividerande med bl.a. Roy J har jag nu omvärderat. Självklart ska man inte sms'a eller något annat trafikfarligt när man kör, men de som sysslar med sånt kommer att fortsätta, lag eller inte. Dessa ska dömas för vårdslöshet i trafik i stället - i de extremt sällsynta fall de blir påkomna.

#12
2011-10-20 14:46

en kollega till mig blev av med sitt körkort när han missade först en 90 och kort därefter en 70-skylt och klockades för 104 på 70-väg. för ett ögonblick tyckte jag synd om honom tills jag fick reda på att han kollat ett mail i mobilen när det hände. Då tyckte jag det var rätt åt honom...

#13
2011-10-20 15:04

Håller med, FLAC. Men det hade varit ännu bättre om han dessutom blivit dömd till dagsböter för vårdslöshet i trafik ;)

#14
2011-10-20 15:47

troligtvis hade han självbevarelsedrift nog att inte nämna telefonen för Harry Haffa...

#15
2011-10-20 17:02

Bra men svårövervakat. De som inte har eget vett kommer att dölja sina mobiler medan de knappar och kommer knappast att själv tala om vad de gjort, inte ens om en olycka skulle hända.

#16
Raymond K
2011-10-20 17:14

Bättre sent än aldrig att stoppa telefon-fepplandet vid bilkörning men våra politiker vill nog inte stoppa det eftersom dom säkert vill ha möjligheten kvar att hålla på med telefonen medan dom kör. Jag tror det är så för varför har man i Sverige annars väntat med att införa telefonförbud i bilen ( nej inte handsfree)? Vi slår oss för bröstet i Sverige och tycker trafiksäkerheten är så bra men som dom skriver ovan
"– Sverige är ett av världens säkraste länder att köra bil i, men när det gäller mobiltelefonanvändning för förare så har vi mycket att lära oss av övriga Europa, "

#17
2011-10-20 19:15

Focus har ganska rätt. Det är just därför det finns ett stort mörkertal. Som det också finns för somna vid ratten. (Blir typ: en grävling sprang över vägen.) Men det finns också teknik att ofta, men långt ifrån alltid, spåra vad som är gjort med mobilen. Tyvärr är Sverige slappa i den kollen.

#18
2011-10-20 19:56

Varje FÖRSÖK till att använda SUNT FÖRNUFT blir till angrepp på den personliga integriteten eller en mjölkko för staten. Men i bilen kör man väl bil??? Är det något jag inte FÖRSTÅTT! Lunchen, som förr intogs sittande SITTANDE, blev STÅENDE, sedan GÅENDE, sedan faktiskt SITTANDE igen, MEN I EN BIL!!!!!! Telefonin var för PRIVAT, nu skriker och gapar de flesta i sina trådlösa, så man får veta ALLA, menar ALLA detaljer i privatlivet! Så varför inte sitta och SMS:a eller kanske MMS:a om tjejen eller killen man var med IGÅR. Gärna hålla upp mobilen mot sidorutan, så medtrafikanterna OCKSÅ får en chans att KONCENTRERA sig på det VÄSENTLIGA i livet! (INTE bilkörning) Detta trodde jag var en självklaret, att INTE använda nallen i billen! Jag har varit chaufför i över 25 år, pratat komradio (MED sladd) ropat ut hållpratser i mikrofon (MED sladd) löst diverse dispyter med arbetsledningen över radio, användande mikrofon MED sladd! ÄNDÅ kan jag inte tänka mig att använda mobilen i bilen UTAN sladdlös blåtand! När folk stannar framför GRÖNT, så VET man att det är en mobilpratare!

#19
2011-10-20 21:04

Mycket vettigt, dom som har nått i pannbenet förstår att det är dags att sluta
Dom som inget har fortsätter som vanligt.
Var på Scania i Södertälje i början på 80 talet, där visade polisen diverse
galna videos tagna av poliser i Europa, Vad sägs om en man på Autobahn
Sittandes och övade skalor på sin fiol??
En annan: Tjej vinglar över vägbanan Orsak?? Hon tog ungen ur barnstolen och satt och ammade!!

#20
2011-10-20 23:06

Har nu helautomatisk blåtandsöverföring med rattknappar och stor display. Trots bästa tänkbara utrustning märker man att även ett enkelt röstsamtal skapar lite distraktion.
Samtidigt måste man inse att telefonen kan ta ned stressnivån när man får fixa sina samtal på "dötiden" i trafiken.
Att äta en enkel grej eller annat som enbart sker med ryggmärgen tycker jag inte är så farligt. Man måste skilja på ryggmärg och hjärna.
Sen har man ju sett folk som gjort helt vettlösa omkörningar utan mobil, men dom verkar ju redan vara hjärndöda så dom märker väl aldrig när det smäller.

#21
2011-10-20 23:54

Det var på tiden! Det är ganska pinsamt att Sverige som sista land i Europa ännu tillåter dessa livsfarliga företeelser. Lagen innebär en viktig markering, men ännu viktigare är att trafikundervisningen omfattar moment som klargör farorna med att hantera mobiltelefoner o.dyl. under bilkörning.

#22
2011-10-21 10:47

Rålle G. Godis är nog tillåtet men det är mycket vanligt att lastbilschauffer käkar hamburgare eller mackor medan dom kör.

#23
Raymond K
2011-10-21 11:33

Peter!
En helikopter i England fick nästan en chock en dag när dom zoomade in en lastbil på en motorväg. Föraren satt och styrde med knäna och i famnen hade han en tallrik spagetti han satt och åt ur. Han åkte dit för vårdslöshet i trafik.

#24
2011-10-21 23:31

Är det farligt att äta en macka!?

#25
Raymond K
2011-10-21 23:34

Roger!
Det beror på vad det är på mackorna. Har du saltsyra på dom så visst då är dom farliga.

#26
2011-10-21 23:38

Personligen tycker jag sen att det är krångligare att köra och prata i blådandshandsfreen i bilen än att bara trycka fast telefonen vid örat. Tycker det går åt väldigt mycket koncentration för att lyssna och TALA HÖGT OCH TYDLIGT så att de hör vad man säger i den halvkassa handsfreen i min bil. Att ha telefon vid örat kräver noll koncentration typ. Jag är nog inte van vid det ifs men det är på nåt vis konstigt att prata i "högtalartelefoner" rent allmänt.

#27
Raymond K
2011-10-21 23:49

Jag kör inte så långa sträckor nu så jag kan gott vänta med att prata i telefon tills jag kommer fram. Skulle jag någon gång köra en längre sträcka så väntar jag med telefonfepplandet tills jag stannar och sträcker på benen efter ett tag.
De flesta jag åkt bil med som pratar i telefon ringer oftast sin fruga och ber dom "sätt på kaffet, jag är snart hemma" eller "behöver vi nån mjölk idag?" Detta är inte direkt så viktigt att jag tycker att man måste ringa medan man kör bil.

#28
2011-10-21 23:51

Jag brukar äta mackor i bilen i jobbet. Dock utan saltsyra. Ibland saltgurka dock :p

#29
2011-10-22 11:35

Min lastbil är ju utformad så att en kopp kaffe och en macka utmärkt kan intas under rull och med blicken på vägen och omgivningen. Däremot är det omöjligt att inte släppa kontrollen ett ögonblick när jag måste slå ett telefonnummer ...
Jag tror nog att telefonhantering är något av det farligaste som tillkommit i förarmiljön!

#30
2011-10-22 11:44

Ja, jag håller med jordnära. Som chaufför pratade man i komrado, korta meddelande, följt av ''kom'' , varvid man lyssnade på trafikledning, t.ex. Detta, trots en sladd som för nya killar trasslade in sig i rattstången, skedde DELVIS med ryggmärgen, Men hur skall alla dessa trafikdårar som SMS:ar och pratar (skriker ofta) kunna skilja på hjärna och ryggmärg när man SAKNAR hjärna?
Jag har fått, genom arbetet, en viss simultankapacitet, jag KAN prata i handhållen mobil, mikrofon med sladd mm, men anser ÄNDÅ att man skall söta vardagspratet och speciellt GRÄLEN hemma eller på annan plats och under annan sysselsättning än BILKÖRNING! Hur enkelt som helst låter sig detta göras.Eller är ''vi'' i svenskar BÄST, som när det gäller milleniumskiftet! På de flesta språk säger man TVÅTUSEN, engelska, norska!!!!, märk Nobelpriset 'totusen og ti' för att ta ett MYCKET närbesläktat språk. Tyska, franska mm, mm. ''VI'' svenskar skall tydligen alltid vara BÄST I VÄRLDEN PÅ ALLT, därav var vi de SISTA i Europa som införde mobilsnatterfförbud i bilen! Man undrar......... Håller FULLSTÄNDIGT med Jes_ om macka och kaffe i lastbilen, det JAG menade var att fler och fler vardagsaktiviteter flyttas till bilen. Som chaufför MÅSTE man ta en kaffe och macka i bilen, om man skall hinna med pressade körtider!!!!

#31
frugan
2011-10-22 15:09

Vem bryr sig om sms-förbud? Alla har väl Facebook i mobilen nu för tiden så vi kan använda det istället.

#32
2011-10-22 15:39

Jag har redan skrivit i spalten om idiotier bakom ratten - och dit hör alltså sms:ande.
Men samtidigt vill jag berömma mobiltelefonen som företelse. Tänk att ankelt kunna meddela att man blivit försenad och sen ta det lite lugnt, istället för att stressa som en galning för att så snabbt som möjligt komma fram till den som står där ovetande och väntar.

#33
Raymond K
2011-10-23 08:37

Jag tror inte att en macka och lite kaffe stör körningen för lastbilschaufförer så mycket. Man måste ju inte titta på mackan för att äta den (hittar man inte munnen är man nog ganska plakat) Att ta kaffe koppen är ju bara ett ögonblicks titt på koppen när man tar den. Att slå in ett telefonnummer eller kolla vem som ringt gör man inte på ett ögonblick.

#34
2011-10-23 09:27

Håller saspluto. Men här i Australien är det förbjudet att käka medan man kör sedan första juli förra året. Måste dock erkänna att jag själv syndat. Man är stressad och åker in på McDonalds och drar ut på motorvägen igen i 110 knyck med en BigMac i ansiktet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.