Bild
Nästa artikel
Nyheter

Elbilschefen slutar efter ”extremt intensiv arbetsperiod”

Publicerad 3 december 2020 (uppdaterad 3 december 2020)
Volkswagen blir av med elbilschefen Thomas Ulbrich. Han slutar av personliga skäl, enligt koncernen.

Volkswagen har haft ett tufft år, och det beror inte bara på grund av coronapandemin. Den tyska jättekoncernen har rullat ut två viktiga nyheter – nya generationen Golf och elbilen ID 3 – som båda drabbats av allvarliga mjukvaruproblem.

Nu kommer beskedet att Thomas Ulbrich, som ansvarat för ”e-mobilitet” (det vill säga elbilar) hos Volkswagen ska sluta.

– Han lämnar företaget av helt och hållet personliga skäl efter en extremt intensiv arbetsperiod. Han har visat oöverträffat engagemang för företaget, säger en talesperson för Volkswagen.

Flera tyska medier spekulerar i att det uppstått en konflikt mellan honom och koncernchefen Herbert Diess – något Volkswagen förnekar. Vissa nämner också utrullningsproblemen för ID 3 som anledning, medan andra istället hävdar att Thomas Ulbrich räddade situationen från att bli ännu värre.

– Vi tappar en av våra bästa anställda. Företaget skulle ha erbjudit honom en mycket mer välbetald position för att uppmärksamma arbetet han gjort i fabriken i Zwickau, säger en anonym toppchef inom Volkswagen till Handelsblatt.

Läs också: Klassiska fabriken har byggt sin sista förbränningsbil

Dyrare dieselbilar

Vi Bilägare intervjuade Thomas Ulbrich i samband med hans gästspel i Sverige i augusti 2019. Då berättade han bland annat att Volkswagen ska lansera den sista plattformen för förbränningsmotorer 2026.

– Vi har en viktig roll för att minska utsläppen och vi är i mitt i den förändringsprocessen. Det är inget som händer sen, om några decennier, det är vad vi gör nu som förändrar framtiden, sa han, och poängterade även att de kommande åren blir tuffa tider för branschen.

– Ingen kommer kunna tjäna pengar på elbilar i början.

I samband med provkörningen av Volkswagen ID 3 berättade Thomas Ulbrich att priset på dieselbilar förmodligen kommer behöva höjas med mellan 50 000 och 100 000 kronor per bil om utsläppskraven ska nås.

Läs också: Kalldusch för dieselbilar – kan bli 100 000 kronor dyrare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-03 09:47
Raphael

Han är troligen utbränd, det har varit mycket för honom att göra senaste tiden - en omänsklig arbetsbörda och visst kan det finnas konflikter mellan honom och ledningen. Utrullningen av ID3 med alla de problem som bilen har, den är inte färdig än, har givetvis både tagit på krafterna och skapat konflikter inom företaget. Det kan mycket väl vara så att ledningen söker en syndabock och pressat honom att gå, eller att han försökt dra i bromsen för lanseringen där ledningen pressat på att få ut bilen innan den är färdig, men det är ju spekulation.

#2 • 2020-12-03 11:20
Thommys

Ja varför skulle inte han kunna bli utbränd? Är man en person som verkligen engagerar sig så kostar det energi.

#3 • 2020-12-03 14:39
Grosser

Volvo Cars kastade ju som sagt Stephen Jacoby framför tåget med (pga sjukdom) för många år sedan. Som sagt, maktkamper är inget nytt..

#4 • 2020-12-03 21:46
Carl Trefalt

Har Ulbrich ladda för många elbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.