Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagens klassiska fabrik har byggt sin sista förbränningsbil

Publicerad 29 juni 2020 (uppdaterad 29 juni 2020)
Nu går den tidigare Trabantfabriken över till elbilar.

Från tvåtaktsrök – till eldrift. Nu skrivs ett nytt kapitel för Volkswagens fabrik i tyska Zwickau, och framöver är det bara bilar med eldrift som gäller.

Efter 116 års bilproduktion och sex miljoner byggda VW-bilar sedan 1990 ska Volkswagen nu ta bilfabriken Zwickau in i framtiden. Planen är att öka den årliga kapaciteten till 330 000 bilar och bygga sex av koncernens nya elbilar här.

I förra veckan rullade den sista bilmodellen med förbränningsmotor av bandet vid Zwickau, en Volkswagen Golf R Sportscombi. Fabriken öppnade redan 1904 och byggde i många år märket Horch, för att sedan ställa om till Trabant och flera Volkswagenmodeller.

– Det är en historisk dag för oss. Vi är stold över vad vi åstadkommit hittills, och samtidigt ser vi fram emot framtiden. Trenden mot elmobilitet kommer fortsätta öka takten, säger Reinhard de Vries, chef för teknologi och logistik på Volkswagen Sachsen.

Volkswagen investerar nu tolv miljarder kronor i att ställa om fabriken och personalen till elbilstillverkning. Samtliga 8 000 anställda får en särskild utbildning.

Trabant byggdes i över tre miljoner exemplar i Zwickaufabriken.

Bilfabriken i Zwickau genom åren

Antal byggda bilar till och med 26 juni 2020.

Biltillverkare/bilmodell Antal bilar Period
Horch 33 500 1904–1940
Audi 11 168 1910–1940
DKW 256 941 1931–1942
IFA 26 908 1949–1955
P70/P240 38 178 1955–1959
Trabant 3 096 099 1957–1991
Volkswagen 6 049 207 1990– 2020
Totalt 9 512 001 1904–2020

Den allra första byggda Polon i fabriken, 1990.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.