Bild
Nästa artikel
Majoritet vill förbjuda sms vid ratten

Majoritet vill förbjuda sms vid ratten

Nyheter

En majoritet av ledamöterna i riksdagens trafikutskott säger ja till ett sms-förbud för förare, visar en ny undersökning.

9 av 17 ledamöter i trafikutskottet vill förbjuda svenska förare från att skicka textmeddelanden samtidigt som de kör bil. Det uppger ledamöterna i en enkätundersökning som genomförts av bilistorganisationen Motormännen.

– Tidigare har regeringen sagt nej till sms-förbud vid bilkörning, men nu finns stöd för en lagändring, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Utskottet ska under nästa vecka besluta om 14 motioner om förarens användning av mobiltelefon bakom ratten. Motormännen påpekar att regler för hur mobiltelefonen får användas i förarsätet finns i alla andra europeiska länder.

– Många utgår från att det som inte är förbjudet är ofarligt, säger Niklas Stavegård.

Forskning visar att olycksrisken ökar med 23 gånger om man sms:ar samtidigt som man kör. En undersökning från försäkringsbolaget If visar också att en av fyra svenska förare skriver sms när de kör.
 
Diskutera: Vad tycker du om ett sms-förbud för förare?

Så svarade ledamöterna:

Ja till sms-förbud för förare:
Anders Ygeman (S), Pia Nilsson (S), Lars Mejern Larsson (S), Leif Pettersson (S), Gunilla Carlsson (S), Stina Bergström (MP), Annelie Enochson (KD), Tony Wiklander (SD) och Siv Holma (V).

Nej till sms-förbud för förare:
Jan-Evert Rådhström (M),    Eliza Roszkowska Öberg (M), Malin Löfsjögård (M), Désirée Liljevall (S), Lars Tysklind (FP), Anders Åkesson (C) och Edward Riedl (M).

Inget svar:
Sten Bergheden (M)

Källa: Motormännen

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-03-22 09:04

Jag blir bara arg när jag läser att det finns bilister som istället för att ägna sig åt bilkörning, sysslar med annat som exempelvis att skriva SMS.
Det borde vara självklart att man till 100% ägnar sig åt bilkörning, när man är förare i en bil.

#2
2011-03-22 09:07

Mycket märkligt. Är det någon som hört en vettig motivering till varför vi inte har ett förbud? Nästan allt är ju förbjudet i det här landet, så varför inte förbjuda nåt som bevisligen är farligt?

#3
2011-03-22 09:49

Och hur skall man kontrollera detta?
Förbjud användandet av mobiltelefon helt förutom när man använder handsfree.
Man måste få bort telefonen från handen, enda lösningen.

#4
2011-03-22 15:35

Jag förstår inte att det ens kan räknas som tillåtet.
Får man läsa tidning, karta, datorskärm eller amma barn, byta kontaktlinser, sticka, virka, brodera eller sortera i sin frimärkssamling när man kör bil?
Ska det finnas en lag för varje dumhet man kan göra när man ska köra bil?
Att sms'a, och även vara frånvarande sin situation i trafiken för ett viktigt telefonsamtal med väninnan är väl redan ett trafikbrott enl § 5 (ansvar, hänsyn omdöme)??

#5
2011-03-22 17:45

Om det är förbjudet att SMS'a, är det då också förbjudet att byta låt på Spotify på telefon som jag kopplat till bilen? Är det förbjudet att titta på vägbeskrivningen på Google Maps?

Tanken är god men det ger nog inte så mycket. Vad ska de gå på? Att de ser någon titta på en telefonskärm?

#6
2011-03-22 18:56

Roger, det behövs väl ingen ny lag. Nog, oavsett om du byter låt på din mobiltelefon eller petar dej i näsan ... eller vad du nu sysslar med .. på ett sådant sätt att ditt framförande av motorfordonet blir omdömeslöst, ansvarslöst och/eller hänsynslöst ska ska du väl,. eller ska kunna straffas enligt den lag som redan gäller?
Säj vad du egentligen Kan göra utom koncentrera dej på trafiken ... när du kör bil? sms'a verkar i varje fall bortom all reson och rimlighet.

#7
2011-03-22 18:58

Självklart ska det vara förbjudet att använda apparater som stör bilkörningen. Det förbudet borde ha införts för minst tio år sedan. Dessutom fattar jag inte varför man skulle vilja SMSa samtidigt som man kör bil.

#8
2011-03-22 19:08

Ännu bättre om det fanns fler trafikpoliser (som del i en nationell satsning) som kan ta åt sidan alla dessa förarna som uppenbart sysslar med annat än bilkörning och/eller som är för lata att sköta sig. Dagligen ser man förare som lyckas göra fel på fel utan att något görs åt det.

Det finns redan lagar för att beivra sånt, men utan poliser ute i trafiken är de värdelösa...

Ett talande exempel att den upplevda prioritering ligger helt fel är när en hel drös bilister lägger sig bakom en polisbil i trafiken för att inte köra för snabbt, och detta med i snitt 0,5s avstånd mellan bilarna - alledeles alldeles för nära. Det är ett talande fenomen att sånt kan ske - fixeringen vid shablon hastigheter, men allt annat ohyfs* i trafiken får fortsätta obehindrat.

*rattfylleri finns lite kontroller, fast för lite ändå kan man tycka

#9
2011-03-22 19:18

Varför, finns väl 1000 själ varför? Ett scenario som är så sinnesjukt simpelt så det är inte klokt är väl om du är på väg någonstans och bara vill meddela någon nåt? Oerhört många som spenderar hela sin arbetsdag i en bil. Det känns på många sätt orolimligt att behöva leta reda på en rastplats bara för att svara på ett sms.

Det här beror som så mycket annat på situationen. I tätbebyggt område där det kommer ut folk från höger och vänster är det helt klart farligt. På motorvägen - risken att något skulle hända som du inte ser (förutsätter att man försöker hålla ena ögat på vägen iallafall), jämfört med att man ska behöva stanna varje gång är försumbar enligt mig.

Det finns redan en straffpunkt som heter vårdslöshet i trafik. Om jag smsar någon och jag inte orsakar en olycka har inget hänt. Om jag smsar någon och orsakar en trafikolycka skulle jag tro att det är just vårdslöshet i trafik.

Är inte emot själva grundidén med att man inte ska sms i många situationer, men det känns lite som att famla i mörkret. Något som är minst lika farligt är barn i baksätet som själ föräldrarnas uppmärksamhet. En varm kopp kaffe kan också vara livsfarlig. Eller folk som har skräpigt i bilen, skräp som kan fastna bakom pedaler.

Eller varför inte dessa marodörer som sitter och försöker byta frekvens på den dödliga bilradion?

Det finns så otroligt många farliga grejer som man kan göra, att sätta ett straff på bara en av dessa känns inte rimligt.

Bara det att det beror på vilken telefon man har. Min gamla Nokia med knappar kunde jag skriva text i blindo på. Bara kolla till så att det inte stog nåt alldeles konstigt. HTC'n med touch som jag har nu försöker jag mig knappt ens på att sms med när bilen rullar, av ren självbevarelsedrift.

#10
2011-03-22 20:21

Roger Skagerström har egentligen sagt vad som behöver sägas. Instämmer!

#11
2011-03-22 20:39

Håller med Roger S - vårdslöhet i trafiken "täcker" också in SMS:and vid ratten.
...och det täcker också knyppling, repslagning, smide etc etc etc under framförande av fordon. Eller vi kanske behöver lagar som förbjuder dessa aktiviteter också?

#12
2011-03-22 20:48

Helt sant! Men man kanske bör se över tillämpningen av ansvarslagen, är det någon som vet hur ofta någon blir dömd för vårdslöshet i trafik (som inte vansinneskört, orsakat en olycka eller varit berusad)? Nu skapar väl det inga tidningsrubriker i och för sig, men jag har aldrig hört talas om ett enda fall. Bättre att använda en lag som redan finns än att skapa nya, det är helt rätt!

#13
Gert Andersson
2011-03-23 07:53

Vårdslöshet i trafik skulle räknas även ifall man gör något som ökar en olyksrisk. Det ska inte behöva hända något för att det ska räknas som vårdslöshet.

Men herr Skagerström gillar olyckor och kaos, han har visat sin brist på intelligens tidigare.

Men kör ihjäl folk, katter, bilar, invandrare... Bara du ger fan i mitt barn...

#14
Gert Andersson
2011-03-23 07:55

Haha, typsikt moderater att skita i andra. S och SD är i regel för ett förbud.

#15
2011-03-23 08:40

Håller delvis med Roger S och övriga.
Det finns en lag, "vårdslöhet i trafiken" som täcker detta.
Visst, kan man sköta sitt mobilpratande eller SMS'ande snyggt utan att störa trafiken och ha full uppmärksamhet så klart att man kan göra detta.
Har dock inte sett någon som kan klara av detta, men det är ju en helt annan sak.
Men man kan införa hur många lagar som man vill, så länge det inte finns poliser på vägarna så är de ju verkningslösa.

#16
2011-03-23 19:13

Jag förstår varför bilister inte använder blinkers för dom har jämnt telefonen i handen och därför blir dom farliga i trafiken men det finns ju inga POLISER så det gör ju inget hur dåligt folk kör bil tyvärr.

#17
2011-03-23 21:54

Gert: Om du sätter ett liten flagga eller annat kännetecken på ditt barn, så jag ser skillnad på det och andras, så ska jag försöka skona det ;)

Jag säger att i tätbebyggt område eller där risken är stor att nån kan gå ut i gatan eller annat, så ska man så klart hålla ögonen på vägen och inget annat. Men om dina barn springer omkring och gömmer sig bakom buskar längs med E4'an, och sen hoppar fram framför bilarna och skriker tittut, då vetefan om det inte var det bästa ändå? Då är det nåt som inte står rätt till.

Skämt o sido. Tycker man ska få göra det man vill i bilen så länge man inte uppträder farligt eller skadar någon. Min poäng är inte att folk ska sms hur fan dom vill. Min poäng är att du kan inte straffa någon för något som kanske inte alls var farligt, medans du låter andra, som gör precis lika farliga saker, får löpa. Det är knappast rättssäkerhet. Ska jag böta X antal tusen om jag sitter i en snigelkö och sms'ar, medans den i bilen bakom som försöker stjäla tillbaka barn 1's napp från barn 2 i baksätet inte alls gjort något ens disktutabelt farligt?

Livet är inte rättvist, men man kan ju iallafall försöka?

#18
Gert Andersson
2011-03-23 22:07

Barn måste en del ha i bilen ibland. Mobiltelefonen klarar av att ligga på ljudlös i fickan för att inte störa.

Att smsa på E4an verkar inte vidare klokt...

Och var man ens kör kan oväntade saker ske, allt från grusväg till bilkö. En telefon tar alltid uppmärksamhet. Och utan handsfree tar det längre tid att greppa ratten.

#19
2011-03-23 22:21

Men risken att något händer är långt mycket mindre på större vägar än "stadsgator".

Som sagt allt hänger på situationen. Förespråkar inte SMS bakom ratten. Säger bara att det är fel att punktmarkera på just det när det finns annat som är precis lika farligt. När det gäller sådana saker som SMS, frukostätande och bokförande bakom ratt så kan det vara ofarligt eller livsfarligt.

Sett lite på dessa "blåljusserier" som går, specifikt en från England. Som det verkar funka där så tar de sms'are på samma sätt som rattfyllon etc, dvs de märker att någon åker omkring och vinglar, ser att den håller på med nåt, och stannar den. Funkar lagen så - så visst. Då har man ändå bevis på att personen beter sig illa. Men det får inte bli så att de står vid rödljusen och spanar efter folk i kön med telefon i handen, och sen ger dessa böter utan att något farligt kan bevisas ha skett.

#20
Gert Andersson
2011-03-24 07:59

Man behöfver icke köra vingligt för att man har mindre uppmärksamhet.

Allt skall göras för att inte det minsta lilla kan ta den minsta uppmärksamheten ifrån föraren t ex telefon-förbud.

Folk gnäller på att vissa Dacia saknar ESP. Men det är bara attt anpassa sig därefter!

Däremot att hålla på med telefonen äro visst okej?

#21
Gert Andersson
2011-03-24 08:03

T o m i europas U-länder är mobiltelefonen olaglig.

Man Sverige halkar efter i mkt, finns t ex länder med bättre djurhållning.

Men jag skall icke gnälla, sådana som migh: borgare och direktörer gynnas af regeringen. Resten skiter de i.

#22
2011-03-24 09:59

Riskerna att något ska hända på landsväg må vara mindre än på en stadsgata, men konsekvensrna blir avsevärt större! Är det ingen som har funderat över varöfr trafikskolorna lägger landsvägskörning sist?

Är man så korkad att man tycker det är OK att sms:a bakom ratten - då har man inte ute i trafiken att göra!
Det är en livsfarlig attityd att tro att trafik inte kräver full uppmärksamhet.

#23
Raymond K
2011-03-24 23:42

Det är konstigt att politiker och ministrar i ett land som Sverige som så ofta slår sig för bröstet och kallar sig föregångare när det gäller trafiksäkerhet inte förbjudit detta för längesedan. Kan bara förklaras med att politiker och de som har lite makt i detta landet vill kunna sms:a medan de kör. Hade endast "folket" haft möjlighet att sms:a hade man förbjudit det direkt.

#24
2011-03-25 07:28

Alltså, jag är såklart emot själva sms:andet (jag skulle aldrig sms:a medan jag kör).

Men jag ÄR mot förbudet, av flera skäl:
1. HUR ska det kunna användas? Ska en polis åka med i alla bilar för att titta så att föraren inte sms:ar?
2. Om något händer, och detta kan bevisas bero på sms:ande (som väl är den enda praktiska tillämpningen av en sms-lag), så skulle det ju ändå sortera under vårdslöshet i trafiken - som redan är straffbart.
3. Det finns som jag nämnde tidigare en MÄNGD andra aktiviteter under som är minst lika olämpliga som sms:ande under framförande av motorfordon; repslagning, knypplande, akvarellmålning, fågelskådning, etc etc - ska vi inte ta och instifta lagar som explicit förbjuder dessa aktiviteter under bilkörning också?

#25
Gert Andersson
2011-03-25 09:56

Egentligen är all mobiltelefonanvändning redan förbjuden: Vårdslöshet i trafik.

Tyvärr skiter polisen i detta och låter folk sitta med luren i örat...

Äfven i bilkö skall man vara uppmärksam och ha båda händerna på ratten.

En del mommer inte ens iväg då de inte kan växla med luren i örat. Och ökade utsläpp då folk skiter i att växla i tid med luren i örat.

#26
2011-03-25 11:14

Det skulle ju vara bra med nån uppfinning som gör att det bara går att använda mobilen med handsfree i bilen.
Själv så har jag mobilen liggande i mittfacket och ringer någon så stannar jag vid första lämpliga ställe och ringer upp, Har varit nära att krocka ett flertal tillfällen och nog sitter den andra föraren med mobilen vid örat.

#27
2011-03-25 11:42

Jag kan i och för sig hålla med både mr orange och Gert Andersson.
Kolla i skyltfönster och spana in brudar är väl inte heller direkt lämpligt i någon högre grad under bilkörning. Knyppling och akvarellmålning är knappast förekommande, men jag förstår poängen - det finns ett antal andra olämpligheter än sms:ande, så varför ska just det lyftas fram speciellt? Det är dessvärre en ökande trend, vilket är skäl nog. Men visst faller det under vårdlöshet i trafik.
Kanske myndigheterna borde gå ut med ett klargörande att sms och andra liknande aktiviteter bakom ratten är att betrakta som just vårdslöshet i trafik och därmed kan leda till rättsliga konsekvenser.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.